• Ja, haha. Als ik het zo uittyp zal het vast heel stom klinken, en ik heb ook geen idee hoe ik moet beginnen.

    Weet je hoe het vaak is, als je een ziekte op internet opzoekt, en één symptoom herkent, je gelijk achterdocht krijgt dat je het zelf misschien zou kunnen hebben? Heb ik.
    Alleen spookte het bij mij al een tijdje door mijn hoofd, terwijl het eerst gewoon interesse was in de stoornis/ziekte.
    Namelijk Schizofrenie.
    Dit is dus het gedeelte waar ik denk dat jullie het vaag vinden gaan klinken.
    Ik zit er dus al een weekje of meer mee in mijn hoofd, maar ik ben het net op Wikipedia op gaan zoeken. Er kloppen best wat dingen bij mij. Eh. Zoals hallucinaties/waanbeelden. Ik ben vaak bang in mijn eigen kamer, of op de tweede verdieping van mijn huis sowieso. Ik meen vormen en kleuren van verschillende soorten te zien. Al wat jaren, though. Toen ik het een paar jaar geleden aan wat vriendinnen vertelde, zeiden ze dat het vermoeidheid was, of mijn fantasie. Ik heb het er maar bij gelaten dat het tussen mijn oren zat, maar toch ben ik bang.
    Ook hoort paranoia bij de symptomen, maar dat kan ook bij psychose horen. Ik ben sinds... een jaartje of zo, bang. Nou, niet bang, ik heb gewoon het gevoel dat ik 24/7 bekeken en afgeluisterd word. Microfoons en camera's overal. De mensen waarvan ik denk dat me bekijken verschilt steeds, al ben ik niet bang dat het "de overheid" of zo is. Alleen mensen die ik persoonlijk ken.
    Ik heb tegen mezelf gezegd dat het volslagen idioot it, maar ik krijg het verdomme niet uit mijn systeem. Ik heb bijvoorbeeld ook een paar dagen getwijfeld met dit te posten omdat ik dacht dat de 'mensen' het misschien hartstikke stom vinden.
    Ik heb herhaaldelijk tegen mezelf gezegd: 'Zenzy, wat ben je stom aan het doen. Jij leeft je leven voor jezelf, niet voor anderen.' Toch heeft het geen zin. :')
    Dat ik zo paranoia ben en het niet los kan laten, kan er misschien ook aan liggen dat ik gevoelig ben voor tics (is dat een echt woord?). Je weet wel, als iemand bijvoorbeeld alle bomen op weg naar school moet tellen of zo. Neurotische dingen.
    Ik heb bijvoorbeeld vroeger gehad dat ik de hele tijd een geluidje moest maken, een heel specifieke, anders voelde het niet goed en deed ik het toch. Ik ben er uit mezelf toch vanaf gekomen, maar toen iemand in mijn klas naast mij moest komen zitten en hetzelfde deed, beïnvloedde dat mij blijkbaar en begon ik weer. Ik ben er nu wel al een paar jaar vanaf.
    Of bijvoorbeeld, dat ik elke keer mijn nek, vingers, tenen, etc. moet "knakken". (Ik doe het nu weer, gewoon automatisch. (.__. )) Of dat, als ik mijn nagellak van één vinger af krab, moet ik dat ook van mijn andere vingers doen, anders word ik totaal gek van mezelf.

    Dus, mensen. Please prove me wrong or corfirm.
    'Sjeblief? (krul)

    EDIT:
    Oh, en aan comments als "Ugh, je trekt aandacht" en die dingen heb ik niks en heb ik ook geen zin. :Y)

    [ bericht aangepast op 12 feb 2013 - 19:42 ]

    Anarose schreef:
    (...)

    Het kan best zijn dat je gedrag niet kinderlijk is, maar je lichaam is dat wel. Die tic's komen daar echt uit voort, hoe oud je jezelf ook voelt.

    Hm. Logisch. Denk ik.
    Ik wil hier tegenin gaan en zeggen dat ik wel 1.70m ben maar dan voel ik me ook weer zo'n koppig klein kind. (.__. )

    Ik heb ook een lange tijd last gehad van een stuk of twintig tot vijfentwintig dwangneuroses, maar daar heb ik mezelf niet op laten testen in verband met het werk dat ik wil gaan doen. Geloof het of niet, maar ik ben er uiteindelijk op eigen kracht van afgekomen. Het is niets bijzonders. Ik zal alleen hulp vragen als je er echt knettergek van wordt.
    En als je echt last hebt van schizofrenie besef je jezelf dat niet, volgens mij. Maar goed, ik ben geen psycholoog natuurlijk. Als je je er heel druk om maakt, moet je maar gewoon aankloppen bij een professioneel iemand.

    [ bericht aangepast op 15 feb 2013 - 19:44 ]


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Capricious schreef:
    Ik heb ook een lange tijd last gehad van een stuk of twintig tot vijfentwintig dwangneuroses, maar daar heb ik mezelf niet op laten testen in verband met het werk dat ik wil gaan doen. Geloof het of niet, maar ik ben er uiteindelijk op eigen kracht van afgekomen. Het is niets bijzonders. Ik zal alleen hulp vragen als je er echt knettergek van wordt.
    En als je echt last hebt van schizofrenie besef je jezelf dat niet, volgens mij. Maar goed, ik ben geen psycholoog natuurlijk. Als je je er heel druk om maakt, moet je maar gewoon aankloppen bij een professioneel iemand.

    Ik ben tot de conclusie gekomen dat Schizofrenie erg overdreven was. :')
    Ik ben zelf ook een paar keer er vanaf gekomen. Geen idee of ik het al dwangneurose kan noemen though.

    Psychose is wel wat meer dan alleen het gevoel dat je wordt bekeken. Een vriend van me heeft psychose + depressie en moet nu een halfjaar in een instelling verblijven. Over Schizofrenie is niet echt veel bewezen, maar artsen vermoeden wel dat het erfelijk is, dus ik zou toch eerst maar eens in je familie checken als er iemand is met diezelfde symptomen. M'n beste vriendin d'r moeder heeft schizofrenie, en ik begin nu al een aantal jaar te merken dat zij ook dezelfde trekken aan het overnemen is.
    Schizofrenie ontwikkeld zich in de meeste gevallen trouwens pas in de pubertijd, dus als ik jou was zou ik gewoon naar een professional gaan.


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Dragneel schreef:
    (...)
    Hm. Logisch. Denk ik.
    Ik wil hier tegenin gaan en zeggen dat ik wel 1.70m ben maar dan voel ik me ook weer zo'n koppig klein kind. (.__. )


    Kijk, alleen al die opmerking die je er onder zet bewijst wat ik zeg. :)


    Bad decisions make good stories.

    Ik weet er helemaal niets vanaf, wie er wél veel vanaf weet is een expert in die dingen. Dus zoek een expert hierin op :D


    I still think of the guitar bible.

    Anarose schreef:
    (...)

    Kijk, alleen al die opmerking die je er onder zet bewijst wat ik zeg. :)

    Heuj. (krul)

    Nooit luisteren naar internet, toen ik dat deed eindigde ik huilend beneden op de bank omdat ik dacht dat ik bipolair ben.


    Lindsay, forever in my heart † • Skaikru went Bughead

    xJORDYCLASIE schreef:
    Nooit luisteren naar internet, toen ik dat deed eindigde ik huilend beneden op de bank omdat ik dacht dat ik bipolair ben.

    Au.
    Aha, okay.

    xJORDYCLASIE schreef:
    Nooit luisteren naar internet, toen ik dat deed eindigde ik huilend beneden op de bank omdat ik dacht dat ik bipolair ben.


    Weet je, dit klinkt zó dubbel, want jij bent nu ook 'op internet'. Lol.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    RainbowDash schreef:
    Je bent twaalf, toch? Als ik me niet vergis manifesteert schizofrenie zich meestal op je 20e. Verder komt het vaker voor bij mannen en vrouwen en, en dit is een belangrijke, als je psychotisch bent merkt je omgeving dat. Zeker je ouders. Je word dan eigenlijk een ander mens, zo groot is de gedragsverandering.

    Neemt niet weg dat he schizofrenie zou kunnen zijn, of misschien een andere psychische aandoening. Dus als je je zorgen maakt, ga naar de huisarts. Daar heb je meer aam dan een stel pubermeisjes

    Ik heb geleerd dat schizofrenie zich meestal begint te uiten rond je 16/17. Er kunnen natuurlijk ook wel uitzonderingen zijn hoor.

    Anyway; Als ik me baseer op alles wat ik op het internet lees, heb ik wel meerdere mentale én fysieke ziekten. Maar als je echt zeker wil zijn, ga dan misschien, zoals hierboven gezegd is, eerst is langs bij je huisdokter. Vertel hem/haar wat het probleem is en misschien verwijst die je dan wel door.
    Ik zou je er nu alleszins nog niet te druk in maken.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2013 - 22:21 ]

    Drogo schreef:
    Psychose is wel wat meer dan alleen het gevoel dat je wordt bekeken. Een vriend van me heeft psychose + depressie en moet nu een halfjaar in een instelling verblijven. Over Schizofrenie is niet echt veel bewezen, maar artsen vermoeden wel dat het erfelijk is, dus ik zou toch eerst maar eens in je familie checken als er iemand is met diezelfde symptomen. M'n beste vriendin d'r moeder heeft schizofrenie, en ik begin nu al een aantal jaar te merken dat zij ook dezelfde trekken aan het overnemen is.
    Schizofrenie ontwikkeld zich in de meeste gevallen trouwens pas in de pubertijd, dus als ik jou was zou ik gewoon naar een professional gaan.

    Dit dus.
    Al is het nog niet bewezen dat schizofrenie erfelijk is.
    En inderdaad, psychose is meer dan alleen het gevoel. Ik ken ook iemand die opgenomen is in een instelling met psychose en, ik kan je vertellen, hoe zij deed voordat ze werd opgenomen gaat veel verder dan "een gevoel hebben dat je bekeken wordt".

    Weet je, ik heb ook constant het gevoel dat mensen me bekijken/afluisteren en dat mijn huis vol met camera's staat. Echt constant. Als ik voorbij een groepje kom, denk ik constant dat ze over mij aan het praten zijn (in een heel negatieve zin) en van die dingen, dus daarin ben je niet alleen haha.
    En tsja, ik ben geen psychiater of psycholoog en ik denk dat er hier ook niemand zit die dat is, dus met dit soort dingen kunnen wij je ook niet echt helpen. Zoals ik al eerder zei: als je echt bang bent en je wil het echt zeker weten, ga dan even langs je huisdokter en vraag er raad aan.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2013 - 22:29 ]

    ik denk dat ik jou precies kan vertellen wat jij hebt, maar ik denk dat het heel vreemd over gaat komen.
    als je het wil weten zou ik het je graag willen vertellen.......
    pb me maar, ik hoor het wel.
    wees in iedergeval gerust ik denk niet dat je die ziekte ding hebt;)


    If you can dream it, you can do it❤️

    Incredulity schreef:
    Weet je, ik heb ook constant het gevoel dat mensen me bekijken/afluisteren en dat mijn huis vol met camera's staat. Echt constant. Als ik voorbij een groepje kom, denk ik constant dat ze over mij aan het praten zijn (in een heel negatieve zin) en van die dingen, dus daarin ben je niet alleen haha.
    En tsja, ik ben geen psychiater of psycholoog en ik denk dat er hier ook niemand zit die dat is, dus met dit soort dingen kunnen wij je ook niet echt helpen. Zoals ik al eerder zei: als je echt bang bent en je wil het echt zeker weten, ga dan even langs je huisdokter en vraag er raad aan.


    Hier heb ik ook heel erg vaak last van D:


    26 - 02 - '16