• Na jaren van open grenzen zou je bijna vergeten dat je op de grens woont, maar afgelopen weken is dat sprookje ruw doorprikt. Je kan de schuld steken op het Coronavirus, maar ik leg de verantwoordelijkheid toch liever bij het onredelijke Belgische beleid.

    Ik woon letterlijk in een dorp waar de grens toevallig doorloopt, en dat zorgt ervoor dat mijn levenscomfort zwaar wordt beperkt. Men zegt dat levensnoodzakelijke verplaatsingen gedaan mogen worden, maar daar merk je weinig van. Mijn ouders hebben allebei een essentieel beroep en ik zit dus alleen thuis, om te eten dacht ik dat het wel oké is om dan de grens over te steken om naar het frituur te gaan. Dat frituur is letterlijk te zien vanaf het punt waar de agenten de wacht houden, maar zelfs dat was voor de agenten geen reden om me door te laten. Doodleuk zeiden ze dat ik dan maar 10 kilometer verder moest fietsen naar het eerste frituur in Nederland. Voor de duidelijkheid, er heerst momenteel een stormwind hier.
    Om hun argument kracht bij te zetten zeiden ze dat de grens hier al 200 jaar loopt. Toen ik vroeg hoeveel jaar daarvan hij al open was, keken ze me stom aan.

    Momenteel walg ik van mijn Belgische identiteit en zou ik liever per direct een Nederlandse identiteit hebben en 100 kilometer diep in Nederland wonen.
    Ik snap dat ieder land zijn eigen beleid voert in deze noodsituatie, maar hou op zijn minst rekening met de mens.


    Queer zijn is gewoon alles

    Is enorm rot, maar ik snap dat ze ergens de grens moeten trekken. Anders zit je met 'de ene wel, de andere niet' situaties.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Promare schreef:
    Is enorm rot, maar ik snap dat ze ergens de grens moeten trekken. Anders zit je met 'de ene wel, de andere niet' situaties.


    Ik dacht dat die grens essentiële verplaatsingen waren. Dus als mijn ouders er niet zijn omdat ze een prioritair beroep uitoefenen en wij geen hamsteraars zijn die voor 5 maanden eten kopen, zou je toch denken dat voor 10 meter de grens oversteken om eten wel essentieel is. Want aan mijn kant van de grens heb je dus effectief niets anders op minder dan tien kilometer.


    Queer zijn is gewoon alles

    Hoe rot het ook aanvoelt, het is momenteel niet anders. En op zich sta ik ook wel achter de sluiting van de grens. Het voorkomt zowel dat het virus België als Nederland binnen gaat. Natuurlijk is het extra hard balen voor de grensregio's, vertel mij wat. Maar maatregelen zijn nu eenmaal maatregelen. Die mensen doen ook niet meer dan hun job. Op dit moment moet je gewoon nadenken over het algemeen belang. Want er zijn veel meer maatregelen die voor sommige zaken op niets slaan, maar ze kunnen niet voor alles uitschrijven wat wel en wat niet. Daar zijn ze dagenlang mee bezig.
    Maar het zijn nu eenmaal de beslissingen die genomen zijn. Niets aan te doen. Het is voor iedereen frustrerend, deze situatie, onafhankelijk of je aan de grens woont of niet. Het gebeurt niet elke dag dat er een pandemie door Europa gaat. Drastische maatregelen voor drastische tijden. Het is voor iedereen tanden bijten en hopen dat het snel voorbij is. Liever frustraties hebben dan het virus. ;-)

    Btw, woon nu maar eens in een gemeente zoals Baarle Nassau/Hertog, waar de grens kriskras door elkaar gaat en je enclaves in enclaves hebt. :'D


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    Hoe rot het ook aanvoelt, het is momenteel niet anders. En op zich sta ik ook wel achter de sluiting van de grens. Het voorkomt zowel dat het virus België als Nederland binnen gaat. Natuurlijk is het extra hard balen voor de grensregio's, vertel mij wat. Maar maatregelen zijn nu eenmaal maatregelen. Die mensen doen ook niet meer dan hun job. Op dit moment moet je gewoon nadenken over het algemeen belang. Want er zijn veel meer maatregelen die voor sommige zaken op niets slaan, maar ze kunnen niet voor alles uitschrijven wat wel en wat niet. Daar zijn ze dagenlang mee bezig.
    Maar het zijn nu eenmaal de beslissingen die genomen zijn. Niets aan te doen. Het is voor iedereen frustrerend, deze situatie, onafhankelijk of je aan de grens woont of niet. Het gebeurt niet elke dag dat er een pandemie door Europa gaat. Drastische maatregelen voor drastische tijden. Het is voor iedereen tanden bijten en hopen dat het snel voorbij is. Liever frustraties hebben dan het virus. ;-)

    Btw, woon nu maar eens in een gemeente zoals Baarle Nassau/Hertog, waar de grens kriskras door elkaar gaat en je enclaves in enclaves hebt. :'D


    Op dat vlak zou er op zijn minst nog een beetje internationale samenwerking mogen zijn. Dat zouden situaties aan de grens op zijn minst beter op elkaar afgestemd kunnen maken.
    Maar nu is het gewoon ieder voor zich, staat naar mijn insziens nogal haaks op de Europese waarden.

    En even, het is niet dat ik dagelijks de grens oversteek, het is ondertussen al 2,5 weken geleden dat ik dat nog gedaan heb. Het was nu even gezien de situatie nodig.

    [ bericht aangepast op 29 maart 2020 - 19:24 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Op dat vlak zou er op zijn minst nog een beetje internationale samenwerking mogen zijn. Dat zouden situaties aan de grens op zijn minst beter op elkaar afgestemd kunnen maken.
    Maar nu is het gewoon ieder voor zich, staat naar mijn insziens nogal haaks op de Europese waarden.

    En even, het is niet dat ik dagelijks de grens oversteek, het is ondertussen al 2,5 weken geleden dat ik dat nog gedaan heb. Het was nu even gezien de situatie nodig.

    Over de internationale samenwerking: klopt. Ik ben van mening dat de EU zelf de minimummaatregelen had moeten vastleggen. Dan had je dit soort situaties en andere gedane situaties (zoals Belgen die als dagjestoeristen naar Nederlands gingen nog voor de lockdown light).

    Ja, 'even' is een relatief woord. Maart tot en met vermoedelijk mei is een langere periode. Maar liever 2-3 maanden in lockdown leven dan geen leven meer hebben.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Over de internationale samenwerking: klopt. Ik ben van mening dat de EU zelf de minimummaatregelen had moeten vastleggen. Dan had je dit soort situaties en andere gedane situaties (zoals Belgen die als dagjestoeristen naar Nederlands gingen nog voor de lockdown light).

    Ja, 'even' is een relatief woord. Maart tot en met vermoedelijk mei is een langere periode. Maar liever 2-3 maanden in lockdown leven dan geen leven meer hebben.


    Die even heb ik gebruikt als synoniem voor "en nog iets".:p


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik woon zelf in zuid Limburg Nederland en Duitsland en België zijn allebei dichtbij, maar gelukkig heb ik geen last van dit soort taferelen, snap dat dat super vervelend is. Kan de frituur baas niet wat eten naar de grens brengen? Ik zou waarschijnlijk bellen en vragen ofie het naar buiten wilt brengen. Heb zelf zoiets gezien op 't nieuws waarin een vergelijkbare situatie was en de winkel eigenaar de spullen naar de dranghekken bracht.


    You were born original, don't die as a copy.

    Naar de frituur gaan is, in mijn ogen, nu ook niet echt een essentiële verplaatsing...
    Ik begrijp dat ze ergens de grens (letterlijk dan) moeten trekken, want als ze jou doorlaten hoeveel mensen misschien dan nog?


    The soul needs autumn.

    SPECS schreef:
    Ik woon zelf in zuid Limburg Nederland en Duitsland en België zijn allebei dichtbij, maar gelukkig heb ik geen last van dit soort taferelen, snap dat dat super vervelend is. Kan de frituur baas niet wat eten naar de grens brengen? Ik zou waarschijnlijk bellen en vragen ofie het naar buiten wilt brengen. Heb zelf zoiets gezien op 't nieuws waarin een vergelijkbare situatie was en de winkel eigenaar de spullen naar de dranghekken bracht.


    Ja, klopt, heb daar zelf niet meer aan gedacht, maar moest het nog eens voorvallen, ga ik het zo doen.

    Grace schreef:
    Naar de frituur gaan is, in mijn ogen, nu ook niet echt een essentiële verplaatsing...
    Ik begrijp dat ze ergens de grens (letterlijk dan) moeten trekken, want als ze jou doorlaten hoeveel mensen misschien dan nog?


    Nochtans, voedingszaken (zonder zitgelegenheid) worden door de Belgische overheid opengehouden als essentieel. Als een frituur daar volgens de politie niet onder valt, dan moet men alle frituren per direct sluiten. Want niet essentiële verplaatsingen zijn ook voor Belgen die in België wonen verboden.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik denk dat je het iets te persoonlijk opneemt. Het gaat uiteindelijk maar om een uitstapje naar de frituur. Of het nu officieel wel of niet zou moeten mogen maakt voor mij niet zoveel uit, ik ben op dat vlak nogal ingesteld van 'luister gewoon naar de mensen die boven jou staan'. In dit geval dus die agenten.

    In deze tijden is het belangrijk om alles een beetje te relativeren. Ikzelf heb mijn lief sinds 13 maart niet meer gezien, terwijl ik zijn huis letterlijk zie staan. :'D Ik denk dat het officieel wel nog een tijdje mocht om elkaar te zien, en zelfs nu misschien nog... Want de laatste richtlijn zegt dat koppels die al jaren een vaste relatie hebben en die beiden met dezelfde mensen in contact komen elkaar wel mogen zien. Maar geen idee hoelang je dan exact een relatie moet hebben hoor. :')
    Morgen vertrok ik normaal ook naar de VAE voor een zotte reis. Hoe hard ik daar ook van baal, ik probeer toch positief te blijven. ^^ Ik prijs me elke dag gelukkig dat ik veilig thuis zit en mijn familie nog gezond is.

    Ik wil maar zeggen: het is voor niemand leuk. Maar ik heb de indruk dat dit alles dubbel zo snel voorbij is als je positief probeert te blijven. (:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Debbaut schreef:
    (...)

    Nochtans, voedingszaken (zonder zitgelegenheid) worden door de Belgische overheid opengehouden als essentieel. Als een frituur daar volgens de politie niet onder valt, dan moet men alle frituren per direct sluiten. Want niet essentiële verplaatsingen zijn ook voor Belgen die in België wonen verboden.


    Ik bedoelde het meer als: je kan ook iets anders dan frituur eten. Desnoods een boterhammetje.


    The soul needs autumn.

    Kun je zelf niet koken?

    [ bericht aangepast op 30 maart 2020 - 13:31 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Debbaut schreef:
    (...)

    Nochtans, voedingszaken (zonder zitgelegenheid) worden door de Belgische overheid opengehouden als essentieel. Als een frituur daar volgens de politie niet onder valt, dan moet men alle frituren per direct sluiten. Want niet essentiële verplaatsingen zijn ook voor Belgen die in België wonen verboden.


    Als ik mij niet vergis mogen buitenlanders enkel België in, op dit moment, als ze een grondige reden hiervoor hebben. Een frituur valt niet onder een 'grondige reden'. Ik kan zeker snappen dat dit een rottige situatie is (zeker als je zo dicht woont aan de grens), maar grens dicht is dicht. Je kan niet zomaar voor iedereen uitzonderingen gaan maken, want dan is er niks meer duidelijk. Het is nu op sommige vlakken al onduidelijk genoeg.

    Ik vind je reactie eerlijk gezegd een beetje overdreven. Ik denk niet dat als een agent jou niet naar de frituur laat gaan, dat dit dan ook meteen wilt zeggen dat ze niet met de mens bezig zijn. Iedereen moet wat 'opofferingen' maken op dit moment, dus dat is meer dan normaal.


    Take me to wonderland

    Ik snap je frustratie (zelf gaan m'n zusje en ik vrijwel wekelijks ergens uit lunchen of dineren en dat hebben we nu al twee weken (!!!!) niet gedaan en hoewel het goed is voor de portemonnee, vind ik het echt jammer), maar ik denk dat naar een snackbar gaan rond deze tijd niet echt noodzakelijk is. Wat overal wordt gezegd: we moeten ons aan de regels houden om dit allemaal zo snel mogelijk over te laten zijn. Ik woon dan niet eens in de buurt van een grens, maar ik vind dat we allemaal onze verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik ga in principe alleen naar buiten als het echt moet, dus ik loop elke dag een rondje in de buurt voor de nodige frisse lucht en ik ga naar de supermarkt. That's it. Ik vind het ontzettend kut en ik wil dolgraag in de trein stappen en m'n vrienden opzoeken, maar dat kan nu even niet.

    Nogmaals, ik snap je frustratie helemaal, maar als ze jou de grens over laten voor iets wat toch niet echt noodzakelijk is (want je kan ook thuis blijven en koken), moeten ze dat ook voor de tien anderen die na jou komen doen. En dan is er geen houden meer aan.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik snap je frustraties meer dan je denkt. Ik woon ook dicht aan de grens, maar wat voor mij dan zo ontzettend krom aanvoelt (en ik wil eerst en vooral benadrukken dat ik niets tegen Belgen heb en dat ik onze grensstreek altijd met open armen ontvang), is dat de Belgen massaal bij onze Nederlandse winkels boodschappen komen doen, maar wij mogen niet eens een stap in België zetten zonder een boete te krijgen. Inmiddels is dit al minder maar vorig week was dit nog vrij heftig en veel aan de gang. En hierdoor kwamen er van sommige mensen ook opmerkingen als "Blijf in je eigen land." Terwijl deze venijnige sfeer hier voorheen nooit was.

    Zelf heb ik een Belgische huisarts en tandarts; hier kan ik allebei niet naar toe, dus ik hoop dat ik ze voorlopig even niet nodig ga hebben. Misschien de huisarts wel, maar ik denk alleen voor echt dringende dingen.

    Wat ze bij ons veel doen is bellen naar de Belgische (of in jouw geval de Nederlandse) winkel waar je iets van wilt kopen en dan vraag je of ze het tot de grens brengen. (Je betaald dan met een tikkie of overschrijven) en dan kun je de spullen zo "afgeven." -je zet de tas met spullen op de grond om afstand te houden. Dit werkt bij de mensen die dit doen best goed. -Zelf heb ik het niet gedaan omdat ik tot nu toe niet echt iets uit België nodig heb gehad.

    Ik moet wel zeggen dat het echt vervelend is om de grenzen weer dicht te zien, want als grensbewoner voelt België voor mij niet echt als buitenland. Maar goed, dat besef je pas als je echt al jaren aan de grens gewoon hebt. Ik snap wel waarom het is en ik heb er ook alle begrip voor, maar toch voelt het echt naar.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.