• De stelling van deze week luidt:
    Dierenrechten moeten in de grondwet worden opgenomen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Valentino schreef:
    (...)

    Misschien omdat mensen ook dieren zijn? Zoogdieren namelijk.
    On-topic:
    Ik ben het er mee eens, een dier is niets minder waard dan een mens, ze voelen dezelfde pijn als wij als ze een klap krijgen misschien nog wel meer als het om een huisdier draait die zijn baasje vertrouwt. Buiten dat ze kunnen niet voor zichzelf opkomen, en doen ze dat wel is het enkel een reden om ze te laten afmaken.
    In mijn ogen is een dier minder waard dan een mens. Ik vind ze in iedergeval niet van gelijke waarden.


    Baby, when I know you're only sorry when you got caught,

    Cairde schreef:
    Onneens. Ik heb nooit gesnapt waarom sommige mensen dieren met mensen vergelijken..

    THIS.
    Dierenrechten in de grondwet gaan toch ook veel te ver. Ik vind die hele vage Dierenpolitie nog wel kunnen dan, maar hiermee draaf je echt veel te ver door. Dieren zijn geen mensen en in mijn optiek zijn mensen een stuk meer waard dan dieren.

    [ bericht aangepast op 4 aug 2013 - 11:12 ]

    Ik denk niet dat dat kan in verband met de huidige grondrechten... Dat zou namelijk gaan betekenen (in Nederland) dat dieren precies gelijk zijn aan mensen. Dat is natuurlijk wel zo als het gaat om mishandeling, maar je kunt niet van dieren dezelfde dingen verlangen als van mensen en het gaat misschien nog te ver om dieren op dezelfde manier te behandelen. Daarmee bedoel ik dat een hond een andere straf krijgt als hij een baby doodbijt, dan wanneer een volwassen vent dat doet.
    Ik ben echter wel van mening dat dieren betere behandeling verdienen, maar dat dat nu niet gebeurd, ligt volgens mij niet aan de huidige wetgeving. Meer aan de groeiende vraag naar vlees en alle debielen die paarden pletten.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Cairde schreef:
    (...) In mijn ogen is een dier minder waard dan een mens. Ik vind ze in iedergeval niet van gelijke waarden.


    Bij ons wordt gezegd dat als men niet van dieren kan houden, men ook niet van zichzelf óf anderen kan houden. Ik zeg natuurlijk niet dat dat bij jou het geval is, ik vind het gewoon echt verschrikkelijk onrespectvol dat je dit zegt.

    Eens, ik zou niet weten waarom dieren een mindere behandeling verdienen. Ze hebben gevoelens, voelen pijn en kunnen in paniek raken. Het is echt ongelofelijk wat sommigen met huisdieren/wilde dieren doen.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    LeDerp schreef:
    (...)
    THIS.
    Dierenrechten in de grondwet gaan toch ook veel te ver. Ik vind die hele vage Dierenpolitie nog wel kunnen dan, maar hiermee draaf je echt veel te ver door. Dieren zijn geen mensen en in mijn optiek zijn mensen een stuk meer waard dan dieren.


    Dus omdat dieren geen mensen zijn verdienen ze geen rechten? Ze kunnen niet praten en toch zijn dieren voor veel mensen heel belangrijk, omdat er wel degelijk een soort band tussen mens en dier kan ontstaan. Een huisdier kan beste vrienden worden met z'n baasje. Waarom zou de mens niet wat terug geven aan de trouwe dieren?
    Dieren hoeven niet hetzelfde te zijn als mensen, om toch veel waard te zijn. Bovendien zijn dieren vaak nog vredelievender dan mensen in mijn ogen.


    You are beautiful, you are love.

    Gotama schreef:
    (...)

    Dus omdat dieren geen mensen zijn verdienen ze geen rechten? Ze kunnen niet praten en toch zijn dieren voor veel mensen heel belangrijk, omdat er wel degelijk een soort band tussen mens en dier kan ontstaan. Een huisdier kan beste vrienden worden met z'n baasje. Waarom zou de mens niet wat terug geven aan de trouwe dieren?
    Dieren hoeven niet hetzelfde te zijn als mensen, om toch veel waard te zijn. Bovendien zijn dieren vaak nog vredelievender dan mensen in mijn ogen.


    Je hebt helemaal gelijk.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Weetje, elk dier heeft wel iets wat hem voor de mens nog specialer maakt.
    Neem nou de hond bijvoorbeeld, die kan op worden geleid tot een blinde geleidehond, ik weet zeker dat -dat ook meningen verdraait.

    Dieren zijn van belang, en zijn ook evenveel waard als de mens, dus ik ben het ermee eens.

    Loian schreef:
    (...)

    Bij ons wordt gezegd dat als men niet van dieren kan houden, men ook niet van zichzelf óf anderen kan houden. Ik zeg natuurlijk niet dat dat bij jou het geval is, ik vind het gewoon echt verschrikkelijk onrespectvol dat je dit zegt.

    Eens, ik zou niet weten waarom dieren een mindere behandeling verdienen. Ze hebben gevoelens, voelen pijn en kunnen in paniek raken. Het is echt ongelofelijk wat sommigen met huisdieren/wilde dieren doen.
    Hoezo onrespectvol? Ze vragen toch echt duidelijk om een mening? En die zin past niet echt bij mij nee.


    Baby, when I know you're only sorry when you got caught,

    Cairde schreef:
    (...) Hoezo onrespectvol? Ze vragen toch echt duidelijk om een mening? En die zin past niet echt bij mij nee.


    Ik weet dat dit gaat uitdraaien op een woordenwisseling die niets meer met het onderwerp te maken zal hebben, dus zal ik eens bewijzen dat ik ook de verstandige kan zijn en mijn mond houden.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Eens, dieren zijn toch ook levende wezens! Het is onze taak als de mens om ze te beschermen.


    ~My Mind Is Free~

    Javier schreef:
    Helemaal mee eens!
    Ik vind niet dat mensen ongestraft dieren mag mishandelen. Dieren voelen evenveel pijn als mensen die mishandels worden. Niet meer en niet minder. alleen zij kunnen niet voor zich zelf op komen.


    Dit !!


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Oneens,
    In de grondwet vind ik weer iets te, maar dieren verdienen wel een goed leven. Ik vind wel dat er goede wetten moeten worden gemaakt voor dieren.


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Gotama schreef:
    (...)

    Dus omdat dieren geen mensen zijn verdienen ze geen rechten? Ze kunnen niet praten en toch zijn dieren voor veel mensen heel belangrijk, omdat er wel degelijk een soort band tussen mens en dier kan ontstaan. Een huisdier kan beste vrienden worden met z'n baasje. Waarom zou de mens niet wat terug geven aan de trouwe dieren?
    Dieren hoeven niet hetzelfde te zijn als mensen, om toch veel waard te zijn. Bovendien zijn dieren vaak nog vredelievender dan mensen in mijn ogen.

    Rechten zijn iets anders dan grondrechten -.-'' Als de mensen hier nou eens even goed naar de titel van dit topic keken zouden ze dat zich ook eindelijk eens beseffen. Grondrechten zijn namelijk rechten die fundamenteel zijn voor een rechtstaat. Er mogen van mij best een paar kleine wetjes aan worden genomen die zeggen dat je je beest niet met opzet mag mishandelen.

    Over dat stukje waar je praat over een band tussen mens en dier, mensen kunnen ook hechten aan stenen of tassen of wat dan ook dus dat zegt per definitie helemaal niks. Ook dat stukje over trouwe dieren slaat nergens op. Denk je echt dat je kat je net zo trouw blijft als je hem een maand geen eten geeft?
    En dieren zijn al helemaal niet vredelievend, wat is dat nou weer voor bullshit? Ik weet niet of je wel eens dieren in het wild hebt gezien, ik namelijk wel en geloof me, die beesten zijn helemaal niet meer zo vredelievend als ze een zebra aan stukken scheuren.

    Mee eens.
    Dieren voelen evenveel pijn als mensen.
    Mensen zouden gestraft moeten worden als ze een dier pijn doen, mishandelen of verwaarlozen.

    LeDerp schreef:
    (...)
    Rechten zijn iets anders dan grondrechten -.-'' Als de mensen hier nou eens even goed naar de titel van dit topic keken zouden ze dat zich ook eindelijk eens beseffen. Grondrechten zijn namelijk rechten die fundamenteel zijn voor een rechtstaat. Er mogen van mij best een paar kleine wetjes aan worden genomen die zeggen dat je je beest niet met opzet mag mishandelen.

    Over dat stukje waar je praat over een band tussen mens en dier, mensen kunnen ook hechten aan stenen of tassen of wat dan ook dus dat zegt per definitie helemaal niks. Ook dat stukje over trouwe dieren slaat nergens op. Denk je echt dat je kat je net zo trouw blijft als je hem een maand geen eten geeft?
    En dieren zijn al helemaal niet vredelievend, wat is dat nou weer voor bullshit? Ik weet niet of je wel eens dieren in het wild hebt gezien, ik namelijk wel en geloof me, die beesten zijn helemaal niet meer zo vredelievend als ze een zebra aan stukken scheuren.


    Ten eerste heb ik de titel van dit topic wel gelezen. Het feit dat het over grondrechten gaat, veranderd mijn standpunt niet.
    En god, wat trek jij dingen uit z'n verband zeg. Tassen en stenen voelen niks. Dieren wel. Heb jij een tas met emotie? Volgens mij niet.
    Ik weet niet waar jou haat voor dieren vandaan komt, maar het kan geen kwaad om je gedachtegang over ze wat aan te passen.
    Mocht het zo zijn dat je kat wegloopt (en dus niet trouw is) omdat je hem een maand geen eten geeft, vind ik dat logisch. Jij blijft toch ook niet bij je vriend als hij je zou slaan? Je bent toch ook niet gelukkig als je ouders je geen eten zouden geven? In zo'n geval hoef je ook niet trouw te zijn. De mens is dan het kwaad, niet het dier.
    En ik vind dieren van nature veel onschuldiger dan mensen. Dat wilde dieren een zebra eten is natuur. In de natuur is dat normaal. Grondrechten zouden meer van toepassing zijn op huisdieren en vee. Die dieren zijn afhankelijk van hun baasje. Als dat baasje het dier niet goed verzorgd, vind ik dat die gestraft mag worden of een verbod moet krijgen om geen huisdieren meer te mogen houden.


    You are beautiful, you are love.