• Voor mijn huidige verhaal 'De jongen met de beitel' ben ik nu bezig met een gedeelte dat zich af speelt in Griekenland. We spreken van een traditioneel Grieks gezin met een conservatieve vader en een wat teruggetrokken moeder met een opstandige zoon en een dochterlief die alles vrijwel volgens het boekje doet. Maar... ik weet eigenlijk helemaal niets over Griekenland.

    Ik spreek de taal niet, ben er nog nooit geweest en het weinige beetje dat ik aan kennis heb over de cultuur heb ik van Google.

    Is er iemand die me kan helpen? Bijvoorbeeld: waar ontbijt en dineert men mee? Hoe zien dorpjes eruit? (Vervallen? Dat idee roept het op). Lopen ze daar een beetje achter? Welke producten hebben ze in de supermarkt? Etc.

    Ik snap dat een vakantie niet te vergelijken is met de echte Griekse cultuur, maar het zou nog altijd meer zijn dan hetgeen ik nu heb.

    Dankjewel!

    Opzoeken op internet? Ik heb wel een Griekse vriendin, maar ik zie die de laatste tijd amper op facebook, anders had ik het haar even gevraagd.


    16 - 09 - '17

    Philocalist schreef:
    Opzoeken op internet? Ik heb wel een Griekse vriendin, maar ik zie die de laatste tijd amper op facebook, anders had ik het haar even gevraagd.


    Ja, dat brengt me dus vooral toeristen informatie, maar dat is wat ik precies niet moet hebben. Ik weet van de Franse en Italiaanse cultuur redelijk hoe die in elkaar zitten (ook op de waarden van Hofstede) maar Griekenland is echt mega onbekend.

    Ik ben er een maand geleden een weekend geweest. In Athene. Wat me het meest opviel was dat er veel rommel lag aan de rand van de weg en dat ze best laat avond eten in verhouding met wat ik gewend was in Nederland.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Griekenland en Turkije zijn redelijk vergelijkbaar. En de stad waar ik was -Side- was een Oud Griekse stad met dus ook Griekse ruines, maar dat doet er niet toe.
    Langs we wegen ligt inderdaad vaak rommel, maar er zijn ook nette plaatsen. Als het een klein dorpje is kan het vervallen zijn. De vorige 3 jaren was ik in een klein dorp en het was er 'normaal', dit ligt dan aan jouwn ingeving.
    Ze ontbijten vaak rond een uur of 10/11. En als ze vroeg moeten werken is het logisch dat het vroeger is. Lunchen rond 2/3 uur en avond eten vanaf 7 of 8. En anders 9 tot 10. Vaak nemen ze na het afwassen ook een kop koffie, of thee.
    Verder kan ik je niet helpen. Sorry.


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Ik zou je dingen kunnen vertellen. Maar ik ben alleen maar op Corfu, een eiland, geweest.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Wat je misschien kunt doen, is op Omgele Griekenland o.i.d bij je interesses intypen. Misschien dat je dan iemand uit Griekenland tegenkomt die je kan helpen. (:


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    'kay. De stad is vreselijk druk, er zijn bijna geen zebrapaden en het verkeer is er ook vreselijk, want niets staat deftig aangegeven. Je moet er vrij hard oppassen voor je spullen en dan vooral in Omonia (ligt in Athene).
    De dorpjes ... die zien er ouder uit dan hier, maar echt middeleeuws zou ik het nu ook weer niet durven noemen. Je hebt prachtige dorpjes (of plekken, want ik ben enkel in Athene geweest), maar ook totaal onverzorgde buurten, meestal rondom de stad.
    Monumenten zijn er genoeg, maar dat weet je volgens mij wel. Ik kan je anders een paar foto's zoeken van onze reis naar Athene? (Dat gaat wel voor morgen zijn, want ik moet nog gezichten vaag maken. Mijn ouders willen niet op het internet komen te staan. ^^) Het zijn er niet zoveel, maar ik heb een paar foto's van monumenten.


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Grieken dineren laat. Toen mijn gezin uit eten ging in een restaurantje, vertelden een Griek ons dat zij onze etenstijden vreemd vinden, aangezien zij pas rond acht uur aan hun diner beginnen.
    De meeste Grieken drukken zichzelf het liefste lichamelijk uit. Ze leggen graag hun hand of iemands schouder, geven graag een handdruk, etc.
    De eetgewoonten in Griekenland zijn als volgt:
    Ontbijt: Ze eten weinig ontbijt. Vaak is het gewoon een boterham, hoewel sesamringen en kaastaartjes het ook goed doen.
    Lunch: Salades of hartige soepen. In de namiddag nuttigen ze vaak een dessert, omdat ze pas laat in de avond eten.
    Diner: Grieken dineren laat. Qua gerechten kun je denken aan bijvoorbeeld moussaka.

    [ bericht aangepast op 27 juli 2014 - 0:08 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Dankjulliewel voor de informatie! @Tigresse: Goeie wat betreft de 'handtastelijkheid'. Ik weet gelukkig door Hofstede wel redelijk wat over de polychrome cultuur en een aantal rituelen, maar het zijn vooral jullie persoonlijke ervaringen die ik handig vind.
    @Teater: Heel erg lief, maar dat hoeft niet hoor ;3 Bovendien speelt het verhaal zich af in Santorini in een klein dorpje (Google helpt me daarmee), dus dat zou tevergeefse moeite zijn. Als het goed is schrijf ik maar max 4 hoofdstukken in Griekenland, maar een beetje basis informatie was wel handig.

    Ontzettend bedankt allemaal! Het heeft wat nieuwe ideeën opgeleverd en een paar 'oja!'-tjes.

    Een dorpje waar mijn familielid woont is Velventos:


    Mensen daar zijn heel hartelijk en om bijna elke hoek zeggen mensen wel hallo. Het heeft een gezellige mediterraanse sfeer. Om 12 uur wordt er vaak ouzo (Griekse drank) gedronken met allerlei hapjes. Er is ook een oude mannen cafe waar ze oude mannenspelletjes spelen :D. Geen idee wat het exact voor spel is.
    Mannen schijnen er behoorlijk lui in de huishouding te zijn. De moeder van mijn neef zijn Griekse vriendin trapt de vader er vaak uit, waarna hij naar zijn eigen optrekje gaat. Ook dat is gewoonlijk voor Griekse mannen. Die hebben vaak een tweede huisje, een soort mancave maar dan echt een huis waar hij de baas is. Dan kan er worden gejaagd of gewassen worden verbouwd. Hij heeft er ook een koelkast met gif tegen bijvoorbeeld slangen, die er geregeld voorkomen. In kleine dorpen is het wel een soort 'staphorst' gevoel, een ons kent ons mentaliteit. Zo heeft ook Velventos een echte dorpsgek en wordt er 's avonds ook gewoon uitgegaan. Traditioneel Griekse huizen hebben heel dikke muren (soms een meter dik) die beschermen tegen vorst en hitte. Oude Griekse vrouwen zijn om een of andere mysterieuze reden bijna altijd gekleed in zwart. Hope this helped!
    Er is ook heel veel illegale bouw, vandaar dat er soms onafgemaakte huizen staan die eigenlijk gesloopt hadden moeten worden, maar waarvoor geen geld of tijd is.

    [ bericht aangepast op 27 juli 2014 - 18:23 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik woon in griekeland :D je mag me alles vraagen via gb of pb

    penny200 schreef:
    Ik woon in griekeland :D je mag me alles vraagen via gb of pb



    Dat is zoooo awesome!


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    TheBadWolf schreef:
    (...)


    Dat is zoooo awesome!

    Nou griekeland is best saai :P