• De stelling van deze week luidt:
    Het is onnodig om een paard in te laten slapen als het een been breekt.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Als het paard, na hersteld te zijn van de breuk, geen pijn heeft dan is het onnodig om het paard in te laten slapen.
    Als het paard er last van blijft houden maar er geen pijn meer aan heeft, zorg er dan goed voor of stuur hem naar een rusthuis. Laat hem niet inslapen.
    Als het paard niet meer kan genezen van de breuk en er veel pijn aan heeft, dan is het misschien inderdaad beter om hem in te laten slapen.
    Een paard waar ik een hele goede band mee had liep een blessure aan zijn been op die niet meer te behandelen was, maar hij had er geen pijn aan. Toch heeft de eigenaar besloten om hem in te laten slapen. Dat was helemaal niet nodig geweest. De eigenaar wilde er namelijk persé op rijden en aangezien dat niet meer kon lieten ze hem tóch inslapen. Ook al is het maanden geleden, ik mis hem nog steeds héél erg.
    Dus mijn mening: alleen in laten slapen als het arme dier er heel erg last/pijn van heeft! (H)

    Mee eens


    tiptoe through the tulips...

    Veel mensen denken dat inslapen de eerste en beste keuze is, maar in veel gevallen is dat helemaal niet zo. Als een paard een been heeft gebroken is er nog steeds een kans dat hij kan genezen. Inslapen is dus niet noodzakelijk. Ook heeft er vast wel iemand een band met het paard, en zie zal dat zeker niet willen. Het is waar dat een paard in zo'n geval best veel geld gaat kosten, maar dat moet je er dan maar voor over hebben. Als jij een been breekt slapen ze je toch ook niet in? Ik kan er echt ziek van worden dat mensen zichzelf beter vinden als dieren. Wij mensen zijn niks hoger als dieren, wij zijn dieren. We hebben dus ook het recht niet om dieren in te slapen alleen vanwege een gebroken been.


    *floats away*

    jade_star schreef:
    Veel mensen denken dat inslapen de eerste en beste keuze is, maar in veel gevallen is dat helemaal niet zo. Als een paard een been heeft gebroken is er nog steeds een kans dat hij kan genezen. Inslapen is dus niet noodzakelijk. Ook heeft er vast wel iemand een band met het paard, en zie zal dat zeker niet willen. Het is waar dat een paard in zo'n geval best veel geld gaat kosten, maar dat moet je er dan maar voor over hebben. Als jij een been breekt slapen ze je toch ook niet in? Ik kan er echt ziek van worden dat mensen zichzelf beter vinden als dieren. Wij mensen zijn niks hoger als dieren, wij zijn dieren. We hebben dus ook het recht niet om dieren in te slapen alleen vanwege een gebroken been.


    Dit klopt, maar als een paard zijn been heeft gebroken, en dit genezen moet worden, is de kans groot dat het paard wekenlang stil moet staan, en niet mag lopen. Paarden zijn dieren die hun beweging goed nodig hebben, en eigenlijk niet zonder kunnen, dus de periode dat zij stil moeten staan is erg zwaar voor het paard. Lang niet elk paard kan het dan ook aan om zo lang stil te staan.
    En inderdaad, wij hoeven niet ingeslapen worden als wij een been breken, maar wij hebben dan ook de mogelijkheid om op krukken te lopen, of in een rolstoel te zitten. Een mens heeft het niet nodig om dagelijks te galopperen, en kan makkelijker zonder dan een paard. Tevens is het ook zo dat een mens de meeste dingen die hij/zij met twee genezen benen doet, ook nog kan doen met een gebroken been.


    take me back to the basics and the simple life

    Volgens mij met een been breuk - kan het dier gewoon nog voortleven, zonder pijn. Als ik het goed begrepen had van de veearts die bij ons op stal was, moest die wel het paard inslapen dat bij ons bij huisduinen of die brug ging, die had zijn heup gebroken en zijn voorvoet en die kon dus niet meer zonder pijn beter worden, zelfs de brandweer kon niet bij hem in buurt komen zoveel pijn had dier.. Maar anders proberen artsen het altijd, ookal kan een paard niet zeggen dat het pijn heb, als pijn heb merk je dat meteen aan zijn gehele doen en laten, als je je dier tot op het bot kent dan.
    Dus ik zeg, niet geschoten is altijd mis. Is de breuk oppervlakkig en niet zo erg mag die van mij nog lekker rennen, galopperen, draven, hooi, gras, haver, biks, appels, peren, en andere hengstjes en merries pesten...


    Enjoy the little things in life, because one day you wi

    In de gevallen dat er niet genoeg geld is om het paard te behandelen, is inslapen geen andere mogelijkheid. In dat geval vind ik dan ook dat je niet aan de sport moet beginnen als je het niet kan bekostigen.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Dat ligt eraan. Als het ernstig is en als men zeker weet dat het paard na eventuele operaties niet meer in staat zal zijn om te lopen lijkt mij het beste dat hij/zij ingeslapen wordt. Daarnaast is het misschien ook gewoon beter, mocht er wel een mogelijkheid zijn dat het ooit weer goed komt, aangezien het paard dan waarschijnlijk veel pijn gaat lijden en dat wens je het natuurlijk ook niet toe.

    Maar ik heb helaas niet zo veel verstand van paarden, dus het kan ook bullshit zijn wat ik nu allemaal vertel.