• Jaja, de vraag die bijna iedere student zichzelf moet stellen: blijf ik in Nederland, of ga ik naar het buitenland en waar ga ik dan heen?
    Nou heb ik net een tutor bijeenkomst gehad en daar hadden we het kort even over studeren in het buitenland, wat wij in het eerste gedeelte van ons derde bachelor jaar kunnen doen. Mijn docent raadde het ook ten zeerste aan om te gaan doen, omdat hij minder tevreden is over de minors die worden gegeven. Bovendien lijkt het mij echt onwijs vet en is het iets wat ik eigenlijk al heel lang wil: een tijdje naar het buitenland weg van hier. De keuze is alleen zo breed. Bijna in ieder land waar ik op klik zijn wel universiteiten met een studie die interessant is voor iemand die mijn studie volgt (ik doe Theater-, Film- en Televisiewetenschappen, maar er zit ook nieuwe media bij, waardoor ik eigenlijk super breed wordt opgeleid op het moment).
    Nou zit ik nog maar in het eerste jaar, maar mijn tutor drong aan dat we echt op tijd moesten beginnen met kiezen en plannen en zo, eigenlijk gewoon nu al. Ik wil dus een keuze maken naar welk land en ik wil, maar dat vind ik zo moeilijk, vooral omdat de keuze zo breed is (ik was echt even verbaasd). Nu vroeg ik mij af, wat lijken jullie leuke landen om te gaan studeren en waarom? Of misschien heb je al in het buitenland gestudeerd en wil je je ervaringen delen? Misschien dat je een land echt aan kunt raden of juist helemaal niet?

    Om even een lijst te laten zien waar ik allemaal wel niet heen kan:

    -Canada
    -VS
    -Chili
    -Costa Rica
    -Mexico
    -België
    -Denemarken
    -Duitsland
    -Estland
    -Frankrijk
    -Griekenland
    -Groot-Britannië
    -Hongarije
    -Ierland
    -IJsland
    -Italië
    -Letland
    -Litouwen
    -Malta
    -Noorwegen
    -Oekraïne
    -Oostenrijk
    -Polen
    -Portugal
    -Roemenië
    -Rusland
    -Slovenië
    -Slowakije
    -Spanje
    -Tsjechië
    -Turkije
    -Zwitserland
    -Israel
    -Zuid-Afrika
    -China
    -Filippijnen
    -Japan
    -Korea
    -Maleisië
    -Singapore
    -Taiwan
    -Thailand
    -Australië
    -Nieuw Zeeland


    Zoveel mogelijkheden en ik ben like in zowat elk land wel geïnteresseerd... Help!


    Happy Birthday my Potter!

    Puur naar de landen gekeken? Zwitserland :Y)
    Een vriendin van me heeft daar een tijdje gewoond als au pair, en t is zó'n ontzettend mooi land! Zowel in de zomer als in de winter is het prachtig! twee van de foto's op mijn profiel heb ik in Zwitserland gemaakt.
    Natuurlijk is Zwitserland wel een duur land, dat moet je je goed bedenken, maar mocht je er een bijbaantje hebben of iets, krijg je er ook naar betaald ;p De meeste Zwitsers die afgestudeerd zijn, kunnen na hun studie een wereldreis maken van het geld dat ze verdiend hebben met hun bijbaantje! Je kunt je dus voorstellen dat je goed betaald krijgt ;p

    Maargoed. Verder heb ik niet zo goed naar je lijst gekeken, toen ik Zwitserland zag staan reageerde ik meteen :') Dus ik zou nog eens goed kijken naar de andere landen, welke landen (of continenten) je aanspreken, of bijvoorbeeld de talen. Wil je in Europa blijven, of zou je liever naar n ander continent gaan?
    En zoals ik net in het vlugge zag staan, kijk eens welke landen welke minoren aanbieden. Heb je een voorkeur voor een bepaalde minor?


    Inspiration can hit you any time

    Ik zit momenteel in Texas, USA, maar dan als een High School student.
    Zelf weet ik ook al bijna zeker dat ik tijdens mijn studie, in het buitenland wil studeren. Welke studie ik ga doen is een ander verhaal.

    Ik zou je aanraden om een Engels land te kiezen. Zelf zou ik natuurlijk de VS aanraden, omdat ik hier zelf ben. In het gebied waar ik ben is iedereen super aardig, de omgeving is fantastisch en volgens mij zijn er hele leuke studies te vinden. Heb zelf op een Amerikaanse campus rondgelopen en dat was best wel leuk. Iedereen woont op de campus en er is heel veel te doen, besides studeren.

    Aan de andere kant zou een niet-westers land idd best wel interessant zijn voor je studie, om het vanuit een ander punt te zien. Ik zou dan nog steeds wel zoeken naar een Engelstalig land of naar een Engelse universiteit.

    Ik weet niet naar welke school je nu gaat, maar je kunt ook vragen of ze een "relatie" hebben met scholen in het buitenland. Vaak hebben universiteiten en Hoge scholen contacten met andere scholen om o.a. uitwisselingen makkelijker te maken.

    Succes met zoeken en ik zou er de tijd voor nemen om te kijken wat er allemaal is, want er is veel. Heel veel.


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa