• Ja, haha. Als ik het zo uittyp zal het vast heel stom klinken, en ik heb ook geen idee hoe ik moet beginnen.

    Weet je hoe het vaak is, als je een ziekte op internet opzoekt, en één symptoom herkent, je gelijk achterdocht krijgt dat je het zelf misschien zou kunnen hebben? Heb ik.
    Alleen spookte het bij mij al een tijdje door mijn hoofd, terwijl het eerst gewoon interesse was in de stoornis/ziekte.
    Namelijk Schizofrenie.
    Dit is dus het gedeelte waar ik denk dat jullie het vaag vinden gaan klinken.
    Ik zit er dus al een weekje of meer mee in mijn hoofd, maar ik ben het net op Wikipedia op gaan zoeken. Er kloppen best wat dingen bij mij. Eh. Zoals hallucinaties/waanbeelden. Ik ben vaak bang in mijn eigen kamer, of op de tweede verdieping van mijn huis sowieso. Ik meen vormen en kleuren van verschillende soorten te zien. Al wat jaren, though. Toen ik het een paar jaar geleden aan wat vriendinnen vertelde, zeiden ze dat het vermoeidheid was, of mijn fantasie. Ik heb het er maar bij gelaten dat het tussen mijn oren zat, maar toch ben ik bang.
    Ook hoort paranoia bij de symptomen, maar dat kan ook bij psychose horen. Ik ben sinds... een jaartje of zo, bang. Nou, niet bang, ik heb gewoon het gevoel dat ik 24/7 bekeken en afgeluisterd word. Microfoons en camera's overal. De mensen waarvan ik denk dat me bekijken verschilt steeds, al ben ik niet bang dat het "de overheid" of zo is. Alleen mensen die ik persoonlijk ken.
    Ik heb tegen mezelf gezegd dat het volslagen idioot it, maar ik krijg het verdomme niet uit mijn systeem. Ik heb bijvoorbeeld ook een paar dagen getwijfeld met dit te posten omdat ik dacht dat de 'mensen' het misschien hartstikke stom vinden.
    Ik heb herhaaldelijk tegen mezelf gezegd: 'Zenzy, wat ben je stom aan het doen. Jij leeft je leven voor jezelf, niet voor anderen.' Toch heeft het geen zin. :')
    Dat ik zo paranoia ben en het niet los kan laten, kan er misschien ook aan liggen dat ik gevoelig ben voor tics (is dat een echt woord?). Je weet wel, als iemand bijvoorbeeld alle bomen op weg naar school moet tellen of zo. Neurotische dingen.
    Ik heb bijvoorbeeld vroeger gehad dat ik de hele tijd een geluidje moest maken, een heel specifieke, anders voelde het niet goed en deed ik het toch. Ik ben er uit mezelf toch vanaf gekomen, maar toen iemand in mijn klas naast mij moest komen zitten en hetzelfde deed, beïnvloedde dat mij blijkbaar en begon ik weer. Ik ben er nu wel al een paar jaar vanaf.
    Of bijvoorbeeld, dat ik elke keer mijn nek, vingers, tenen, etc. moet "knakken". (Ik doe het nu weer, gewoon automatisch. (.__. )) Of dat, als ik mijn nagellak van één vinger af krab, moet ik dat ook van mijn andere vingers doen, anders word ik totaal gek van mezelf.

    Dus, mensen. Please prove me wrong or corfirm.
    'Sjeblief? (krul)

    EDIT:
    Oh, en aan comments als "Ugh, je trekt aandacht" en die dingen heb ik niks en heb ik ook geen zin. :Y)

    [ bericht aangepast op 12 feb 2013 - 19:42 ]

    Ik denk dat het verlatingsangst was, dat heb ik zelf namelijk ook. En de meeste van de dingen die jij opnoemt herken ik in mezelf, al komt verlatingsangst wel vaak mee met schizofrenie..


    Let it come and let it be

    Je bent twaalf, toch? Als ik me niet vergis manifesteert schizofrenie zich meestal op je 20e. Verder komt het vaker voor bij mannen en vrouwen en, en dit is een belangrijke, als je psychotisch bent merkt je omgeving dat. Zeker je ouders. Je word dan eigenlijk een ander mens, zo groot is de gedragsverandering.

    Neemt niet weg dat he schizofrenie zou kunnen zijn, of misschien een andere psychische aandoening. Dus als je je zorgen maakt, ga naar de huisarts. Daar heb je meer aam dan een stel pubermeisjes


    quidquid excusatio prandium pro

    Combustible schreef:
    Ik denk dat het verlatingsangst was, dat heb ik zelf namelijk ook. En de meeste van de dingen die jij opnoemt herken ik in mezelf, al komt verlatingsangst wel vaak mee met schizofrenie..

    Dat kan ook. Ik heb niet echt een idee wat daarbij komt, alleen dat de persoon bang is dat mensen diegenen negeren/verlaten, neem ik aan.
    Wikipedia, to the rescue!

    RainbowDash schreef:
    Je bent twaalf, toch? Als ik me niet vergis manifesteert schizofrenie zich meestal op je 20e. Verder komt het vaker voor bij mannen en vrouwen en, en dit is een belangrijke, als je psychotisch bent merkt je omgeving dat. Zeker je ouders. Je word dan eigenlijk een ander mens, zo groot is de gedragsverandering.

    Neemt niet weg dat he schizofrenie zou kunnen zijn, of misschien een andere psychische aandoening. Dus als je je zorgen maakt, ga naar de huisarts. Daar heb je meer aam dan een stel pubermeisjes

    Dat kan ook heel jong voorkomen, een vriend van me, daarbij wisten ze het op z'n 6e al. Op z'n 16e is hij helaas overleden omdat hij een hele ernstige vorm had en een aanval kreeg, wat leidde tot zelfmoord.


    Let it come and let it be

    Combustible schreef:
    (...)
    Dat kan ook heel jong voorkomen, een vriend van me, daarbij wisten ze het op z'n 6e al. Op z'n 16e is hij helaas overleden omdat hij een hele ernstige vorm had en een aanval kreeg, wat leidde tot zelfmoord.

    Damn, dat is zwaar.
    Okeh, ik heb het opgezocht. Er waren 12 criteria waaraan de persoon moest voldoen om het separatieangst/verlatingsangst te noemen. Ik voldeed aan acht. Ik heb inderdaad heimwee als ik ergens heen ga. Vroeger was het heel erg, nu wel wat minder. Vroeger huilde ik non-stop op de kleuterschool, wachtend tot mijn moeder me kwam ophalen.
    Nu kan ik gewoon naar slaapfeestjes en zo. Al heb ik wel één keer gehuild op het 3-daagse brugklassenkamp, maar dat heb ik voor mezelf gehouden en ik heb tegen mezelf gezegd dat ik me geen zorgen moest maken en dat ik er niet aan moest denken.
    Ik ben nu al bang voor de werkweekjes naar Rome, Brussel, Parijs, etc. in de vijfde. :')

    dat van die nagelak en knakken van d vingers etc klinkt eerder licht autistisch


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    https://en.wikipedia.org/wiki/Self-diagnosis

    Dagelijkse herinnering dat je jezelf geen ziektes moet aanpraten die je niet hebt.

    Een tic is iets wat iedereen op een bepaalde periode heeft. Kinderen al zijn vaak bezig met de stoeptegels waarop ze lopen en het niet raken van de kiertjes of het bij een boom zijn voordat een auto voorbij komt. Dat is iets heel normaals, er is eigenlijk niemand die niet kan zeggen dat hij/zij dit nog nooit heeft meegemaakt. Het komt vaak voor dat zulke tic's blijven zitten, ook niet raar, je bent het immers gewend.
    Ik lees op je profiel dat je 12 bent, rondom die leeftijd zit je in een periode dat je allereerst je bewust begint te worden van die tic's en ten tweede je ook in een keer 'bang' geraakt van het volwassen leven. Veel jongeren hebben in een keer de angst dat ze afgeluisterd of bespioneerd worden, da's niet raar, veel mensen hebben dat.
    Een psychose is écht wat anders, vanaf deze afstand kan ik je al vertellen dat je dat niet hebt. Daarbij is het vaak zo dat je inderdaad wat symptomen herkent van dingen die op internet staan, dat doet iedereen en dat is het gevaar van internet. Mensen halen zich dingen in hun hoofd die er niet zijn/niet waar zijn. Vaak is het zelfs nog zo dat je die symptomen, nadat je erover hebt gelezen, gaat vertonen. Kan best onbewust gebeuren; ons onderbewustzijn is af en toe heel gemeen voor ons, en het ergste is nog dat we het dan niet weten. (Kijk naar iemand die ziek is en waarbij placebo's helpen).

    Geraak inderdaad alsteblieft niet zo geobsedeerd door wat er op internet staat, het web is en blijft een spinsel van leugens. Wees gerust, zoveel zal er niet met je aan de hand zijn, het is grotendeels je leeftijd, je overgroeit het waarschijnlijk nog wel. :)


    Bad decisions make good stories.

    Anarose schreef:
    Een tic is iets wat iedereen op een bepaalde periode heeft. Kinderen al zijn vaak bezig met de stoeptegels waarop ze lopen en het niet raken van de kiertjes of het bij een boom zijn voordat een auto voorbij komt. Dat is iets heel normaals, er is eigenlijk niemand die niet kan zeggen dat hij/zij dit nog nooit heeft meegemaakt. Het komt vaak voor dat zulke tic's blijven zitten, ook niet raar, je bent het immers gewend.
    Ik lees op je profiel dat je 12 bent, rondom die leeftijd zit je in een periode dat je allereerst je bewust begint te worden van die tic's en ten tweede je ook in een keer 'bang' geraakt van het volwassen leven. Veel jongeren hebben in een keer de angst dat ze afgeluisterd of bespioneerd worden, da's niet raar, veel mensen hebben dat.
    Een psychose is écht wat anders, vanaf deze afstand kan ik je al vertellen dat je dat niet hebt. Daarbij is het vaak zo dat je inderdaad wat symptomen herkent van dingen die op internet staan, dat doet iedereen en dat is het gevaar van internet. Mensen halen zich dingen in hun hoofd die er niet zijn/niet waar zijn. Vaak is het zelfs nog zo dat je die symptomen, nadat je erover hebt gelezen, gaat vertonen. Kan best onbewust gebeuren; ons onderbewustzijn is af en toe heel gemeen voor ons, en het ergste is nog dat we het dan niet weten. (Kijk naar iemand die ziek is en waarbij placebo's helpen).

    Geraak inderdaad alsteblieft niet zo geobsedeerd door wat er op internet staat, het web is en blijft een spinsel van leugens. Wees gerust, zoveel zal er niet met je aan de hand zijn, het is grotendeels je leeftijd, je overgroeit het waarschijnlijk nog wel. :)

    Ja, een psychose is echt wat overdreven, dat weet ik, ik heb het vandaag gevraagd. :"D
    Oh, ik heb het al best wat jaren door over die tics, ik ben sowieso al niet zo "kinderlijk" meer, al zeg ik het dan wel zelf. :Y)

    je zegt iets over tics, en nu krijg ik ook de neiging om iets in de trant van een tic te doen. en ik moet van mezelf altijd heel veel symetrisch doen, anders... dan voelt dat gewoon heel vervelend. ik heb niet dat gevoel dat ik overal bekeken word, maar ik heb wel soms dat ik báng ben om doodgeschoten te worden (oke, klinkt heel logisch, maar over het algemeen ben ik niet bang om dood te gaan).

    niet dat jij hier iets aan hebt, maar dat je weet dat je niet de enige bent.


    Ik neem even afstand van Quizlet, sorry. Ik stop met alle RPG's.

    IanOshea schreef:
    dat van die nagelak en knakken van d vingers etc klinkt eerder licht autistisch


    Onzin. Ik heb zelf autisme, maar ik heb daar totaal geen last van.

    OT: Ik zou je niet gek laten maken door the internetz. Ik hoop dat je er snel achter mag komen wat het is


    26 - 02 - '16

    Ik heb precies dezelfde dingen als jou, alleen ik zet me erover heen.
    + ik heb geaccepteerd dat ik hypochondrie heb.

    Maar het is inderdaad vrij vervelend. Veel succes ermee.
    Ik ben hier niet goed, maar als je wilt praten, kun je me altijd een berichtje sturen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    Ik heb precies dezelfde dingen als jou, alleen ik zet me erover heen.
    + ik heb geaccepteerd dat ik hypochondrie heb.

    Maar het is inderdaad vrij vervelend. Veel succes ermee.
    Ik ben hier niet goed, maar als je wilt praten, kun je me altijd een berichtje sturen.

    Ik wil eerder weten wat hypochondie precies is, want ik heb er nooit van gehoord. Als je er niet in het topic over wil praten kan ik je inderdaad wel pb'en of ik kan altijd nor Wikipedia inschakelen. :Y)

    Dragneel schreef:
    (...)
    Ja, een psychose is echt wat overdreven, dat weet ik, ik heb het vandaag gevraagd. :"D
    Oh, ik heb het al best wat jaren door over die tics, ik ben sowieso al niet zo "kinderlijk" meer, al zeg ik het dan wel zelf. :Y)


    Het kan best zijn dat je gedrag niet kinderlijk is, maar je lichaam is dat wel. Die tic's komen daar echt uit voort, hoe oud je jezelf ook voelt.


    Bad decisions make good stories.

    Dragneel schreef:
    (...)
    Ik wil eerder weten wat hypochondie precies is, want ik heb er nooit van gehoord. Als je er niet in het topic over wil praten kan ik je inderdaad wel pb'en of ik kan altijd nor Wikipedia inschakelen. :Y)


    Dat is een -nou ja, ziekte kun je het niet echt noemen- waarbij je steeds bang bent dat je een ziekte hebt, of iets dergelijks. Dus dan zie je een symptoom en dan ben je al bang dat je die ziekte hebt. Snap je?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt