• Hello there,

    Zoals jullie misschien wel weten, is haken een hobby van me. Ik heb onder andere een eend, een olifant, een kikker met zwemband en een aap in kok outfit gehaakt. Steeds vaker zeggen mensen, wanneer ze één van deze creaties te zien krijgen, 'Wat creatief!' . Of ik vertel dat ik haak en wat ik dan zoal maak, en dan zeggen ze 'Je moet echt iets gaan doen met je creativiteit!'.
    Ik probeer verder handiger te worden in het gebruik van de naaimachine; ik heb een hemdje gemaakt en wil nog twee jurken gaan maken. Ook dan krijg ik weer te horen dat ik zo creatief bezig ben.

    Ik vind zelf echter dat iets namaken dat iemand anders heeft bedacht, niet creatief is. Ik maak het wel, maar ik heb het niet zelf bedacht. Met haken doe ik precies wat in het boekje staat. Het maken van een kledingstuk doe ik precies zoals in het patroon beschreven staat.

    Nu vroeg ik me af of ik daadwerkelijk creatief ben, of dat je inderdaad pas creatief bent als je zelf iets bedenkt / creëert. Hoe denken jullie daar over?

    Groetjes!

    Je bent creatief als je..

    Well, ik vind het niet dat het mooi moet zijn. Het is iets wat je gemaakt hebt, ook al maak je iets na. Het is toch jouw werk geworden.


    Your make-up is terrible

    Het onderste antwoord heb ik aangekruist, maar ik vind ook dat het een kwestie van eigen smaak/mening/visie is. Wat de een creatief vindt, vindt de ander weer drie keer niets bijvoorbeeld.


    26 - 02 - '16

    Ik denk dat je op 2 manieren (of meer maar daar gaat niet hier over) zijn..
    Creatief met je handen, doormiddel van maken.
    Maar ook creatief zijn met je hersens, doormiddel van dingen bedenken zodat andere het kunnen maken.


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you

    Ik vind dat je creatief bent zodra je de moeite neemt om iets moois te maken en als dat dan lukt. In mijn ogen is het daarbij dus een combinatie van doorzettingsvermogen en talent (want zelfs met een patroon kan nog niet iedereen alles maken) en hoef je het niet per se zelf te bedenken.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik vind dat je creatief bent als jebiets naar je eigen maakt


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik vind je creatief als jezelf iets creëert. Ook al doe je alles volgens het boekje, toch maak je het onbewust toch iets van jezelf.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Nou, ik zie het meer als dat je op zoek bent naar ideeën voor je eigen creaties. Je moet het ergens vandaan halen en ergens beginnen. Het hoeft niet perse mooi te zijn, want het is toch gemaakt met je eigen handen en zo vergroot je eigen kunsten waar je beter in wordt.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Om eerlijk te zijn is creativiteit en iets goed kunnen twee heel verschillende dingen in mijn optiek. Stel er is iemand die kan prachtig tekenen en heeft alle lijntje correct maar tekent eigenlijk bijna alleen dingen na van anderen.
    Dan is er iemand die iets minder is in tekenen maar wel fantastische dingen bedenkt en die vervolgens uit tekent dat noem ik creativiteit. Alhoewel deze persoon (onbewust) ongetwijfeld dingen van anderen kopieert maakt hij/zij wel iets eigens

    Wat ik vaak merk is dat deze dingen na lang iets gedaan te hebben samen komen. Al beginnen veel mensen met één van de twee.


    ''Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.''

    Ik vind creativiteit wanneer je wat doet waar je je eigen draai aan hebt gegeven :]. Al is het maar een klein beetje. Je hebt bijvoorbeeld twaalf bouwstenen. Vier groene, vier rode en vier blauwe. Er is een bouwtekening met het bouwwerk dat je kunt maken of je maakt je eigen bouwwerk. Dan vind ik dat laatste creatief, omdat je zelf nadenkt over hoe je iets wil hebben en dat waar maakt. Het voorbeeld dient als niet meer dan dat, een voorbeeld. Dus inderdaad wat je zegt! :D
    Iets waarbij de scheidslijn tussen creativiteit en kopieren heel dun is, is een outfit naaien van een bepaald karakter. Ik zeg maar wat; Daenerys' blauwe jurk!


    Al zou je exact dezelfde jurk maken, als daar geen vast patroon van is en je een paar bestaande patronen moet combineren, stof moet zoeken die toevallig afwijkt van de stof die in een van die patronen staat en daarbij moet gaan nadenken welke steek daarbij past, hoe de afwerking zal vallen, informatie vragen aan mensen op DA van hoe zij dat hebben gedaan, dan vind ik dat je dan wel met recht mag zeggen dat je creatief bezig bent geweest. Je hebt misschien wel precies gedaan wat anderen deden of zeiden, maar de manier waarop alles is samen komen vallen, al is de uitwerking hetzelfde als in de serie, is wat het uniek maakt.

    In other words! Iemand kan dat voorbeeldhuis maken met twaalf bouwstenen en dat aan mekaar plakken met lijm of ducktape of nietjes, of magneetjes en dat blijft allemaal verborgen voor degene die het ziet. Niet alleen de uitwerking van iets bepaalt creativiteit, ook hoe het proces tot stand is gekomen. Yea. I think I said that pretty well.


    No growth of the heart is ever a waste

    Shuuya schreef:
    Ik denk dat je op 2 manieren (of meer maar daar gaat niet hier over) zijn..
    Creatief met je handen, doormiddel van maken.
    Maar ook creatief zijn met je hersens, doormiddel van dingen bedenken zodat andere het kunnen maken.

    DIT! Omfg, daar had ik dus twintig regels voor nodig. Je hebt creativiteit met je handen en hersens!

    [ bericht aangepast op 1 sep 2014 - 23:42 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Dit is een lastige.

    Ik heb het eerste antwoord aangeklikt, want je hebt mensen die iets moois op internet zien en denken "Dat wil ik ook!!" en het moeiteloos namaken, en je hebt mensen die er helemaal niks van bakken en denken "laat maar."

    Want al jouw haakbeestjes zijn ontzettend creatief. Je hebt het dan misschien nagemaakt, maar je moet er wel voor een patroon kunnen begrijpen en kunnen haken. Mij zou dat in ieder geval nooit lukken :')

    [ bericht aangepast op 2 sep 2014 - 0:04 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik vind namaken niet zo creatief, tenzij je dan verder denkt en bijvoorbeeld er een zakje op naait, zodat je mooi je zakdoek kan wegsteken, want dat had dat patroon niet ofzo :'D.
    Zolang je er iets van jezelf in steekt vind ik het creatief =).


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Please_Charon schreef:
    Ik vind je creatief als jezelf iets creëert. Ook al doe je alles volgens het boekje, toch maak je het onbewust toch iets van jezelf.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Leuk om te zien dat iedereen anders denkt over creatief zijn. Mijn conclusie kan dus volgens mij zijn dat ik dan eerst aan zo'n persoon moet vragen wat hij precies bedoeld met creatief, haha. Want als iemand die mij creatief vind, alleen maar bedoeld dat ik iets maak, los van of ik het zelf bedacht heb, dan ben ik inderdaad creatief.

    Shuuya schreef:
    Ik denk dat je op 2 manieren (of meer maar daar gaat niet hier over) zijn..
    Creatief met je handen, doormiddel van maken.
    Maar ook creatief zijn met je hersens, doormiddel van dingen bedenken zodat andere het kunnen maken.


    Jup, dit.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)