• Voor M&O moet ik een PO maken. Hierbij hadden wij in groepjes via een soort role-play als beleggers voor een individu gespeeld en hebben we in totaal 100.000 fictiever euro's in handen gekregen om deze te investeren. We moest aandelen kopen, hadden ook echt beschikking over de koersen en cijfers van de AEX zoals ze op dat moment waren. Het probleem is nu dat ik een risicoprofiel moet opstellen en ik geen idee heb wat voor opbouw dat moet hebben. Aan mijn leraar heb ik niks, die vindt dat mensen van VWO5 maar alles zelf moeten kunnen. Google kan me ook al niet op gang helpen, aangezien ik dit profiel fictief had moeten presenteren aan de individu wiens geld ik belegde. De individu in kwestie die wij hebben gekozen was een fysiotherapeut (de oom van mijn partner). Aangezien dit een individueel risicoprofiel moet zijn, kan ik niet gaan lullen over alle risico's die beleggen met zich meebrengt.
    Ik heb dus geen idee waar ik moet beginnen en hoe ik dit op moet bouwen. Is er iemand die enig idee van M&O of economie heeft en mij op weg kan helpen?


    From these ashes, I will rise

    *leraren die vinden dat VWO 5 alles zelf maar moeten kunnen* high five! Die heb ik ook maar zat!
    Ja, ik heb economie (geen M&O), maar risicoprofielen hebben wij nog niet gehad. Ik kan je dus niet verder helpen...
    Om deze reactie toch nog een beetje zinvol te maken: heb je geen familielid wat een beetje handig is met dit soort dingen? Of een buurman/vrouw? Bij mij helpt dat altijd enorm. Als je dan iets niet snapt kun je ook door blijven vragen zeg maar.


    Hamartia

    Imagined schreef:
    *leraren die vinden dat VWO 5 alles zelf maar moeten kunnen* high five! Die heb ik ook maar zat!
    Ja, ik heb economie (geen M&O), maar risicoprofielen hebben wij nog niet gehad. Ik kan je dus niet verder helpen...
    Om deze reactie toch nog een beetje zinvol te maken: heb je geen familielid wat een beetje handig is met dit soort dingen? Of een buurman/vrouw? Bij mij helpt dat altijd enorm. Als je dan iets niet snapt kun je ook door blijven vragen zeg maar.

    Mijn vader, maar aangezien dit zo'n hele vreemde situatie is heeft hij ook geen idee hoe ik zou kunnen beginnen. Ik heb namelijk gewoon even van een of andere knakker 100.000 euro gekregen en daar moet ik maar even AEX aandelen mee gaan kopen. Gezien uit een bedrijf hadden we nog rekening kunnen houden met de risico's die het bedrijf kan lopen, maar deze situatie is zo onwerkelijk dat het heel moeilijk is om hulp te vragen van mensen die hiermee in het echte leven mee werken.


    From these ashes, I will rise

    Cantabile schreef:
    (...)
    Mijn vader, maar aangezien dit zo'n hele vreemde situatie is heeft hij ook geen idee hoe ik zou kunnen beginnen. Ik heb namelijk gewoon even van een of andere knakker 100.000 euro gekregen en daar moet ik maar even AEX aandelen mee gaan kopen. Gezien uit een bedrijf hadden we nog rekening kunnen houden met de risico's die het bedrijf kan lopen, maar deze situatie is zo onwerkelijk dat het heel moeilijk is om hulp te vragen van mensen die hiermee in het echte leven mee werken.


    Hmm ik snap het. En het feit dat het om een fysiotherapeut gaat maakt het zeker ook niet makkelijker. Ik heb nu wel een ingeving, maar gezien het feit dat ik de ballen verstand heb van economie, geen M&O heb en überhaupt een leek ben op dit gebied, denk ik niet dat je er veel aan zult hebben. Ik hoop dat er iemand is hier met genoeg verstand van zaken, maar niet te veel, zodat die persoon je hiermee kan helpen!
    Succes in ieder geval!

    [ bericht aangepast op 20 april 2014 - 18:01 ]


    Hamartia

    Ik heb zelf ook daaraan meegedaan, mss heb je wat aan de Sharpe ratio:

    Wat is de Sharpe ratio?

    Veel beleggingsfondsen laten zien hoe goed ze hebben belegd op basis van het behaalde rendement. Als ze het eerlijk doen, vergelijken ze dit met een index (inclusief herbelegd dividend) of concurrerende fondsen. Maar iedere vergelijking gaat mank als we het risico vergeten. Een fonds dat aanmerkelijk meer risico neemt in zijn beleggingen, zou op den duur beter moeten scoren dan een fonds dat minder risico neemt. Als dat niet zo is, is dat risico voor niets genomen.

    Risico wordt vaak berekend op basis van de bewegelijkheid van een fonds (portefeuille). Ene professor W.F. Sharpe heeft daarvoor een formule ontwikkeld, die het rendement corrigeert voor het gelopen risico, oftewel het rendement per eenheid risico. Daar kreeg hij later zelfs nog een Nobelprijs voor. Die ratio heet, je raadt het al, de Sharpe ratio. De formule van de Sharpe ratio is als volgt:
    (rendement van portefeuille (fonds) -/- risicovrije rente)/(risico van het portefeuille (fonds))

    Het risico wordt gemeten aan de hand van de bewegelijkheid van de koers. Deze bewegelijkheid van het rendement van het fonds wordt berekend door middel van de standaarddeviatie.


    De rest ervan staat op scholenstrijd, als je ingelogd ben zie je "sharpe" staan links in de balk, daar staat de rest van dit stuk.Nu kom je waarschijnlijk een stuk verder, heb je wat meer termologie om iig te googlen ^^

    [ bericht aangepast op 20 april 2014 - 20:23 ]


    "Your life. Your choice. Think about what you want."