• Geen idee of het goed staat, maar het leek mij hier het beste.
    Het is een beetje een zeurtopic, maar het knaagt verschrikkelijk en wilde het even kwijt.

    Ik studeer (hopelijk) dit schooljaar af al medewerker maatschappelijke zorg, persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen (MBO niveau 4). Hiervoor heb ik een verpleegkunde opleiding in het derde jaar moeten laten vallen omdat ik chronisch ziek werd en niet meer instaat ben om boven de 10 kg te tillen. Ondertussen ben ik al 6 jaar aan het studeren. Ik bleef in de zorgsector omdat ik weet dat ik geschikt ben om met mensen te werken en omdat ik geen idee had wat ik anders zou moeten gaan doen. Daarnaast had ik een baanzekerheid van 90% toen ik vorig jaar aan mijn versnelde opleiding begon.
    Maar nu is alles anders, de regering heeft serieus in een paar maanden tijd alles kapot bezuinigd. Zo erg, dat zelfs een afstudeerstage onvindbaar is in mijn omgeving. Ik woon in omgeving Rotterdam, er is gewoon niets te vinden. Ik heb bijna heel zuidholland gehad, maar geen enkele plek. 105 sollicitaties, met perfecte brieven en daarnaast heb ik een bovengemiddeld cv binnen de zorg. Ik ben nu dus aan het kijken in de omgeving van helmond... dat is 2 uur reizen vanaf mijn huis.
    Maar stel dat ik dalijk een diploma heb... kan ik er gewoonweg niets mee. De baanzekerheid is gedaald naar om en nabij 20%. Ontzettend zuur.
    Gezien ik al 6 jaar in de schoolbanken zit (voor beroepsonderwijs) en ik dat op zijn zachts gezegd spuug en spuug zat ben, ga ik ook niet door voor een andere opleiding. Niet alleen om die reden, maar ook omdat ik echt niet meer weet wat ik moet gaan doen. Mijn beperking zorgt er al voor dat ik nauwelijks in een beroep pas en een kantoorbaan is dus echt niets voor mij.
    Ik zit er dus nu serieus over na te denken om na mijn opleiding te solliciteren als hoofdconducteur bij de ns...

    Maar om dit topic toch nuttig te houden, lopen jullie tegen dezelfde problemen aan? Zoja, hoe dealen jullie ermee?


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Ik ben net afgestudeerd en nu aan het zoeken naar werk. Ik heb een diploma dus ik zou makkelijker ergens binnen raken, alleen is het zo dat ik moeilijk werk kan vinden binnen de richting die ik gevolgd heb. Nu zou je denken dat er genoeg kantoorbanen zijn, maar helaas en daarbij is mijn Frans ook niet evident wat ze wel vaker vragen. Ik zie ook vaker ergens dat ze mensen met een diploma van hogeschool of universiteit vragen, waardoor ik dus ook al niet geschikt ben om daar te solliciteren. Het is jammer, maar werk zoeken is inderdaad niet zo makkelijk als we denken.
    Ik vind het een beetje raar dat je amper iets vindt aangezien de zorgsector toch een knelberoep is en daar dus veel mensen voor gezocht worden? Anyway, zelf weet ik ook niet wat ik ertegen moet doen, maar ik ga binnenkort misschien aan een opleiding beginnen om meer richtingen uit te kunnen, al was ik al best blij dat ik weg kon van de schoolbanken en de schoolboeken.


    16 - 09 - '17

    Soe schreef:
    Ik ben net afgestudeerd en nu aan het zoeken naar werk. Ik heb een diploma dus ik zou makkelijker ergens binnen raken, alleen is het zo dat ik moeilijk werk kan vinden binnen de richting die ik gevolgd heb. Nu zou je denken dat er genoeg kantoorbanen zijn, maar helaas en daarbij is mijn Frans ook niet evident wat ze wel vaker vragen. Ik zie ook vaker ergens dat ze mensen met een diploma van hogeschool of universiteit vragen, waardoor ik dus ook al niet geschikt ben om daar te solliciteren. Het is jammer, maar werk zoeken is inderdaad niet zo makkelijk als we denken.
    Ik vind het een beetje raar dat je amper iets vindt aangezien de zorgsector toch een knelberoep is en daar dus veel mensen voor gezocht worden? Anyway, zelf weet ik ook niet wat ik ertegen moet doen, maar ik ga binnenkort misschien aan een opleiding beginnen om meer richtingen uit te kunnen, al was ik al best blij dat ik weg kon van de schoolbanken en de schoolboeken.
    De regering heeft zoveel kapot bezuinigd en de komende tijd zal er alleen nog maar meer bezuinigd worden. Verzorgingstehuizen worden gesloten, het werknemersaantal word sterk terug gedwongen, pgb valt vaak weg, de eisen voor het krijgen van zorg worden zwaarder en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het stagebedrijf waar ik vorig jaar liep is ook weg (de locatie), de overheid had het weg bezuinigd, de helft van mijn collega's zijn ontslagen. Ze willen tegenwoordig veel enkel en alleen nog met ongeschoolde vrijwilligers doen.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Valerious schreef:
    (...)De regering heeft zoveel kapot bezuinigd en de komende tijd zal er alleen nog maar meer bezuinigd worden. Verzorgingstehuizen worden gesloten, het werknemersaantal word sterk terug gedwongen, pgb valt vaak weg, de eisen voor het krijgen van zorg worden zwaarder en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het stagebedrijf waar ik vorig jaar liep is ook weg (de locatie), de overheid had het weg bezuinigd, de helft van mijn collega's zijn ontslagen. Ze willen tegenwoordig veel enkel en alleen nog met ongeschoolde vrijwilligers doen.


    Oh wow, dat is wel heel vervelend. Ik vind dat ze toch ook wel eens mogen denken aan de zovele leerlingen die voor deze richtingen kiezen om later iets te kunnen bereiken in wat ze graag willen doen. Tegenwoordig wordt er gewoon nog amper aandacht geschonken aan iedereen, de politiek hun mening enz gaat toch voor.


    16 - 09 - '17

    Soe schreef:
    (...)

    Oh wow, dat is wel heel vervelend. Ik vind dat ze toch ook wel eens mogen denken aan de zovele leerlingen die voor deze richtingen kiezen om later iets te kunnen bereiken in wat ze graag willen doen. Tegenwoordig wordt er gewoon nog amper aandacht geschonken aan iedereen, de politiek hun mening enz gaat toch voor.
    Oh houd op, ze blijven bezig met de zorg. Dat is niet alleen vervelend voor mijn baan, maar ook voor alle mensen die wel zorg nodig hebben maar het gewoon niet krijgen. Ik lees er zoveel over! We helpen ons eigen zorgstelsel naar god, althans de regering dan he.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Valerious schreef:
    (...)Oh houd op, ze blijven bezig met de zorg. Dat is niet alleen vervelend voor mijn baan, maar ook voor alle mensen die wel zorg nodig hebben maar het gewoon niet krijgen. Ik lees er zoveel over! We helpen ons eigen zorgstelsel naar god, althans de regering dan he.


    Hmm, inderdaad.


    16 - 09 - '17

    Same here. Zat gelukkig in het eerste jaar en ben maar gestopt. Mijn chronische ziekte hielp ook totaal niet (doe al 4 jaar MBO niveau 1, omdat ik elk jaar weer ziek word en dan 3 maanden ziek thuis zit).

    Ik vind dat ze echt eens moeten kappen met alles te verzieken voor iedereen in de zorg. Het is wel een primair beroep. Zieken gaan niet zichzelf kunnen helpen.

    Gewoon doorgaan. Als je echt zo'n goede CV etc. hebt kom je echt wel ergens aan een stage en dus later ook aan het werk (: Percentages bepalen je toekomst niet, dat bepaal je zelf (:

    P.S. ik heb ook gesolliciteerd voor Hoofdconducteur.. ;p

    [ bericht aangepast op 6 sep 2014 - 9:51 ]


    It's high noon.

    Balen zeg! Ik ben het ook absoluut niet eens met bezuiniging op de zorg. Mensen die het nodig hebben , komen tekort.
    Ik wil zelf ook graag in de zorg gaan werken, maar als het er zo uit blijft zien weet ik niet af dat wel gaat lukken.


    Not all those who wander are lost.

    Ahsoka schreef:
    Balen zeg! Ik ben het ook absoluut niet eens met bezuiniging op de zorg. Mensen die het nodig hebben , komen tekort.
    Ik wil zelf ook graag in de zorg gaan werken, maar als het er zo uit blijft zien weet ik niet af dat wel gaat lukken.


    wat was dit ookalweer

    Ik studeer geschiedenis dus zo'n denderende toekomst heb ik ook niet, alhoewel je alle kanten op kunt. Ik vrees helaas dat een groot deel van onze generatie moeite zal hebben met het vinden van een baan.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik heb dezelfde opleiding 2 jaar geleden afgerond, maar ben verder gaan leren. O.a. vanwege hetzelfde probleem waar jij nu tegenaan loopt... Ik weet wel dat je in de welzijn meer baanzekerheid hebt, als je enige kennis hebt van verpleegtechnische handelingen (d.m.v. scholing) en dus meerdere taken kan uitvoeren. Als enkel persoonlijk begeleider kan je 't haast wel schudden, ja...


    "I shut my eyes in order to see.'

    Antithese schreef:
    Ik studeer geschiedenis dus zo'n denderende toekomst heb ik ook niet, alhoewel je alle kanten op kunt. Ik vrees helaas dat een groot deel van onze generatie moeite zal hebben met het vinden van een baan.


    Oh wat leuk! Dat je geschiedenis studeert dan ;x


    Not all those who wander are lost.

    Ahsoka schreef:
    (...)

    Oh wat leuk! Dat je geschiedenis studeert dan ;x


    Jaa, ben ook superblij dat ik dit doe. Dat er weinig perspectief is voor deze studie wist ik al toen ik het ging studeren, dus in dat opzicht moet ik niet miepen. Ik ben sowieso een fervent aanhanger van het idee dat je moet studeren wat je leuk vind en niet wat zekerheid biedt.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Vandaag had ik het er nog met mijn grootmoeder over. Omdat er zo bezuinigt word heeft mijn grootvader al erg veel zorgen aangezien hij heel erg met zijn gezondheid zit, maar het word alleen maar erger. Hun dorp heeft nu zelfs een systheem op moeten zetten dat 'jongere' (rond de 60) vrijwillig zorgen voor de ouderen (alles boven de 70). Ik vind het gewoon belachelijk dat mensen nu vrijwillig moeten gaan werken voor anderen terwijl er zoveel werkeloosheid is, die ook alleen maar gegroeit is. Mensen die het nodig hebben zitten zonder hulp en mensen met de juiste opleiding zitten zonder baan. Ik snap niet waarom niemand protesteerd want zeg eens eerlijk, hoe zie jij jou toekomst als bejaarde als dit zo doorgaat?


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Antithese schreef:
    (...)

    Jaa, ben ook superblij dat ik dit doe. Dat er weinig perspectief is voor deze studie wist ik al toen ik het ging studeren, dus in dat opzicht moet ik niet miepen. Ik ben sowieso een fervent aanhanger van het idee dat je moet studeren wat je leuk vind en niet wat zekerheid biedt.


    I fully agree. Ik ben zelf erg geïnteresseerd in geschiedenis, ik denk alleen niet dat ik het ooit ga studeren.


    Not all those who wander are lost.