• 11/11
    Never forget

    In Flanders fields the poppies blow
    Between the crosses, row on row,
    That mark our place; and in the sky
    The larks, still bravely singing, fly
    Scarce heard amid the guns below.

    We are the Dead.
    Short days ago
    We lived, felt dawn, saw sunset glow,
    Loved and were loved, and now we lie
    In Flanders fields.

    Take up our quarrel with the foe:
    To you from failing hands we throw
    The torch; be yours to hold it high.
    If ye break faith with us who die
    We shall not sleep, though poppies grow
    In Flanders fields.

    ~ i live in Flander's, this year i've seen the graves. There just to many, to many men who died. And for what? 27 years later there was another war. Some of the dead where only boys. 18. Or even younger. And then you go watch The Last Post, and you see all the names of them who where never found. To many. To many. Since the first World War there has allways been war. Not a day without fighting. In a few years we can speak about the third World War. The war where everyone died. That's maybe the profecy of the Maya's. That there's a big war where everyone dies. Let's hope not. To everyone who died in the first world war, to everyone who lost someone, to everyone who survived the first world war, to everyone who hates the world war. 14-18 is coming, dont make a third. ~

    Ik heb het gedicht niet zelf gemaakt. Het is geschreven door een soldaat in de eerste wereldoorlog. Een week voor de wapenstilstan (11 november) is hij gesneuveld.

    Het is niet door een soldaat geschreven, maar door een Canadese arts die op het Westfront werkte


    Just keep your head up. Stick on the ice.

    Ik ben naar Flanders Field geweest en heb de Last Post gezien onder de Menenpoort in Ieper. Toch wel heel indrukwekkend, omdat je uiteindelijk vrij weinig in Nederland hoort over de eerste wereldoorlog. Er waren uiteindelijk veel meer doden in de eerste wereldoorlog (niet gek, omdat die veel langer duurde dan de tweede), maar ik vind dat de eerste wereldoorlog soms zelfs nog afschrikwekkender was dan de tweede. Jammer dat er zo weinig mee wordt gedaan in Nederland.


    From these ashes, I will rise

    Ancore schreef:
    Ik ben naar Flanders Field geweest en heb de Last Post gezien onder de Menenpoort in Ieper. Toch wel heel indrukwekkend, omdat je uiteindelijk vrij weinig in Nederland hoort over de eerste wereldoorlog. Er waren uiteindelijk veel meer doden in de eerste wereldoorlog (niet gek, omdat die veel langer duurde dan de tweede), maar ik vind dat de eerste wereldoorlog soms zelfs nog afschrikwekkender was dan de tweede. Jammer dat er zo weinig mee wordt gedaan in Nederland.


    Nederland deed niet mee, dus had Nederland weinig last van de gevolgen dus word er weinig aandacht aan besteed. Dat de oorlog een afschuwelijk hoge prijs had, dat er gifgas werd gebruikt, dat mensen maandenlang vochten om een paar meter grond, dat word allemaal vergeten hier. Geschiedenis is egoisme: Als je land er niet bij betrokken is geweest is het bij lange na niet zo belangrijk.


    quidquid excusatio prandium pro

    Die gingen wij als eerste behandelen bij Engelse literatuur toen we het over World War One Poetry hadden 8)


    If I die young, send me away with the words of a lovesong.

    Ancore schreef:
    Ik ben naar Flanders Field geweest en heb de Last Post gezien onder de Menenpoort in Ieper. Toch wel heel indrukwekkend, omdat je uiteindelijk vrij weinig in Nederland hoort over de eerste wereldoorlog. Er waren uiteindelijk veel meer doden in de eerste wereldoorlog (niet gek, omdat die veel langer duurde dan de tweede), maar ik vind dat de eerste wereldoorlog soms zelfs nog afschrikwekkender was dan de tweede. Jammer dat er zo weinig mee wordt gedaan in Nederland.

    De tweede duurde langer dan de eerste :')
    En ik heb heel de eerste wereldoorlog behandeld gehad vorig jaar, hoor. Maar goed, dat is nog steeds pas vijfde klas x] Over de tweede hoorde je al op de basisschool.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Nederland deed niet mee, dus had Nederland weinig last van de gevolgen dus word er weinig aandacht aan besteed. Dat de oorlog een afschuwelijk hoge prijs had, dat er gifgas werd gebruikt, dat mensen maandenlang vochten om een paar meter grond, dat word allemaal vergeten hier. Geschiedenis is egoisme: Als je land er niet bij betrokken is geweest is het bij lange na niet zo belangrijk.

    Ik ben het wel met je eens, maar uiteindelijk had Nederland toch een pittig groot gevolg voor z'n kiezen: de tweede wereldoorlog :')


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ik vind het een super mooi gedicht. Maar het is inderdaad niet van een soldaat, maar van een arts. Ik vind het een eel inspirerend gedicht en het zit vol met achterliggende betekenissen. Zoals de eerste 2 zinnen: klaprozen groeien heel goed op pas omgewoelde grond. En tijdens de oorlog was eer heel veel omgewoelde grond omdat ze de gesneuvelden wilden begraven. De klaproos staat ergens voor de gesneuvelde soldaten. En zo zitten er nog van die nadenkers is.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Beorn schreef:
    (...)
    Ik ben het wel met je eens, maar uiteindelijk had Nederland toch een pittig groot gevolg voor z'n kiezen: de tweede wereldoorlog :')


    Jup. En juist doordat nederland niet meedeed aan WO1 en vervolgens wel met WO2 en de hongerwinter, gaat bijna alle aandacht uit naar de tweede wereldoorlog.


    quidquid excusatio prandium pro



    Lat de bom'n nu ma zwieg'n,
    en dat 't gras niets verteld
    en de wind moet ook ma niet zingen
    dat julder'n dood tot niet et geteld
    dat waar'n altijd verschrik'lijke dingen.


    't keert omme, de tied,
    aje alier passeert
    den oorlog ga je hier were vinden.
    Ja, 't is den oorlog die je weere vindt,
    en het graf van duzend soldaten
    altied iemands vader, altied iemands kind
    duzend en duzende soldaten
    en nog duzend en duzend soldaten


    Geen straat kan je passeren in de Westhoek, zonder een verwijzing naar 'den groten oorloge'. Een kerkhof, een monument, een straatnaam, een wegwijzer naar Tye Cot,...
    Ik ben al vaak genoeg in Flanders Fields geweest. (het museum, andere musea en de velden zelf, de kerkhoven)...
    En telkens als ik de Last Post hoor, altijd gespeeld door minstens twee blazers, het raakt je.

    [ bericht aangepast op 12 nov 2012 - 2:13 ]


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please