• Een echte planner zat er nooit in mij. Mijn geheugen is altijd als een zeef geweest en het verbaasde me dan ook niet dat ik er na een week meivakantie achter kwam dat ik nog steeds die buitenrit moest regelen die ik met een vriendin wilde doen. In de meivakantie.
    Mijn gemoedstoestand was toen letterlijk te beschrijven als: paniek. Want onze weekschema's lopen door elkaar heen op een manier waarop we nog maar gruwelijk weinig dagen overhouden waarop we allebei iets leuks kunnen doen. Dat konden we dus wel op onze buik schrijven, dacht ik, want een buitenrit is doorgaans niet iets wat je regelt in een dag. Zeker niet buiten het hoogseizoen om.
    Wij al in de rouw, omdat we die gezellige tocht met de paarden aan onze neus voorbij zagen gaan, maar met een klein beetje hoop stelden we een lijstje op met data waarop we allebei konden en hebben we de manege gebeld.
    Een kwartier later legden we de telefoon neer en was het gillen geblazen. We hebben wat kunnen regelen voor aankomende woensdag, van 8 tot 10 in de ochtend. Dat betekent dus om kwart voor zes een snerpende wekker in mijn oren, en een kwartier later een glas water over mijn gezicht heen, maar dat is het waard. Ik ben in ieder geval helemaal blij.

    Toch blijft die hopeloze planning een beetje aan me knagen, want ook schoolwerk heeft er af en toe onder te lijden. Vooral de dingen waar echt wel een degelijke planning voor nodig is. Zelfdiscipline all the way! Of niet...

    Hebben jullie tips of eigen ervaringen, die al dan niet toch goed aflopen?

    Liefs,
    Idylle.


    For those I love, I will sacrifice

    Ik maak altijd heel braaf een planning, om me daar vervolgens niet aan te houden en alles (in paniek) de laatste paar dagen/uren voor een afspraak te moeten regelen.
    Ik vrees dat ik je niet kan helpen XD.


    I am an idiot, I move.

    Ik schrijf alleen op wát ik moet doen en kies dan zelf uit wanneer ik het doe. Meer zin in wiskunde dan geschiedenis? Dan doe ik dat. Keertje hoofdpijn? Geen nood, dan ga ik 's avonds niet iets leuks doen, maar maak ik nog even filosofie oid. Plannen met tijden e.d. werkt bij mij namelijk niet :p


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ik plan in de zin dat ik altijd leuke dingen voor huiswerk laat gaan en dan bedenk wanneer ik het dan doe.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Oh ik kan dat ook écht niet. Ik doe alles op het laatste moment waardoor ik de helft vergeet en uiteindelijk alles op de een of andere manier toch weer goed komt.


    Spoiler alert: you will save yourself

    Ik ben ook heel vergeetachtig, dus ik snap je volledig^^
    Ik heb een smartphone, en op mijn voorpagina staat een memoblaadje. Daar schrijf ik alles op wat ik nog moet doen of niet mag vergeten, en omdat ik ieder dag wel honderd keer op mijn gsm kijk zie ik het geregeld passeren, waardoor ik het niet vergeet. Dat is voor mij tot nu toe altijd al de beste oplossing geweest.


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Ik heb dus ook een vreselijk geheugen, daarom maak ik altijd to do lists. Ze zijn superhandig, ik vergeet nooit meer iets te doen (:
    En als ik het echt heel druk heb, door afspraken oid, plan ik ook wat ik op welke dag ga doen. Ik hou zo ook veel meer vrije tijd over..
    Misschien is 't ook iets voor jou? Bij mij werkt het geweldig, en het geeft echt een fijn gevoel als je dingen kan afvinken haha


    I solemnly swear that I am up to no good.

    Lazet schreef:
    Ik heb dus ook een vreselijk geheugen, daarom maak ik altijd to do lists. Ze zijn superhandig, ik vergeet nooit meer iets te doen (:
    En als ik het echt heel druk heb, door afspraken oid, plan ik ook wat ik op welke dag ga doen. Ik hou zo ook veel meer vrije tijd over..
    Misschien is 't ook iets voor jou? Bij mij werkt het geweldig, en het geeft echt een fijn gevoel als je dingen kan afvinken haha


    Iemand gaf mij die tip en vandaag heb ik mijn eerste to do lijstje gemaakt. Maar ik vergeet alles erop te zetten(A)


    Spoiler alert: you will save yourself

    Eruditie schreef:
    (...)

    Iemand gaf mij die tip en vandaag heb ik mijn eerste to do lijstje gemaakt. Maar ik vergeet alles erop te zetten(A)

    haha dat schiet dan ook niet op
    Probeer anders echt de tijd te nemen bij het maken, en plan voor een week, en dan schrijf je helemaal onderaan "Nieuwe to do-list maken!" oid (;


    I solemnly swear that I am up to no good.

    Lazet schreef:
    (...)
    haha dat schiet dan ook niet op
    Probeer anders echt de tijd te nemen bij het maken, en plan voor een week, en dan schrijf je helemaal onderaan "Nieuwe to do-list maken!" oid (;


    Haha dat is wel handig inderdaad. Ik ga het proberen


    Spoiler alert: you will save yourself

    Tja... ik kan best planningen maken etc. (Ik had voor mezelf ook een todo-boekje aangeschaft.) Maar tja, de zelfdiscipline ontbreekt een beetje.
    Toch ontzettend handige tips! Ik ga ze gewoon allemaal lekker uitproberen en dan zien we wel weer of het werkt of niet :P


    For those I love, I will sacrifice

    Ik heb doorgaans zo'n strakke planning dat ik alles op de minuut moet timen. Maar da's niet uit zelfdiscipline, gewoon uit pure noodzaak. (al heb ik het dan wel alleen over afspraken en uiterste deadlines)
    Maar alles wat niet 'moet' gebeuren op dat moment stel ik uiteindelijk toch uit wat zorgt voor nog meer paniek.

    Voor school heb ik wel nog een goede tip om je planning uit te voeren. Je maakt dus een schema op met alle dagen van de week en dan een onderverdeling van 8h00 tot 20h00. Je beslist dat je bijvoorbeeld maandag van 8h00 tot 16h00 op school bent, dat van je van 16h00 tot 17h00 pauze neemt en dan van 17h00 tot 19h00 gaat leren. Alle uren dat je niet werkt voor school kleur je in het rood, alle uren die je wel werkt voor school in het groen. En dan komt de magie van het kleurenschema: doordat er sowieso meer rood dan groen op je schema staat (zeker als je van 8h00 tot 20h00 neemt) lijkt het groen in verhouding minder waardoor je het gevoel krijgt dat je echt niet lang hoeft te werken en je gemakkelijker gemotiveerd bent om te leren.

    voorbeeld (blauw zijn boekjes die ik moet lezen voor mijn taalvakken en paars zijn dingen van mijn werk ^^):


    Klik voor groter


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Wow... dat is... nuttig XD
    Bedankt!


    For those I love, I will sacrifice

    Bedankt dat je dit topic hebt aangemaakt! Je hebt me werkelijk waar op dit moment gemotiveerd om iets te gaan doen :W
    Dat planningsschema van Tolstoy ziet er ook wel heel handig uit! Hartelijk bedankt! (:


    Hamartia

    Ik plan door middel van lijstjes. Een soort to do list, zeg maar.
    Vaak werk ik deze helemaal op volgorde af, maar soms heb ik meer zin in het een dan het ander en dan doe ik dat eerst.
    Plannen met zo'n strak schema op tijd kan ik wel, maar ik houd me er nooit aan.


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Als ik dat zo lees ben ik blij dat ik mijn eigen paard heb, en gewoon kan rijden wanneer ik daar zin in heb. ^^

    Ik maak altijd weekschema's in excel, waarin ik de tijd die ik nodig heb ongeveer inschat. Dat komt lang niet altijd uit, dus op vrijdagmiddag plan ik 3 uur extra in om te doen waar ik nog niet aan toe was gekomen. Dat werkt heel motiverend, want als ik gewoon hard doorwerk heb ik vrijdagmiddag vrij, en dus een extra lang weekend (:


    Valar Morghulis.