• Maar liefst 39 labradors staan op het punt om gebruikt te worden in experimenten. Deze experimenten worden door de onderzoekers zelf ingeschat als zeer pijnlijk. Opzettelijk wordt er bij deze gezonde labradors hartfalen opgewekt, waarbij 1 op de 3 honden al tijdens het experiment zal sterven! Alle honden zullen uiteindelijk de dood vinden.


    Op 18 maart 2014 gaf de Dieren Experimenten Commissie van de Universiteit Maastricht een positief advies om 39 honden te gebruiken in experimenten. De onderzoekers hebben tot 10 maart 2018 de tijd om het experiment uit te voeren. De Dieren Experimenten Commissie geeft aan dat het onderzoek voldoet aan de ethische toetsingscriteria voor proefdiergebruik. De onderzoekers vinden honden het meest geschikte model voor deze testen. In de meest recente aanvraag gaat hun voorkeur uit naar labradors vanwege hun omvang.

    Voor meer informatie Free the labradors!

    EDIT, please read x

    Dit experiment kan ook uitgevoerd worden met computers en is een tijd geleden al uitgevoerd met apen. Het experment werd stop gezet omdat het niet de gewenste resultaten had.






    [ bericht aangepast op 26 aug 2014 - 20:13 ]

    Dit soort experimenten mogen uitgevoerd worden voor wetenschappelijke doeleinden.

    24.0% (12 stemmen)
     
    Ja

    76.0% (38 stemmen)
     
    Nee

    madeupyou schreef:
    (...)
    Maar het is niet enkel dieren pijnigen, het is ook enorm als je daardoor mensen kan helpen, dus het is helemaal niet zwart-wit. Het doel heiligt de middelen zoals ze dan zeggen. Je doet iets slechter, maar het kan zijn dat er positieve dingen uit doorstromen.
    Ik denk niet dat je zomaar mag zeggen dat veel mensen die met dierenproeven werken met psychische problemen zitten, lijkt me nogal cru en kort dor de bocht....

    Over de noodzakelijkheid: als er een andere manier is, dan wordt het niet toegelaten om dieren te gebruiken normaal, dus er is geen andere manier. Dierenproeven worden streng gecontroleerd en moeten door een procedure om ook maar uitgevoerd te mogen worden.


    Ik weet dat het nogal kort door de bocht is, ik kan dan zelf ook héel slecht tegen dierenmishandeling. Misschien dat ik daarom zulke 'heftige uitspraken en beschuldigingen' doe, maar die zijn niet op niets gebaseerd. Er is nou eenmaal wel een verband tussen dierenmishandeling en aandoeningen.
    aangezien bronnen gewenst zijn:

    1. Helaas doen de links in het artikel het niet, maar er zijn duidelijk meerdere wetenschappelijke onderzoeken geraadpleegd.
    2. Scroll naar de conclusie
    Dit zijn de eerste resultaten waar ik op klikte, als er nog meer bronnen gewenst zijn dan zoek ik wel verder.

    Dierenproeven is niet hetzelfde als dierenmishandeling, but you get the deal. Je voert pijnlijke handelingen uit bij dieren, martelingen in feite. Dit is weliswaar voor een ander doeleinde, maar ik denk niet dat dat het proces heiligt (handelingen om het dier te helpen, zoals een dierenarts die genoodzaakt een dier pijn moet doen, uitgezonderd).
    Nu maakt het hierbij natuurlijk uit hoe extreem de ingreep is. Ik probeer dus niet te zeggen dat iedere milde dierenproef gelijkstaat aan dierenmishandeling en dat de mensen die ze uitvoeren allemaal psychopaten zijn.
    Overigens denk ik ook dat men deze proeven makkelijker uitvoert doordat zijn opgegeven door een gezaghebbende. Geen verantwoordelijkheid is geen geweten. Je kent het misschien wel, het experiment van Milgram.

    Ik weet dat we heel veel aan dierenproeven hebben gehad. Het is dan zeker niet allemaal voor niets geweest. Toch leven we inmiddels in een tijd waarin zoveel dingen al kunnen: het testen op menselijke huid dat overblijft na chirurgische ingrepen, dierlijke cellen, slachtafval... Voor mij weegt zoveel dierenleed dan niet op tegen verbeterde pacemakers. Zelf vind ik het een beetje flauw om dan aan te komen met 'maar als jij een hartafwijking had...' of iets dergelijks. Ja, misschien zou ik er dan anders over denken. Maar aan de andere kant: zou jij jouw hond doden om iemand die je niet kent te helpen? (niet naar jou gericht, het is maar een voorbeeld :p ).

    Dat men niet zomaar dierproeven toestaat, dat geloof ik best. Ze hebben een vergunning nodig, houden zich aan een behoorlijk uitgebreide wet en worden gecontroleerd door Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (ja ja, heb me verdiept hoor). Als de deskundigen toestemming kregen voor deze proef, hebben ze er vast een goede reden voor. En tóch tekende ik de petitie.

    Als de proef heel succesvol blijkt en resulteert in vele geredde mensenlevens, dan kan ik ook niet ontkennen dat dat goed nieuws is. Maar moet ik het daarom over mijn hart krijgen dat die 39 honden een pijnlijke dood hebben begaan? Ik verwijs je nogmaals naar een filosofisch experiment (scroll naar 'de dikke man'), waarbij je één iemand doodt om vijf anderen te redden. Het resultaat is gunstig, de handeling inhumaan.

    Ik wil nog even zeggen dat ik niks hiervan aanvallend bedoel ^^. Het is soms moeilijk om niet fel over te komen op een forum, dus ik zeg het er nog maar even bij :p.


    i put the fun in funeral

    Libertas schreef:
    (...)

    Het is zinvol in medische gevallen, maar voor cosmetica vind ik het nutteloos. Maar kom op, we lopen met z'n alle te zeiken over 39 honden, terwijl ieder van jullie hier per jaar wel meer dan honderd dieren verorbert. Én ik weet zeker dat jij geen vrijwillegers werk doet in het asiel, voor elk dieren doel donneert en thuis ongeveer 10 geadopteerde dieren hebt zitten.
    Kom kom, niet zo hypocriet.


    In Europa is het al een jaar of tien verboden om cosmetica op dieren te testen. Sinds 2013 is ook het testen van ingrediënten ervan verboden, en er is zelfs een handelsverbod (bron) En de gemiddelde mens eet in zijn hele leven trouwens 'maar' twee koeien :p.
    Er is een groot verschil tussen een dierenliefhebber en een dierenextremist zijn. Je overdrijft een beetje met je voorbeelden. Sinds wanneer is het een vereiste om in het asiel te werken en geld te doneren om tegen dierenleed te zijn?


    i put the fun in funeral

    Minnaloushe schreef:
    (...)

    Ik word hier echt heel boos van. Was het voor mij maar zo'n feestje. Kon ik maar gewoon stoppen met mijn medicatie zonder dat ik compleet terug zou vallen in mijn oude denkpatronen. Sorry hoor, maar je mag je mening best wel iets aardiger neerzetten.

    Maar dat bedoel ik precies. Jij krijgt een kutleven maar dieren leven, jouw leven is fijner maar dieren gaan dood. Waar kies je voor?
    Ik kies ervoor dat dieren doodgaan zodat ik een beter leven kan leiden en dat erken ik. Het hele ding hier is dat de meesten er ook voor kiezen dat dieren doodgaan maar dat totaal ontkennen.

    Edit: Spelfout.

    [ bericht aangepast op 26 aug 2014 - 21:13 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Dat ze het trouwens maar op mensen testen. Een dierenleven telt niet minder dan een mensenleven.


    Dear Molly. Watching over Fred like you have been watching over Harry all these years. Love, Lily.

    Nuevo schreef:
    (...)

    Mij gaat het dan ook niet om de labradoren, het gaat om elk dier, welke soort dan ook.


    Zie, mij ook, maar heel veel mensen niet, en dat is jammer.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Caraphernelia schreef:
    Dat ze het trouwens maar op mensen testen. Een dierenleven telt niet minder dan een mensenleven.

    Dat is bij wet verboden, geloof ik. Bij een één of andere conferentie in Zwitserland of Oostenrijk is er een wet voor heel Europa/deel van de wereld dat dit toegestaan is, maar je moet wel toestemming hebben, zoals deze mensen al hadden gekregen.
    Ik zal het even opzoeken, momentje.

    Edit: Ik geloof dat het hier het beste staat uitgelegd. Anders kun je bij Google "europese wetgeving dierproeven" invullen en dan krijg je genoeg hits.

    [ bericht aangepast door een moderator op 26 aug 2014 - 21:15 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Congeniality schreef:
    (...)
    Dat is bij wet verboden, geloof ik. Bij een één of andere conferentie in Zwitserland of Oostenrijk is er een wet voor heel Europa/deel van de wereld dat dit toegestaan is, maar je moet wel toestemming hebben, zoals deze mensen al hadden gekregen.
    Ik zal het even opzoeken, momentje.


    Je wordt anders goed betaald om een weekje een medicijn uit te testen in een ziekenhuis :p. Maar daar onderzoeken ze de bijwerkingen, volgens de wet is het verplicht om eerst de veiligheid van het medicijn op dieren te testen.


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    (...)

    Je wordt anders goed betaald om een weekje een medicijn uit te testen in een ziekenhuis :p. Maar daar onderzoeken ze de bijwerkingen, volgens de wet is het verplicht om eerst de veiligheid van het medicijn op dieren te testen.


    En dat snap ik dus niet, wat is er minder aan een dierenleven?
    Mensen vergeten het wel eens, maar wij zijn een apensoort en dus dieren.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    En dat snap ik dus niet, wat is er minder aan een dierenleven?
    Mensen vergeten het wel eens, maar wij zijn een apensoort en dus dieren.


    Ik ben het hier mee eens.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Overkill schreef:
    (...)

    Je wordt anders goed betaald om een weekje een medicijn uit te testen in een ziekenhuis :p. Maar daar onderzoeken ze de bijwerkingen, volgens de wet is het verplicht om eerst de veiligheid van het medicijn op dieren te testen.

    Dat bedoel ik met verboden, ja. Mijn vriend heeft zich laatst ook aangemeld bij een testprogramma in Wageningen en er werd heb gezegd dat je wel eens 2.000 euro kon krijgen voor een onderzoek. Maar er werd wel aangegeven dat dit vaak "de laatste" onderzoeken zijn en dat alles wat gevaarlijk kan zijn al niet meer van toepassing is.


    Deep inside, I've never felt alive

    Overkill schreef:
    (...)

    Niet alle dieren zijn hetzelfde. Honden hebben een heel ander bewustzijn dan een knaagdier als een muis of rat. Ze zijn depressie gevoeliger, wat het pijnlijke proces nog minder dragelijk maakt. Daarnaast mag je je afvragen of je moreel gezien twee soorten dieren per se gelijk moet behandelen. Een hond staat dichter bij ons, het is alleen maar menselijk om hier van slag van te raken.
    Baanbrekend onderzoek mag wachten. Een leven blijft voor mij een intrinsieke waarde, of het nou die van een mens of een dier is. Ik ben niet per definitie tegen dierenproeven, omdat ik snap dat het in veel gevallen gewoon niet anders kan. Maar laten we het humaan houden.


    Als door dat baanbrekend onderzoek heel veel mensenlevens gered kunnen worden, dan is dat toch wel beter dan dat al die mensen zullen sterven, nietwaar? Een pacemaker kan heel veel levens redden, maar die moeten natuurlijk ook getest worden.
    In 2011 werd er bij 26000 mensen hartfalen ontdekt (in Nederland!) (bron), dat aantal groeit elk jaar, het is niet bekend hoeveel mensen er in totaal last van hartfalen en die mensen kunnen dan een pacemaker krijgen. Maar als een pacemaker verbeterd kan worden en het daarmee langer "mensen kan redden" dan moet dat natuurlijk wel getest worden. In 2012 overleden in Nederland 6.761 mensen als gevolgen van hartfalen. Dus nog niks over de rest van de wereld te noemen. Verdere data en aantallen heb ik niet kunnen vinden daarover.

    Als elk leven gelijk is, dan heb ik toch liever dat er op die 39 labradors pacemakers worden getest dan dat er jaarlijks ongeveer 6000 mensen overlijden aan hartfalen terwijl dat met een goede pacemaker voorkomen kan worden.

    [ bericht aangepast op 26 aug 2014 - 21:32 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Overkill schreef:
    (...)

    Je wordt anders goed betaald om een weekje een medicijn uit te testen in een ziekenhuis :p. Maar daar onderzoeken ze de bijwerkingen, volgens de wet is het verplicht om eerst de veiligheid van het medicijn op dieren te testen.


    Als wij medicijnen uit willen testen is dat dus onze eigen keuze, en we krijgen er ook geld voor ook. Dieren krijgen er alleen maar hun dood mee.

    Debbaut schreef:
    (...)

    En dat snap ik dus niet, wat is er minder aan een dierenleven?
    Mensen vergeten het wel eens, maar wij zijn een apensoort en dus dieren.

    Wat ook heel veel mensen vergeten, is dat dieren geen zogenoemd "ratio" hebben. Dat is het overduidelijke verschil tussen mens en dier. Dat jij dit niet vind kunnen, is omdat jij een ratio hebt. Je kan voor jezelf definiëren wat goed en slecht is, wat jij inhumaan en humaan vindt.
    Een dier kan dat niet. Een dier heeft alleen instincten en gedragsvertoningen. Paringsgedrag, opofferingsgedrag, eetgedrag, etc. Dus er is wel een degelijk groot verschil tussen mens en dier.
    Ik val je niet aan, ik geef alleen aan dat het niet zo simpel ligt. En deze wet in Europa is er niet voor niets. Ze hebben het inderdaad afgeschaft voor cosmetica, wat ik ook meer dan terecht vind, maar ik vind het wetenschappelijke ook van belang.


    Deep inside, I've never felt alive

    Congeniality schreef:
    (...)
    Wat ook heel veel mensen vergeten, is dat dieren geen zogenoemd "ratio" hebben. Dat is het overduidelijke verschil tussen mens en dier. Dat jij dit niet vind kunnen, is omdat jij een ratio hebt. Je kan voor jezelf definiëren wat goed en slecht is, wat jij inhumaan en humaan vindt.
    Een dier kan dat niet. Een dier heeft alleen instincten en gedragsvertoningen. Paringsgedrag, opofferingsgedrag, eetgedrag, etc. Dus er is wel een degelijk groot verschil tussen mens en dier.
    Ik val je niet aan, ik geef alleen aan dat het niet zo simpel ligt. En deze wet in Europa is er niet voor niets. Ze hebben het inderdaad afgeschaft voor cosmetica, wat ik ook meer dan terecht vind, maar ik vind het wetenschappelijke ook van belang.


    Nu noem je insecten als voorbeeld mee zelfs de dwergpapegaai in onze keuken weet wel wat goed en slecht is. Je moet het niet zo over een kam scheren alsof alle dieren dom zijn en de mens superieur. Er zijn genoeg ontwikkelde zoogdieren, maar omdat ze geen manier van communiceren met de mens hebben, zijn ze dom.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Congeniality schreef:
    (...)
    Wat ook heel veel mensen vergeten, is dat dieren geen zogenoemd "ratio" hebben. Dat is het overduidelijke verschil tussen mens en dier. Dat jij dit niet vind kunnen, is omdat jij een ratio hebt. Je kan voor jezelf definiëren wat goed en slecht is, wat jij inhumaan en humaan vindt.
    Een dier kan dat niet. Een dier heeft alleen instincten en gedragsvertoningen. Paringsgedrag, opofferingsgedrag, eetgedrag, etc. Dus er is wel een degelijk groot verschil tussen mens en dier.
    Ik val je niet aan, ik geef alleen aan dat het niet zo simpel ligt. En deze wet in Europa is er niet voor niets. Ze hebben het inderdaad afgeschaft voor cosmetica, wat ik ook meer dan terecht vind, maar ik vind het wetenschappelijke ook van belang.


    Toch zijn we niet meer of minder dan onze medewezens, zelfs al hebben we zo'n ratio. En daar gaat het voor mij om.

    Elk wezen heeft andere capaciteiten.

    [ bericht aangepast op 26 aug 2014 - 21:27 ]


    Queer zijn is gewoon alles