• Hier kun je al je frustraties, euforische momenten en hersenspinsels kwijt. Dus zit je iets dwars? Heb je problemen? Is je ijsje niet lekker? Of voel je je gewoon zo ontzettend blij en wil je dat met de rest van Quizlet delen? Schrijf hier dan alles van je af.



    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •


    Eerste persoon (ik)

    Voordelen :
    - De lezer kan zich beter identificeren met de persoon in kwestie.
    - De lezer heeft een groter inzicht in de beweegredenen van het hoofdpersonage.
    Nadelen :
    - Je bekijkt het verhaal vanuit slechts één oogpunt waardoor het subjectief wordt, je kan geen objectieve mening over het hoofdpersonage weergeven.
    - Het hoofdpersonage en dus ook de lezer kan bepaalde kennis missen die nodig is om het verhaal helemaal te snappen.
    - Indien de lezer om één of andere reden het hoofdpersonage niet sympathiek vindt zal dit zijn lezerservaring negatief beinvloeden.

    Tweede persoon (jij)

    Voordelen :
    - De lezer zit net in het verhaal zelf

    Nadelen :
    - Wat als de lezer niet akkoord is met de stappen die het hoofdpersonage neemt? Aangezien de lezer het hoofdpersonage zelf is is deze persoon niet geschikt voor langere verhalen.
    - Je kan aan het hoofdpersonage (de lezer dus) geen specifieke eigenschappen of karaktertrekken meegeven.

    Derde persoon (hij/zij)

    Voordelen :
    - Je kan afstand nemen van het hoofdpersonage en de verschillende personages objectiever benaderen
    - Je behoudt het overzicht over het verhaal en hebt een groter perspectief over de situatie, waardoor de derde persoon ideaal is voor complexere verhaallijnen
    - Je kan het boek spannender maken door bepaalde informatie weg te geven die het hoofdpersonage nog niet weet
    Nadelen :
    - De lezer kruipt niet in het hoofdpersonage zelf



    Meervoud persoon (wij/jullie/zij)

    Nadelen :
    - Vertelt het verhaal vanuit een collectief waarin geen ruimte is voor de verschillen in karakter tussen de personages, de hoofdpersonages worden grijze figuren zonder specifieke eigenschappen



    Combinatie van verschillende personen

    Voordelen :
    - Je kan het verhaal vertellen vanuit verschillende invalshoeken
    - Je kan voor elke situatie de meest geschikte vertelpersoon selecteren met de daarbij horende voordelen
    Nadelen :
    - Het kan verwarrend zijn voor de lezer, zorg dat het duidelijk is voor de lezer vanuit welke persoon verteld wordt



    Handig overzichtje :D


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Rewrite schreef:

    Eerste persoon (ik)

    Voordelen :
    - De lezer kan zich beter identificeren met de persoon in kwestie.
    - De lezer heeft een groter inzicht in de beweegredenen van het hoofdpersonage.
    Nadelen :
    - Je bekijkt het verhaal vanuit slechts één oogpunt waardoor het subjectief wordt, je kan geen objectieve mening over het hoofdpersonage weergeven.
    - Het hoofdpersonage en dus ook de lezer kan bepaalde kennis missen die nodig is om het verhaal helemaal te snappen.
    - Indien de lezer om één of andere reden het hoofdpersonage niet sympathiek vindt zal dit zijn lezerservaring negatief beinvloeden.

    Tweede persoon (jij)

    Voordelen :
    - De lezer zit net in het verhaal zelf

    Nadelen :
    - Wat als de lezer niet akkoord is met de stappen die het hoofdpersonage neemt? Aangezien de lezer het hoofdpersonage zelf is is deze persoon niet geschikt voor langere verhalen.
    - Je kan aan het hoofdpersonage (de lezer dus) geen specifieke eigenschappen of karaktertrekken meegeven.

    Derde persoon (hij/zij)

    Voordelen :
    - Je kan afstand nemen van het hoofdpersonage en de verschillende personages objectiever benaderen
    - Je behoudt het overzicht over het verhaal en hebt een groter perspectief over de situatie, waardoor de derde persoon ideaal is voor complexere verhaallijnen
    - Je kan het boek spannender maken door bepaalde informatie weg te geven die het hoofdpersonage nog niet weet
    Nadelen :
    - De lezer kruipt niet in het hoofdpersonage zelf



    Meervoud persoon (wij/jullie/zij)

    Nadelen :
    - Vertelt het verhaal vanuit een collectief waarin geen ruimte is voor de verschillen in karakter tussen de personages, de hoofdpersonages worden grijze figuren zonder specifieke eigenschappen



    Combinatie van verschillende personen

    Voordelen :
    - Je kan het verhaal vertellen vanuit verschillende invalshoeken
    - Je kan voor elke situatie de meest geschikte vertelpersoon selecteren met de daarbij horende voordelen
    Nadelen :
    - Het kan verwarrend zijn voor de lezer, zorg dat het duidelijk is voor de lezer vanuit welke persoon verteld wordt



    Handig overzichtje :D


    Thanks!
    *slaat op*


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ik heb een ontzettende hekel aan pubers, terwijl ik er zelf een ben. Bah. Al die hysterische huppelkutten en luid schreeuwende dudes rond me, ik word er gek van.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    I think I might be falling for you after all.


    ''There is no hell, no heaven either. This world is what we make of it.''

    Dat moment dat je na weken struggles een goed idee voor je verhaal vindt *-*


    i put the fun in funeral

    I hate this feeling


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    En ik, heb nog steeds geen idee hoe je zijn achternaam schrijft :')


    I dress to kill, but tastefully

    Ik heb zo'n hoofdpijn, maar ik wil mijn pijnstillers sparen voor wanneer ik een ergere aanval krijg. ><


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Elwood schreef:
    En ik, heb nog steeds geen idee hoe je zijn achternaam schrijft :')


    wat was dit ookalweer

    "People who love objects" is zo'n beetje het vreemdste programma ooit!! :'D


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik zou ook een minuut net voordat ik naar bed ga, zelf naar bed gaan. Zodat ik alles kan afsluiten.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Kutgevoelens.


    "It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart."

    Sometimes I have the feeling that I end up alone.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Hawkins schreef:
    Sometimes I have the feeling that I end up alone.


    High five. :')


    OT: Oke ik ben wéér misselijk. De laatste tijd echt heel vaak 's avonds, en 's morgens is het dan weer allemaal goed. Ik snap dr niets van. -.-'
    Mjah, gaat vast wel weer over?


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Het leven is gewoon eten, drinken, schijten en doodgaan. Ik snap niet waarom iedereen er zo'n big deal van maakt. Zo geweldig vind ik die vier dingen ook weer niet.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it