• Want wat zag ik daarnet op mijn rapport? Een buis voor Wiskunde, again. Ik weet dat ik niet altijd naar Wiskunde moet kijken, en enkel daarnaar, maar het is een vijfuursvak, en het telt dus voor meer dan dubbel zoveel mee als de vakken waar ik wél goed op gescoord heb voor mijn examens. Hieronder even een lijstje van mijn punten voor de examens, dan die voor dagelijks werk en dan die in totaal:

    Aardrijkskunde: 70 - 75 - 72
    Biologie: 72 - 58 - 66
    Chemie: 45 - 67 - 54
    Duits: 76 - 82 - 79
    Engels: 68 - 73 - 70
    Frans: 59 - 73 - 65
    Fysica: 61 - 64 - 62
    Geschiedenis: 81 - 89 - 84
    Godsdienst: / - 53 - 53 (dat, by the way, komt omdat we welgeteld twee testen hebben gehad voor godsdienst, waarbij we voor één één vraag hadden en ik had het verkeerde kadertje ingevuld. Het ging over hetzelfde.)
    Informatica: / - 85 - 85
    L.O.: / - 79 - 79
    M.O.: / - 88 - 88
    Nederlands: 74 - 74 - 74
    Wiskunde: 43 - 53 - 47


    Op zich niet slecht, maar dat wiskunde verpest dus weer alles, wat tot gevolg heeft gehad dat ik weer met rode ogen naar buiten kwam. Vakantietaak voor wiskunde, en een test voor chemie en voor wiskunde na de vakantie. Tof. Nu vraag je je misschien af waarom ik begon te huilen? Well, let's say: Omdat er in het ASO (VWO), naar mijn mening, veel te veel druk ligt op presteren en boven de tachtig halen - wat ik niet meer kàn sinds ik in het middelbaar zit - wat logisch is, want ik ben sowieso toch al een jaar jonger dan iedereen bij ons in klas en ik heb gewoon het ínzicht niet.
    Bon, ik heb er een gesprek over gehad met mijn zorgleerkracht daarnet (het ging niet alleen daarover, maar dat dus even terzijde.) Iemand die tips voor me heeft om beter te presteren of me er gewoon misschien minder van aan te trekken?
    En by the way, voor alle Belgjes: Waren jullie tevreden met jullie punten? (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik snap niets van de punten, maar ik ga er van uit dat het .../100 is? Dus een 74 voor jullie is een 7,4 voor ons?
    Tips heb ik niet echt. Ik ben soms enorm onverschillig over mijn cijfers en het andere moment kan ik echt wel janken om het feit dat het allemaal niet altijd even goed gaat.
    Mijn cijfers van de toetsweek zijn tot nu toe nogal meh. Een 1,5 op Frans, 2,5 op economie (maar die mag ik beide over doen) een 5,7 op geschiedenis en een 6 op ak. Met die laatste twee ben ik op zich nog wel blij, omdat het voldoendes zijn, maar eigenlijk hadden die ook best hoger gekund.

    Hmm, misschien kan je bijleswiskunde nemen? Een vriendin van haalde ook altijd onvoldoendes voor wiskunde, maar bijles heeft bij haar heel erg geholpen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik denk inderdaad dat bijles het beste is.
    Ik heb zelf geen bijles (en al helemaal niet voor Wiskunde), maar ik zou niet weten wat je anders zou kunnen doen, tbh.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Nawh, maak je geen zorgen Leah. Dat komt allemaal wel goed. Het is geen grote buis. Ik geloof in je!
    Daarbij is de rest erg goed!^^

    Dit zijn mijn punten:

    Vakken
    Aardrijkskunde
    Biologie
    Communicatietechnieken
    Engels
    Frans
    Geschiedenis
    Godsdienst
    Informatica
    Kunst & Cultuur
    L.O.
    Nederlands
    Toegepaste Economie
    Toerisme
    Wiskunde
    Totaal
    Dagelijks werk
    78
    90
    96
    79.5
    69.5
    82.5
    89
    89
    81.5
    69.5
    81
    79
    91
    81.5
    83.5
    Examen
    84
    91.5
    96.5
    77
    89.5
    94
    90
    -
    79
    -
    82
    86
    -
    69.5
    83.5
    Totaal
    81.5
    91
    96
    78
    81.5
    89.5
    89.5
    89
    80
    69.5
    81.5
    83
    91
    74.5
    83.5

    [ bericht aangepast op 19 dec 2014 - 13:32 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Wat is blijten? o.o Bij Belgen komen soms echt de meest vreemde woorden voorbij en ik begin al aan sommige te wennen, haha. Zoals buizen, aangezien ik erachter gekomen ben dat het onvoldoendes zijn, of dat je gezakt bent voor het vak. Toch? Is Godsdienst trouwens een standaard vak op elke school?

    Concentreer je op de goede cijfers! Niemand is overal even goed in, er zullen altijd vakken zijn waarin je uitblinkt, of waarin je juist niet goed bent en dat zal je moeten accepteren. Het kan zijn dat je over 3 jaar nog geen inzicht hebt in wiskunde, want het is iets dat je gewoon moet hebben, het aanleren kan bijna niet.


    Your make-up is terrible

    @Assassin blijten is huilen of wenen.

    Misschien studeer je de leerstof fout. Dat klinkt misschien vreemd, maar misschien studeer je veel maar niet correct en daarom zijn je punten misschien iets minder. (wat betreft wiskunde dan).
    Ik zou je graag helpen, maar zou niet goed weten hoe. Je begrijpt wel alles van wiskunde of niet?


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Awh Leah, het komt de volgende keer wel goed, laat het hoofd niet hangen! Je andere punten zijn toch goed, dus blijf gewoon rustig, het komt echt wel goed!

    @Jarne, mooie cijfers (:
    @Nikki, blijten is huilen.


    16 - 09 - '17

    Ahw, wat ontzettend jammer, Leah. Ik hoop dat je toch nog wat nuttig advies van je zorgleerkracht hebt kunnen krijgen en dat die onvoldoende voor wiskunde je niet laat vergeten dat je ook heel goede punten hebt.

    Mijn examens waren best wel goed, wat echt een wonder is, aangezien dat het allesbehalve goed met me ging de laatste tijd. Ik heb wel een 60 voor wiskunde en dat was een van de makkelijkste examens volgens klasgenoten, als dat een troost mag zijn.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik snap dat het vervelend is als wiskunde maar niet wil lukken, maar er zitten ook hele mooie punten tussen op je lijst - geschiedenis, informatica en MO (hoewel ik niet precies weet wat dat is) zijn duidelijk dingen waar je goed in bent. Je hebt daarnaast ook nog een hoop vakken in de zeventig en als ik er even vanuit ga dat zeventig punten gelijk staat aan een zeven in het Nederlandse schoolsysteem, zijn dat hartstikke mooie cijfers. Probeer je niet alleen op wiskunde te concentreren, maar ook op wat er wél goed ging, en waar je met recht trots op mag zijn. Niet iedereen is overal goed in en dat is oké. (:
    Heb je al eens bijles geprobeerd voor wiskunde? Ik weet niet waar je precies moeilijkheden mee hebt, maar misschien dat het helpt als je met iemand de stof kunt doornemen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Wiskunde is bij mij ook altijd een ramp, haha :')
    En ik ben zo slim geweest om Wetenschappen-Wiskunde te kiezen als richting. Vraag me niet waarom.
    Deze examenbeurt vielen vooral biologie - wat ik had zien aankomen - en aardrijkskunde - wat ik niet had zien aankomen - tegen. Maar voor de rest was alles nog vrij bon. Niet zo fantastisch als de resultaten van al die genieën uit mijn klas, maar dat overleef ik wel :')


    Ps: Ik heb dit jaar bijles in wiskunde genomen en mijn puntentotaal is 10% gestegen, dus ik zou het wel aanraden ^-^

    [ bericht aangepast op 19 dec 2014 - 14:46 ]


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Bedankt om de moeite te nemen om te reageren, iedereen. (: Even ter informatie: Godsdienst is enkel een verplicht vak op katholieke scholen - waar ik op zit, en op gemeentescholen kun je eender welke godsdienst kiezen - ook zedenleer. M.O. is trouwens gewoon muziek. (: Een zeventig staat inderdaad gewoon gelijk aan een zeven in het Nederlands schoolsysteem. Wij krijgen ons rapport in procent. (:
    Wat betreft de bijles wiskunde: Ik weet dat bijlessen heel veel nut hebben, dat heb ik vorig jaar gemerkt bij Frans, want toen had ik, zowel voor dagelijks werk àls voor mijn examen ongeveer zo veel als nu voor wiskunde, en voor wiskunde nog minder. Ik heb echter wel een vader die zelf nog wiskunde heeft gegeven aan de hogeschool (ik denk dat dat HBO is in Nederland) en een stiefvader die er ook goed in is, dus daar kan ik altijd naartoe - het probleem met mij is meer dat ik alles zelfstandig wil doen, en dat ik dat dus niet altijd kàn. Ik heb ook van mijn leerkracht vernomen dat, moest ik beter gescoord hebben op mijn theorie, ik er wel door was geweest - wat ik trouwens niet snap, want als mijn oefeningen behoorlijk waren, dan betekent dat toch dat ik mijn theorie ken? Whatever the case - het betert wel met de jaren, het wiskunde, maar het is ... eh, nog steeds niet echt om over naar huis te schrijven. Ik principe begrijp ik het dus wel, maar het wil me nu echt nooit lukken op examens - oftewel krijg ik black-outs, oftewel lukt het gewoon opeens allemaal niet meer.

    Bedankt om te reageren, allemaal, dat waardeer ik echt. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Numenor schreef:
    Bedankt om de moeite te nemen om te reageren, iedereen. (: Even ter informatie: Godsdienst is enkel een verplicht vak op katholieke scholen - waar ik op zit, en op gemeentescholen kun je eender welke godsdienst kiezen - ook zedenleer. M.O. is trouwens gewoon muziek. (: Een zeventig staat inderdaad gewoon gelijk aan een zeven in het Nederlands schoolsysteem. Wij krijgen ons rapport in procent. (:
    Wat betreft de bijles wiskunde: Ik weet dat bijlessen heel veel nut hebben, dat heb ik vorig jaar gemerkt bij Frans, want toen had ik, zowel voor dagelijks werk àls voor mijn examen ongeveer zo veel als nu voor wiskunde, en voor wiskunde nog minder. Ik heb echter wel een vader die zelf nog wiskunde heeft gegeven aan de hogeschool (ik denk dat dat HBO is in Nederland) en een stiefvader die er ook goed in is, dus daar kan ik altijd naartoe - het probleem met mij is meer dat ik alles zelfstandig wil doen, en dat ik dat dus niet altijd kàn. Ik heb ook van mijn leerkracht vernomen dat, moest ik beter gescoord hebben op mijn theorie, ik er wel door was geweest - wat ik trouwens niet snap, want als mijn oefeningen behoorlijk waren, dan betekent dat toch dat ik mijn theorie ken? Whatever the case - het betert wel met de jaren, het wiskunde, maar het is ... eh, nog steeds niet echt om over naar huis te schrijven. Ik principe begrijp ik het dus wel, maar het wil me nu echt nooit lukken op examens - oftewel krijg ik black-outs, oftewel lukt het gewoon opeens allemaal niet meer.

    Bedankt om te reageren, allemaal, dat waardeer ik echt. (:

    Oh, deze tip heeft mij ooit eens gered bij een black-out op een examen: fixeer je even op iets om je heen, bijvoorbeeld een pen of een kledingstuk van degene die voor je zit en noem dan in gedachten alles op wat je over dat ding weet of wat je ermee kunt doen. Bij mij kwam het toen allemaal langzaamaan terug! ^^


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Hé, ik ben ook een jaar jonger dan de rest van mijn klas! (Op één meisje na, die ook van '98 is) Anyway, kan je niet veranderen van richting? Iets met minder wiskunde? Een vriendin van me heeft sinds het vijfde maar drie uur wiskunde en haar punten zijn er gewoon enorm door gestegen. ^^ Bovendien is wiskunde inderdaad een vak waar je inzicht moet voor hebben. Ik wil je niet ontmoedigen, integendeel, maar de komende jaren wordt wiskunde er niet makkelijker op. :3 Maar het is inderdaad geen al te erge buis, dus als je wil kan je het nog ophalen! En moest je ooit eens met een vraag zitten, mag je me gerust een berichtje sturen. (:

    Ik ben eigenlijk heel erg blij met mijn punten. Ik zit nu in mijn laatste jaar Latijn-Wiskunde en ik wilde echt heel erg graag eens deftige punten op mijn examen wiskunde (ik had vorig jaar op m'n examen zelf maar 67 of zoiets, en dat heeft heel mijn rapport enorm naar beneden geholpen). Dat is me gelukt - mijn dagelijks werk is zelfs stukken slechter dan m'n examen. :') Ook ben ik blij dat Latijn na al die jaren gewoon stabiel blijft en dat m'n mondeling geschiedenis echt super ging. Ik ben wel gebuisd op fysica op 't examen, maar dat zag ik eigenlijk wel aankomen. En godsdienst was bij alle zesdejaars gewoon een ramp, dus dat kan me niet schelen. :'D Ik ben zelfs gestegen tegenover vorig jaar én zit boven het klasgemiddelde, dus ik ben echt gelukkig. Ik wilde eerlijk gezegd wel 80% hebben, omdat ik zó graag een grote onderscheiding wil op het einde van het jaar, maar dat wordt nu wel een beetje onmogelijk. :')

    Vakken
    Godsdienst (2)
    Latijn (4)
    Engels (2)
    Frans (3)
    Nederlands (4)
    Geschiedenis (2)
    Esthetica (1)
    Aardrijkskunde (1)
    Biologie (1)
    Chemie (1)
    Fysica (1)
    Wiskunde (8)
    LO (2)
    Totaal
    Dagelijks werk
    78
    90
    87
    78
    82
    93
    68
    90
    92
    79
    87
    69
    91
    80
    Examen
    55
    82
    73
    76
    83
    90
    85
    79
    82
    86
    49
    78
    -
    78
    Totaal
    61
    84
    76
    76
    83
    91
    81
    82
    84
    84
    59
    76
    91
    79

    (Tussen de haakjes staat het aantal lesuren van dat vak)

    [ bericht aangepast op 19 dec 2014 - 16:06 ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Blade schreef:
    Ahw, wat ontzettend jammer, Leah. Ik hoop dat je toch nog wat nuttig advies van je zorgleerkracht hebt kunnen krijgen en dat die onvoldoende voor wiskunde je niet laat vergeten dat je ook heel goede punten hebt.

    Mijn examens waren best wel goed, wat echt een wonder is, aangezien dat het allesbehalve goed met me ging de laatste tijd. Ik heb wel een 60 voor wiskunde en dat was een van de makkelijkste examens volgens klasgenoten, als dat een troost mag zijn.


    Bij mij zijn de examens trouwens echt tegen gevallen terwijl ik dacht dat het super goed ging. Wiskunde had ik 49,9%, echt om te janken.

    Numenor schreef:
    Bedankt om de moeite te nemen om te reageren, iedereen. (: Even ter informatie: Godsdienst is enkel een verplicht vak op katholieke scholen - waar ik op zit, en op gemeentescholen kun je eender welke godsdienst kiezen - ook zedenleer. M.O. is trouwens gewoon muziek. (: Een zeventig staat inderdaad gewoon gelijk aan een zeven in het Nederlands schoolsysteem. Wij krijgen ons rapport in procent. (:
    Wat betreft de bijles wiskunde: Ik weet dat bijlessen heel veel nut hebben, dat heb ik vorig jaar gemerkt bij Frans, want toen had ik, zowel voor dagelijks werk àls voor mijn examen ongeveer zo veel als nu voor wiskunde, en voor wiskunde nog minder. Ik heb echter wel een vader die zelf nog wiskunde heeft gegeven aan de hogeschool (ik denk dat dat HBO is in Nederland) en een stiefvader die er ook goed in is, dus daar kan ik altijd naartoe - het probleem met mij is meer dat ik alles zelfstandig wil doen, en dat ik dat dus niet altijd kàn. Ik heb ook van mijn leerkracht vernomen dat, moest ik beter gescoord hebben op mijn theorie, ik er wel door was geweest - wat ik trouwens niet snap, want als mijn oefeningen behoorlijk waren, dan betekent dat toch dat ik mijn theorie ken? Whatever the case - het betert wel met de jaren, het wiskunde, maar het is ... eh, nog steeds niet echt om over naar huis te schrijven. Ik principe begrijp ik het dus wel, maar het wil me nu echt nooit lukken op examens - oftewel krijg ik black-outs, oftewel lukt het gewoon opeens allemaal niet meer.

    Bedankt om te reageren, allemaal, dat waardeer ik echt. (:

    Als je beseft dat je het niet alleen kan, ga je toch echt wel bijles moeten nemen hoor. Al is het maar een paar weken, vanaf dan kan je het misschien wel zelfstandig =).
    Ik denk niet dat er in het ASO echt een hoge druk is om boven de 80 te scoren, maar dat hangt volgens mij wel van school tot school af =).

    Trouwens, dat van die theorie lijkt me nogal zever eigenlijk. Zoals je zegt, als je de oefeningen kan, kan je de theorie normaal ook. Het houdt niet echt steek.


    If you had never come out of the blue, I would've stay