• Ik loop stage op een basisschool (groep 3) en we gaan morgen uiteraard Sinterklaas vieren. We zijn al een paar weken bezig met de voorbereiding, de klas versieren, dansjes instuderen, etc. Tot mijn grote verbazing en schrik kwam ik ik erachter dat die kinderen vrijwel geen enkel klassiek sinterklaasliedje meer kennen. Nou ja, Zie ginds komt de stoomboot en Sinterklaas kapoentje lukt nog wel, maar dan heb je het ook wel gehad. Toen we een cd met sinterklaasliedjes hadden opgezet en mijn begeleidster en ik vrolijk meezongen met Zie de maan schijnt door de bomen en O, kom er eens kijken, keken de kinderen ons erg vreemd aan. Op mijn vraag wat ze dan zingen als ze hun schoen zetten, kreeg ik dit te horen. Een Nederlandse versie van Gangnam Style.
    En het leukste is nog dat we dit morgen met de hele school en later nog in de klas gaan opvoeren voor de Sint. Ik schaam me dood. Bij sinterklaas horen naar mijn idee oude liedjes over de grote verwachtingen en vrees voor de roe. Of ben ik nou zo ouderwets?


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Dat gevoel heb ik zelf ook. Maar toen ik bij de intocht was in Alphen aan den Rijn hoorde ik de Sinterklaasversie van Gangnam Style. Ik deed lekker gek mee, ik moest wel als Zwarte Piet, maar ik vroeg me alsnog af waar de ouderwetse liedjes waren gebleven. Ook speelden de bands vrijwel alleen maar de nummers van de Club van Sinterklaas en die nummers kende ik nauwelijks. Als ik denk aan Sinterklaas dan denk ik aan de oude liedjes en ik weet nu al dat ik mijn kinderen daar later ook mee ga opvoeden. Ik kan niet tegen al die nieuwe dingen, zoals de nieuwe Disney films en de nieuwe Sinterklaasliedjes D:


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Nah zelfs als kind vond ik die liedjes al lame. Wij maakten er schunnige variaties op om 't nog enigszins entertainend te houden so I vote Gangnam.


    No growth of the heart is ever a waste

    Dat faalt gewoon heel erg.


    The odds are néver in our favor.

    Ik ga lekker meedoen met het ouderwets zijn. Gangnam Style vind ik op zich een prima liedje, maar zodra het oude Sinterklaasliedjes gaat vervangen, haak ik af. ><


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Ik ga lekker meedoen met het ouderwets zijn. Gangnam Style vind ik op zich een prima liedje, maar zodra het oude Sinterklaasliedjes gaat vervangen, haak ik af. ><


    Pretty is just a pretty word.