• De stelling van deze week luidt:
    Mensen moeten niet reageren op dingen waar ze geen verstand van hebben.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Taiteilijan schreef:
    Ligt eraan of je je uitspraak baseert op een feit of op een mening, en in welke situatie dat is. Je kunt van abortus vinden dat het niet ethisch is, ook als je je er niet in hebt verdiept, maar het argument bepaal je bij jezelf. Maar als je bijvoorbeeld een oordeel geeft over automutilatie of anorexia of andere, actuele zaken terwijl jij niet weet hoe iemand zich voelt of dingen ervaart, vind ik het wel storend als iemand zich ermee gaat bemoeien. Ik denk dat je wél moet weten wat je in de mond neemt, maar dat je je er niet per se tot op de bodem in hoeft te verdiepen. 50/50 dus.

    Ligt eraan. Als wat ze zeggen erg helpbaar is, waarom niet? Dan ligt het aan degene die in het probleem zit, de advies aan te nemen. Dan moet die gene niet koppig doen, en het advies negeren. Maar diegene die het geeft moet ook niet gaan doen alsof ze weten wat die andere meemaakt. Dat kan erg vervelend zijn. En hoe goed je advies ook is, als je dat doet, word er niet meer naar je geluisterd.

    Eens. Het is niet handig om ergens op te gaan reageren waar je geen verstand van hebt. Daar komen discussies van. Natuurlijk is het goed om je mening te uiten, alleen als je er geen verstand van hebt dan praat je alleen maar onzin. Door het voor je te houden, voorkom je ook weer een paar discussies.

    Misschien wel om er iets over te leren.


    nothing is true, everything is permitted.

    Birdo schreef:
    Oneens. Zolang ze maar niet gaan doen alsóf ze er verstand van hebben.


    We all go a little mad sometimes.

    Nou, ik heb hier niet echt verstand van, maar ik reageer toch. Ik vind dat mensen hun mening moeten kunnen uiten, ook al het gaat om iets wat ze geen verstand van hebben. Dat je ergens niet zoveel van weet betekend niet dat je het moet uitsluiten, want misschien kun je er juist wel veel van leren.


    L’amor che move il sole e l’altre stelle.

    Ik herhaal nog maar eens dat dit in essentie een geweldig plan zou zijn, maar dat dit zeker op nationaal niveau echt onhaalbaar gaat worden. 3/4 van Nederland weet geen ene zak van politiek, daar irriteer ik mij dan ook mateloos aan, maar je kan simpelweg die mensen daarom niet hun stemrecht afnemen. Ook op andere vlakken krijg je waarschijnlijk ook wat onenigheid met de grondwet (vrijheid van mening uiting ect.).

    Persoonlijk heb ik meer het idee dat dit een 'het zou mooi zijn als...' Stelling is dan een serieuze vraag waar over gedisputeerd kan worden.

    Prefect schreef:
    Ik herhaal nog maar eens dat dit in essentie een geweldig plan zou zijn, maar dat dit zeker op nationaal niveau echt onhaalbaar gaat worden. 3/4 van Nederland weet geen ene zak van politiek, daar irriteer ik mij dan ook mateloos aan, maar je kan simpelweg die mensen daarom niet hun stemrecht afnemen. Ook op andere vlakken krijg je waarschijnlijk ook wat onenigheid met de grondwet (vrijheid van mening uiting ect.).

    Persoonlijk heb ik meer het idee dat dit een 'het zou mooi zijn als...' Stelling is dan een serieuze vraag waar over gedisputeerd kan worden.
    Het is niet omdat je over een bepaalde zaak geen kennis hebt, je daarvoor meteen met 3/4 van de bevolking zit die waardeloos is geworden. Iedereen is wel goed in iets en iedereen heeft wel geen verstand over bepaalde zaken. Ik kan mij heel goed plaatsen in wetenschappelijke dingen en zelf ik ken daar niet alles van. Ik kan mij niet verdiepen in kwantum chemie, maar ik kan er wel over bijleren en mijn achtergrond bied mij enigszins wel de mogelijkheid om aan een gesprek mee te doen en via het gesprek er wat meer over te leren. Vraag mij iets over economie en ik klap dicht. Ik ken daar werkelijk niks van, kan daar niet over meepraten en ga dan ook geen moeite doen om aan een gesprek deel te nemen. Ik klets dus niet iets uit mijn nek om perse mee te willen praten.

    Je voorbeeld over stemrecht is dan ook niet helemaal waterdicht. Niet veel mensen kunnen over de politiek meepraten, dat is waar, maar op het moment dat je moet stemmen, ben je wel ingelicht over waar elke partij voor staat. Je stemt dus niet blindelings. Het interesseert je misschien niet, maar voor je stemt kan je jezelf wel eerst inlichten over het onderwerp. Ze nemen toch ook je stemrecht niet af omdat je niks van wetenschappen kent of van kunst of van weet ik veel wat. Het is niet omdat je niks over politiek weet, je opeens geen stemrecht meer zou mogen hebben.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Avarosa schreef:
    (...)Het is niet omdat je over een bepaalde zaak geen kennis hebt, je daarvoor meteen met 3/4 van de bevolking zit die waardeloos is geworden. Iedereen is wel goed in iets en iedereen heeft wel geen verstand over bepaalde zaken. Ik kan mij heel goed plaatsen in wetenschappelijke dingen en zelf ik ken daar niet alles van. Ik kan mij niet verdiepen in kwantum chemie, maar ik kan er wel over bijleren en mijn achtergrond bied mij enigszins wel de mogelijkheid om aan een gesprek mee te doen en via het gesprek er wat meer over te leren. Vraag mij iets over economie en ik klap dicht. Ik ken daar werkelijk niks van, kan daar niet over meepraten en ga dan ook geen moeite doen om aan een gesprek deel te nemen. Ik klets dus niet iets uit mijn nek om perse mee te willen praten.

    Je voorbeeld over stemrecht is dan ook niet helemaal waterdicht. Niet veel mensen kunnen over de politiek meepraten, dat is waar, maar op het moment dat je moet stemmen, ben je wel ingelicht over waar elke partij voor staat. Je stemt dus niet blindelings. Het interesseert je misschien niet, maar voor je stemt kan je jezelf wel eerst inlichten over het onderwerp. Ze nemen toch ook je stemrecht niet af omdat je niks van wetenschappen kent of van kunst of van weet ik veel wat. Het is niet omdat je niks over politiek weet, je opeens geen stemrecht meer zou mogen hebben.


    De stelling is: Mensen moeten niet reageren op dingen waar ze geen verstand van hebben. Als jij, zoals je in je slotword zo leuk zei, geen zak van kunst en wetenschap weet dan kan het aan mij liggen maar dan zie ik de directe link met de politiek en stemrecht niet helemaal.
    Bovendien zeg ik niet dat mensen die niet veel of weinig van politiek afweten 'waardeloos' zijn, ik zeg alleen maar dat een hele boel mensen in ons leuke landje er geen verstand van hebben. En ookal denken mensen dan te 'weten wat hun partij inhoud', zoals je het zelf zij, dat betekend nog helemaal niet dat ze verstand hebben van politiek, om maar weer eens terug te komen op de oorspronkelijke stelling. Bovendien zou het je verbazen hoeveel mensen tegenwoordig hun stem baseren op one-lines, likeability en goedkoop populisme.

    En als jij iets over kwantum chemie wil bijleren, echt ga je gang, ik zal je niet tegenhouden hoor. En zoals je zelf zegt heb je er kennelijk een achtergrond waardoor je erwat van weet dus ik weet niet helemaal waar je met dit voorbeeld heen wilde maar mijn zege heb je met je kwantum chemie.

    Bovendien blijf ik het geen echt dicussierbare stelling vinden, meer een 'het zou mooi zijn als...', maar dat had ik volgens mij al gezegt.

    Prefect schreef:
    (...)

    De stelling is: Mensen moeten niet reageren op dingen waar ze geen verstand van hebben. Als jij, zoals je in je slotword zo leuk zei, geen zak van kunst en wetenschap weet dan kan het aan mij liggen maar dan zie ik de directe link met de politiek en stemrecht niet helemaal.
    Bovendien zeg ik niet dat mensen die niet veel of weinig van politiek afweten 'waardeloos' zijn, ik zeg alleen maar dat een hele boel mensen in ons leuke landje er geen verstand van hebben. En ookal denken mensen dan te 'weten wat hun partij inhoud', zoals je het zelf zij, dat betekend nog helemaal niet dat ze verstand hebben van politiek, om maar weer eens terug te komen op de oorspronkelijke stelling. Bovendien zou het je verbazen hoeveel mensen tegenwoordig hun stem baseren op one-lines, likeability en goedkoop populisme.

    En als jij iets over kwantum chemie wil bijleren, echt ga je gang, ik zal je niet tegenhouden hoor. En zoals je zelf zegt heb je er kennelijk een achtergrond waardoor je erwat van weet dus ik weet niet helemaal waar je met dit voorbeeld heen wilde maar mijn zege heb je met je kwantum chemie.

    Bovendien blijf ik het geen echt dicussierbare stelling vinden, meer een 'het zou mooi zijn als...', maar dat had ik volgens mij al gezegt.
    Ik geef een voorbeeld waarom de stelling wel deels klopt.

    Het was overigs jij die zei dat het stemrecht niet kon worden afgenomen indien je niks van politiek weet. Ik haalde enkel je voorbeeld aan. Stemrecht draait rond meer dan alleen politiek en op het moment je op iets stemt, weet je meestal wel waarom je stemt. Er zijn inderdaad altijd verloren stemmen, maar grotendeels stem je wel omdat je achter een standpunt staat, daarvoor hoef je niet heel het concept politiek van buiten te kennen.

    [ bericht aangepast op 4 dec 2013 - 17:47 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Hohenheim schreef:
    Met reageren is niks mis, maar ik vind niet dat je er dan een geldige mening over kan hebben of iemand advies zou moeten geven e.d., want dat is dan allemaal niet betrouwbaar. Maar is is niet erg als je vragen hebt of zo. Dus het gesprek joinen hoef niet meteen verkeerd te zijn, als je geen verstand hebt van het onderwerp.


    What in the name of sanity do you've got on your head?

    Oneens, ik ben van mening dat mensen wel mogen reageren. Het kan beelden die je hebt over dingen verruimen, het geeft je een andere kijk op sommige situaties. Maar inderdaad zolang ze maar niet gaan doen alsof ze er écht alles van weten.


    Atychiphobia • fear of failure; fear of not being good enough

    Oneens , anders zou ik nergens op kunnen reageren :P


    Just do what you need to do!

    Birdo schreef:
    Oneens. Zolang ze maar niet gaan doen alsóf ze er verstand van hebben.


    16 - 09 - '17

    Birdo schreef:
    Oneens. Zolang ze maar niet gaan doen alsóf ze er verstand van hebben.