• De stelling van deze week luidt:
    Het is onnodig om een paard in te laten slapen als het een been breekt.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Als het dier na de breuk nog een redelijk leven heeft (oftewel, een leven dat inhoudt dat het paard nog wel zal kunnen rennen, of kan doen wat paarden ook maar doen), dan vind ik het onnodig. Anders, tja.. Wat is het beste voor het paard?
    Ik weet wel dat dit bij giraffen niet geval is.

    [ bericht aangepast op 22 feb 2015 - 4:41 ]


    Tijd voor koffie.

    Mhe dit is een moeilijke stelling.

    Volgens mij heelt een breuk bij een paard niet zo makkelijk. En zal het de rest van zijn leven met pijn lopen...
    Natuurlijk is het niet leuk Voor de eigenaar, maar in dit geval moet je denk ik ook aan het dier denken.

    Ik ben dus oneens, een paard hoort de draven, galopperen, springen, stijgen, rollen en gek doen. Als hij dit in de paarden hemel kan doen, vind ik het niet dier vriendelijk om een paard voor jezelf te houden.


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Eens. Elke situatie is anders. Ik heb op een paard gereden dat geen pijn had, maar zo'n jaar geleden zijn been had gebroken. Hij kon nog gewoon draven en galloperen. Alleen kende iedereen hem als dat hij ietwat anders liep met zijn achterbenen omdat hij ooit zijn been had gebroken.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Oneens het is niet van ik doe er even een gipsje omheen. Een paard moet dan lang stil staan dat veel paarden niet tolereren en als het gips er af is kunnen ze heel druk doen. Een paard dat en gebroken been had kan vrijwel nooit meer normaal lopen dus een prikje is eerlijker dan een operatie met veel kosten en risico's


    ♡

    Dat ligt volkomen aan de situatie. Met de huidige kennis en techniek, kunnen heel veel breuken vrij goed genezen worden. Het is een fabeltje dat paardenbotten niet goed kunnen helen. Net als bij ieder ander dier geldt wel dat hoe jonger het paard, hoe beter het bot heelt. Het grootste probleem met paarden is dat ze zwaar zijn, veel te zwaar om, zoals honden en katten dat wel kunnen, lang op drie benen te kunnen staan. Staan op drie benen kan makkelijk resulteren in nog een botbreuk voor een paard, doordat hij zijn drie gezonde benen overbelast of valt vanwege zijn slechte balans.
    Nu is hier een mooi systeem voor ontwikkeld, zo'n hang-systeem, maar dat is ook maar een tijdelijke oplossing. Een paard dat niet op zijn eigen benen kan staan wordt niet alleen heel ongelukkig, maar ook heel ongezond. In zijn lichaam gaan veel functies anders werken dan ze horen.
    Een operatie is bij een botbreuk hierdoor bijna onvermijdbaar. Een bekend risico hiervan is dat paarden na onder narcose te zijn geweest, bij het opstaan nog wel eens willen vallen en nog een been breken. Daarnaast is zo'n hele behandeling ontzettend duur. Zelfs al hou je ongelooflijk veel van je paard, de gemiddelde recreatie ruiter of manege eigenaar kan zo'n operatie niet veroorloven. Dat klinkt heel oneerlijk, maar het is niet anders. Kosten spelen in de paardenwereld sowieso een grote rol. Om deze reden zijn het ook vaak de toppaarden die behandeld worden bij een botbreuk. Deze paarden kunnen immers als ze genezen zijn weer geld verdienen, vaak als fokhengst of merrie. Toch zijn er ook paarden bij die na een botbreuk weer op internationaal niveau wedstrijden springen.
    Al met al blijkt dat het behandelen van een botbreuk vaak niet onmogelijk is. Hiervoor geldt dat hoe lager de breuk, hoe jonger en lichter het paard en hoe sneller de behandeling, hoe groter de kans op slagen. Vaak is een goede behandeling echter gewoon niet te veroorloven voor de eigenaar. En dan kan je jezelf afvragen of een spuitje niet een betere oplossing is, hoe verschrikkelijk dit ook niet mag zijn. Een niet goed genezen botbreuk zal onvermijdelijk resulteren in een diep ongelukkig, pijn lijdend paard. Dat is het allerlaatste waar je als paardenliefhebber op zit te wachten.


    i put the fun in funeral

    Als het paard nog gewoon kan draven en galopperen zonder dat het pijn doet, dan hoeft het niet
    Maar als zij het niet kan, dan begrijp ik het wel


    you said "plese don't ever change" but you don't like me they way i am

    Ik heb echt 0 verstand van paarden. Dus ja.


    wat was dit ookalweer

    DarylDixon schreef:
    Oneens het is niet van ik doe er even een gipsje omheen. Een paard moet dan lang stil staan dat veel paarden niet tolereren en als het gips er af is kunnen ze heel druk doen. Een paard dat en gebroken been had kan vrijwel nooit meer normaal lopen dus een prikje is eerlijker dan een operatie met veel kosten en risico's


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Niet iedereen heeft geld voor een arts. Als het paard een been heeft gebroken, en het veel pijn lijdt, vind ik dat je, hoeveel schulden je ook maakt, de arts moet betalen. Want als je een paard koopt, moet je ook de kosten ervan dragen. Als het paard nooit meer goed zal kunnen lopen, is een rusthuis een optie, mits het dier geen pijn lijdt. Als het been ongelofelijk pijn doet en niet meer te genezen is, vind ik dat he hem in moet laten slapen.

    Ik weet echt helemaal niets van paarden, dus een zinnig oordeel kan ik hier niet over vellen. Het klinkt in ieder geval wel een beetje overdreven, maar ik kan me ook voorstellen dan juist een beenbreuk bij paarden heel lastig zal helen en een paard dat nauwelijks nog kan lopen zal vast ook niet gelukkig zijn.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Ik weet echt helemaal niets van paarden, dus een zinnig oordeel kan ik hier niet over vellen. Het klinkt in ieder geval wel een beetje overdreven, maar ik kan me ook voorstellen dan juist een beenbreuk bij paarden heel lastig zal helen en een paard dat nauwelijks nog kan lopen zal vast ook niet gelukkig zijn.


    26 - 02 - '16

    Square schreef:
    Ik weet echt helemaal niets van paarden, dus een zinnig oordeel kan ik hier niet over vellen. Het klinkt in ieder geval wel een beetje overdreven, maar ik kan me ook voorstellen dan juist een beenbreuk bij paarden heel lastig zal helen en een paard dat nauwelijks nog kan lopen zal vast ook niet gelukkig zijn.


    Enjoy life

    Square schreef:
    Ik weet echt helemaal niets van paarden, dus een zinnig oordeel kan ik hier niet over vellen. Het klinkt in ieder geval wel een beetje overdreven, maar ik kan me ook voorstellen dan juist een beenbreuk bij paarden heel lastig zal helen en een paard dat nauwelijks nog kan lopen zal vast ook niet gelukkig zijn.


    Queer zijn is gewoon alles

    Elros schreef:
    Mhe dit is een moeilijke stelling.

    Volgens mij heelt een breuk bij een paard niet zo makkelijk. En zal het de rest van zijn leven met pijn lopen...
    Natuurlijk is het niet leuk Voor de eigenaar, maar in dit geval moet je denk ik ook aan het dier denken.

    Ik ben dus oneens, een paard hoort de draven, galopperen, springen, stijgen, rollen en gek doen. Als hij dit in de paarden hemel kan doen, vind ik het niet dier vriendelijk om een paard voor jezelf te houden.


    "I would have followed you, my brother... my captain... my king."

    In de paardenwereld kost alles heel veel. Het is een grote verantwoordelijkheid die je neemt als je een paard koopt.
    Als een paard zijn been breekt, is de meest voorkomende optie het laten inslapen. Het paard zal als er een operatie uitgevoerd worden, een tijdje niet mogen bewegen. Een nachtmerrie voor paarden. Ze laten stilstaan is zeer ongezond voor hun, zeker voor hun hart. Een paard moet kunnen bewegen.
    Ikzelf rijd nu al acht jaar, en verzorg de paard van mijn leerkracht. Vorig jaar, in oktober, heeft ze een peesonsteking opgelopen. Vreselijk! 6 à 8 weken rust. Elke dag haar been verzorgen. En het ergste: het paard zien lijden telkens als hij een stap probeert te doen.
    Ook al houd ik super veel van haar, en ik alles voor haar zou doen zou ik haar laten inslapen als ze haar been breekt. De kosten zijn te duur, en een paard zien lijden wil ik niet. De beste optie is het laten inslapen. Ookal zijn er gevallen waarin de paarden erna wel een gelukkig leven doorbrengen.


    Whoever said that diamonds are a girls best friend ... Never owned a horse.