• Steeds meer wetenschappers zeggen dat depressie het gevolg is van een ontsteking die wordt veroorzaakt door het immuunsysteem. Klinisch psycholoog George Slavich van de Universiteit van Californië in Los Angeles doet al vele jaren onderzoek naar depressie en is tot de conclusie gekomen dat depressie net zoveel te maken heeft met het lichaam als met de geest. Dat schrijft The Guardian.

    “Ik noem het al niet eens meer een psychiatrische aandoening,” zei hij. “Psychologie speelt zeker een rol, maar biologie en fysieke gezondheid moeten er net zo goed bij betrokken worden.”

    De meeste mensen voelen zich erg down als ze ziek zijn. Ze zijn moe, vervelen zich en zijn niet vooruit te branden. De natuur zorgt er op deze manier voor dat mensen ziektes of infecties minder snel kunnen verspreiden.

    Depressieve mensen vertonen dezelfde symptomen. Zowel een ziekte als depressie worden veroorzaakt door cytokinen, zo stellen wetenschappers. Dat zijn signaalstoffen die een ontstekingsreactie tegen een ziekteverwekker op gang trekken en nadien weer afremmen. Ze zorgen ervoor dat we ons lusteloos en moe voelen, sociale contacten mijden en minder gaan eten.

    Uit meerdere studies is gebleken dat mensen die aan depressie lijden hogere concentraties ontstekingsbevorderende signaalstoffen in hun bloed hebben dan psychisch gezonde mensen. Het kan zijn dat hun immuunsysteem uit balans is geraakt door een chronische ontsteking die verder weinig klachten geeft.
    Stress kan ervoor zorgen dat ons immuunsysteem permanent in staat van paraatheid verkeert en dus cytokinen produceert. Omdat ons afweersysteem in onze moderne samenleving te weinig getraind wordt, kan het overreageren op onschadelijke stoffen. Dat kan het ontstaan van depressies ook bevorderen. Een depressie kan eigenlijk worden gezien als een soort allergische reactie.

    Onderzoekers experimenteren nu met ontstekingsremmers. Jance Kiecolt-Glaser van de Universiteit van Ohio toonde bijvoorbeeld aan dat studenten minder examenstress hebben als ze ontstekingsremmende omega 3-vetzuren krijgen.

    Nederlandse Bron
    Engelse bron (iets meer informatie erover)


    Your make-up is terrible

    Okey, dit klinkt best logisch, maar ik denk niet dat ik ooit een depressie een allergische reactie ga noemen xD


    ~My Mind Is Free~

    Het zou wel verklaren waarom zoveel mensen zich down/depressief voelen zonder dat ze daar echt een reden voor kunnen noemen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik denk ook niet dat depressie iets wat volledig psychisch is, maar ik heb er geen echte ervaring mee dus daar ga ik niets over zeggen.

    Zijn theorie is best wel logisch, maar een allergische reactie vind ik ook een beetje.... Apart ervoor.


    wat was dit ookalweer

    OakenshieId schreef:
    Het zou wel verklaren waarom zoveel mensen zich down/depressief voelen zonder dat ze daar echt een reden voor kunnen noemen.


    Yeah, inderdaad.
    Ik hoop dat de experimenten met de medicijnen werken, want dat zou echt een verbetering zijn ten opzichte van de medicijnen die ze nu hebben.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Yeah, inderdaad.
    Ik hoop dat de experimenten met de medicijnen werken, want dat zou echt een verbetering zijn ten opzichte van de medicijnen die ze nu hebben.

    Wat is er mis met de medicijnen van nu dan? Ik bedoel, ik begrijp dat het altijd beter kan, maar nu is het toch ook wel oké?

    Holder schreef:
    (...)
    Wat is er mis met de medicijnen van nu dan? Ik bedoel, ik begrijp dat het altijd beter kan, maar nu is het toch ook wel oké?


    De bijwerkingen zijn soms erger dan het medicijn zelf. Van veel kan je namelijk in de eerste weken zelfmoordneigingen en alles krijgen, bovenop de depressie die je al hebt.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    De bijwerkingen zijn soms erger dan het medicijn zelf. Van veel kan je namelijk in de eerste weken zelfmoordneigingen en alles krijgen, bovenop de depressie die je al hebt.


    Weet ik. Ik gebruik ze. Misschien ben ik dan een uitzondering, maar ik had daar vrij weinig last van (terwijl de psycholoog er wel voor waarschuwde). Ik was wel echt enorm prikkelbaar de eerste weken, ja. Verbetering is altijd goed natuurlijk (:

    Toen ik eerst de titel zag dacht ik echt van: 'huh?!'
    Maar ja, ik toen ik het las snapte ik het wel. Goed artikel.

    Assassin schreef:
    (...)

    Yeah, inderdaad.
    Ik hoop dat de experimenten met de medicijnen werken, want dat zou echt een verbetering zijn ten opzichte van de medicijnen die ze nu hebben.


    I agree. Ik voel me emotieloos door mijn medicijnen, alsof ik een deel van mezelf heb verloren.


    26 - 02 - '16

    Interessant! Persoonlijk blijf ik er van overtuigd dat depressie iets psychisch is en geloof ik ook niet zo goed in medicijnen die daarvoor beschikbaar zijn. Er zijn altijd wel redenen voor depressie, ondanks dat die niet altijd te benoemen zijn. De kunst is om erachter te komen wat de oorzaak is en om daar vanuit te gaan kijken. Medicijnen helpen je niet verder, terugval komt vaak voor. Ik geloof ook wel dat het iets is wat in je karakter zit. De één is sneller depressief dan de ander.

    Depressie blijft overigens een vaag begrip.


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Thunderstruck schreef:
    Toen ik eerst de titel zag dacht ik echt van: 'huh?!'
    Maar ja, ik toen ik het las snapte ik het wel. Goed artikel.

    (...)

    I agree. Ik voel me emotieloos door mijn medicijnen, alsof ik een deel van mezelf heb verloren.


    Ja, dat is echt heel naar.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik vind het een heel logisch verhaal. Even vanuit een iets ander licht: een chronisch gebrek aan slaap zorgt ook voor een slag op je immuunsysteem en een toename van het risico voor depressie. Als je maar lang genoeg geen slaap krijgt kan dit zo erg worden dat je paranoïde, depressief en/of suïcidaal wordt.


    No growth of the heart is ever a waste

    Ah, ik hoop echt dat ze door deze ontdekkingen en ideeën depressie beter tegen kunnen gaan! Het is echt naar als mensen zo in de put zitten, voor henzelf en voor de omgeving, dus als daar een remedie tegen komt, wordt de wereld vast weer een stuk vrolijker en gezelliger voor iedereen ^^


    Happy Birthday my Potter!

    Maleficia schreef:
    Interessant! Persoonlijk blijf ik er van overtuigd dat depressie iets psychisch is en geloof ik ook niet zo goed in medicijnen die daarvoor beschikbaar zijn. Er zijn altijd wel redenen voor depressie, ondanks dat die niet altijd te benoemen zijn. De kunst is om erachter te komen wat de oorzaak is en om daar vanuit te gaan kijken. Medicijnen helpen je niet verder, terugval komt vaak voor. Ik geloof ook wel dat het iets is wat in je karakter zit. De één is sneller depressief dan de ander.

    Depressie blijft overigens een vaag begrip.

    Da's sowieso zo, maar wat ligt er ten grondslag aan die psychische aandoening? Medicijnen tegen depressie is naar mijn idee ook alleen symptoombestrijding.. het moet ook deels in je karakter liggen en opvoeding, imo.
    Een winterdepressie is er ook niet voor niks.. in de winter krijg je namelijk meer waarschijnlijk een tekort aan vitamine D.


    No growth of the heart is ever a waste

    Holder schreef:
    (...)

    Weet ik. Ik gebruik ze. Misschien ben ik dan een uitzondering, maar ik had daar vrij weinig last van (terwijl de psycholoog er wel voor waarschuwde). Ik was wel echt enorm prikkelbaar de eerste weken, ja. Verbetering is altijd goed natuurlijk (:


    Ik had daar ook geen last van, maar het is natuurlijk wel erg als je er wel last van hebt. Ik had het meer zoals Erieka, gevoelloos zijn. Nu ik gestopt ben, kan ik echt superemotioneel zijn, haha. Ik heb zelf toch wel heel wat nare bijwerkingen ondervonden.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik had daar ook geen last van, maar het is natuurlijk wel erg als je er wel last van hebt. Ik had het meer zoals Erieka, gevoelloos zijn. Nu ik gestopt ben, kan ik echt superemotioneel zijn, haha. Ik heb zelf toch wel heel wat nare bijwerkingen ondervonden.


    Ja precies. Maar ik dacht (doordat ik het zelf niet zo enorm heb ervaren) dat het niet zo enorm veel voorkomt en dat de psychiater dat zei om me gewoon op het ergste voor te bereiden, wat uiteindelijk voor mij erg mee viel.
    Ja dat lijkt me absoluut niet fijn. Dat heb ik ook in meer of mindere mate, maar of dat door de medicatie komt durf ik niet te zeggen.
    Balen... ik had aan het begin zoals ik al zei wel last van prikkelbaarheid en dergelijke, maar enorm veel nare dingen heb ik (nog) niet ondervonden. Veel positieve dingen overigens ook niet echt - in ieder geval niet enorm merkbaar.
    Helaas mag ik nog niet stoppen, ze zijn zelfs van plan om over te stappen op andere medicatie, maar goed. Zolang het helpt vind ik het best.