• Binnenkort moet ik voor Nederlands een betoog houden. Ik heb al wat informatie en argumenten verzameld, maar ik loop nu een beetje vast. Daarom vraag ik me af of jullie me misschien kunnen helpen met de stelling "Legaal wapenbezit in Amerika moet afgeschaft worden"? Degene waarmee ik samenwerk speelt de voorstander, dus tegenargumenten zijn voor mij het meest bruikbaar.

    Zelf heb ik dit ondertussen bij elkaar gesprokkeld. Als er hier en daar wat scheefs tussen zit of ik mezelf tegenspreek, zou ik het fijn vinden als je het me even laat weten.

    - Wanneer er bijvoorbeeld wordt ingebroken, kun je jezelf verdedigen met een wapen. De burgers zijn hier ten slotte aan gewend. Veertig procent van de Amerikaanse huishoudens bezit namelijk een vuurwapen.
    - In Texas moeten mensen die een wapen willen eerst een testje afleggen en ze mogen geen strafblad hebben. Slechts een zesde voldoet van de Texanen aan deze regels.
    - Als er gecontroleerd moet worden wie er wel en geen wapen heeft, heeft de politie nog meer werk. Dat kost veel geld en i.v.m. de economische crisis komt dat niet goed uit.
    - Dat de burgers wapens mogen bezitten, gaat wellicht een dictatuur tegen. Voor een president met slechte bedoelingen is het namelijk moeilijk om klakkeloos zijn zin door te drijven als het volk gemakkelijk tegen hem in opstand kan komen.
    - Zuid-Afrika, het meest moorddadige land ter wereld, heeft een strenge wapenwetgeving. In Amerika worden ook veel mensen gedood, maar het is dus duidelijk dat dat niet direct aan de hoeveelheid wapens ligt. Misschien ligt het probleem bij de Amerikaanse cultuur.
    - Het is lastig om de wapenhandel in Amerika volledig plat te leggen, omdat er jaarlijks ongeveer 270 miljoen vuurwapens in omloop zijn. Voor elke honderd inwoners is dat ongeveer 89 vuurwapens. De brave burger is waarschijnlijk bereid om hun wapens in te leveren, maar wat gebeurd er met de andere wapens?
    - Als de goede burgers hun wapens inleveren, worden de criminelen machtiger. Zo wordt bijvoorbeeld de wapenhandel met andere landen bevorderd. Wanneer criminelen niet voldoende in hun eigen land kunnen krijgen, halen ze het ergens anders vandaan en dat levert natuurlijk criminele samenwerking op.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Het staat geschreven in de Amerikaanse Grondwet dat iedereen het recht heeft zichzelf te kunnen verdedigen. Daarom is het zo lastig wapenbezit af te schaffen.


    #WWED - What Would Emma Do?

    Ga het vergelijken met andere landen waar het verboden is, zoals in Nederland, en dan kom je denk ook wel een eind.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.