• Hee allemaal,

    Mijn vriendinnen zijn laatst naar Parijs geweest met tekenen en aangezien ik geen tekenen heb, mocht ik niet mee. Nu is mijn vriendin, S, best close geworden met mijn wiskundeleraar die ook mijn mentor is. Nou is het niet haar leraar maar wel haar tweede mentor, dus als er iets met haar echte mentor, kan ze naar hem toe.
    S vertelde me in alle geuren en kleuren dat hij haar dingen gezegd had dat als hij tien jaar jonger was, hij het wel geweten had. Dit vond ik best vreemd voor een leraar, maar oké. Hij ging haar ook midden in de nacht 'heeeey' appen, zeggen dat als hij kunstenaar was, hij haar op een groter doek zou tekenen dan dat de Mona Lisa getekend was en gewoon van die grapjes maken waarvan de andere leraren echt dachten: nee, dat moet je niet doen.
    Ze heeft in de kerstvakantie veel geappt met hem, gewoon voor de lol. Er is ook echt niks aan de hand tussen die twee (alleen dat S hem heel knap vindt, maar dat terzijde), maar toch, als ik het er met mensen over heb, zeggen zij wel dat het best vreemd is.

    Mijn vraag is eigenlijk, hoe ver mag een leraar hierin gaan? Zijn er grenzen? En zo ja, is dit per school verschillend of staat het ergens landelijk vermeld?


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Het whatsappen opzich vind ik al best ver gaan maar ook de grapjes die hij maakt vind ik niet oké. En volgens mij zijn er wel wetten over bepaald contact met leerlingen maar heb geen idee wat voor.


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Ik denk persoonlijk dat er hier wel een grens wordt overschreden. Een leraar is geen vriend of lief, want ze vervullen in zekere zin een machtspositie. Als S dit bijvoorbeeld niet leuk zou vinden (waarschijnlijk niet het geval, maar dat terzijde), zou ze hem niet durven afwijzen. Het maakt niet echt uit dat hij haar leraar niet is, hij is toch een soort mentor en dat is een machtspositie.
    Leraars horen in mijn ogen niet zo vriendelijk om te gaan met leerlingen en zeker geen ongepaste dingen zeggen. Het is oke in de klas grapjes te maken of een leuke leerkracht te proberen zijn, maar buiten school is het dat niet. Ik denk zelfs dat het verboden is.


    What would Emma do?

    Soms heb ik ook wel eens een persoonlijk gesprek met een leraar, maar nooit via Whatsapp en al helemaal nooit zo suggestief. Ik denk dat je als leraar een bepaalde afstand moet houden van je leerlingen, evengoed als een leerling niet te intiem moet worden met een leraar. Als je eenmaal van school af bent maakt het niet meer uit, denk ik, maar wat jij nu vertelt vind ik echt te ver gaan. Natuurlijk ken ik niet de hele situatie, maar als contact met een leraar niet voor school of een daaraan verwante reden is, vind ik het al snel overbodig of ongepast.

    [ bericht aangepast op 9 jan 2015 - 22:58 ]


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Rawhide schreef:
    Het whatsappen opzich vind ik al best ver gaan maar ook de grapjes die hij maakt vind ik niet oké. En volgens mij zijn er wel wetten over bepaald contact met leerlingen maar heb geen idee wat voor.


    Het is wel zo dat onze school best flexibel is. Wij hebben een klassenapp met de mentoren erin en dat is ook gewoon normaal. De grapjes gaan inderdaad ver, dat vind ik ook. Nu op school is er weinig aan de hand, behalve dat ze elke pauze naar hem toe gaat voor uitleg van wiskunde omdat haar leraar niet op school was. Meestal ga ik dan met haar mee en dan maakt hij wel eens een grapje over haar leuke tas of over haar schoenen, maar intiem is het in ieder geval niet.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Nou ja, het is sowieso strafbaar om een relatie met een minderjarige leerling te hebben. Wanneer er sprake is van een relatie weet ik zo niet.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Page394 schreef:
    (...)

    Het is wel zo dat onze school best flexibel is. Wij hebben een klassenapp met de mentoren erin en dat is ook gewoon normaal. De grapjes gaan inderdaad ver, dat vind ik ook. Nu op school is er weinig aan de hand, behalve dat ze elke pauze naar hem toe gaat voor uitleg van wiskunde omdat haar leraar niet op school was. Meestal ga ik dan met haar mee en dan maakt hij wel eens een grapje over haar leuke tas of over haar schoenen, maar intiem is het in ieder geval niet.


    Dat whatsapp kan ik wel begrijpen ja, alhoewel vorig jaar had een vriendin van mij veel contact met onze mentor – maar echt tot het ruzie hebben op whatsapp af. Wij vonden dat ook te ver gaan en hebben ook gezegd van ze blijft je lerares en niet je vriendin. Maar goed, maakt hij die grapjes dus alleen bij haar of ook bij jou?


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Ik kan in sommige vormen whatsappen met je mentor nog wel snappen, als het met een reden is.
    Die grapjes vind ik dan weer van 'doe maar niet..'.


    wat was dit ookalweer

    Nee, dat kan dus totaal niet.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ik vind het eigenlijk wel te ver gaan. Zoiets doe je niet met een leerling. Echt vreemde dingen die hij ook stuurt.

    Ik denk dat je als leerkracht eigenlijk helemaal geen nummers moet uitwisselen met leerlingen, behalve op excursies misschien, maar goed.


    It's never gonna happen, Guys.

    Rawhide schreef:
    (...)

    Dat whatsapp kan ik wel begrijpen ja, alhoewel vorig jaar had een vriendin van mij veel contact met onze mentor – maar echt tot het ruzie hebben op whatsapp af. Wij vonden dat ook te ver gaan en hebben ook gezegd van ze blijft je lerares en niet je vriendin. Maar goed, maakt hij die grapjes dus alleen bij haar of ook bij jou?


    Ik was er in Parijs niet bij, dus daar kan ik niet over oordelen, maar op school maakt hij alleen opmerkingen over haar.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Leerkrachten mogen een persoonlijk maar ''zakelijk'' verband hebben.
    Niet op deze manier en zo close.


    Queer zijn is gewoon alles

    Page394 schreef:
    (...)

    Ik was er in Parijs niet bij, dus daar kan ik niet over oordelen, maar op school maakt hij alleen opmerkingen over haar.


    Wat voor opmerkingen zijn dat? Over haar uiterlijk of zo?


    What would Emma do?

    Lololol, ik zie mezelf al appen met mijn docenten. :'D Ik mail ze hooguit met zo'n formele toon dat zelfs koningin Elizabeth er steil van achterover zou slaan en me meteen zou ridderen.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    StephenFry schreef:
    (...)

    Wat voor opmerkingen zijn dat? Over haar uiterlijk of zo?


    Nee, niet specifiek over haar uiterlijk, meer over wat ze draagt. Dus bijvoorbeeld dingen als dat ze leuke schoenen heeft en dat hij die ook wil hebben en bijvoorbeeld over een tas die hij ook graag onder de kerstboom had liggen. Dat soort dingen.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Barnabas schreef:
    Lololol, ik zie mezelf al appen met mijn docenten. :'D Ik mail ze hooguit met zo'n formele toon dat zelfs koningin Elizabeth er steil van achterover zou slaan en me meteen zou ridderen.


    Haha ik ook hoor. Meteen alle mogelijke moeilijke woorden gebruiken die in mij opkomen. Alleen bij hoge uitzondering heb ik mijn teamleider eens geappt met de vraag of hij me misschien kon overplaatsen naar een andere klas. Dat was echt voor de vakantie begon en ik dacht dat het misschien al te laat zou zijn als de school begonnen was. Ik had hem al gemaild, maar hij reageerde niet, dus daarom maar zo haha. En hij reageerde meteen, dus dat was wel fijn (:
    Ik vind het op zich kunnen, maar het moet wel over school gaan. Soms een grapje, prima, maar geen hele gesprekken die afwijken van het onderwerp xd.


    "I solemnly swear that i am up to no good."