• ///

    [ bericht aangepast op 6 juni 2016 - 20:37 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik heb gelukkig nog nooit een sollicitatiegesprek gehad, dus ik kan je hiermee niet helpen.

    Maar toch een mijn-topics zodat ik misschien wat tips op kan vangen van anderen hehe, voor de tijd dat ik zelf eens moet gaan solliciteren.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Wees blij, ik ben al twee/drie maanden aan het solliciteren. En telkens krijg ik te horen dat iemand anders die solliciteerde dichterbij woont qua reisafstand. (Zeg maar gewoon in de stad zelf. Ik woon er net buiten in een dorp) Dat is pas kut. En mijn ouders snappen gewoon niet dat het rond deze tijd niet makkelijk is om een andere baan te vinden. :c
    Ik deel je frustraties. Weet hoe het voelt. (no_chears)


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Ik vind het best wat dat je al twee keer voor een gesprek bent uitgenodigd. Ik heb maandenlang gesolliciteerd en het kwam niet eens tot een gesprek. Het is vooral een kwestie van heel veel geluk hebben, in deze tijd.


    Every villain is a hero in his own mind.

    ///

    [ bericht aangepast op 6 juni 2016 - 20:37 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Er is vaak ook geen duidelijke reden. Ze hebben gewoon zoveel keuze dat degene met wie ze de beste klik hebben eruit wordt gepikt.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik ken het hoor. Het is echt ontzettend flauw, hoe sommige bedrijven kunnen doen. Ik was in een sollicitatieprocedure met de La Place en ik had eigenlijk de baan al, maar toen ging ik twijfelen doordat ik nóg een baan aangeboden had gekregen en ik wist niet of ik wel voldoende uren zou krijgen. Toen zag die vrouw dat ik twijfelde en toen vond ze maar dat ik er nog even over moest nadenken. Ik had woensdag het gesprek, ik zou maandag moeten terugbellen. Naar huis, best wel boos op mezelf dat ik zo'n domme fout had kunnen maken, want ze hadden me al zekerheid gegeven tot en met de kerstvakantie. (Ik was op het moment nog niet ervaren genoeg dat ik wist dat het genoeg zekerheid was.)
    Ik dus vrijdags enthousiast terugbellen, maar toen waren er kuren met onze telefoon, helaas niet gelukt. Uiteindelijk maandag terugbellen; nemen ze eerst niet op, daarna laat ik achter dat ik het fijn zou vinden dat ze me terug zou bellen, drie uur gewacht, nog steeds geen antwoord, nog een keer gebeld, krijg ik haar ein-de-lijk te pakken. Helemaal vertellen dat ik een beetje overdonderd was, etc, etc, etc. Heeft ze al iemand anders. Ik was echt laaiend. Niet omdat ze al iemand anders had, had ik al rekening mee gehouden, maar dat ze gewoon niet het fatsoen had om mij terug te bellen. For all I know had ze die persoon vrijdag al aangenomen en heeft ze me gewoon het hele weekend in spanning gelaten.
    Puntje bij paaltje: ik ben zó blij dat ik daar niet ben gaan werken, want wie weet waar ik allemaal tegenaan was gelopen.
    Nu geef ik inmiddels bijlessen bij een huiswerkbegeleidingsinstituut en zaterdag heb ik mijn eerste werkdag bij de Hema ;D

    Maar, ik heb inmiddels al wat sollicitatiegesprekken gehad en wat ik eigenlijk altijd heb gedaan bij "vertel wat over jezelf", eigenlijk mijn cv opnoemen. Ik ben net klaar met mijn VWO/Gymnasium-opleiding, drie maanden geleden diploma behaald, nu een tussenjaar genomen, ben op zoek naar werk, blablabla. Ik heb eigenlijk elke keer de vraag gekregen waarom ik voor een tussenjaar heb gekozen, hetzelfde riedeltje en dan heb ik al meestal een goede indruk achtergelaten, omdat ik zo "wijs" ben om zo'n belangrijke beslissing te maken, hehe.
    Ik weet verder eigenlijk niet zo veel, maar ik weet wel dat Erica/Scandal een opleiding doet/heeft gedaan die te maken heeft met mensen interviewen voor een baan. Zij weet, geloof ik, wel een heleboel tips en tricks. ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik heb zelf dat er hier geen mensen nodig zijn in het dorp waar ik woon, nou dus ik kijk in Amsterdam en daar zoek ik dan voor en baan en nee hoor daar hebben ze me niet nodig want A. ben te oud, B. het is waarschijnlijk een probleem met mijn handicap (ook met reizen want waarschijnlijk wordt ik afgekeurd voor autorijden/fietsen en er is hier geen bus) dus er heen brengen wordt lastig. en C. omdat ik alle bijna beschikbare banen heb gecheckt de meeste zijn dan alleen of in een winkel.

    Ten tweede ik heb ook gesolliciteerd voor een heel groot bedrijf en daar was ik perfect voor alleen daar vonden ze nog dat ik té jong was en te weinig werkervaring had. (Ouders hadden rondgevraagd en ze hadden niemand nodig).

    Nu is het gewoon heel moeilijk om werk te vinden want als je eenmaal te oud bent (aka rond de 18/20) hoeven ze je niet meer want ze willen liever iemand jongs, en als je dan weer gaat kijken voor een baan die niet in een supermarkt of winkelketen bevind dan willen ze juist iemand die net meer geschikter is of net weer wat werkervaring.

    Hou ook in gedachten dat een baan ook is om je verder te ontwikkelen en er zou een kans kunnen zijn dat er wel een bedrijf is dat je wel aanneemt om je te helpen verder te ontwikkelen. Ik heb dat gehad bij mijn halfjaar bij Connexxion taxi services. Ze waren allemaal uiterst vriendelijk en wilde me helpen. (Ik deed de administratieve kant.)

    Maar als je nou eens zegt welke richting of opleiding je hebt gehad kan ik je misschien wel helpen met tips geven want je kan ook een soort van referentie gebruiken. Dan kan er ook een grotere kans zijn dat je die baan krijgt, of dat ze je herinneren. Want ik heb gehad dat een leeraar tegen mij zei: Mail of bel even van te voren dan houden ze je altijd even in gedachten.

    En afwijzing is nooit leuk zelf heb ik ook gesolliciteerd bij goodwill (leger des heils) mijn moeder had al een stage plek en ik ben gewoon een half jaar in de zeik genomen omdat ze je maar van het kastje naar de muur sturen en zeggen: Ja daar gaan we niet over. Dat zijn dus de bedrijven waar het gewoon net even te hoog zit en ze gewoon vergeten waar ze het eigenlijk voor doen. Want ze hebben toen mijn stage plaats weggegeven en nooit terugbellen. En dat is juist het jammere.

    Peredhel schreef:
    Ik vind het best wat dat je al twee keer voor een gesprek bent uitgenodigd. Ik heb maandenlang gesolliciteerd en het kwam niet eens tot een gesprek. Het is vooral een kwestie van heel veel geluk hebben, in deze tijd.


    Dit ^

    En niet te oud zijn. Ik kom met mijn 17(bijna 18) niet eens in een kruitvat of blokker of zo omdat ik 'geen ervaring heb', terwijl ik echt al sinds mijn 16e overal solliciteer. Telkens krijg ik een mail terug dat ze doorgaan met de andere kandidaten. Iets dat op mij overkomt als; 'Ja, je hebt te weinig ervaring dus we nemen je niet aan.' Dan denk ik echt van, hoe kan ik in godsnaam ervaring hebben als ik nergens aangenomen word.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik ben ook al een maand of wat hard aan het solliciteren, maar het komt niet ns tot een gesprek. Vaak krijg je zon standaard bericht terug, of zeggen ze iemand te zoeken met meer ervaring. Een keer zeiden ze zelfs dat ze jongere mensen zochten.. Jongere! Ik ben pas negentien.
    Het is echt onmeunig deprimerend, al die afwijzingen. En ik ben er dan ook even mee gestopt.


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Een paar trucjes die ik altijd gebruikte zijn eigenlijk de standaard dingen; interesse tonen, enthousiast zijn en vriendelijkheid uitstralen. Ondanks dat ben ik ook vaak afgewezen, omdat ze dan iemand vonden die meer ervaring had. Ik had echter wel een keer raak na twee keer sollicteren bij de McDonald's. Ik kon deze baan echter niet lang houden, want ik ben nu met een opleiding bezig waarbij je van de opleding er geen baan bij mag hebben. Dat klinkt stom, maar ja. Succes bytheway. Ik hoop dat je snel wat mag vinden.

    [ bericht aangepast op 19 sep 2014 - 10:55 ]


    26 - 02 - '16

    Wel, ik eh heb een keer echt gesolliciteerd en toen mocht ik op gesprek komen....ik heb de job toen gekregen. Het enigste wat ik je kan meegeven als tip is gewoon jezelf zijn, niet voorbereiden maar je gewoon laten verrassen.(:


    You were born original, don't die as a copy.

    Oh en toen ik na een week na het gesprek nog niks had gehoord (terwijl het binnen een week bekend zou zijn), ben ik bij de winkel navraag gaan doen.^^


    You were born original, don't die as a copy.

    ///

    [ bericht aangepast op 6 juni 2016 - 20:37 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    ////

    [ bericht aangepast op 6 juni 2016 - 20:38 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    KillianHook schreef:
    (...)

    Dit ^

    En niet te oud zijn. Ik kom met mijn 17(bijna 18) niet eens in een kruitvat of blokker of zo omdat ik 'geen ervaring heb', terwijl ik echt al sinds mijn 16e overal solliciteer. Telkens krijg ik een mail terug dat ze doorgaan met de andere kandidaten. Iets dat op mij overkomt als; 'Ja, je hebt te weinig ervaring dus we nemen je niet aan.' Dan denk ik echt van, hoe kan ik in godsnaam ervaring hebben als ik nergens aangenomen word.


    Ik had toen ik bijna 16 was al wat gesolliciteerd bij winkels, alleen CV ingeleverd, geen gesprek. Ik was voor de zomer de hele tijd weg als ze mensen nodig hadden en in konden werken. Toen ik bijna 17 was, hadden ze mensen nodig bij de supermarkt waar ik nu werk. Het was inloopavond en ik mocht al snel op gesprek komen. Er waren zo'n 100 mensen op afgekomen, dus ik heb puur geluk gehad. Solliciteren is voor een deel geluk hebben en dat is fucked up.

    Solliciteren in deze tijd is kut: ze willen overal dat je werkervaring hebt en dat je niet te oud bent, maar je moet wel tot zo ongeveer je grafkist doorwerken. Je bent te oud, je bent te jong, je hebt te weinig ervaring, je bent goed genoeg maar te duur, etc.

    [ bericht aangepast op 19 sep 2014 - 12:52 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife