• Weet iemand iets over de temperatuur in grotten vertellen. Google kan me weinig nuttig informatie vertellen en ik vroeg me af hoe het zat met temperatuur in grotten in mijnen.

    Kan het in een grot in Siberië -25 zijn?

    [ bericht aangepast op 9 dec 2013 - 17:21 ]


    ©1998

    Is dat niet onder de nul, of net boven nul? :'D

    Hangt ervan af hoe diep je gaat, en het klimaat van de plek waar de grot zich bevindt. Ik bedoel, als het een grot is in Hawaii en je bent er net een metertje in, dan zal het wel wat anders zijn dan 10 km de diepte in op IJsland.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Dat verschilt per grot en hoe diep je zit O_o


    It's high noon.

    Het zal wel niet erg hoog zijn, volgens mij.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik ben in Frankrijk een keer in een grot geweest en een keer in een oude mijn. Het was daar iets van vijf graden dacht ik.


    -

    Ik ben in Frankrijk een keer geweest, maar dat was vrij diep. Was -8 graden toen. Dus 't zou me niks verbazen!
    Al zie je vaak in dat soort films, dat ze juist in een grot gaan zitten om 't warm te krijgen.

    [ bericht aangepast op 9 dec 2013 - 17:25 ]


    To infinity and beyond •

    Ik weet wel dit: Temperaturen in grotten zijn vaak constant, en vaak helemaal niet zo koud als gedacht wordt.
    Maar ik weet het niet zeker, though.


    Tijd voor koffie.

    GreaterGood schreef:
    Ik weet wel dit: Temperaturen in grotten zijn vaak constant, en vaak helemaal niet zo koud als gedacht wordt.
    Maar ik weet het niet zeker, though.


    In de mergelgrotten waar ik ben geweest is er inderdaad een constante temperatuur en die is geloof ik 12 graden Celsius, maar na een half uur of zelfs eerder merk je al dat het niet echt warm aan voelt.

    Er is trouwens wel een verschil in mijnen waar word gewerkt of niet. Want volgens mij zijn mijnen waarin word gewerkt warmer, omdat er mensen in de mijnen werken waardoor het warmer word.


    Physics is awesome

    Hier in Maastricht is het in de grotten rond 10/11 graden standaard, maar het zou best kunnen dat er in Siberië de grotten gemiddeld -25 zijn.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Siberië heeft een extreem landklimaat, met zeer strenge winters en warme zomers. Door verschillende gebergtes in het oosten liggen de temperaturen in Oost-Siberië gemiddeld wat lager in de winter dan in West-Siberië. De laagste temperaturen van het noordelijk halfrond worden er gemeten, zij gaan tot -70°C. Tijdens de zomer kan de temperatuur oplopen tot meer dan 30°C. Het verschil tussen de laagste en hoogste temperatuur ooit gemeten bedraagt dus meer dan 100°C; dit is een wereldrecord. Zie ook: Ojmjakon.

    Het grootste deel van Siberie bestaat uit taiga; daarboven ligt een gebied met bostoendra en het noordelijkste deel van Siberië bestaat uit extreem koude toendra, waarvan de ondergrond permanent bevroren is, dit heet permafrost. In het zuiden en zuidwesten van Siberie ligt een deel van het Russische landbouwgebied.



    Het verschilt dus echter of je er in de zomer of winter bent. Waarvoor heb je het eigenlijk nodig?
    Is nieuwsgierig.
    Bron: klik

    [ bericht aangepast op 10 dec 2013 - 11:50 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Scribe schreef:
    Siberië heeft een extreem landklimaat, met zeer strenge winters en warme zomers. Door verschillende gebergtes in het oosten liggen de temperaturen in Oost-Siberië gemiddeld wat lager in de winter dan in West-Siberië. De laagste temperaturen van het noordelijk halfrond worden er gemeten, zij gaan tot -70°C. Tijdens de zomer kan de temperatuur oplopen tot meer dan 30°C. Het verschil tussen de laagste en hoogste temperatuur ooit gemeten bedraagt dus meer dan 100°C; dit is een wereldrecord. Zie ook: Ojmjakon.

    Het grootste deel van Siberie bestaat uit taiga; daarboven ligt een gebied met bostoendra en het noordelijkste deel van Siberië bestaat uit extreem koude toendra, waarvan de ondergrond permanent bevroren is, dit heet permafrost. In het zuiden en zuidwesten van Siberie ligt een deel van het Russische landbouwgebied.



    Het verschilt dus echter of je er in de zomer of winter bent. Waarvoor heb je het eigenlijk nodig?
    Is nieuwsgierig.
    Bron: klik


    Ja, maar het gaat om in de grotten.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    DoctorDonna schreef:
    (...)

    Ja, maar het gaat om in de grotten.

    Haha. :W


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Haha, ben benieuwd wat je gaat doen als je dat nodig hebt, maar ik weet niets over Siberische grotten.
    Ik ben wel in Spanje, de Ardennen, en Frankrijk in grotten geweest, en het is er wel kouder dan boven de grond, maar ook niet zo dat je het echt heel erg koud hebt. Ik denk zo rond een graad of 8 dat het daar was..

    Maar in Siberië is het natuurlijk veel kouder !


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa