• Geen idee of het heir goed staat, anders verplaats je het maar hoor. :X

    Zo af en toe wanneer ik tijd heb, kijk ik vaak op Quizlet of er nog goede verhalen zijn en lees ik er ook een heleboel. Ik geef niet altijd een reactie of iets, want veel mensen vinden het vrij storend als ik kritisch wordt. Ik hou me daarom vrij op de achtergrond betreft die dingen, maar toch analyseer ik wel veel verhalen. Het viel me de laatste tijd op en dat kan aan mij liggen, dat er veel mensen moeite hebben met een duidelijke structuur op te zetten in hun verhaal. Veel mensen weten vaak ook niet goed hoe je moet beginnen of hoe een goed verhaal logisch zal moeten verlopen. Ik zie vaak ook veel vragen voorbij komen in de zin van of het verhaal goed te volgen is en niet te onsamenhangend is.

    Vandaag ben ik even internet afgespeurd om mensen te helpen die veel problemen hebben met het structureren van een goed verhaal en neit goed weten hoe ze zoiets moeten neerzetten. Het verhaal wat ik hier als voorbeeld neerzet is een hele simpele basis zelfs wat cliché naar mijn mening van een goed verhaal en hoe dat stap voor stap zich ontwikkelt. Nu zeg ik niet gelijk dat iedereen dit moet gaan overnemen en hun verhaal exact zo moet maken, maar als je een goede basis hebt voor een verhaal zoals hier en die kunt 'vereigenen' (dus eigen kunt maken) dan ben je al een enorme stap verder bij eht schrijven van het plot. Hier komen de 12 stappen en ik hoop dat jullie zo een beetje een goed beeld krijgen hoe een goed gestructureerd verhaal in elkaar zit en zo zelf een goed plot kunnen maken met de juiste structuur.

    De 12 stappen
    Eigenlijk is het te veel gevraagd om deze stappen in een blog te beschrijven. Ik doe het simplistisch en in vogelvlucht. Zodat je een eerste beeld krijgt.

    1. De gewone wereld (of proloog)

    De held wordt geïntroduceerd in zijn leven van alledag. Er is een zekere mate van orde. Maar toch, je voelt dat er iets ontbreekt, dat het leven saai of voorspelbaar is, dat de held ergens van droomt of dat er op de achtergrond iets dreigt.

    2. Oproep tot avontuur

    De held wordt opgeroepen, wakker geschud, aangespoord om in beweging te komen. Hij wordt uit zijn comfortzone getrokken en uitgedaagd om een schat te veroveren, een inzicht te verwerven of zijn geliefde te vinden.

    3. Weerstand en weigering

    De held (of zijn omgeving) wil aanvankelijk het avontuur niet aangaan; er is een dilemma, verzet of weigering of het probleem wordt ontkend.

    4. De ontmoeting met de mentor

    De held ontmoet iemand of hij stuit op een bron van wijsheid die hem aanmoedigt of hem lessen/vaardigheden leert. Dat verandert zijn inzicht, waardoor hij het avontuur toch aangaat.

    5. De selectiedrempel

    Met de nieuw verworven vaardigheden of instrumenten lukt het hem de eerste drempel te overschrijden.

    6. Nieuwe wereld (of testen, bondgenoten en vijanden)

    De held belandt in een nieuwe wereld, waar nieuwe wetten gelden. Hij krijgt bondgenoten, maar ontmoet ook vijanden en er zijn diverse testen die hij moet ondergaan. Soms is dit ook een innerlijke nieuwe wereld. Vaak is de held hier vrij succesvol. Hij is de ‘ster van de dag.’

    7. De Inwijding (of aarding)

    De held word getest. Is hij echt zo dapper en slim? Hij is niet meer zo euforisch als in het begin. Hij moet aarden, zichzelf bewijzen, een beetje inbinden.

    8. De crisis (of: de omslag, de beproeving)

    De held wordt geconfronteerd met zijn grootste angst. De held moet iets onder ogen zien om verder te komen. Het donkerste moment van het verhaal.

    9. De dolk (of de beloning)

    Na de crisis viert de held zijn succes, inzicht of verovering.

    Maar het is ook een moment waarop de held op zijn schreden terugkeert. Inziet dat hij dingen fout heeft aangepakt. Vaak ontstaat in deze fase een nieuw inzicht.

    10. De terugkeer

    Nu is het tijd dat de held met de veroverde schat/zijn nieuwe inzicht naar huis terugkeert, maar de weg terug is nog gevaarlijk. Het verhaal krijgt hier tempo en focus.

    11. Dood en wederopstanding

    De laatste test, de climax van het verhaal. De held bewijst dat hij zijn les geleerd heeft en bereid is een offer te brengen. Een leven-op-dood-moment. Dit kan ook een innerlijke dood zijn, waarbij een overtuiging van de held moet sterven.

    12. Het elixer

    Het Elixer is de schat, het inzicht, het geluk dat de held veroverd heeft en dat hij deelt met zijn omgeving. De cyclus is rond, de reis is ten einde en een nieuw avontuur ligt te wachten.


    Voor mensen die graag wat dieper erop in willen gaan en zich beter in willen lezen, hier de bron: Bron


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Mijn topics.


    26 - 02 - '16

    BastiIIe schreef:
    Dit is best wel interessant, even MT :')


    #dealwithit (cool) NecklessOfHope --> Trohman

    Die twaalf stappen lijken me alleen goed voor een fantasy verhaal zoals Percy Jackson ofzo...

    Niet echt voor thrillers ofzo...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik vind het een mooie tip, maar ik ga wel eerlijk zeggen dat ik het er niet helemaal mee eens ben. (':
    Vooral met wat ze zeggen over de proloog. Persoonlijk houd ik er heel erg van om prologen heel onheilspellend te maken, in een ander perspectief te schrijven dan de rest van het verhaal, vaak ook vanuit een ander personage en het is ook vaak een verre vooruitblik of terugblik. Maar dat heeft heel erg met stijl te maken en zoals je zelf al zegt, is dit één van de vele wegen die naar Rome leiden, en daarbij ook niet een verkeerde. Het is zeker handig voor mensen die vastlopen met hun structuur, of hier moeite mee hebben.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Kijk,eigenlijk heeft het schrijven een aantal ongeschreven regels en eigenlijk pas als je een hele goede reden heb en goed genoeg,dan kun je zo'n regel breken. :)


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Erg handig! (:


    Big girls cry when their hearts are breaking

    MT.

    MT


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Interessant, ga ik zeker lezen als ik tijd heb!! MT


    The thing you do mean something to people -Ncis