• Koningin Fabiola is vandaag op 86-jarige leefijd overleden. Dat heeft het Paleis vanavond bevestigd. Ze is in haar eigen woning, kasteel Stuyvenberg, gestorven.

    "Hunne Majesteiten de Koning en de Koningin en de Leden van de Koninklijke Familie melden met zeer grote droefheid het overlijden van Hare Majesteit Koningin Fabiola vanavond in het Kasteel Stuyvenberg te Brussel", aldus het persbericht.

    Volgens de nieuwsredactie van VTM is de toestand koningin Fabiola deze avond nog snel achteruitgegaan. Dat premier Charles Michel vandaag al zijn activiteiten om dringende persoonlijke redenen heeft afgezegd, had niets te maken met het overlijden van de vorstin.
    Het was geen geheim dat koningin Fabiola al enkele jaren sukkelde met haar gezondheid. Hierdoor was ze al anderhalf jaar niet meer in het openbaar verschenen.

    "De gezondheidstoestand van koningin Fabiola was sinds 2009 erg verzwakt, na de longontsteking die ze toen had opgelopen", zegt Rafike Yilmaz, woordvoerster van het paleis. "De laatste tijd had ze ook kunstmatige beademing nodig."

    Over het precieze tijdstip van het overlijden had de woordvoerster nog geen informatie. "Ik kan wel zeggen dat ze in het Kasteel Stuyvenberg is overleden", zegt Rafike Yilmaz. "Koning Filip en konigin Mathilde zijn nu bij haar. Ook de andere leden van de koninklijke familie zijn op de hoogte gebracht van het overlijden, net als de premier en de andere autoriteiten van het land."

    De laatste keer dat de koningin zich in het openbaar liet zien was bij de herdenkingsviering van koning Boudewijn in juli 2013. Ook op het huwelijk van prins Amadeo moest ze missen door gezondheidsproblemen.



    Dona Fabiola, Fernanda, Maria de las Victorias, Antonia, Adelaida de Mora y Aragon, werd op 11 juni 1928 in Madrid geboren, als het derde van zeven kinderen. Ze trouwde op 15 december 1960 met koning Boudewijn, waardoor ze op 32-jarige leeftijd de vijfde koningin der Belgen werd.

    Na het overlijden van koning Boudewijn in juli 1993 behield Fabiola haar titel van koningin. Ze bleef de jaren nadien erg actief en woonde tal van concerten, tentoonstellingen en prijsuitreikingen bij.

    De jongste jaren doken er gezondheidsproblemen op en verdween Fabiola meer van het publieke toneel. Haar laatste officiële optreden dateert van 31 juli 2013, toen Fabiola de herdenkingsmis bijwoonde naar aanleiding van de 20ste verjaardag van het overlijden van koning Boudewijn. Op 31 juli van dit jaar moest ze om gezondheidsredenen verstek laten gaan bij de 21ste verjaardag van Boudewijns heengaan.

    Bron: hln.be
    ========================
    Toch weer een belangrijk figuur uit de Belgische geschiedenis overleden. Echt bewust heb ik haar niet meegemaakt, maar volgens mij was ze wel een goede koningin, erg jammer om te horen dit.


    Queer zijn is gewoon alles

    LaJoie schreef:
    (...)
    We hebben hadden er drie.
    Als de Koningstitel wordt doorgegeven, behoudt de koningin de hare.


    Is dat niet heel erg verwarrend?


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Assassin schreef:
    Huh, hoe kunnen de Belgen nou twee koninginnen tegelijk hebben? o.o

    Anyway, natuurlijk wel erg en veel sterkte aan het Belgische volk.


    Drie. Mathilde, Paola, Fabiola. Nu nog twee, met dat Fabiola dood is. I don't get it either.
    Daarnaast, het is heel erg voor de nabestaanden, maar om er een week nationale rouw voor te laten ingaan ... dat vind ik erover. Het zou me al verbazen moest het koninklijk paleis in rouw zijn, met Paola die Fabiola niet kon luchten en omgekeerd. Maar goed, voor de mensen die koningin Fabiola dus wel heel erg apprecieerden, wens ik sterkte toe.
    Maar als je de opkomst voor haar dood vergelijkt met die voor Luc De Vos, zie je toch wel wie er het nauwste aan het hart ligt: Mensen die je van langs geen kanten kent of het omgekeerde. Ik zeg het trouwens niet om gevoelloos te doen, maar ik vind dat men erover overdrijft. Moet uiteraard wel, met dat ze koningin was, maar goed.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik heb het om eerlijk te zijn niet zo op het koningshuis, heb het ook altijd vreemd gevonden dat er zoiets als een koninkrijk bestaat, maar het is natuurlijk erg jammer dat ze gestorven is. Al was het spijtig genoeg wel te verwachten, want ze sukkelde nogal met haar gezondheid.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Rhosgobel schreef:
    (...)

    Drie. Mathilde, Paola, Fabiola. Nu nog twee, met dat Fabiola dood is. I don't get it either.
    Daarnaast, het is heel erg voor de nabestaanden, maar om er een week nationale rouw voor te laten ingaan ... dat vind ik erover. Het zou me al verbazen moest het koninklijk paleis in rouw zijn, met Paola die Fabiola niet kon luchten en omgekeerd. Maar goed, voor de mensen die koningin Fabiola dus wel heel erg apprecieerden, wens ik sterkte toe.
    Maar als je de opkomst voor haar dood vergelijkt met die voor Luc De Vos, zie je toch wel wie er het nauwste aan het hart ligt: Mensen die je van langs geen kanten kent of het omgekeerde. Ik zeg het trouwens niet om gevoelloos te doen, maar ik vind dat men erover overdrijft. Moet uiteraard wel, met dat ze koningin was, maar goed.

    Dat vind ik dan weer geniaal. Half België wil dat Mia van Gorki op één staat bij De Tijdloze, je hoort constant op de radio en op tv allerlei dingen over Luc De Vos en zelfs mijn stiefmoeder (die echt totaal geen muzieksmaak heeft) weet wie hij is, maar ik heb nog maar één keer iets over Fabiola gehoord in het nieuws. :')


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Blade schreef:
    Ik heb het om eerlijk te zijn niet zo op het koningshuis, heb het ook altijd vreemd gevonden dat er zoiets als een koninkrijk bestaat, maar het is natuurlijk erg jammer dat ze gestorven is. Al was het spijtig genoeg wel te verwachten, want ze sukkelde nogal met haar gezondheid.


    Exact hoe ik erover denk. ^^


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Blade schreef:
    (...)
    Dat vind ik dan weer geniaal. Half België wil dat Mia van Gorki op één staat bij De Tijdloze, je hoort constant op de radio en op tv allerlei dingen over Luc De Vos en zelfs mijn stiefmoeder (die echt totaal geen muzieksmaak heeft) weet wie hij is, maar ik heb nog maar één keer iets over Fabiola gehoord in het nieuws. :')


    Weet je, Luc De Vos was gewoon iemand die zich niet hoger voelde dan de rest - en ik ben nu niet aan het vergelijken met Fabiola, trouwens, ik ben gewoon aan het zeggen waarom hij zo gerespecteerd werd, die gewoon heel erg sociaal was. En ja, ik spreek uit ervaring, want mijn zus en ik hebben ooit nog de tweede Shrek-film van hem gekregen op de Gentse Feesten, we liepen gewoon voorbij met een paar vrienden - ik was nog jong, een jaar of zes, en hij vroeg of we hem moesten hebben, want hij had 'm toch dubbel. Dat wordt nu eenmaal heel erg gerespecteerd door mensen en dat is het resultaat ervan. Prachtige beelden, waren het, echt waar. Op StuBru was het echt zo van: "Luc De Vos, de zanger van Gorki, is vandaag begraven, volksfeest, tienduizend mensen, ... Koningin Fabiola is ook dood, trouwens. Terug naar de begrafenis van Luc De Vos."


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik zou over dit onderwerp zo veel kunnen zeggen, maar ik denk dat het verstandig is om gewoon te zwijgen. (cat)
    Ik ben niet zo koningsgezind dus het zou wel eens verkeerd over kunnen komen.
    In ieder geval is het wel erg voor de nabestaanden...Wel, voor sommige van hen dan.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Blade schreef:
    (...)
    Dat vind ik dan weer geniaal. Half België wil dat Mia van Gorki op één staat bij De Tijdloze, je hoort constant op de radio en op tv allerlei dingen over Luc De Vos en zelfs mijn stiefmoeder (die echt totaal geen muzieksmaak heeft) weet wie hij is, maar ik heb nog maar één keer iets over Fabiola gehoord in het nieuws. :')

    Het verschil is ook dat het met Fabiola al een tijdje niet goed ging en ze was ook al van leeftijd.
    Een week nationale rouw vind ik inderdaad wel lang... En het is wel spijtig dat dit zal samenvallen met de staking(en?), voor de mensen die haar willen begroeten juist op die dag(en?)
    Kijk ja, het is niet dat de meeste van ons op Q haar gekend hebben, aangezien ze al een tijdje teruggetrokken leefde. "Ze is niet van onze generatie."


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Rekkles schreef:
    Well. Ik ben niet zo into ons koningshuis. Al vind ik het wel jammer. May she rest in peace.


    Music is my escape from Bullshit in life <3

    Dat vind ik dan weer geniaal. Half België wil dat Mia van Gorki op één staat bij De Tijdloze, je hoort constant op de radio en op tv allerlei dingen over Luc De Vos en zelfs mijn stiefmoeder (die echt totaal geen muzieksmaak heeft) weet wie hij is, maar ik heb nog maar één keer iets over Fabiola gehoord in het nieuws. :')


    Nu ga ik waarschijnlijk iets zeggen wat velen niet bevalt, maar ik vind dat hele gedoe ron Luc de Vos nog zwaarder overdreven dan bij Fabiola. Oké, het is echt heel erg voor zijn familie, met de verjaardag van zijn zoon en de feestdagen nog meer, maar ik ben het echt beu om Mia zestien keer per dag te horen. Ten eerste heeft de man maar drie echt bekende liedjes gemaakt. Ten tweede zong hij vals. Je kan zeggen wat je wil, maar hij zong echt gewoon vals. Ik vond hem heel sympathiek overkomen en ik vind het echt erg dat hij dood is, maar de aandacht rond zijn overlijden is echt te groot. Ik hoor iedereen zeggen wat een fantastische zanger hij was, maar dat is gewoon niet zo. Dat is echt geen kwestie van smaak want ik vind de liedjes op zich mooi. Zelfs mijn vriend hoorde dat en hij kent het verschil tussen hoge tonen en lage tonen maar nauwelijks.
    Ik vind het best vervelend om dit openlijk te zeggen want niets dan goed over de gestorvenen, maar ik word er echt gek van en moest het toch even kwijt. Desalniettemin wens ik de familie en ook de andere rouwenden heel veel sterkte toe en benadruk ik nogmaals dat ik absoluut niets tegen de overledene heb, enkel tegen de té vele ophemeling en dat hij net wat te veel aandacht krijgt. Ik wil ook niemands muzieksmaak afkraken, dat zeker niet!

    Hetzelfde vind ik bij Fabiola trouwens. Het is niet eerlijk dat sommige mensen zelfs geen naam op hun graf krijgen en bij anderen een land zogezegd een week rouwt. Uiteindelijk is ieder mens toch gelijkwaardig, dood of levend.


    Mhm?

    ^Dan kijk jij naar raar nieuws.
    Het is allebei erg jammer, maar Fabiola had een leven achter zich en ze was klaar om te sterven, terwijl Luc gewoon veel te jong gestorven is, hij is een jaar ouder dan mijn moeder geworden, dat vind ik dan weer net iets erger.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Ik vind het wel erg, maar meer mensen vinden dat van Luc de vos erger omdat hij nog een leven voor zich had. Fabiola is op een mooie leeftijd gestorven.
    Het is echt dodentijd: Luc De Vos, Fabiola, Béatrice Berlaiment, mensen in Afrika door ebola, dat baby'tje dat is neergestoken.
    Allemaal achter elkaar op het nieuws.

    [ bericht aangepast op 10 dec 2014 - 16:18 ]


    <3