• De stelling van deze week luidt:
    Dierenrechten moeten in de grondwet worden opgenomen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Gotama schreef:
    (...)

    Ik ben het met je eens dat het voorbeeld van een mishandelende partner niet de beste vergelijking is. Wat ik probeerde duidelijk te maken is dit:
    Jij bent een levend wezen. Je bent waarschijnlijk blij dat je eten krijgt en op die manier overleefd. Met dieren is dat precies hetzelfde. Zij zijn altijd heel dankbaar als ze hun wiskas 'troep' krijgen.
    En over dat katten prima voor zichzelf kunnen zorgen 'survival of the fittest blabla', sommige katten kunnen zelf overleven, jup. Maar als je zélf kiest om een kat als huisdier te nemen, laat je 'm niet aan z'n lot over, je zorgt ervoor. Dat zou jij als iemand met een kat wel begrijpen.

    Hoe jou menselijke natuur eruit ziet weet ik niet, maar ik ben niet van nature iemand die 'niet altijd even aardig is tegen dieren'. Ik hou van dieren, dus dat is niet iets wat in de 'natuur' van de mens zit. Wel overleven. En daarom eten we koeien en varkens.

    Over de grondrechten, je begreep me verkeerd. Ik bedoelde niet dat er alléén maar grondrechten voor dieren moeten zijn. Natuurlijk heb je in eerste plaats grondrechten voor mensen nodig. Ik bedoelde dat als er grondrechten zouden komen voor dieren, díe meer van toepassing zouden zijn op huisdieren/vee en niet op wilde dieren.

    Zelf geloof ik dat dieren een slechte kant op kunnen gaan door een verpeste opvoeding. Bij mensen zie je dit ook trouwens (kind is mishandeld --> gaat vaak later ook eigen kinderen mishandelen).
    Mijn punt is dus, dat dieren (zoals Britsany zegt) opzich met een goed hart geboren worden, maar door mishandeling verpest kunnen worden en daardoor bijvoorbeeld aggresief gedrag vertonen. En dan heb je de kans dat zo'n beest je in je fikken bijt. Vervelend, maar zo'n dier doet dat niet zonder reden.

    Als je er voor kiest om een kat te nemen moet je ervoor zorgen, couldn't agree more. Wat mij een beetje stak is dat verhaal over 'trouw', want hoe lief ik katten ook vind, ik denk nog steeds niet dat het bij zulke beesten om diepgaande trouw gaat. Hier verschillen we kennelijk van mening.

    En met 'niet altijd even aardig zijn tegen dieren' doel ik natuurlijk niet op je hamster of zoiets dergelijks, maar meer iets in de richting van wat gevaarlijkere dieren. Nu zijn de meesten honden gedomesticeerd, maar bijv. wilde honden kunnen heel gevaarlijk zijn en ik denk dat als ik mijn voorvader was geweest en ik kwam een wilde hond tegen dat ik hem dan niet had gaan zitten aaien of band had geprobeerd te creëren. Dat jij van dieren houd heeft waarschijnlijk ook iets met je opvoeding te maken, zo denk ik zelf. Als je vader of je moeder toen je klein was elke ochtend en avond tegen je had gezegd, 'dieren zijn gevaarlijk en verschrikkelijk', dan denk ik niet dat er veel mensen zouden zijn die ze dan nog erg lief vonden.

    En wat je zegt over dat dieren niets zonder een reden doen, zoals die rot pony die me beet, mensen doen ook geen dingen zonder een reden. Als ik iemand vermoord zal ik daar best een reden voor hebben, maar dat neemt het feit niet weg dat ik dan zonder pardon wordt veroordeeld voor eerstegraads moord. Wat ik ook bedoel te zeggen is dat als je dieren rechten geeft, je ook van ze zou moeten verwachten dat ze zich aan regels zouden houden. Als het ons mensen verboden was om een hond te slaan, zou het de hond dan niet net zo goed verboden moeten zijn om een mens aan te vallen? In mijn optiek wel, en misschien verschillen we hier van mening, maar dat moet dan maar zo zijn.

    Gotama schreef:
    (...)

    Raak je ut overzicht kwijt? *O*
    Nee het rekt de pagina uit.


    Baby, when I know you're only sorry when you got caught,

    Bovendien zou het oneindig veel geregel zijn, elk dier zou namelijk anders behandeld moeten worden. Maar bij onderscheid zoals een mug mag je doodslaan maar een hond niet, stel je in principe de mug achter, wat ook niet mag.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    LeDerp schreef:
    (...)
    Als je er voor kiest om een kat te nemen moet je ervoor zorgen, couldn't agree more. Wat mij een beetje stak is dat verhaal over 'trouw', want hoe lief ik katten ook vind, ik denk nog steeds niet dat het bij zulke beesten om diepgaande trouw gaat. Hier verschillen we kennelijk van mening.

    En met 'niet altijd even aardig zijn tegen dieren' doel ik natuurlijk niet op je hamster of zoiets dergelijks, maar meer iets in de richting van wat gevaarlijkere dieren. Nu zijn de meesten honden gedomesticeerd, maar bijv. wilde honden kunnen heel gevaarlijk zijn en ik denk dat als ik mijn voorvader was geweest en ik kwam een wilde hond tegen dat ik hem dan niet had gaan zitten aaien of band had geprobeerd te creëren. Dat jij van dieren houd heeft waarschijnlijk ook iets met je opvoeding te maken, zo denk ik zelf. Als je vader of je moeder toen je klein was elke ochtend en avond tegen je had gezegd, 'dieren zijn gevaarlijk en verschrikkelijk', dan denk ik niet dat er veel mensen zouden zijn die ze dan nog erg lief vonden.

    En wat je zegt over dat dieren niets zonder een reden doen, zoals die rot pony die me beet, mensen doen ook geen dingen zonder een reden. Als ik iemand vermoord zal ik daar best een reden voor hebben, maar dat neemt het feit niet weg dat ik dan zonder pardon wordt veroordeeld voor eerstegraads moord. Wat ik ook bedoel te zeggen is dat als je dieren rechten geeft, je ook van ze zou moeten verwachten dat ze zich aan regels zouden houden. Als het ons mensen verboden was om een hond te slaan, zou het de hond dan niet net zo goed verboden moeten zijn om een mens aan te vallen? In mijn optiek wel, en misschien verschillen we hier van mening, maar dat moet dan maar zo zijn.


    Nou, ik heb zelf ook geen diepgaande trouwe band met m'n katten. Onze hond vind ik meer een voorbeeld van een 'trouw dier'. Altijd blij als hij mij of m'n familie ziet en hij voelt angst/verdriet aan (toen ik een keer een jankstemming had begon die naar me te blaffen en tegen me op te springen). Niet dat een hond precies kan begrijpen dat ik verdrietig ben. Het reageert gevoelsmatig gewoon op 'raar' gedrag. Dieren kunnen niet denken. Dus ik denk dat we het niet eens geheel oneens zijn hierover.

    Verder ben ik het met je eens dat mensen net als dieren worden zoals ze worden, mede door hun opvoeding. Je hebt niet volledig invloed op hoe je word, als je het zo bekijkt. Mensen en dieren hebben beide een reden voor wat ze doen.

    Toch kun je niet van een dier verwachten dat die begrijpt dat hij mensen niet mag aanvallen. En daar zit het verschil. Mensen zijn best slim, daarom verwachten mensen (denk ik) vaak van elkaar dat ze 'het goede' doen en dat ook aan kunnen leren. En deze aardbol laat zien dat mensen ontzettend veel kunnen. Mensen kunnen begrijpen óf leren dat het slecht is om een dier te mishandelen. Een dier begrijpt niet dat het iets verkeerds doet als hij een mens aanvalt.
    Ik vind dus dat grondrechten voor dieren mogelijk zijn, zónder dat er óók regels voor dieren zouden moeten komen.


    You are beautiful, you are love.

    Wacht heel even...
    Ik lees nogal vaak dat een dier niet kan denken of dingen niet kan begrijpen.

    Dieren zijn slimmer dan mensen, dat hebben ze nodig in het wilt.
    Ja natuurlijk denken ze anders dan mensen, maar dat ze niet zouden denken en dingen niet begrijpen dat is de grote onzin. (cat)


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Javier schreef:
    Helemaal mee eens!
    Ik vind niet dat mensen ongestraft dieren mag mishandelen. Dieren voelen evenveel pijn als mensen die mishandels worden. Niet meer en niet minder. alleen zij kunnen niet voor zich zelf op komen.


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Javier schreef:
    Wacht heel even...
    Ik lees nogal vaak dat een dier niet kan denken of dingen niet kan begrijpen.

    Dieren zijn slimmer dan mensen, dat hebben ze nodig in het wilt.
    Ja natuurlijk denken ze anders dan mensen, maar dat ze niet zouden denken en dingen niet begrijpen dat is de grote onzin. (cat)


    Een dier heeft geen mogelijkheid tot reflexiviteit, hij kan zich niet los zetten van de situatie. Een mens kan zijn hersens gebruiken om zich allemaal vragen te stellen. Waarom doe ik dit? Wat zijn de gevolgen? Etcetera. Een dier kan dit niet, mede doordat hij geen taal heeft om zich dit soort dingen in af te vragen.


    i put the fun in funeral

    Javier schreef:
    Wacht heel even...
    Ik lees nogal vaak dat een dier niet kan denken of dingen niet kan begrijpen.

    Dieren zijn slimmer dan mensen, dat hebben ze nodig in het wilt.
    Ja natuurlijk denken ze anders dan mensen, maar dat ze niet zouden denken en dingen niet begrijpen dat is de grote onzin. (cat)

    Dieren slimmer dan mensen? Nee, sorry. Wij zijn toch echt slimmer, dat omdat we kunnen nadenken over wat we gaan doen, hoe we het gaan doen of we het wel moeten doen. Dieren handelen grotendeels uit instinct, wij niet. We denken vaak na voordat we iets doen.

    [ bericht aangepast op 4 aug 2013 - 15:43 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Remain schreef:
    (...)

    Een dier heeft geen mogelijkheid tot reflexiviteit, hij kan zich niet los zetten van de situatie. Een mens kan zijn hersens gebruiken om zich allemaal vragen te stellen. Waarom doe ik dit? Wat zijn de gevolgen? Etcetera. Een dier kan dit niet, mede doordat hij geen taal heeft om zich dit soort dingen in af te vragen.


    Ja oke wat jij en father zeggen klopt ook wel.
    Maar het punt dat ze totaal NIET nadenken vind ik echt onzin.
    Maar als dieren niet na kunnen denken dan heb ik toch wel een wonder hond :Y)

    [ bericht aangepast op 4 aug 2013 - 15:55 ]


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Totaal mee eens, mensen zijn niet beter dan dieren. We leven immers allemaal op dezelfde planeet.


    What in the name of sanity do you've got on your head?

    Javier schreef:
    Wacht heel even...
    Ik lees nogal vaak dat een dier niet kan denken of dingen niet kan begrijpen.

    Dieren zijn slimmer dan mensen, dat hebben ze nodig in het wilt.
    Ja natuurlijk denken ze anders dan mensen, maar dat ze niet zouden denken en dingen niet begrijpen dat is de grote onzin. (cat)

    Ze denken niet zoals mensen. Wij horen onszelf in ons hoofd. Dieren hebben echt geen dierenstem ofzo in hun hoofd. Ze volgen driften, instincten. Ik vind ze niet dom, maar ze zijn slim op een andere manier dan mensen.


    You are beautiful, you are love.

    Gotama schreef:
    (...)
    Ze denken niet zoals mensen. Wij horen onszelf in ons hoofd. Dieren hebben echt geen dierenstem ofzo in hun hoofd. Ze volgen driften, instincten. Ik vind ze niet dom, maar ze zijn slim op een andere manier dan mensen.


    Dat weet ik allemaal ;)
    Doe een opleiding met honden, en ik zeg niet dat ze zoals mensen denken ik zeg alleen dat dieren ook redelijk slim zijn en natuurlijk is groot deel instinct en driften.
    Maar dingen leren gebeurt niet alleen maar uit instinct maar maar ook door op zekere mate na te denken.

    Maar goed we gaan helemaal van het onderwerp af. Dit is mijn mening nu een maal :D

    [ bericht aangepast op 4 aug 2013 - 16:09 ]


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Javier schreef:
    Helemaal mee eens!
    Ik vind niet dat mensen ongestraft dieren mag mishandelen. Dieren voelen evenveel pijn als mensen die mishandels worden. Niet meer en niet minder. alleen zij kunnen niet voor zich zelf op komen.


    I'm a fucking waste of space, I'm just a stupid kid

    Javier schreef:
    Helemaal mee eens!
    Ik vind niet dat mensen ongestraft dieren mag mishandelen. Dieren voelen evenveel pijn als mensen die mishandels worden. Niet meer en niet minder. alleen zij kunnen niet voor zich zelf op komen.


    “Things never happen the same way twice.”

    shyras schreef:
    Totaal mee eens, mensen zijn niet beter dan dieren. We leven immers allemaal op dezelfde planeet.
    Kijk wat je hier zegt is gewoon belachelijk.


    Baby, when I know you're only sorry when you got caught,