• Zoals jullie weten heb ik thuis nogal wat problemen. Ik zou heel graag op mezelf willen wonen, omdat ik er zeker van ben dat - dat me echt goed zou doen. Meer rust en minder ruzie. Nu hoor ik echter van alle kanten dat je - je in moet schrijven op allerlei websites en dat het vinden van een kamer echt moeilijk is. Nu is mijn vraag, zijn hier mensen die al op zichzelf wonen en zo ja, hoe pakten jullie het aan? (Denk aan inschrijving van bepaalde websites en dergelijke) Ook ben ik woonachtig in Nederland. Ik weet niet of 't verschild met België, maar dan weten jullie dat in ieder geval.


    26 - 02 - '16

    Ik ga in september op mezelf wonen, maar ik vrees dat ik je niet kan helpen.
    Ik heb hier lang voor gespaard en zoek een appartementje, dus de situatie ligt wel wat anders.


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Als je gewoon een studentenkamer zoekt, zou je via een particulier kunnen huren. Dat is wel duurder en soms wat minder betrouwbaar, maar er zijn geen wachtlijsten.


    I am an idiot, I move.

    Humm ik woon nog thuis, maar ik weet wel dat je je eventueel als het niet voor een studie ofzo is in kan schrijven bij een woonstichting.
    Dan kom je op een soort lijst te staan gerelateerd aan de eisen die je aan het huis steld (grote, huur per maand etc) komen er huisen vrij die daar aan voldoen krijg je bericht en kan je reageren.

    Dit is wat ik allemaal voor tips kreeg, omdat je bij huren vaak op een wachtlijst komt te staan (bij de woonstichting) dus je kan daar niet vroeg genoeg mee beginnen.

    Tja echt behulpzaam is dit niet, maar het is een begin:Y)


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Als je op kamers gaat, moet je er niet op rekenen dat het rustiger zal worden. Er zullen ook ruzies zijn, anders dan thuis, maar toch.


    Your make-up is terrible

    Ik woon zelf in Zwolle en omstreken, daar is een aparte site voor waar je je in kan schrijven (daarnaast zoek ik een kamer/apartementje in Leeuwarden, daar sta ik ook op enkele websites ingeschreven).

    Niet in alle gevallen is dit gratis, maar het is wel erg handig. Hoe langer je ingeschreven staat hoe meer punten je opspaart. Hoe meer punten je hebt, hoe sneller je een huisje krijgt (je moet reageren op huisjes, daar komt een soort ranglijst uit. Des te meer punten, des te hoger je komt te staan). Vrijwel elke gemeente heeft dit soort websites en er zijn ook veel woningbouwverenigingen met dit soort websites.

    *Hopelijk is dit een beetje duidelijk? :')

    [ bericht aangepast op 1 juni 2014 - 12:52 ]

    Ik ga op kamers en ik heb me op een site in moeten schrijven waar kamers aangeboden worden, maar dat verschilt per stad. Het ligt denk ik heel erg aan de stad en aan je eisen hoe moeilijk het is om een kamer te vinden. In een grotere (studenten)stad betaal je meer voor een kamer.


    Take risks and conquer your fears.

    Waar ga je studeren?

    In Den Haag en Delft is een vereniging die huurt kamers uit aan mensen die ingeschreven staan, gewoon op volgorde van inschrijven (nadat je hebt aangegeven dat je interesse hebt in een lokatie)
    Dat was lekker makkelijk, zeker aangezien er kort daarna een tweetal gigantische flats bij kwam :Y)

    [ bericht aangepast op 1 juni 2014 - 12:58 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Assassin schreef:
    Als je op kamers gaat, moet je er niet op rekenen dat het rustiger zal worden. Er zullen ook ruzies zijn, anders dan thuis, maar toch.

    Dat hangt zo erg van je gezin af.
    Ik had vroeger alleen maar ruzie met mijn ouders, maar sinds ik uit huis ben, heb ik geen enkele echte ruzie met ze gehad en het is niet dat ik ze nooit meer zie.


    I am an idiot, I move.

    Ik ben op het moment bezig een kamer te zoeken in Maastricht. Voor zover ik weet hoef ik me niet bij een woningvereniging in te schrijven. Ik zoek kamer op kamernet.nl, daar heb ik wel een account aangemaakt zodat ik kan reageren. Maar via die site huur je van particulieren.


    "The worst things in life come free to us." -Ed Sheeran

    Wanneer je in een grote studentenstad gaat wonen, zijn er vaak websites zoals kamernet/kamerweb waar je jezelf in kan schrijven – hier kun je reageren op kamers en word je uitgenodigd voor een kijkavond waar ze gaan selecteren wie de kamer gaat krijgen. Wanneer je in een kleiner dorp gaat wonen, moet het denk ik via particulieren of gewoon via een makelaar die op zoek gaat naar een klein appartement voor je.
          Ik denk alleen niet dat je zo gemakkelijk moet denken over het gegeven dat het veel rustiger gaat worden. Ik heb een half jaar op mezelf gewoond, maar ik werd echt gek van alle zaken die je zelf moet gaan regelen – in het begin lijkt het fantastisch om zelf te koken, maar wanneer je een hele dag hebt gewerkt heb je daar soms echt geen zin in. Daarnaast moet je zelf je boodschappen doen, zelf al je rekeningen betalen, uiteindelijk zorgen dat je huur aan het einde van de maand netjes wordt afgeleverd en daarbij komen nog allebei kleinere dingen zoals gas/water/licht dat plotseling uit kan vallen, het regelen van een internetverbinding en ga zo maar door.
    Daarnaast ligt het er ook nog aan of je echt in een studentenhuis zou willen gaa zitten (lees – rekening houden met meerdere personen dan thuis, waardoor er eerder ruzies en irritaties ontstaan *) of echt helemaal op jezelf.

    * Natuurlijk kan het in sommige studentenhuizen echt ontzettend gezellig zijn en wordt het een grote familie, maar ik ben nogal zo'n iemand die wel eens in een sociaal isolement kan kruipen en daar had de rest niet zo veel mee(':

    [ bericht aangepast op 1 juni 2014 - 13:03 ]


    Toen ik vorig jaar even uit huis werd gezet, kreeg ik de mogelijkheid om me in te schrijven bij een "begeleid zelfstandig wonen" organisatie. Dit is speciaal voor jongvolwassenen van 18 tot 25 jaar en ze helpen je met het zelfstandig wonen. Ik weet alleen niet of ze zoiets ook in Nederland hebben en of je zoiets wel zoekt. :')


    Take me to wonderland

    Fisher schreef:
    (...)
    Dat hangt zo erg van je gezin af.
    Ik had vroeger alleen maar ruzie met mijn ouders, maar sinds ik uit huis ben, heb ik geen enkele echte ruzie met ze gehad en het is niet dat ik ze nooit meer zie.


    Ik bedoelde meer ruzies met degene met wie je allemaal samenwoont, niet met je ouders. :Y)


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik bedoelde meer ruzies met degene met wie je allemaal samenwoont, niet met je ouders. :Y)

    Die vind ik ook heel erg meevallen. Soms een passief-agressieve reactie dat het aanrecht weer eens niet schoon is, maar we leven niet intensief genoeg samen om echt ruzie te krijgen.
    In de meeste studentenhuizen (die niet van een vereniging zijn) leeft men, tenminste dat is mijn ervaring, vrij langs elkaar heen.


    I am an idiot, I move.

    Paracosm schreef:
    Wanneer je in een grote studentenstad gaat wonen, zijn er vaak websites zoals kamernet/kamerweb waar je jezelf in kan schrijven – hier kun je reageren op kamers en word je uitgenodigd voor een kijkavond waar ze gaan selecteren wie de kamer gaat krijgen. Wanneer je in een kleiner dorp gaat wonen, moet het denk ik via particulieren of gewoon via een makelaar die op zoek gaat naar een klein appartement voor je.
          Ik denk alleen niet dat je zo gemakkelijk moet denken over het gegeven dat het veel rustiger gaat worden. Ik heb een half jaar op mezelf gewoond, maar ik werd echt gek van alle zaken die je zelf moet gaan regelen – in het begin lijkt het fantastisch om zelf te koken, maar wanneer je een hele dag hebt gewerkt heb je daar soms echt geen zin in. Daarnaast moet je zelf je boodschappen doen, zelf al je rekeningen betalen, uiteindelijk zorgen dat je huur aan het einde van de maand netjes wordt afgeleverd en daarbij komen nog allebei kleinere dingen zoals gas/water/licht dat plotseling uit kan vallen, het regelen van een internetverbinding en ga zo maar door.
    Daarnaast ligt het er ook nog aan of je echt in een studentenhuis zou willen gaa zitten (lees – rekening houden met meerdere personen dan thuis, waardoor er eerder ruzies en irritaties ontstaan *) of echt helemaal op jezelf.

    * Natuurlijk kan het in sommige studentenhuizen echt ontzettend gezellig zijn en wordt het een grote familie, maar ik ben nogal zo'n iemand die wel eens in een sociaal isolement kan kruipen en daar had de rest niet zo veel mee(':

    Dit. Mirte heeft gewoonweg alles al gezegd wat ik wilde vermelden.
    Het is niet iets om gemakkelijk over te denken, vaak wordt je dan al snel teleurgesteld. Je moet er echt over nadenken of je er klaar voor bent. Je moet alles zelf regelen van het ene op het andere moment, dus daar moet je wel rekening meehouden.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ik heb zelf een half jaar met een klasgenoot een huis gehuurd dat we toevallig tegenkwamen, luxe en supergoedkoop was, maar waar we maar een half jaar in konden omdat de eigenaar voor een half jaar op vakantie was. Dat was ideaal.

    Daarna heb ik een dik jaar op kamers gewoond met 3 ontzettend lieve, gezellige klasgenootjes die helemaal wel hartstikke luidruchtig waren.. 's avonds laat. Daarnaast stonden geregeld al hun pannen onder de schimmel en was de badkamer en hele keuken een zooi omdat niemand wat opruimde. Om die reden ben ik met mijn beste vriendin een woning gaan zoeken waar we volgende maand inkunnen. Het was flink zoeken, maar uiteindelijk hebben we een huurhuis gevonden in Hilversum waar me met zijn tweeen inkunnen. Ik weet niet wat je inkomsten zijn, maar als je genoeg binnen krijgt is dat ook een mogelijkheid.

    De eerste twee woningen kreeg ik via via, de laatste (waar we dus volgende maand in gaan) na lang het internet afspeuren, bellen, bellen en bellen.

    Op veel woningsites moet je betalen om contact te krijgen met de verhuurder. Niet doen. Er zijn gratis alternatieven met volop huizen en kamers in de aanbieding, zoals deze sites bijvoorbeeld:
    Parius
    Funda

    Heel veel succes! x

    [ bericht aangepast op 1 juni 2014 - 13:44 ]


    ars moriendi