• De stelling van deze week luidt:
    Het is onnodig om een paard in te laten slapen als het een been breekt.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Overkill schreef:
    Dat ligt volkomen aan de situatie. Met de huidige kennis en techniek, kunnen heel veel breuken vrij goed genezen worden. Het is een fabeltje dat paardenbotten niet goed kunnen helen. Net als bij ieder ander dier geldt wel dat hoe jonger het paard, hoe beter het bot heelt. Het grootste probleem met paarden is dat ze zwaar zijn, veel te zwaar om, zoals honden en katten dat wel kunnen, lang op drie benen te kunnen staan. Staan op drie benen kan makkelijk resulteren in nog een botbreuk voor een paard, doordat hij zijn drie gezonde benen overbelast of valt vanwege zijn slechte balans.
    Nu is hier een mooi systeem voor ontwikkeld, zo'n hang-systeem, maar dat is ook maar een tijdelijke oplossing. Een paard dat niet op zijn eigen benen kan staan wordt niet alleen heel ongelukkig, maar ook heel ongezond. In zijn lichaam gaan veel functies anders werken dan ze horen.
    Een operatie is bij een botbreuk hierdoor bijna onvermijdbaar. Een bekend risico hiervan is dat paarden na onder narcose te zijn geweest, bij het opstaan nog wel eens willen vallen en nog een been breken. Daarnaast is zo'n hele behandeling ontzettend duur. Zelfs al hou je ongelooflijk veel van je paard, de gemiddelde recreatie ruiter of manege eigenaar kan zo'n operatie niet veroorloven. Dat klinkt heel oneerlijk, maar het is niet anders. Kosten spelen in de paardenwereld sowieso een grote rol. Om deze reden zijn het ook vaak de toppaarden die behandeld worden bij een botbreuk. Deze paarden kunnen immers als ze genezen zijn weer geld verdienen, vaak als fokhengst of merrie. Toch zijn er ook paarden bij die na een botbreuk weer op internationaal niveau wedstrijden springen.
    Al met al blijkt dat het behandelen van een botbreuk vaak niet onmogelijk is. Hiervoor geldt dat hoe lager de breuk, hoe jonger en lichter het paard en hoe sneller de behandeling, hoe groter de kans op slagen. Vaak is een goede behandeling echter gewoon niet te veroorloven voor de eigenaar. En dan kan je jezelf afvragen of een spuitje niet een betere oplossing is, hoe verschrikkelijk dit ook niet mag zijn. Een niet goed genezen botbreuk zal onvermijdelijk resulteren in een diep ongelukkig, pijn lijdend paard. Dat is het allerlaatste waar je als paardenliefhebber op zit te wachten.


    Het is al zeker één jaar geleden dat ik voor het laatst met paarden bezig was, maar volgens mij heb je het heel duidelijk uitgelegd.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik ben het oneens met deze stelling
    Als een paard een poot breekt is hij technisch gezien verloren.
    Je kunt dat poot wel ingipsen, maar hij mag het beslist niet belasten.
    Dat betekent dat hij gedurende 6 à 8 weken in gordels moet hangen.
    Daar is zijn buik vervolgens niet tegen bestand. De huid gaat stuk.
    Bovendien is het heel slecht voor een paard om zo lang bewegingloos te zijn.
    Kortom, reddeloos. En dus is inslapen de beste en meest diervriendelijke manier voor het paard.


    -

    En vanwege het inslapen van een paard na een beenbreuk, vind ik paardrijden een zielige sport.
    Het maakt me niks uit of mensen het met me eens zijn of niet. Ik vind het zielig. Punt.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Zaynsnutellax schreef:
    Ik ben het oneens met deze stelling
    Als een paard een poot breekt is hij technisch gezien verloren.
    Je kunt dat poot wel ingipsen, maar hij mag het beslist niet belasten.
    Dat betekent dat hij gedurende 6 à 8 weken in gordels moet hangen.
    Daar is zijn buik vervolgens niet tegen bestand. De huid gaat stuk.
    Bovendien is het heel slecht voor een paard om zo lang bewegingloos te zijn.
    Kortom, reddeloos. En dus is inslapen de beste en meest diervriendelijke manier voor het paard.

    paarden hebben geen 'poten'.

    Zolang de breuk kan genezen hoeven ze niet ingeslapen te worden. En als het paard niet teveel pijn heeft.
    Al zal dat niet vaak voorkomen en kunnen de meeste het beste ingeslapen worden.

    [ bericht aangepast op 22 feb 2015 - 20:43 ]

    McLoughlin schreef:
    En vanwege het inslapen van een paard na een beenbreuk, vind ik paardrijden een zielige sport.
    Het maakt me niks uit of mensen het met me eens zijn of niet. Ik vind het zielig. Punt.


    Door zoiets te zeggen bewijs je zelf al dat je mening nergens op gebaseerd is. Beetje bekrompen.


    i put the fun in funeral

    Ik heb te weinig verstand van paarden om hier echt over te kunnen oordelen. Maar ik zou zeggen dat het aan de situatie ligt.


    Discipline is the bridge between goals and accomplishment.

    Ik heb nietzo veel verstand van paarden, maar ik heb wel een hond die ooit zijn poot brak. Na heel wat gedoe konden we heel veel geld uitgeven aan een of andere operatie, hem in laten slapen, of 3/4 van zijn poot er af halen. 1ste was voor ons geen optie en de 2de zouden we wel heel erg vinden. Dus het werdt optie 3, zijn poot er af.
    Maarja tot zo ver ik weet is een paart zonder 4 poten geen optie. En ik weet ook dat de kans dat je paard weer een vrolijk leven lijd na een botbreuk klein is, dus hoewel rottig is het waarschijnlijk bijna altijd beter het paard in te laten slapen.


    There is nothing I need, except the function to breathe

    Als het paard nog gewoon kan draven en galopperen zonder dat het pijn doet, dan hoeft het niet
    Maar als zij het niet kan, dan begrijp ik het wel

    McLoughlin schreef:
    En vanwege het inslapen van een paard na een beenbreuk, vind ik paardrijden een zielige sport.
    Het maakt me niks uit of mensen het met me eens zijn of niet. Ik vind het zielig. Punt.


    Het heeft niet eens iets met elkaar te maken? Ik vind paardrijden zielig als ik naar die springruiters op tv kijk maar paardrijden is verder niet zielig. Iedereen probeert het paard goed naar zijn zin te behandelen. Als de singel snijd doe je er een bontje overheen of een andere singel. Als het zadel niet past koop je een nieuwe. Als het bit pijn doet koop je een nieuwe. De paardenwereld is een dure wereld en na een beenbreuk is inslapen de beste optie omdat sommige mensen bang zijn dat het weer gebeurt. Een paard kan zo'n lange rust periode niet aan. Ze mogen dan wel een operatie hebben gehad maar na de narcose heeft een paard het moeilijk om op te staan en kan hij zo weer zijn been breken. Daarna krijg je de rustperiode. Het paard zal zich dood vervelen en pijn hebben. Misschien ontwikkeld het paard dan wel stal gebreken. Daarna als het gips er af is moet je er op letten dat hij geen rare sprongen maakt. En het been zou voor een lange tijd nog zwak zijn.


    ♡

    Sommige breuken zijn nog best te herstellen. Als het paard nog kan herstellen en nog een paardwaardig leven heeft, vind ik dat je het paard zijn kans moet geven.
    Maar als het een gecompliceerde breuk is en het paard er echt onder lijdt, vind ik dat je het paard moet laten gaan. Hij moet niet de rest van zijn leven lijden omdat jij hem niet op wil geven.
    Natuurlijk moet je vechten voor je paard, maar je moet ook weten wanneer het tijd is om hem te laten gaan.

    [ bericht aangepast op 23 feb 2015 - 10:15 ]


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    xBooBear schreef:
    Sommige breuken zijn nog best te herstellen. Als het paard nog kan herstellen en nog een paardwaardig leven heeft, vind ik dat je het paard zijn kans moet geven.
    Maar als het een gecompliceerde breuk is en het paard er echt onder lijdt, vind ik dat je het paard moet laten gaan. Hij moet niet de rest van zijn leven lijden omdat jij hem niet op wil geven.
    Natuurlijk moet je vechten voor je paard, maar je moet ook weten wanneer het tijd is om hem te laten gaan.


    Precies. Het dier moet het zelf ook maar net allemaal willen. Als je wilt vechten voor je dier en je dier vecht mee (dat geldt tevens niet alleen voor paarden) dan vind ik dat je ervoor moet gaan. Wil het niet, omdat het dier ondraaglijke pijn heeft, dan moet je inderdaad weten wanneer het beter is om er een einde aan te maken.


    26 - 02 - '16

    Overkill schreef:
    Dat ligt volkomen aan de situatie. Met de huidige kennis en techniek, kunnen heel veel breuken vrij goed genezen worden. Het is een fabeltje dat paardenbotten niet goed kunnen helen. Net als bij ieder ander dier geldt wel dat hoe jonger het paard, hoe beter het bot heelt. Het grootste probleem met paarden is dat ze zwaar zijn, veel te zwaar om, zoals honden en katten dat wel kunnen, lang op drie benen te kunnen staan. Staan op drie benen kan makkelijk resulteren in nog een botbreuk voor een paard, doordat hij zijn drie gezonde benen overbelast of valt vanwege zijn slechte balans.
    Nu is hier een mooi systeem voor ontwikkeld, zo'n hang-systeem, maar dat is ook maar een tijdelijke oplossing. Een paard dat niet op zijn eigen benen kan staan wordt niet alleen heel ongelukkig, maar ook heel ongezond. In zijn lichaam gaan veel functies anders werken dan ze horen.
    Een operatie is bij een botbreuk hierdoor bijna onvermijdbaar. Een bekend risico hiervan is dat paarden na onder narcose te zijn geweest, bij het opstaan nog wel eens willen vallen en nog een been breken. Daarnaast is zo'n hele behandeling ontzettend duur. Zelfs al hou je ongelooflijk veel van je paard, de gemiddelde recreatie ruiter of manege eigenaar kan zo'n operatie niet veroorloven. Dat klinkt heel oneerlijk, maar het is niet anders. Kosten spelen in de paardenwereld sowieso een grote rol. Om deze reden zijn het ook vaak de toppaarden die behandeld worden bij een botbreuk. Deze paarden kunnen immers als ze genezen zijn weer geld verdienen, vaak als fokhengst of merrie. Toch zijn er ook paarden bij die na een botbreuk weer op internationaal niveau wedstrijden springen.
    Al met al blijkt dat het behandelen van een botbreuk vaak niet onmogelijk is. Hiervoor geldt dat hoe lager de breuk, hoe jonger en lichter het paard en hoe sneller de behandeling, hoe groter de kans op slagen. Vaak is een goede behandeling echter gewoon niet te veroorloven voor de eigenaar. En dan kan je jezelf afvragen of een spuitje niet een betere oplossing is, hoe verschrikkelijk dit ook niet mag zijn. Een niet goed genezen botbreuk zal onvermijdelijk resulteren in een diep ongelukkig, pijn lijdend paard. Dat is het allerlaatste waar je als paardenliefhebber op zit te wachten.


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Elros schreef:
    Mhe dit is een moeilijke stelling.

    Volgens mij heelt een breuk bij een paard niet zo makkelijk. En zal het de rest van zijn leven met pijn lopen...
    Natuurlijk is het niet leuk Voor de eigenaar, maar in dit geval moet je denk ik ook aan het dier denken.

    Ik ben dus oneens, een paard hoort de draven, galopperen, springen, stijgen, rollen en gek doen. Als hij dit in de paarden hemel kan doen, vind ik het niet dier vriendelijk om een paard voor jezelf te houden.


    Dit helemaal!


    You dare to gaze upon me?

    Oneens. Zelden komt een paard er boven op. Bespaar het beest een lijdensweg en maak het af. Het is verschrikkelijk en het is een van de moeilijkste en walgelijkste beslissingen op te nemen, want niemand laat zomaar een paard inslapen, ook al is de kans op herstel klein, maar ik gun geen enkel beest een lijdensweg.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Paarden zijn nu niet bepaald mijn specialiteit dus ik ga me hier niet uitgebreid over uitspreken, want ik weet daar echt niéts van. Maar als het dier er van afziet, en het kan niet normaal worden geheeld, lijkt het me beter dat het paard uit zijn/haar lijden wordt verlost.

    Beereo schreef:
    Ik heb nietzo veel verstand van paarden, maar ik heb wel een hond die ooit zijn poot brak. Na heel wat gedoe konden we heel veel geld uitgeven aan een of andere operatie, hem in laten slapen, of 3/4 van zijn poot er af halen. 1ste was voor ons geen optie en de 2de zouden we wel heel erg vinden. Dus het werdt optie 3, zijn poot er af.
    Maarja tot zo ver ik weet is een paart zonder 4 poten geen optie. En ik weet ook dat de kans dat je paard weer een vrolijk leven lijd na een botbreuk klein is, dus hoewel rottig is het waarschijnlijk bijna altijd beter het paard in te laten slapen.


    Volgens google, bestaan paardenprothesen, maar dat wordt waarschijnlijk niet gebruikt dan, vanwege de kostprijs.

    [ bericht aangepast op 23 feb 2015 - 17:30 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.