• Oké nou ik heb dus voor mijn 17e verjaardag rijlessen cadeau gekregen, ik ben er dankbaar voor alleen ik ben heel erg bang als ik achter het stuur zit, dit heeft ook deels te maken met dat ik 3/4 blind ben en een aandoening aan mijn ogen heb wat gewoon normale dingen belemmerd.

    Dus een beetje info over mijn aandoening: het is een aandoening die maar 5 mensen in Nederland hebben, en er zitten oogaandoeningen bij die nooit bij elkaar komen, en mijn hersenen werken niet samen met mijn ogen. Het zijn zulke moeilijke woorden en de naam ben ik al weer vergeten maar ik en mijn ouders weten allebei dat het gewoon het dagelijks leven belemmert.
    Ik ben al meerdere keren in het ziekenhuis beland omdat ik door mijn oogaandoening en latere reactie vermogen gewoon in nare situaties ben beland. De aandoening is aangeboren en ik loop al mijn hele leven in het ziekenhuis.

    Maar goed zoals hierboven dus al geschreven is heb ik moeite met het verkeer, en dat is ook met lopen en fietsen. Dus stel ik steek over en er komt een auto aan, dan merk ik pas dat als hij 2 meter voor me is dat hij pas eraan komt en heeft getoeterd. Dus met mijn rijles instructeur heb ik het al over gehad en hij heeft het ook gemerkt dat hij al 6 keer heeft in moeten grijpen omdat ik het gewoon of niet zag kwa afstand en diepte of het in mijn hoofd pas veel later inkwam.
    Eerder had ik hem al uitgelegd dat ik aan mijn oogarts had gevraagd of ik wel mocht rijden en haar antwoord was: "Ja als je het nummerbord van zover kan lezen mag je gewoon afrijden." Nou sindsdien verslechterd mijn zicht alleen maar maar dat weet zij ook, alleen ze heeft nooit verteld hoe het zit met mijn late reactie vermogen en mijn diepte zicht.
    En toen ik het aan mijn moeder had verteld die toen met mijn rijles instructeur zat te praten begon het balletje wel even te rollen bij haar (wat ze af en toe vergeet) dat zij niet ziet wat ik ziet, en stel als ik een keer alleen rijd en ik bijvoorbeeld of iets niet aan zie komen of iets veel te laat of niet kan reageren ik wel een gevaar voor mezelf kan zijn maar ook voor fietsers of voetgangers.

    Dus dit was het even kort uitgelegd en nu is het maar hopen dat als ik terug van de oogarts in het ziekenhuis ben weet of ik verder zou mogen gaan met mijn rijlessen. Anders is het echt allemaal voor niks geweest en vooral ook zo jammer.

    Nou in het begin is rijden altijd moelijk omdat je samen met het verkeer ook nog heel erg moet nadenken om de auto te besturen. Naarmate je daar beter in wordt ga je merken dat je veel meer tijd hebt om op te letten, en dan zal dat denk ik sterk verbeteren. Bovendien kunnen vrouwen sowieso niet rijden (sorry moest even (a)). Ik zou nog even afwachten totdat je de besturing van de auto in ieder geval goed onder de knie hebt, en kijken hoe het dan gaat. Geef nog niet op!


    All that is gold does not glitter, not all those who wander are lost.

    Hey :)
    Ik ben nu ook al een tijd bezig met autorijden en de schrik zit er ook bij mij in. Ik weet niet waar dit vandaan komt, het is zoiets als mijn vliegangst. Logica en redeneringen helpen niets, ik ben gewoon bang.
    Behalve dat ik bijziend ben (-2) scheelt er niets met mijn ogen, dus ik kan er niet over mee spreken.
    Het zou heel jammer zijn moest je niet meer kunnen rijden, maar het is beter dan een ongeluk krijgen :s
    Ik hoop voor jou dat je ogen toch nog even volhouden en dat het je gaat lukken.
    Ervaring brengt kunde :)
    Succes!


    Mhm?

    Qua veiligheid is het misschien wel beter als je stopt, maar ik zou geen overhaaste beslissingen maken.
    Mijn broer heeft moeten stoppen met rijlessen, omdat hij een "handicap" heeft. Hij heeft namelijk een leerstoornis en heeft hierdoor ook alleen een Niveau 3 ICT diploma kunnen halen.
    Omdat het rijden voor mijn broer teveel dingen tegelijk zijn, ook in een automaat trouwens, hebben mijn ouders, hij en de rijinstructeur moeten besluiten om te stoppen met rijlessen. Zijn autotheorie had hij bijvoorbeeld ook niet de eerste keer gehaald.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Ik ga nu heel straight forward zijn, dus als je daar niet tegen kunt/geen zin in hebt, moet je dit niet lezen.

    Ik denk dat je niet zou moeten gaan autorijden. Je zegt zelf al dat je meerdere keren in het ziekenhuis bent beland doordat je door je late reactievermogen in de problemen bent gekomen. Als je auto rijdt moet je gewoon meer nadenken, snel inschattingen maken en heb je gewoon minder tijd om te reageren op dingen. Als je dan in een nare situatie komt kan het al snel op iets gevaarlijks uitdraaien. Ik zeg niet dat het ook echt zal gebeuren, maar gezien je al eerder in het ziekenhuis gekomen bent lijkt het me niet handig.


    Natuurlijk, autorijden moet je leren, ik reed echt niet geweldig vanaf het begin en heb mijn rijbewijs nog niet (theorie wel, moet alleen nog praktijk doen), maar het wordt wel makkelijker, uiteindelijk. Ik raad je aan om het even aan te kijken en om daarna een keuze te maken waarmee jij kunt leven.

    EDIT: Dit is natuurlijk een reactie op aannames die ik heb gemaakt op datgene wat je verteld hebt.

    [ bericht aangepast op 12 sep 2014 - 23:30 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Het is inderdaad wel handig om zelf je rijbewijs te hebben, en het zou sucken zijn om die rijlessen verloren te laten gaan. Ik hoop echt dat je (op een veilige manier) toch wel zal kunnen rijden...


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Dauth schreef:
    Ik ga nu heel gemeen zijn, dus als je dat niet wilt, moet je dit niet lezen.
    Ik denk dat je niet zou moeten gaan autorijden. Je zegt zelf al dat je meerdere keren in het ziekenhuis bent beland doordat je door je late reactievermogen in de problemen bent gekomen. Als je auto rijdt moet je gewoon meer nadenken, snel inschattingen maken en heb je gewoon minder tijd om te reageren op dingen. Als je dan in een nare situatie komt kan het al snel op iets gevaarlijks uitdraaien. Ik zeg niet dat het ook echt zal gebeuren, maar gezien je al eerder in het ziekenhuis gekomen bent lijkt het me niet handig.


    Natuurlijk, autorijden moet je leren, ik reed echt niet geweldig vanaf het begin en heb mijn rijbewijs nog niet (theorie wel, moet alleen nog praktijk doen), maar het wordt wel makkelijker, uiteindelijk. Ik raad je aan om het even aan te kijken en om daarna een keuze te maken waarmee jij kunt leven.


    Mijn instructeur zei ook al van: je hebt het schakelen en sturen in orde, alleen je reactievermogen is echt iets waar je het steeds over hebt.
    Hij heeft ook zovaak in moeten grijpen omdat ik net niet die ene fietser zag of dat ik net weer een bocht te ruim neem, terwijl in mijn ogen het kan.

    En ja de situaties waren vooral bij gym omdat ik ooit eens omdat er een honkbal tegen mijn bril aankwam en toen ging de hoek van mijn bril in mn oog, dus dat bloedde en ik kon gewoon niks meer zien.

    Je kunt je laten testen en rijden met een bioptischetelescoopbril. Ik heb er zelf naar gekeken, maar ik weet nu al dat ik niet aan de criteria voldoe om daar mee te mogen rijden.
    Ik zou het je echter afraden. Zo'n bril zorgt ervoor dat je borden eerder kunt lezen en auto's misschien iets eerder ziet aankomen, maar het verandert niet aan je gezichtsveld en reactievermogen. Je loopt ook niet de hele dag met die bril op, dus je moet elke keer weer wennen als je achter het stuur zit. Bovendien is het voor mensen met een oogaandoening / slechtzienden / blinden vaak veel zwaarder om lang gefocust te kijken en dat zul je toch moeten als je in een auto zit.
    Je wordt dan sneller moe en de kans dat je dan dingen over het hoofd gaat zien, is vrij groot. Zeker als jij zegt dat zelfs op straat lópen al moeite kost, lijkt me autorijden gewoon gevaarlijk voor jezelf en je omgeving.
    Ikzelf fiets dan wel, maar dat zijn ook enkel de fietspaden naar school en ook dan merk ik soms al dat dat een klein beetje de verkeerde kant opga.
    Er zijn overigens wel meer mensen die geen auto rijden. Omdat ze het niet willen, niet kunnen betalen of een trauma hebben, etc. En zeker op deze leeftijd is een auto kunnen besturen nog niet van zulk groot belang. Je hebt er toch niets aan als je studeert, want je kan een auto dan vaak toch niet kwijt in zo'n grote stad.
    De technologie gaat zo vooruit dat ikzelf wel verwacht over een jaar of tien wel een auto te kunnen besturen, dus dan lijkt me wachten toch de beste oplossing.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Het klinkt misschien heel hard, maar ik vind dat je niet mag rijden. Sorry, maar het is te gevaarlijk. Niet alleen voor alle andere weggebruikers, maar ook voor jouzelf.

    Maar natuurlijk hoop ik voor jou dat het opgelost kan worden!

    [ bericht aangepast op 12 sep 2014 - 23:37 ]


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Stapper schreef:
    Het klinkt misschien heel hard, maar ik vind dat je niet mag rijden. Sorry, maar het is te gevaarlijk. Niet alleen voor alle andere weggebruikers, maar ook voor jouzelf.

    Maar natuurlijk hoop ik voor jou dat het opgelost kan worden!
    Nee juist niet, ik zeg al dagen en maanden steeds tegen mijn ouders dat ik er gewoon last van heb, en mijn moeder weet ervan alleen ze vergeet het af en toe, en dan heeft ze het weer over een oom die dan wél kan rijden met één oog. Alleen die oom die kan namelijk wel 80 procent met dat ene oog zien, Ik zie met de ene maar 38 gok ik weet het niet helemaal en met allebei net 60 als ik een bril op heb, en zonder bril 40.

    DrMasters schreef:
    (...) Nee juist niet, ik zeg al dagen en maanden steeds tegen mijn ouders dat ik er gewoon last van heb, en mijn moeder weet ervan alleen ze vergeet het af en toe, en dan heeft ze het weer over een oom die dan wél kan rijden met één oog. Alleen die oom die kan namelijk wel 80 procent met dat ene oog zien, Ik zie met de ene maar 38 gok ik weet het niet helemaal en met allebei net 60 als ik een bril op heb, en zonder bril 40.

    Dit is mijn opinie, maar ik vind dat ze je niet mag vergelijken met iemand anders. Dat hij dat wel kan met een oog, betekend niet dat jij dit ook kan. Zoiets kan alleen jijzelf weten en aangezien je zelf ook al zegt dat je er echt last van hebt. Sorry, maar die theorie klopt niet echt van wat je moeder zegt.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Hawkins schreef:
    (...)
    Dit is mijn opinie, maar ik vind dat ze je niet mag vergelijken met iemand anders. Dat hij dat wel kan met een oog, betekend niet dat jij dit ook kan. Zoiets kan alleen jijzelf weten en aangezien je zelf ook al zegt dat je er echt last van hebt. Sorry, maar die theorie klopt niet echt van wat je moeder zegt.
    Toen ik het mijn moeder hetzelfde vertelde wat je nu typt begon ze weer even te beseffen dat ze niet weet hoe ik zie.

    Het is in ieder geval wettelijk verplicht goed te kunnen zien in het verkeer. En zover ik lees had je er uberhaupt nooit aan mogen beginnen O_o dat is zeer gevaarlijk voor jezelf en andere weggebruikers.
    Ik hoop natuurlijk wel voor je dat ze oplossingen vinden voor dit probleem. Het is dat je nu met een instructeur zit, maar please doe de rest en jezelf een plezier en ga nooit alleen de weg op..! O_o


    It's high noon.

    Bedoel je toevallig motion blindness? Toevallig zag ik daar paar dagen geleden filmpje over.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Maar je zicht gaat dus nog achteruit? Want dan kan je misschien nu je rijbewijs wel halen, maar over een jaar misschien al niet meer in staat zijn veilig te rijden... Bovendien ga jij pas je rijbewijs halen, als je geen ingrepen hebt en als ik het zo hoor, vraag ik mij al af of dat je gaat lukken... Ik vind het heel vervelend voor je, maar zicht is echt heel belangrijk bij autorijden. Kijk van een keer per ongeluk niet helemaal lekker doorschakelen of niet helemaal lekker optrekken voor een stoplicht gaat niemand dood, maar als je een keer iets niet gezien hebt, kan dit levensgevaarlijk zijn voor jou en je medeweggebruikers. Je hebt namelijk niet alleen jezelf ermee, maar zou dan ook medeweggebruikers in gevaar brengen. Ik zou je dus eigenlijk echt afraden om verder te gaan, als ik dit verhaal zo lees. Zelf zou ik niet eens durven rijden als ik niet goed kon zien, gewoonweg omdat je dan veel grotere kans loopt dat je iemand aanrijdt zonder die instructeur naast je en dat zou ik mijzelf echt nooit vergeten (ik kijk zelf daarom ook soms belachelijk goed, vooral omdat scooters nog wel eens plotseling naast je kunnen zitten of zo).


    Happy Birthday my Potter!

    Ik ben het eigenlijk wel eens met de mensen die zeggen dat je niet mag rijden. Het klinkt misschien nogal oneerlijk, maar om een gevaar voor anderen en vooral jezelf te vormen, is natuurlijk ook niet wat jouw intentie is als je de weg opgaat.
    EDIT: Deze conclusie trek ik uit de tekst die jij hebt geschreven, dus mocht ik een foute beredenering hebben, dan heb ik jouw uitleg gewoon verkeerd begrepen.

    [ bericht aangepast op 13 sep 2014 - 10:50 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."