• De stelling van deze week luidt:
    Het is onnodig om een paard in te laten slapen als het een been breekt.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Overkill schreef:
    Dat ligt volkomen aan de situatie. Met de huidige kennis en techniek, kunnen heel veel breuken vrij goed genezen worden. Het is een fabeltje dat paardenbotten niet goed kunnen helen. Net als bij ieder ander dier geldt wel dat hoe jonger het paard, hoe beter het bot heelt. Het grootste probleem met paarden is dat ze zwaar zijn, veel te zwaar om, zoals honden en katten dat wel kunnen, lang op drie benen te kunnen staan. Staan op drie benen kan makkelijk resulteren in nog een botbreuk voor een paard, doordat hij zijn drie gezonde benen overbelast of valt vanwege zijn slechte balans.
    Nu is hier een mooi systeem voor ontwikkeld, zo'n hang-systeem, maar dat is ook maar een tijdelijke oplossing. Een paard dat niet op zijn eigen benen kan staan wordt niet alleen heel ongelukkig, maar ook heel ongezond. In zijn lichaam gaan veel functies anders werken dan ze horen.
    Een operatie is bij een botbreuk hierdoor bijna onvermijdbaar. Een bekend risico hiervan is dat paarden na onder narcose te zijn geweest, bij het opstaan nog wel eens willen vallen en nog een been breken. Daarnaast is zo'n hele behandeling ontzettend duur. Zelfs al hou je ongelooflijk veel van je paard, de gemiddelde recreatie ruiter of manege eigenaar kan zo'n operatie niet veroorloven. Dat klinkt heel oneerlijk, maar het is niet anders. Kosten spelen in de paardenwereld sowieso een grote rol. Om deze reden zijn het ook vaak de toppaarden die behandeld worden bij een botbreuk. Deze paarden kunnen immers als ze genezen zijn weer geld verdienen, vaak als fokhengst of merrie. Toch zijn er ook paarden bij die na een botbreuk weer op internationaal niveau wedstrijden springen.
    Al met al blijkt dat het behandelen van een botbreuk vaak niet onmogelijk is. Hiervoor geldt dat hoe lager de breuk, hoe jonger en lichter het paard en hoe sneller de behandeling, hoe groter de kans op slagen. Vaak is een goede behandeling echter gewoon niet te veroorloven voor de eigenaar. En dan kan je jezelf afvragen of een spuitje niet een betere oplossing is, hoe verschrikkelijk dit ook niet mag zijn. Een niet goed genezen botbreuk zal onvermijdelijk resulteren in een diep ongelukkig, pijn lijdend paard. Dat is het allerlaatste waar je als paardenliefhebber op zit te wachten.


    Dit, al lijkt het me inderdaad niet dat een paard dat enkele weken moet hangen erg gelukkig word. Een paard hoort normaal vrij te kunnen lopen en dat valt na een botbreuk nou eenmaal enkele weken niet te doen, maar het dier word er zeker niet gelukkig van.


    And I'm nothing. You've always said you want nothing.

    Spijtig genoeg is het niet mogelijk om je paard te laten revalideren. Been gebroken = in laten slapen.
    De kans dat een been zou herstellen is zeer klein en daarnaast kan je een paard niet in het gips e.d. steken, het blijven wilde dieren.
    De kosten zouden erg hoog oplopen :s

    http://www.demorgen.be/sport/erfgename-van-onassis-wil-overleden-paard-thuis-laten-begraven-a2151970/

    Dit is nog zo'n spijtig geval


    Darling, in the end, you've got to be your own hero, because everybody's busy trying to save themselves.

    Als het paard altijd pijn zou hebben tijdens het lopen, draven, galopperen, springen etc. Zou ik hem inlaten slapen (hoe verdrietig het ook is). Een paard doet veel met z'n benen en als een paard daar wat mee heeft, heeft hij er direct erg veel last van, omdat al zijn gewicht wordt verdeeld over 4 benen en als een been niet goed functioneert is dat best een groot hinder. Een nadeel is voor mensen met weinig geld alleen het paard onderzoeken door de dierenarts is al enorm duur laat staan eventueel een operatie, veel mensen willen daar geen geld insteken... Ik blijf persoonlijk het nog steeds bijzonder vinden dat die dunne paardenbenen zoveel kunnen hebben, kijk maar naar de topsport. Hindernissen van 1,60 waar ze met een snelheid over heen gaan zonder een been te breken.....

    Iedereen heeft het over draven en galopperen hier, maar dat is niet eens wat elk paard leuk vindt om te doen. Er zijn dressuurpaarden die amper galopperen - en springpaarden die dat juist wel doen. Als een actief sportpaard zijn been breekt - door bijvoorbeeld te vallen na een sprong -, is het mogelijk dat zijn been weer goed hersteld. Neem daarbij wel, inderdaad, de kosten van de dierenarts, operatie en medicatie voor lief. Een paard kan herstellen zonder volledige pijn, maar zal nooit meer dat zware werk doen wat hij daarvoor deed. Een licht sprongetje op zijn tijd kan best, maar niet meer voor altijd. Er zijn zat voorbeelden van op youtube.

    Ik ben het dus oneens.


    Not every fairy tales ends with: and they lived happily ever after - Prince Harry of Wales

    Ehh.. Jongens, er bestaat zoiets als een operatie hé!

    Ik ben het hiermee oneens want als een paard een been breekt, dat kan helen maar dan moet een paard heel lang op stal staan en als je een paard hebt dat gewend is elke dag naar buiten te gaan is dat geen leven voor dat paatd, dan kun je hem beter uit zijn lijden verlossen zeker als het al een oud paard is


    The best part of the day is comming home to a wagging tail <3

    Star_Writers schreef:
    Ehh.. Jongens, er bestaat zoiets als een operatie hé!

    Ik weet niet veel over paarden, maar probeer maar goed een paar te opereren en hem daarna weet goed laten herstellen. Ik denk dat het proces eerder in dit topic is uitgelegd.


    Seasons will change, but I shall remain

    Even kijken. Ik ben het er deels mee eens en deels mee oneens.

    Stel: Het paard zijn passie is om wedstrijden te rijden, dressuur etc. dan zou dit zo weggenomen worden van het paard. Het paard gaat geïsoleerd raken in zijn stal of kan op het weiland grazen, maar het is en blijft het paard zijn passie om wedstrijden te rijden, dan is het sneu om hem te laten leven wanneer de breuk te groot is.
    Maar wanneer het paard goed zal herstellen kan het met fysiotherapie geholpen worden om toch nog zijn dingen te kunnen doen, alleen geen wedstrijden, maar dan kan het paard nog wel doen wat hij leuk vindt.

    Wanneer je dan een paard hebt dat alleen maar op weilanden graast en vrij is om te gaan en te staan waar hij wil, dan zou de breuk hersteld kunnen worden (mits het niet té erg is). Dat paard heeft namelijk geen passie en weet niet beter dan grazen op de weide.

    Geloof me of niet, maar paarden hebben echt lol in wat ze doen (wedstrijden of grazen) en zetten zich ook volledig in voor hetgeen waarvan ze genieten.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Overkill schreef:
    Dat ligt volkomen aan de situatie. Met de huidige kennis en techniek, kunnen heel veel breuken vrij goed genezen worden. Het is een fabeltje dat paardenbotten niet goed kunnen helen. Net als bij ieder ander dier geldt wel dat hoe jonger het paard, hoe beter het bot heelt. Het grootste probleem met paarden is dat ze zwaar zijn, veel te zwaar om, zoals honden en katten dat wel kunnen, lang op drie benen te kunnen staan. Staan op drie benen kan makkelijk resulteren in nog een botbreuk voor een paard, doordat hij zijn drie gezonde benen overbelast of valt vanwege zijn slechte balans.
    Nu is hier een mooi systeem voor ontwikkeld, zo'n hang-systeem, maar dat is ook maar een tijdelijke oplossing. Een paard dat niet op zijn eigen benen kan staan wordt niet alleen heel ongelukkig, maar ook heel ongezond. In zijn lichaam gaan veel functies anders werken dan ze horen.
    Een operatie is bij een botbreuk hierdoor bijna onvermijdbaar. Een bekend risico hiervan is dat paarden na onder narcose te zijn geweest, bij het opstaan nog wel eens willen vallen en nog een been breken. Daarnaast is zo'n hele behandeling ontzettend duur. Zelfs al hou je ongelooflijk veel van je paard, de gemiddelde recreatie ruiter of manege eigenaar kan zo'n operatie niet veroorloven. Dat klinkt heel oneerlijk, maar het is niet anders. Kosten spelen in de paardenwereld sowieso een grote rol. Om deze reden zijn het ook vaak de toppaarden die behandeld worden bij een botbreuk. Deze paarden kunnen immers als ze genezen zijn weer geld verdienen, vaak als fokhengst of merrie. Toch zijn er ook paarden bij die na een botbreuk weer op internationaal niveau wedstrijden springen.
    Al met al blijkt dat het behandelen van een botbreuk vaak niet onmogelijk is. Hiervoor geldt dat hoe lager de breuk, hoe jonger en lichter het paard en hoe sneller de behandeling, hoe groter de kans op slagen. Vaak is een goede behandeling echter gewoon niet te veroorloven voor de eigenaar. En dan kan je jezelf afvragen of een spuitje niet een betere oplossing is, hoe verschrikkelijk dit ook niet mag zijn. Een niet goed genezen botbreuk zal onvermijdelijk resulteren in een diep ongelukkig, pijn lijdend paard. Dat is het allerlaatste waar je als paardenliefhebber op zit te wachten.


    Ik was dus bezig met een argument schrijven, maar kon de woorden niet vinden. En jou reacties heeft precies in zich wat ik wou schrijven.


    take me back to the basics and the simple life

    Bcollienr1 schreef:
    Ik ben het hiermee oneens want als een paard een been breekt, dat kan helen maar dan moet een paard heel lang op stal staan en als je een paard hebt dat gewend is elke dag naar buiten te gaan is dat geen leven voor dat paatd, dan kun je hem beter uit zijn lijden verlossen zeker als het al een oud paard is


    Dit bedoel ik. Een paard moet weken, met pech maanden op stal staan en dat kan je een dier gewoon niet aandoen als het gewend is veel te bewegen.


    And I'm nothing. You've always said you want nothing.

    Square schreef:
    Ik weet echt helemaal niets van paarden, dus een zinnig oordeel kan ik hier niet over vellen. Het klinkt in ieder geval wel een beetje overdreven, maar ik kan me ook voorstellen dan juist een beenbreuk bij paarden heel lastig zal helen en een paard dat nauwelijks nog kan lopen zal vast ook niet gelukkig zijn.


    Why so serious? :]

    LiamJamesPayne schreef:
    Ik heb echt 0 verstand van paarden. Dus ja.

    Ben blij dat ik niet de enige ben. Ik vind deze stelling ook niet zo boeiend eigenlijk :X


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Star_Writers schreef:
    Ehh.. Jongens, er bestaat zoiets als een operatie hé!

    Een operatie zorgt er niet altijd voor dat je been 100% geneest, hé! Een gebroken been moet ook vanzelf herstellen door het been te laten rusten, en dat gaat moeilijk bij paarden omdat ze dag en nacht staan.


    Ik wil een tuin vol egels

    Als het paard veel pijn heeft en niet meer kan leven, dan wel ja. Anderniet

    Het is duidelijk dat het paard zijn/haar eigen leven niet terugkrijgt als het eenmaal een been gebroken heeft. Een paard is een zwaar dier dat constante beweging wil en moet hebben. Het paard wil springen, rennen, wandelen, etc. Als het dan een been gebroken heeft wordt het moeilijk om te herstellen. Soms wordt een paard ingeslapen om economische redenen, de kosten voor de verzorging kunnen hoger zijn dan de waarde van het paard na herstel. Maar dikwijls is het zo dat het letsel zo ernstig is dat men het dier niet kan redden.

    Ik weet dus zo goed niet wat ik van deze stelling moet vinden.

    [ bericht aangepast op 25 feb 2015 - 16:07 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.