• Natuurwetenschappen.
    Ik weet dus niet hoe je de lading van een ion berekent. Ik heb vorig jaar niets over ionen en alles gezien, omdat ik toen op een andere school zat in een andere richting. En toevallig heb ik dit juist heel hard nodig dit jaar. Dus kan iemand me uitleggen hoe je de lading van een ion berekent?
    Ik weet dat je ladingen van minimum -3 tot maximum +3 kunnen gaan, of is dat niet zo? En ik heb m'n PSE (Periodiek Systeem van Elementen) bij me.
    Sorry als het wat onduidelijk is.


    Birds born in a cage think flying is an illness.

    Poeeh, dat was vorig jaar. Je moet ze neutraal maken of zo, en dan moet je de getallen omwisselen. Heel vaag I know :W.


    The odds are néver in our favor.



    Ik weet niet hoe gedetaileerd jouw table is, maar kijk hier eens naar

    Zoals je ziet staat er bij ieder element rechtsboven een aantal cijfers. Bijvoorbeeld bij Na:
    2
    8
    1
    Of bij O:
    2
    8
    6

    Zoals je wss al geleerd hebt, zijn de elektronen van atomen ingedeeld in schillen: De eerste schil heeft 2 elektronen, iedere schil daarna heeft er 8. Aan de hand daarvan kun je de covalentie van een atoom uitrekenen en de lading die het ion heeft.

    Een molecuul wil namelijk een volle schil met elektronen hebben. En of ie daarvoor nou elektronen opneemt of afgeeft maakt het molecuul geen donder uit. Verder is een molecuul lui: Een molecuul wil een volle schil hebben, maar wil daarbij zo min mogelijk elektronen opnemen of afgeven. Om even bij de voorbeelden te blijven:

    Na:
    2
    8
    1

    Zoals je ziet heeft Natrium 11 protonen en het molecuul heeft dus 11 elektronen. De buitenste schil heeft maar 1 elektron. Natrium wil net als ieder molecuul een volle buitenste schil hebben in zo min mogelijk moeite: Natrium stoot dus bij het ioniseren 1 elektron af, waardoor natrium nog maar 10 elektronen over heeft. Dan heeft natrium als elektronen:
    2
    8
    met een mooie 8 aan de buitenkant. Echter, Natrium heeft 11 protonen en nu nog maar 10 elektronen, dus natrium heeft nu een lading van +1 (want protonen zijn positief en elektronen negatief, dus 11-10=1)

    zelfde met O:
    2
    8
    6
    O wil hetzelfde. 8 licht dichter bij 6 dan 0, dus O probeert 2 elektronen op te nemen. Dan wordt het
    2
    8
    8
    Mooie ronde 8 op de buitenscte schil. O heeft nu wel 2 elektronen meer dan dat het ionen heeft: Daarom heeft een O ion een lading van 2-

    Zo kun je het dus aflezen en berekenen aan de hand van die tafel der elementen

    Helpt dat?


    quidquid excusatio prandium pro

    Oh, dat was iets met die buitenste schil of zo?
    Ik ga het niet proberen uitleggen, ik ben niet zo'n genie in chemie en ik wil niet dat je het straks nog minder snapt :/


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Mordin schreef:
    (...)
    Helpt dat?

    Oh, dank je! Het heeft me veel geholpen, ja. :'D


    Birds born in a cage think flying is an illness.

    Mordin schreef:



    Ik weet niet hoe gedetaileerd jouw table is, maar kijk hier eens naar

    Zoals je ziet staat er bij ieder element rechtsboven een aantal cijfers. Bijvoorbeeld bij Na:
    2
    8
    1
    Of bij O:
    2
    8
    6

    Zoals je wss al geleerd hebt, zijn de elektronen van atomen ingedeeld in schillen: De eerste schil heeft 2 elektronen, iedere schil daarna heeft er 8. Aan de hand daarvan kun je de covalentie van een atoom uitrekenen en de lading die het ion heeft.

    Een molecuul wil namelijk een volle schil met elektronen hebben. En of ie daarvoor nou elektronen opneemt of afgeeft maakt het molecuul geen donder uit. Verder is een molecuul lui: Een molecuul wil een volle schil hebben, maar wil daarbij zo min mogelijk elektronen opnemen of afgeven. Om even bij de voorbeelden te blijven:

    Na:
    2
    8
    1

    Zoals je ziet heeft Natrium 11 protonen en het molecuul heeft dus 11 elektronen. De buitenste schil heeft maar 1 elektron. Natrium wil net als ieder molecuul een volle buitenste schil hebben in zo min mogelijk moeite: Natrium stoot dus bij het ioniseren 1 elektron af, waardoor natrium nog maar 10 elektronen over heeft. Dan heeft natrium als elektronen:
    2
    8
    met een mooie 8 aan de buitenkant. Echter, Natrium heeft 11 protonen en nu nog maar 10 elektronen, dus natrium heeft nu een lading van +1 (want protonen zijn positief en elektronen negatief, dus 11-10=1)

    zelfde met O:
    2
    8
    6
    O wil hetzelfde. 8 licht dichter bij 6 dan 0, dus O probeert 2 elektronen op te nemen. Dan wordt het
    2
    8
    8
    Mooie ronde 8 op de buitenscte schil. O heeft nu wel 2 elektronen meer dan dat het ionen heeft: Daarom heeft een O ion een lading van 2-

    Zo kun je het dus aflezen en berekenen aan de hand van die tafel der elementen

    Helpt dat?

    De horror. Dat heb ik net allemaal tijdens chemie gehad. Blegh D: Maar, wat Mordin zegt, dus.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Dat traumatische vak is voor mij zo lang geleden ... dat heb ik allang verbannen uit mijn hoofd:Y) Wish I could help you


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Longclaw schreef:
    (...)
    De horror. Dat heb ik net allemaal tijdens chemie gehad. Blegh D: Maar, wat Mordin zegt, dus.


    Ikke slim! :D


    quidquid excusatio prandium pro

    Mordin schreef:
    (...)

    Ikke slim! :D

    Ik niet :C Als ik iets niet begrijp van chemie, dan klop ik bij jou aan.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Longclaw schreef:
    (...)
    Ik niet :C Als ik iets niet begrijp van chemie, dan klop ik bij jou aan.


    Yay!

    Ik wist wel dat ik enige... chemie detecteerde tussen ons! (cat)
    /lame pun


    quidquid excusatio prandium pro

    Mordin schreef:
    (...)

    Yay!

    Ik wist wel dat ik enige... chemie detecteerde tussen ons! (cat)
    /lame pun

    No. Jij bent polair, ik apolair. (joehoe)


    "I shut my eyes in order to see.'

    Dat doet bij mij een belletje rinkelen, maar uh... chemie/NW is niet echt bepaald mijn favoriete vak :Y)

    Longclaw schreef:
    (...)
    No. Jij bent polair, ik apolair. (joehoe)


    Meh, er zijn meer dan genoeg emulgators waardoor we toch kunnen mengen! 8D


    quidquid excusatio prandium pro

    Oehhh daar heb ik net een toets over gehad whaha :')
    Je kunt van een atoom een ion maken doordat een ion een elektron opneemt of afstaat. Als je de naam van de stof weet zoek je die op in het periodiek systeem. Het atoomnummer is gelijk aan het aantal protonen en elektronen. Dan kijk je wat voor lading het ion van die stof kan hebben. Je moet dan in tabel 40 over de elementen (volgens mij was het 40) in je binas kijken. Daar staat welke lading (of ladingen) je ion heeft. Als het een plus lading is heeft het ion minder elektronen dan protonen. Als het een min lading heeft, heeft het ion meer elektronen dan protonen.

    Voorbeeld: je hebt een atoom met 10 protonen en 10 elektronen.
    Het ion van dat soort atoom heeft een lading van -3
    Een minlading heeft meer elektronen dus het aantal elektronen wordt dan 10+3=13


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.