• Steeds meer wetenschappers zeggen dat depressie het gevolg is van een ontsteking die wordt veroorzaakt door het immuunsysteem. Klinisch psycholoog George Slavich van de Universiteit van Californië in Los Angeles doet al vele jaren onderzoek naar depressie en is tot de conclusie gekomen dat depressie net zoveel te maken heeft met het lichaam als met de geest. Dat schrijft The Guardian.

    “Ik noem het al niet eens meer een psychiatrische aandoening,” zei hij. “Psychologie speelt zeker een rol, maar biologie en fysieke gezondheid moeten er net zo goed bij betrokken worden.”

    De meeste mensen voelen zich erg down als ze ziek zijn. Ze zijn moe, vervelen zich en zijn niet vooruit te branden. De natuur zorgt er op deze manier voor dat mensen ziektes of infecties minder snel kunnen verspreiden.

    Depressieve mensen vertonen dezelfde symptomen. Zowel een ziekte als depressie worden veroorzaakt door cytokinen, zo stellen wetenschappers. Dat zijn signaalstoffen die een ontstekingsreactie tegen een ziekteverwekker op gang trekken en nadien weer afremmen. Ze zorgen ervoor dat we ons lusteloos en moe voelen, sociale contacten mijden en minder gaan eten.

    Uit meerdere studies is gebleken dat mensen die aan depressie lijden hogere concentraties ontstekingsbevorderende signaalstoffen in hun bloed hebben dan psychisch gezonde mensen. Het kan zijn dat hun immuunsysteem uit balans is geraakt door een chronische ontsteking die verder weinig klachten geeft.
    Stress kan ervoor zorgen dat ons immuunsysteem permanent in staat van paraatheid verkeert en dus cytokinen produceert. Omdat ons afweersysteem in onze moderne samenleving te weinig getraind wordt, kan het overreageren op onschadelijke stoffen. Dat kan het ontstaan van depressies ook bevorderen. Een depressie kan eigenlijk worden gezien als een soort allergische reactie.

    Onderzoekers experimenteren nu met ontstekingsremmers. Jance Kiecolt-Glaser van de Universiteit van Ohio toonde bijvoorbeeld aan dat studenten minder examenstress hebben als ze ontstekingsremmende omega 3-vetzuren krijgen.

    Nederlandse Bron
    Engelse bron (iets meer informatie erover)


    Your make-up is terrible

    Apart. "Ja, ik heb een allergische reactie. Wat voor een? Nou, ik ben depressief".
    Wat zullen mensen je raar aankijken dan :')

    Maar ik vind het wel een leuke theorie ^^


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Holder schreef:
    (...)

    Ja precies. Maar ik dacht (doordat ik het zelf niet zo enorm heb ervaren) dat het niet zo enorm veel voorkomt en dat de psychiater dat zei om me gewoon op het ergste voor te bereiden, wat uiteindelijk voor mij erg mee viel.
    Ja dat lijkt me absoluut niet fijn. Dat heb ik ook in meer of mindere mate, maar of dat door de medicatie komt durf ik niet te zeggen.
    Balen... ik had aan het begin zoals ik al zei wel last van prikkelbaarheid en dergelijke, maar enorm veel nare dingen heb ik (nog) niet ondervonden. Veel positieve dingen overigens ook niet echt - in ieder geval niet enorm merkbaar.
    Helaas mag ik nog niet stoppen, ze zijn zelfs van plan om over te stappen op andere medicatie, maar goed. Zolang het helpt vind ik het best.


    Ik had denk ik geluk, de eerste medicijnen die ik kreeg werkten gewoon, dus heb ik alle bijwerkingen maar voor lief genomen. Doordat ik niet meer in een spiraal van negatieve gedachten en gevoelens zat erdoor, gaat het nu ik gestopt ben ook nog gewoon goed en ik ben echt dankbaar dat ik over gegaan ben op medicijnen en dat alles gewerkt heeft. ;3
    Nu is alles de rest van mijn lichaam een beetje naar de klote en moet dat weer op orde komen.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik had denk ik geluk, de eerste medicijnen die ik kreeg werkten gewoon, dus heb ik alle bijwerkingen maar voor lief genomen. Doordat ik niet meer in een spiraal van negatieve gedachten en gevoelens zat erdoor, gaat het nu ik gestopt ben ook nog gewoon goed en ik ben echt dankbaar dat ik over gegaan ben op medicijnen en dat alles gewerkt heeft. ;3
    Nu is alles de rest van mijn lichaam een beetje naar de klote en moet dat weer op orde komen.


    Dat is wel ontzettend fijn! Ik twijfel nog steeds een beetje of ik er wel wat aan heb (;
    Op wat voor manier?

    (Wel een beetje off-topic dit trouwens, sorry :p)

    Holder schreef:
    (...)

    Dat is wel ontzettend fijn! Ik twijfel nog steeds een beetje of ik er wel wat aan heb (;
    Op wat voor manier?

    (Wel een beetje off-topic dit trouwens, sorry :p)


    Ik ben aangekomen, op de één of andere manier reageerde mijn huid er heel slecht op en die ziet er echt niet meer uit, mijn haar is heel dof en stro-achtig. Eerst dacht ik dat het door chocola kwam, dat ik daar allergisch voor geworden was, maar dat eet ik niet meer en het bleef zo.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik ben aangekomen, op de één of andere manier reageerde mijn huid er heel slecht op en die ziet er echt niet meer uit, mijn haar is heel dof en stro-achtig. Eerst dacht ik dat het door chocola kwam, dat ik daar allergisch voor geworden was, maar dat eet ik niet meer en het bleef zo.


    Succes met herstellen!

    Dit klinkt heel logisch. En inderdaad ik sluit me aan wat hiervoor me al is gezegd. Ik hoop dat deze medicatie gaat werken waar ze nu mee aan het testen zijn.
    Ik heb mijn depressies gelukkig kunnen overwinnen zonder medicatie.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Holder schreef:
    (...)

    Succes met herstellen!


    Thanks! Ik hoop dat je snel goede medicijnen kan vinden. ;3


    Your make-up is terrible

    Hm, klinkt ergens wel logisch.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik had denk ik geluk, de eerste medicijnen die ik kreeg werkten gewoon, dus heb ik alle bijwerkingen maar voor lief genomen. Doordat ik niet meer in een spiraal van negatieve gedachten en gevoelens zat erdoor, gaat het nu ik gestopt ben ook nog gewoon goed en ik ben echt dankbaar dat ik over gegaan ben op medicijnen en dat alles gewerkt heeft. ;3
    Nu is alles de rest van mijn lichaam een beetje naar de klote en moet dat weer op orde komen.


    Dit ken ik. Mijn huid is vettiger geworden en bovendien ben ik gigantisch aangekomen. Ik heb vet op plekken waar ik het eerst nooit had. Bovendien zit het ook nog eens op plekken waar ik het nauwelijks weg kan krijgen :c
    Ik ga dit jaar gelukkig stoppen en daarna ga ik keihard sporten, ben ik nu al mee bezig tho.

    [ bericht aangepast op 16 jan 2015 - 18:40 ]


    26 - 02 - '16

    Het artikel, voor de mensen die geinteresseerd zijn.

    Even een aantekening: de media heeft zijn theorie onjuist geinterpreteerd. Deze onderzoeker stelt dat depressie veroorzaakt wordt door een afweerreactie op een viraal, bacterieel of parasitair probleem. Als voorbeeld voert hij aan toxoplasmose (een parasiet die veel katten met zich meedragen die gedragsveranderingen veroorzaakt) Er schijnt ook een link naar voren te zijn gekomen tussen de prevalentie van toxoplasmose en suicide in 20 europese landen. Let wel dat het hier om een parasiet gaat die veel voor komt en een waarvan al is bewezen dat deze het gedrag beinvloedt.

    Interessante theorie, hoewel ik vermoed dat de causaliteit andersom is (Depressie->cytokines ipv cytokines->depressie) Ook zijn er sterke aanwijzingen dat depressie (of liever gezegd, vatbaarheid voor) erfelijk is. Verder zou het niet verklaren waarom mensen die ernstige dingen zijn overkomen vaker depressief zijn dan mensen bij wie dat niet het geval is. Het zou een deel van de depressies kunnen verklaren maar niet alle.

    [ bericht aangepast op 16 jan 2015 - 18:45 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Hm, het verklaart een boel, maar ik ben alsnog wantrouwend over zulke zaken. Eerst zien wat ze verder allemaal kunnen ontdekken, en ik ben eveneens best benieuwd naar de ontwikkeling van de medicatie.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    SolidSnake schreef:
    Het artikel, voor de mensen die geinteresseerd zijn.

    Even een aantekening: de media heeft zijn theorie onjuist geinterpreteerd. Deze onderzoeker stelt dat depressie veroorzaakt wordt door een afweerreactie op een viraal, bacterieel of parasitair probleem. Als voorbeeld voert hij aan toxoplasmose (een parasiet die veel katten met zich meedragen die gedragsveranderingen veroorzaakt) Er schijnt ook een link naar voren te zijn gekomen tussen de prevalentie van toxoplasmose en suicide in 20 europese landen. Let wel dat het hier om een parasiet gaat die veel voor komt en een waarvan al is bewezen dat deze het gedrag beinvloedt.

    Interessante theorie, hoewel ik vermoed dat de causaliteit andersom is (Depressie->cytokines ipv cytokines->depressie) Ook zijn er sterke aanwijzingen dat depressie (of liever gezegd, vatbaarheid voor) erfelijk is. Verder zou het niet verklaren waarom mensen die ernstige dingen zijn overkomen vaker depressief zijn dan mensen bij wie dat niet het geval is. Het zou een deel van de depressies kunnen verklaren maar niet alle.


    Dit is wat ik wilde gaan typen (het tweede gedeelte dan). Ik denk ook dat de causaliteit omgedraaid moet worden. Maar zeker interessant!


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Ik ben nooit depressief geweest tot ik een bepaalde soort medicatie begon te nemen - staat ook in de bijsluiter als een van de sideeffects - maar dat lijkt dus volledig te wijten aan die medicatie en niet als een gevolg van een allergische reactie.


    effort never betrays you

    HelenaRavenclaw schreef:
    Dit klinkt heel logisch. En inderdaad ik sluit me aan wat hiervoor me al is gezegd. Ik hoop dat deze medicatie gaat werken waar ze nu mee aan het testen zijn.
    Ik heb mijn depressies gelukkig kunnen overwinnen zonder medicatie.


    Thumbs up!


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Depressie is ook zichtbaar wanneer men een scan van de hersenen maakt. Want bij een depressie zijn de hersenen veel meer geprikkeld in de rechterkwab.