• Drieënvijftig jaar nadat een katholieke instelling voor de opvang van zwangere meisjes in het West-Ierse Tuam werd gesloten, zijn er in een grote septische put op het domein van de instelling ongeveer 800 babylichaampjes gevonden. Volgens The Washington Post was er geen sprake van lijkkisten of gedenkteken.
    Tussen 1925 en 1986 kwamen zwangere Ierse meisjes in het opvangtehuis van de katholieke nonnen van Bon Secours hun onwettige baby’s baren, om de kinderen er dan veilig te laten opgroeien. Ongehuwd zwanger raken was in het strengkatholieke land immers een grote schande.

    Het was de bedoeling dat de meisjes na de bevalling elders in Ierland hun heil zochten. Uit geschiedkundige documenten blijkt dat hun kinderen na hun vertrek echter zwaar verwaarloosd werden. Enkel de kinderen die gezond bleven hadden het geluk dat ze ter adoptie werden aangeboden, of verkocht werden aan rijke, kinderloze echtparen.

    Vrouwen die ooit bevielen in wat ‘The Home’ werd genoemd, zijn van plan om hun kind als vermist op te geven om verder onderzoek mogelijk te maken, meldt de Britse krant The Daily Mail. Het massagraf wordt binnenkort volledig opengelegd. Vermoedelijk liggen er nog meer dan 800 skeletten op het terrein.

    Volgens The Independent wil de Ierse katholieke kerk de slachtoffertjes herdenken met de bouw van een herdenkingsmonument op de site van het voormalige opvangtehuis. Daarop zouden dan alle namen van de slachtoffers vermeld worden.

    Bron: www.nieuwsblad.be

    Dit vind ik echt te erg voor woorden en dan nog te bedenken dat het een katholiek nonnenklooster was ;s
    Wat vinden jullie hier van?


    16 - 09 - '17

    Vreselijk. En dan zeggen ze dat alles goed komt met de wereld.


    wat was dit ookalweer

    Yoda schreef:
    Nuns. They are not to be trusted.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Kirk schreef:
    Ik las dit gisteren ook ja!
    Hoe kun je het in godsnaam over je hart verkrijgen om zoveel baby's aan hun lot over te laten?

    Het ergste vind ik het nog wel voor de ouders van die baby's die nu nog leven en er zo achter komen dat de kans groot is dat hun kind nooit een mooi leven heeft gehad.


    Queer zijn is gewoon alles

    Yoko schreef:
    Waar gaat dat toch heen met deze wereld?

    Oh mijn God. 800 baby's? O_O Dat is gewoonweg ziek!


    -

    Macabre schreef:
    One word: religion.
    'nuf said.


    26 - 02 - '16

    Verschrikkelijk gewoon.

    Gadverdarre! Dit is echt ziek!


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Jovantos schreef:
    Vreselijk, geen woorden. Gewoon tranen in mijn ogen. 800? Dit is onmenselijk! Ik vind dit niet kunnen, en als sommige van die mensen nog leefden had ik ze vermoord! Een baby leven telt gewoon voor 2 tot 4 volwassenen.


    Eh, waarom zou een babyleven voor 2 tot 4 volwassen tellen? Zover ik weet is ieder mensenleven even veel waard.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Verschrikkelijk dit


    Treat people with kindness

    Jovantos schreef:
    Moge deze baby's alsnog een mooie rust plek krijgen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Die mensen die de weerloze babys erin gooide zijn gestoord ziek in hun hoofd.. (Sorry )
    Ik snap dat ze zoiets konden doen, terwijl ze in God geloofde! Die babys kunnen er toch niks aan doen dat ze geboren werden, zielig zeg bah, ik las gisteren al nou had echt de tranen in mijn ogen.. Mijn schoonzusje was al drie jaar bezig om een kindje te kunnen krijgen! Inmiddels is ze nu zwanger.. Maar er zijn zat vrouwen die dolgraag een kindje zouden krijgen maar die niet zwanger kunnen worden.. Ik vindt het gewoon te zielig dit!
    Terwijl die vrouwen nog wel leven, en dat ze dit nu pas ontdekken en dat ze zich nu schuldig voelen dat hun kindje geen leven had :(


    Leef de dag, zoals je nooit hebt geleefd.

    en daarom geloof ik dus niet meer, eerst kinderen verkrachten en dan dit?
    dus ik zeg rot lekker op met je geloof


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    LoveLost schreef:
    en daarom geloof ik dus niet meer, eerst kinderen verkrachten en dan dit?
    dus ik zeg rot lekker op met je geloof


    Dit vind ik dus bullshit. Je hoort in het nieuws negatieve dingen maar de positieve worden weggelaten. Ik ben niet Christelijk maar dit is ook onzin hoor.


    wat was dit ookalweer

    Armastus schreef:
    (...)

    Dit vind ik dus bullshit. Je hoort in het nieuws negatieve dingen maar de positieve worden weggelaten. Ik ben niet Christelijk maar dit is ook onzin hoor.


    ik heb ervaring genoeg met de kerk, ik heb ervoor gewerkt/ uitgeholpen en ik kreeg nog niet eens dankjewel te horen. dus voor mij is de kerk afgeschreven...


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."