• Ik vraag me dus al tijdenlang af of je, als bijvoorbeeld het woord 'ijsbeer' aan het begin van de zin staat, hoe het dan moet worden geschreven.

    Ijsberen hebben een witte vacht.
    IJsberen hebben een witte vacht.

    Dus moet alleen de eerste letter, of de hele klank met hoofdletter? Want alleen de i staat zo raar.

    Alleen de I, het staat misschien raar, maar het klopt wel.

    Whoops; De Taalunie, de enige officiële instantie met bevoegdheid over de spelling van de Nederlandse taal in België, Nederland en Suriname, beschouwt de ij als een combinatie van de letters i en j. Ze schrijft echter wel voor dat beide letters samen in hoofdletters moeten.[4] Dit is uniek: geen enkele ander taal heeft een hoofdletter die uit twee letters bestaat.

    bron: wikipedia

    [ bericht aangepast op 27 jan 2014 - 11:15 ]


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Voor zover ik weet, is het: Ijsbeer. Omdat je het met twee letters schrijft en er maar één hoofdletter is.


    Tijd voor koffie.

    Nee, volgens mij is het IJsbeer. De letter ij wordt gezien als één letter en daarom geschreven als IJ.


    Your make-up is terrible

    Het is IJsbeer en niet Ijsbeer. Waarom weet ik niet, maar het is gewoon zo.


    Take risks and conquer your fears.

    Volgens mij moet het ook met de IJ omdat ze het zien als één letter. Maar ik wist het niet zeker, vandaar dat ik het vroeg : P

    Als een woord dat met ij begint een hoofdletter krijgt, wordt de volledige ligatuur in hoofdletters geschreven: IJsselmeer, IJmuiden, dus niet: Ijsselmeer, Ijmuiden.

    Bron: Klik


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Zoals hier al een paar keer gezegd is, is het IJsbeer. Maar eerlijk gezegd zou ik de reden erachter niet zeker weten.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Yoite schreef:
    Zoals hier al een paar keer gezegd is, is het IJsbeer. Maar eerlijk gezegd zou ik de reden erachter niet zeker weten.

    IJ, niet Ij.


    ars moriendi

    Oke, bedankt ^^

    Jup, IJ. Ijsbeer wordt gezien als een woord dat niet bestaat, volgens de Word spellingscontrole en ook gewoon die van Chrome. IJsbeer daarentegen bestaat gewoon wel, en ik wist eigenlijk al een hele tijd dat dat gewoon als IJ geschreven wordt, dus niet als Ij. Ijsbeer ziet er ook zo lelijk uit. :')


    Some people are art and do art at the same time

    IJsbeer, net zoals IJspegel, IJsbrandt, etc etc.

    Maar als je erover nadenkt is het eigenlijk best wel raar...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    IJsbeer. De reden is makkelijk te raden: Ijsbeer ziet er gewoon niet uit.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Yoite schreef:
    Zoals hier al een paar keer gezegd is, is het IJsbeer. Maar eerlijk gezegd zou ik de reden erachter niet zeker weten.


    Dit. ^^
    Ik denk eigenlijk niet dat er echt een belangrijke reden achter zit, want in andere talen doen ze het weer anders. Ik vind het er persoonlijk wel veel beter uitzien als het allebei hoofdletters zijn, dus ik vind het prima zo. :'D


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Dit. ^^
    Ik denk eigenlijk niet dat er echt een belangrijke reden achter zit, want in andere talen doen ze het weer anders. Ik vind het er persoonlijk wel veel beter uitzien als het allebei hoofdletters zijn, dus ik vind het prima zo. :'D


    De ij wordt gezien als de 25ste letter van het alfabet, samen met de y. Dus als één letter, waardoor het IJ is en niet Ij want dan heb je twee letters.


    Your make-up is terrible