• Ik zit nu in de derde en moet een profielkeuze maken. Ik zelf vind biologie heel interessant, maar dan moet ik ook op mijn school scheikunde er bij en dat kan ik totaal niet. Ik wil graag iets met psychologie gaan doen later. Kan iemand misschien tips geven hoe ik mijn profiel zou moeten kiezen?

    Voor psychologie is het fijn als je wat van zowel biologie als wiskunde af weet. Volgens mij is het niet verplicht, maar het maakt je opleiding net iets gemakkelijker.
    Dus je zou C&M/E&M met biologie kunnen kiezen, met minimaal wiskunde A.


    I am an idiot, I move.

    Een vriendin van mij had dezelfde situatie, aangezien ze erover dacht om psychologie te gaan studeren. Zij heeft uiteindelijk CM gekozen als profiel, met als keuzevak biologie. Is er iemand die jullie begeleidt met het maken van een profielkeuze? Dan zou ik je vraag aan diegene voorleggen. Ik weet niet hoe profielen op jouw school zijn ingericht en welke vakken in combinatie met elkaar wel of niet mogen...
    Het is trouwens handig om wiskunde A te kiezen, omdat je hier al met statistieken leert rekenen, wat je weer nodig hebt voor psychologie.

    [ bericht aangepast op 18 dec 2014 - 17:45 ]


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Mylintis schreef:
    Een vriendin van mij had dezelfde situatie, aangezien ze erover dacht om psychologie te gaan studeren. Zij heeft uiteindelijk CM gekozen als profiel, met als keuzevak biologie. Is er iemand die jullie begeleidt met het maken van een profielkeuze? Dan zou ik je vraag aan diegene voorleggen. Ik weet niet hoe profielen op jouw school zijn ingericht en welke vakken in combinatie met elkaar wel of niet mogen...
    Het is trouwens handig om wiskunde A te kiezen, omdat je hier al met statistieken leert rekenen, wat je weer nodig hebt voor psychologie.

    Als psychologiestudent spreek ik dat tegen. Alle statistiek van de middelbare school wordt toch herhaald. Volgens mij is een goed begrip van algebra en hoe formules werken een stuk handiger.


    I am an idiot, I move.

    Fisher schreef:
    (...)
    Als psychologiestudent spreek ik dat tegen. Alle statistiek van de middelbare school wordt toch herhaald. Volgens mij is een goed begrip van algebra en hoe formules werken een stuk handiger.

    Oh, dan neem ik mijn woorden terug. (:


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Gewoon C&M kiezen met biologie en wiskunde A. :Y)


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Als ik jou was, zou ik gewoon E&M kiezen, met bio als keuzevak en wiskunde B (wiskB zou ik sowieso doen, daar heb je altijd meer aan dan wiskA), daar kan je echt een heleboel kanten mee op.

    Wat je ook kiest, kies wiskunde in je pakket als je het kunt. Er zijn veel opleidingen waar je wiskunde voor nodig hebt, voor het geval je toch niet met psychologie wil verder wil doen.


    ©1998

    Als je slecht bent in scheikunde en je zeker weet dat je niets in die richting gaat doen, zou ik inderdaad voor een maatschappijprofiel (CM of EM) gaan met biologie dan als keuzevak. Aan het vak wiskunde B heb je veel, maar als je zegt dat je ook scheikunde lastig vindt, zou ik daarmee uitkijken: wiskunde B is MOEILIJK, onderschat het niet, en er blijven bij ons op school jaarlijks heel wat mensen zitten op wiskunde B; als je dat niet nodig hebt voor je studie is dat echt zonde. Ik vind mezelf echt een beta en ik heb een NT profiel met natuurkunde, scheikunde, de hele rambam en wiskunde B is echt mijn struikelvak (dat van bijna iedereen overigens) dus uit wat ik van je hoor, zou ik voor wiskunde A kiezen als ik jou was.


    "You can't cancel Quidditch!" - Oliver Wood

    Ik vond psychologie in het derde ook super interessant, daarom ben ik humane wetenschappen gaan doen. Hier krijg je gedragswetenschappen, een gesimplificeerde versie van psychologie zou je kunnen zeggen. Je verklaart het gedrag van mensen en ziet de visie van bekende psychologen zoals Freud en Miller. Ik zit momenteel in mijn laatste jaar en volgend jaar ga ik dan ook Psychologie studeren aan de universiteit (:
    Moest je dit als optie zien, raad ik je aan om wel een cursus Statistiek erbij te nemen (zoals ik momenteel doe). De wiskunde in humane is namelijk erg zwak.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik denk dat je dan beter C&M of E&M kunt kiezen.


    (ik zou zelf een E&M profiel willen kiezen maar dan zonder economie omdat bij C&M wiskunde B niet mogelijk is, maar ik kan echt geen economie :') )


    Succes met je profielkeuze!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Als ik jou was zou ik kiezen voor de vakken die je het leukst vinden. In ieder profiel zit wel een vak wat je niet leuk vindt en als scheikunde het enigste vak is wat je niet zo heel leuk vindt, heb je alsnog een heel deel andere vakken die je leuk vindt.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik doe momenteel Toegepaste Psychologie (kort en bondig gezegd de psychologie in de praktijk) en zelf had ik een NT/NG profiel gekozen. Zowel biologie en wiskunde is een goede voorschot voor de opleiding. MAAR, er is een big maar, het is absoluut geen voorwaarde. Wat bij mij op school namelijk het geval is, is dat ze je het gewoon allemaal (opnieuw) uitleggen, of je nou biologie of wiskunde hebt gehad of niet. Het (enige) voordeel is dus dat je het al een keer hebt gehad, en je daar dus minder energie (mits je het nog weet) in kunt steken qua studeren. MAAR, weer een maar, dat geld voor op HBO-niveau en op mijn school. Voor de universiteit (daar gaat alles wat sneller denk ik..) en andere scholen zal ik het niet weten.
    Onhou: dit is mijn ervaring, en moet je dus absoluut niet alleen op baseren. Ik kan je alleen tips en mijn verhaal delen. Ik adviseer je om naar je decaan te gaan en over je profielkeuze te praten, die zal jou waarschijnlijk beter kunnen helpen dan wij allemaal bij elkaar.
    Ik wens je echt heeel veel succes met je profielkeuze!


    Where the light is, there will be darkness.Where the darkness is, there will be light.

    Gaudino schreef:
    Ik denk dat je dan beter C&M of E&M kunt kiezen.


    (ik zou zelf een E&M profiel willen kiezen maar dan zonder economie omdat bij C&M wiskunde B niet mogelijk is, maar ik kan echt geen economie :') )


    Succes met je profielkeuze!


    Dit geldt niet voor alle scholen. Bij ons is C&M met wiskunde B gewoon mogelijk, dus ik zou inderdaad eens aan je profielkeuzebegeleider vragen wat je opties zijn qua vakken en dan gewoon voor de vakken gaan die je leuk lijken. Later kan je toch wel een leuke opleiding daarmee vinden. c:


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik zou dit met je decaan overleggen, als ik jou was.

    [ bericht aangepast op 19 dec 2014 - 22:55 ]


    26 - 02 - '16

    Frosty schreef:
    Ik zou dit met je decaan overleggen, als ik jou was.


    Precies. Decanen kunnen jou een beter advies geven dan wij dat kunnen. Je zou ook eventueel een bericht aan de school kunnen sturen waar je graag psychologie wilt studeren, want de vereisten qua pakket verschilt per school.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."