• Hoi,

    Weet iemand toevallig het verschil tussen meerstemmig en eenstemmig?
    En weten jullie dan toevallig of het liedje 'No one' van Alicia Keys meerstemmig of eenstemmig is?

    Alvast bedankt!!


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    ''Eenstemmig zingen is op de zelfde toonhoogte en melodie zingen.
    Dit effect wil men graag bereiken bij koren. Dit gaat vaak moeilijk omdat de een hoger zingt dan de ander. Daarom zijn er ook vaak aparte mannen- en vrouwenkoren. Mannen zingen lager dan vrouwen.

    Tweestemmig zingen is als de een stukje (octaaf) lager zingt, en de ander een octaaf hoger. Dit kan ook zeer mooi klinken, maar is tevens er lastig omdat je vaak met de ander mee begint te zingen.
    ''


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Licet schreef:
    ''Eenstemmig zingen is op de zelfde toonhoogte en melodie zingen.
    Dit effect wil men graag bereiken bij koren. Dit gaat vaak moeilijk omdat de een hoger zingt dan de ander. Daarom zijn er ook vaak aparte mannen- en vrouwenkoren. Mannen zingen lager dan vrouwen.

    Tweestemmig zingen is als de een stukje (octaaf) lager zingt, en de ander een octaaf hoger. Dit kan ook zeer mooi klinken, maar is tevens er lastig omdat je vaak met de ander mee begint te zingen.
    ''

    Dit.
    Om antwoord te geven op je andere vraag: No One van Alicia Keys wordt in het refrein tweestemmig gezongen en soms ook in de coupletten.


    From these ashes, I will rise

    De onder- en bovenstem hoeven volgens mij ook niet hetzelfde te zijn (qua melodie, niet alleen qua toonhoogte). Toch?


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Bedankt allemaal!


    "I solemnly swear that i am up to no good."