• Hoi iedereen. ^^
    Voor een opdracht van m'n studie moet ik een paper van maximaal 5000 (met de welbekende tien procent erboven, mogen dat er dus max. 5500 zijn), maar ik zit op dit moment zo rond de 6800 woorden en moet dus echt flink wat woorden wegstrepen. Nu heb ik mijn paper al minstens zes keer doorgelezen, maar ik heb gewoon geen flauw idee wat ik weg moet laten, vooral omdat ik bang ben niet volledig genoeg te zijn met mijn uitleg als ik sommige delen weg laat.
    Nu vroeg ik me af, hebben jullie misschien tips voor het wegstrepen van woorden bij het schrijven van zo'n schoolopdracht? Je zou me er ontzettend mee helpen!


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Voorbeelden weghalen, zinnen anders beschrijven (andere voorbeelden, andere werkwoorden die geen hulpwerkwoord nodig hebben), kijk of je dingen dubbel hebt staan of misschien ergens woorden weghalen en een komma oid neergooien.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Probeer zinnen opnieuw te schrijven en hierdoor anders te verwoorden met minder woorden. Misschien dat je een paar keer 'en' kan vervangen door een komma?


    Your make-up is terrible

    Je moet goed kijken welke zinnen/woorden eigenlijk niet van belang zijn, en vaak kun je ook een zinsdeel verwoorden in één of twee woorden! Heb je spreekwoorden/gezegdes gebruikt? Misschien kan je dat anders en korter verwoorden! Good luck!


    your eyes are like stars in the night.

    Niet alleen woorden wegstrepen, maar ook de zinnen anders formuleren?
    Of.. bedoel je dat ook.

    Haal hele zinnen weg. Verduidelijkingen hier en daar, die niet écht nodig zijn. Ga niet per zin zoeken of je een 'wel' of één of ander adjectief weg kan laten, dat duurt lang en gaat traag!


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Oh en een woord zoals 'zoals' kan je al gauw vervangen door een : of ;


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Zinnen inkorten door te bedenken wat nu écht van belang is en wat niet. Voorbeelden, informatie die er niet toe doet, eventueel percentages waar je verder niet op ingaat. Ik weet niet hoe de papers van jouw studie eruit moeten zien, maar ga elke zin eens na en bedenk je of het wel zoveel nut heeft om het erin te zetten, of dat het niet ergens anders in de tekst vermeld staat of dat je het op een kortere manier kunt formuleren. Succes! c:


    Searching heavens for another earth

    OH IK HEB EEN SLIMME

    Gebruik voetnoten. Die worden niet meegeteld met je tekst toch? Bijvoorbeeld:
    "Blabla blijkt uit onderzoek van professor Piet, blabla aan de universiteit van dit en dat en hij heeft onderzoek gedaan naar blabla" wordt:
    "Blabla blijkt uit onderzoek van professor Piet (voetnoot '1')."

    1 = blabla aan de universiteit van dit en dat en hij heeft onderzoek gedaan naar blabla


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Bijvoeglijke naamwoorden gaan schrappen!


    Life is hard and then we die

    Dat probleem heb ik de afgelopen dagen ook met mijn essay gehad. Ik mocht maximaal 3850 woorden en ik had er iets van 4500. Maar ik heb het zo weten te krijgen dat ik er nu precies 3850 heb en mijn paper nog steeds wel duidelijk is!

    Wat ik heb gedaan:

    - Kijken of er onnodige voorbeelden zijn;
    - Kijken of je dingen niet dubbel hebt gezegd. Vaak denk je in de eerste instantie van niet, maar toen ik er een tijdje afstand van nam en het nog eens ging bekijken, zag ik dat ik dingen toch op een bepaalde manier wel dubbel had gezegd.
    - Bepaalde onnodige bijvoeglijke naamwoorden weglaten;
    - Van sommige minder belangrijke uitleg kun je wellicht kijken of je het in een voetnoot kunt plaatsen, bij mij tellen die namelijk niet mee in het woordenaantal;
    - Kijk vooral of je inleiding wellicht korter kan, veel mensen leggen heel uitgebreid uit wat ze gaan doen, terwijl dit ook veel korter mogelijk is;
    - Heb je niet heel beeldend geschreven? Daarmee bedoel ik, met veel spreekwoorden, herhalingen, (zoals ik al zei) bijvoeglijke naamwoorden, misschien dat je een aantal zinnen kunt herschrijven in een wat meer recht toe, recht aan stijl, dat scheelt ook al veel.
    - Heb je ook niet heel vaak aan het begin van een paragraaf een alinea waarin je gaat uitleggen wat je daarin gaat doen? Deze kun je wellicht ook weglaten als het in je inleiding al duidelijk is.

    Daarnaast kan ik je ook heel erg aanraden om je paper nog door iemand anders te laten doorlezen. Iemand anders ziet ook vaak wel goed wat je nog weg kunt laten (:

    [ bericht aangepast op 12 jan 2014 - 20:03 ]


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    PUKKELxDING schreef:
    Bijvoeglijke naamwoorden gaan schrappen!


    •*• Lululu •*•

    Kortere inleiding en je conclusie wat beknopter (:

    Meer 'kopjes' in plaats van zinnen om een overgang van het ene onderwerp naar het andere aan te duiden.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Wauw, bedankt iedereen! Ik ben al een heel eind op weg. (:


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Dat is zo irritant.

    Ehm, ik streep meestal kleuren, vormen etc. door.

    Bijv:

    "Ellie schuift de okergele, zachte stoel van de glazen, ietwat rechthoekige tafel weg."

    verander ik dan bij een woordlimiet in:

    "Ellie schuift de stoel van de tafel weg"
    of nog iets korter bijv. "De stoel wordt van de tafel weggeschoven"


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly