• Ik heb vandaag een donorformulier ingevuld en op de bus gedaan. Maar nu vraag ik me af of jullie ook donor zijn en waarom wel/niet?
    Ik heb overigens ja ingevuld, met uitzondering van huid, hoornvlies, bloedvaten en pezen/botweefsel/kraakbeen.


    #WWED - What Would Emma Do?

    Rajah schreef:
    (...)

    Je bent nog prima toonbaar als je dood bent hoor. Een vriend van mijn ouders was ook donor en daar mochten ze ook alles van hebben. Je hoornvlies zie je sowieso niet want je ogen zijn dicht en van je huid nemen ze zo'n klein laagje op onzichtbare plekken dat je het niet eens merkt. Ze werken je netjes af hoor, het is alleen jammer dat mensen dat niet weten en daarom zo huiverig zijn.


    Ik weet heus wel hoe het eraan toegaat als je opgebaard wordt, want mijn moeder heeft dat werk vijf jaar lang gedaan en mijn vader werkt nu nog steeds met doden. :')
    Mijn moeder heeft zelf gezegd dat niet alles netjes af te werken valt en dat het maar net aan de plekken ligt waar ze het beste huid vandaan kunnen halen, omdat sommige plekken onbruikbaar zijn. Het kan dus best zo zijn dat er huid van mijn armen of benen wordt weggepakt.
    En qua hoornvlies? Misschien wil ik later wel dat mijn ogen open blijven. Je weet het niet.


    Reading a good book is like taking a journey.

    Nope.


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Ik wil geen donor worden. Ik vind het wel hartstikke goed dat anderen het willen worden, maar zelf kan ik gewoon niet tegen het idee dat, wanneer ik dood ben, er in mijn dode lijf lekker gesneden gaat worden.
    Ook geloof ik (het is misschien wel een dom geloof) dat je gewoon helemaal compleet, met alles erop en eraan, begraven of gecremeerd of wat dan ook moet worden, omdat je als één bent gekomen op de wereld, dus om het mooi af te sluiten moet je als één van de wereld gaan. En niet zonder allerlei organen of zo die missen.


    "If you don't know where to go, any road'll take you there"

    Praelectio schreef:
    (...)

    Ik weet heus wel hoe het eraan toegaat als je opgebaard wordt, want mijn moeder heeft dat werk vijf jaar lang gedaan en mijn vader werkt nu nog steeds met doden. :')
    Mijn moeder heeft zelf gezegd dat niet alles netjes af te werken valt en dat het maar net aan de plekken ligt waar ze het beste huid vandaan kunnen halen, omdat sommige plekken onbruikbaar zijn. Het kan dus best zo zijn dat er huid van mijn armen of benen wordt weggepakt.
    En qua hoornvlies? Misschien wil ik later wel dat mijn ogen open blijven. Je weet het niet.


    Serieus? Met je ogen open? Bah. Haha.
    Het kan best hoor van die huid, maar armen en benen zijn ook eigenlijk nooit zichtbaar. Ach, mijn ervaring is dat het netjes gedaan wordt. En daarbij, als ik dood ben heb ik er niets aan. Alleen mijn naasten mogen mij dood zien en daarna gaat die kist dicht.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    In België ben je automatisch een donor, tenzij je het anders laat bepalen.
    Maar daar moet je voor naar het gemeentehuis en dat kan pas vanaf je 18de.
    Het is ook de familie die kan bepalen om je niet als donor te laten gebruiken als je niets hebt laten wijzigen.
    Maar één van de dagen ga ik in ieder geval naar het gemeentehuis om mezelf als niet-donor op te geven.
    Het gedacht alleen al dat mensen aan mijn lijf bezig zouden zijn als ik dood ben geeft me echt de kriebels...
    Noem me maar egoïstisch, maar ook al kan ik er mensenlevens mee redden wil ik het absoluut niet.
    Misschien is het ook een beetje bijgeloof omdat ik geloof in leven na de dood.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik twijfel hier nog steeds over. Ik ben boeddhistisch opgevoed en vanuit die levenswijze zou het weggeven van organen het stervensproces verstoren. Dat heeft te maken met een bepaalde mantra die veel monniken doen wanneer ze op sterven liggen.
    Aan de andere kant zou ik best organen af willen staan, zodat iemand anders er wat aan heeft.

    @Hierboven, ik geloof ook in leven na de dood, maar ik denk dat je je organen daar niet voor nodig hebt. Ik denk dat je geest een nieuw lichaam zoekt. Call me crazy.

    [ bericht aangepast op 24 april 2013 - 19:06 ]


    You are beautiful, you are love.

    Ik heb er ook een. Ik zonder ook wat jij hebt uit, behalve de bloedvaten volgens mij.
    Waarom? Geen idee, puur uit idee dat het mensen helpt, denk ik. Ik heb er op dat moment toch niks meer aan en ik kan beter mensen helpen, als de organen nog in goede staat zijn.
    Als ik 18 word, wil ik ook graag bloeddonor worden (als ik geschikt ben, natuurlijk ^^).


    Deep inside, I've never felt alive

    Praelectio schreef:
    Alles van mijn lichaam mag gebruikt worden, maar geen huid, hoornvlies en andere uitwendige dingen. Ik wil wel nog toonbaar zijn als ik opgebaard word.

    Denk je dat ze zomaar huid van je gezicht pakken? ;P Ze zorgen er altijd voor dat je er toonbaar uitziet hoor.


    Deep inside, I've never felt alive

    Nomen schreef:
    (...)
    Denk je dat ze zomaar huid van je gezicht pakken? ;P Ze zorgen er altijd voor dat je er toonbaar uitziet hoor.


    Ik heb al eerder gezegd dat ik niet enkel over mijn gezicht sprak. Als je mijn andere posts door had gelezen had je het begrepen.


    Reading a good book is like taking a journey.

    Praelectio schreef:
    (...)

    Ik heb al eerder gezegd dat ik niet enkel over mijn gezicht sprak. Als je mijn andere posts door had gelezen had je het begrepen.

    Sorry, ik zag ze al. Ik zit alleen op mn mobiel en dan is het heel irritant scrollen.


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik ben nog geen donor, maar ik heb mezelf voorgenomen om daar werk van te gaan maken als ik achttien word. Ze mogen alles hebben na mijn dood, maar ik wil geen bloeddonor worden. Ik ben als de dood voor alles wat met prikken te maken heeft.


    Take risks and conquer your fears.

    madeupyou schreef:
    Mag ik vragen waarom die uitzonderingen?:)


    Maar natuurlijk. Dit gaat een beetje vreemd klinken, maar ik ben niet donor geworden omdat ik er rationeel over heb nagedacht. Het voelt gewoon goed. Om te doen en als emotie. Ik heb er een goed gevoel bij voor mezelf.
    Dat ik het lijstje doornam, sprongen deze dingen eruit. Zijnde dat bij deze organen ik er juist geen goed gevoel bij had. Daarom heb ik ze uitgezonderd.


    #WWED - What Would Emma Do?

    Laxus schreef:
    Nope.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik heb ook zo'n brief gehad, heb alleen niet de tijd gehad om uit te zoeken wat ik wel of niet zou doneren..

    Trouwens, - even ontopic - klopt het dat wanneer je een tattoo hebt, je geen bloed mag doneren?


    To infinity and beyond •

    Bvlgari schreef:
    Ik heb ook zo'n brief gehad, heb alleen niet de tijd gehad om uit te zoeken wat ik wel of niet zou doneren..

    Trouwens, - even ontopic - klopt het dat wanneer je een tattoo hebt, je geen bloed mag doneren?


    Ga naar de eerste keuring
    Tijd voor je eerste grote keuring. Vergeet niet om je legitimatiebewijs en de uitnodiging mee te nemen naar Sanquin. Bij binnenkomst meld je je bij de receptie. Daar krijg je een vragenlijst die je moet invullen. Vragen die je kunt verwachten gaan onder andere over medicijngebruik, het laten aanbrengen van tatoeages en piercings, reizen naar tropische gebieden en risicovolle seksuele contacten. ‘Dit zijn allemaal situaties waarin de donor een verhoogd risico heeft op een virus’, aldus Heckert. ‘En dit zijn redenen om iemand geen bloed te laten geven, voorlopig.’


    Dus ja, ze kunnen je afwijzen omdat je een tattoo hebt. Of het ook standaard afgewezen wordt...
    Ik kan al geen bloed doneren, omdat ik onder de 50 kilo weeg.


    #WWED - What Would Emma Do?