• Op school heb ik 2 vriendinnen, maar de laatste tijd voel ik me soort van uitgesloten door 1 van hen.

    Sasha* is een heel goede vriendin waar ik mee kan praten als ik ergens mee zit en altijd op de hoogte van me wil zijn. Ik ga vaak met haar eten na school, of iets drinken. We spreken ook wel eens af om te gaan shoppen, en ze heeft best veel leuke spullen gegeven aan me die ze zelf niet meer gebruikte. (Een tas, jas, mascara, topjes, oorbellen,..) Kortom, voor mij is ze een echte vriendin.

    Lien* ken ik een jaar langer dan Sasha. Wij zaten namelijk in dezelfde klas in het 1ste jaar op de hogeschool. Sasha in een andere klas. Pas in het 2de jaar begon ik Sasha te leren kennen. Lien kende haar wel al een beetje, maar ging daarvoor nog niet zo veel met haar om.
    Lien is iemand die niet veel naar de lessen gaat. Ik zou zeggen dat ze naar "zo weinig mogelijk" lessen probeert te gaan. (Alleen bij moeilijke vakken of wanneer er een test is, aanwezigheid verplicht is, groepswerk,..) Daardoor kent Lien de klasgenoten niet zo goed, en ben ik zowat de enige waar ze echt op kan terugvallen. In het 1ste jaar zijn we misschien 2x samen gaan eten na school, en ben ik 1x bij haar thuis mogen logeren. Ik zag haar toen ook als vriendin ook al was het niet zo veel dat we samen deden. Dat was ook wel puur omdat ze amper naar school ging en ik dacht dat ze na school toch altijd naar haar vriendje ging.

    Ongeveer bij de start van het 3de jaar (okt.) kreeg ik al vermoedens dat zij wel eens afspraken waar ik niet bij uitgenodigd was. Dat vond ik geen probleem, ik spreek immers ook vaker af met Sasha zonder Lien te vragen. Waar ik wel mee zit is dat Lien mij nooit meer vraagt samen iets met haar te doen behalve als Sasha er ook bij is.

    - Zo waren ik en Sasha eens op school op de pc's. Lien stuurde Sasha toen een bericht om samen te gaan dineren. Lien was niet op school. Ik had geen bericht van haar gekregen. Sasha vroeg mij meteen mee. Een week (of 2) later sms'te Lien ons beide om te dineren met z'n 3. Oké.

    - ! Gisteren vroeg Sasha om samen iets te gaan drinken na de les. Dat deden we. Ze haalde even haar gsm boven en zag toen dat ze sms'jes had. "Oh Lien heeft gestuurd" zei ze. Terwijl ze een antwoord typte, zei ze (onbewust) stilletjes wat ze aan het typen was: "Ik heb morgen les tot ...". Ik vroeg toen van "Wie vraagt tot hoe laat je les hebt?". Normaal vraag ik zulke dingen niet, ik respecteer anderen hun privézaken. Nu deed ik dat omdat Sasha zelf dat ook vaak aan mij vraagt, en ik bevestiging wilde over wat ik dacht. Namelijk dat het Lien zou zijn. "Lien, maar ik heb echt tot laat les.." zei ze rustig. Ik vroeg niet door, omdat dit voor mij al genoeg zei en ik door had dat ze er niet veel over kwijt wilde. Lien wilde vast weer met haar wat gaan eten na school. Ik checkte mijn gsm ook, maar Lien had mij niks gestuurd. (Terwijl we een uur daarvoor wel iets naar elkaar hadden gestuurd over groepswerk.)
    Ik mocht even Sasha haar gsm lenen om mijn punten van het laatste examen te zien. ! Opeens kreeg Sasha 2 sms'jes binnen van Lien. Zoals ik al eerder zei, zou ik uit respect niet lezen, maar omdat ik echt bevestiging wilde dat ze gingen afspreken wierp ik een bik van een halve sec. op de 2 sms'jes. Ik zag het woord "film", en in het 2de sms'je "Roodkapje" wat wellicht over de film zou gaan. Dit zei me genoeg. Lien is niet iemand die over een film zou praten via sms dus het ging er wel degelijk over dat ze gingen afspreken alleen was het dit keer geen etentje.
    - Lien zit bij mij voor een groepswerk, en we zouden vandaag met heel de groep afspreken op school tijdens de middagpauze. Ik en Lien gingen eerst ergens eten halen, en Sasha kwam ook. ! Toen hoorde ik Lien ineens tegen Sasha zeggen "Vrijdag bij mijn thuis hé?". Sasha: "Ja, vrijdag." Hallo, ik zit amper een meter van jullie? -_- Ik heb gedaan alsof ik het niet had gehoord. En dat dachten ze waarschijnlijk ook of Lien toch..

    Het voelt alsof ik alleen nog maar goed ben voor school bij Lien.. We hebben sinds het 1ste jaar echt niéts meer met z'n 2 gedaan.

    Daarbij zijn dit niet de enige dingen waar Lien Sasha bij had uitgenodigd en mij niet. Als jullie die ook graag zouden horen, mag je het gerust vragen. Ik wil het wel kwijt. Ik heb het nu er niet bijgezet omdat het bericht anders zo lang is (en ik bang ben dat niemand het leest).

    Ik denk dat jullie mij gaan adviseren met haar te praten maar ik wil er liever niet met ze over hebben.
    1. We zijn ook weer geen "hartsvriendinnen".
    2. Ik wil niet dat Lien ineens met mij afspreekt terwijl zij dat niet zou willen.

    Daarom: hebben jullie misschien tips waardoor ik dit mij minder zou aantrekken? Of zijn er mensen die dit verhaal herkennen? Het helpt mij wel als ik weet dat ik niet de enige ben die dit gevoel ook heeft. Verder bedankt om dit allemaal te lezen. :)

    * Om deze personen anoniem te houden zijn de namen fictief.


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik herken dit wel, maar dan op twee andere manieren. Het is echt rot dat zo'n dingen gebeuren, zeker als je er constant bij of tussen zit. Ik kan je inderdaad adviseren om eens met haar te praten, maar je gaf al twee punten aan waarom je dat liever niet zou doen. Misschien kan je hier eens over praten met Sasha? Spreek eventueel ook eens met haar af zonder Lien er bij te betrekken, dan weet ze hoe het voelt. Of zoek iemand anders waarmee je iets leuks kan gaan doen om je er minder van aan te trekken. Serieus, mensen die zo doen zijn je vriendschap niet waard, dus ook niet als ze je alleen nodig heeft op school. Misschien is het tijd om die Lien te vergeten en verder te gaan met andere dingen, je hier steeds druk om blijven maken heeft niet veel zin.
    Ik wens je er succes mee en als je nog iets kwijt wil, m'n pb staat open, zeker omdat ik het zelf herken.


    16 - 09 - '17

    Trek haar zelf eens aan de mouw dan? Benader Lien en ga zelf eens wat leuks met haar afspreken. (:


    ars moriendi

    Awh, dat sucks! Echt heel erg. Ik herken het eerlijk gezegd ook. Misschien kan je proberen om Lien te benaderen? In plaats van wachten dat zij jou nadert?


    -

    Apocalyptic schreef:
    Trek haar zelf eens aan de mouw dan? Benader Lien en ga zelf eens wat leuks met haar afspreken. (:

    Inderdaad. ^^ Bovendien kan het zijn dat, precies wat jij beschrijft, ook voor Lien goldt, toen jij en Sasha telkens afspraken zonder haar. Misschien durfde zij jou ook niet te benaderen, maar Sasha wel, en is deze situatie zo ontstaan.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Reigns schreef:
    Ik herken dit wel, maar dan op twee andere manieren. Het is echt rot dat zo'n dingen gebeuren, zeker als je er constant bij of tussen zit. Ik kan je inderdaad adviseren om eens met haar te praten, maar je gaf al twee punten aan waarom je dat liever niet zou doen. Misschien kan je hier eens over praten met Sasha? Spreek eventueel ook eens met haar af zonder Lien er bij te betrekken, dan weet ze hoe het voelt. Of zoek iemand anders waarmee je iets leuks kan gaan doen om je er minder van aan te trekken. Serieus, mensen die zo doen zijn je vriendschap niet waard, dus ook niet als ze je alleen nodig heeft op school. Misschien is het tijd om die Lien te vergeten en verder te gaan met andere dingen, je hier steeds druk om blijven maken heeft niet veel zin.
    Ik wens je er succes mee en als je nog iets kwijt wil, m'n pb staat open, zeker omdat ik het zelf herken.

    Ik denk dat Sasha het wel weet dat niet leuk is. We wilden een keer na de examens shoppen en toen zei ze "Zullen we Lien beter ook niet vragen? Anders gaat ze dat niet zo leuk vinden als ze erachter komt dat we haar niet hebben gevraagd." Maar zo denkt Lien dus nooit, en Sasha wel. Ik merkte het ook doordat ze kort antwoordde met "Ja, vrijdag" om er verder niet over te hebben.
    Dat afspreken met Sasha zonder Lien, heb ik wel eens gedaan maar niet om Lien bewust te maken van het gevoel. Zo gingen ik en Sasha vorige week naar een feestje, en ik vroeg de dag ervoor Lien nog mee. Maar ze had geen zin. Een uur later stuurde Lien naar mij en Sasha tegelijk wanneer we samen naar een shoppingscenter zouden gaan (dat hadden we eens afgesproken). Dus het leek erop dat ze zich toch uitgesloten voelde, hoewel ze er zelf voor koos niet naar het feestje te gaan. Maar ipv met mij af te spreken, spreekt ze nog eens alleen af met Sasha.. :/
    Maar je hebt gelijk, vandaag begon ik echt te denken om Lien achter me te laten. Zo wil ik proberen niet meer bij haar in groepswerken te zitten. Zij verwacht altijd dat ik met haar ga, omdat ze verder niemand echt kent. En ik ga haar niet meer op de hoogte houden van testen, dat is ook haar eigen verantwoordelijkheid. Eerst wilde ik dat nog wel doen, maar na gisteren doe ik dat niet meer. (Ze heeft vandaag een test gemist, of ze er van wist weet ik niet. En ik voel me zeker niet schuldig na hoe ze vandaag deed.)
    Heel erg bedankt, Sylvie. ^^ Ik ga zeker proberen Lien aan de kant te zetten wat betreft school om toch al zeker te zijn dat ze me niet alleen gebruikt daarvoor.

    [ bericht aangepast op 24 feb 2015 - 23:50 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    WunWegWunDarWun schreef:
    (...)
    Inderdaad. ^^ Bovendien kan het zijn dat, precies wat jij beschrijft, ook voor Lien goldt, toen jij en Sasha telkens afspraken zonder haar. Misschien durfde zij jou ook niet te benaderen, maar Sasha wel, en is deze situatie zo ontstaan.

    Ja, klopt. Ik heb het net uitgelegd hierboven. (Toen zag ik jullie bericht nog niet.) Ik dacht inderdaad misschien dat Lien zich ook buitengesloten voelde.

    Zoals jullie zeggen, heb ik inderdaad ook gedacht om eens misschien met Lien alleen af te spreken. Ik weet alleen echt niet waarvoor, want vaak neemt ze meteen na school de bus. Ik weet niet waarom maar ergens durfde ik ook niet zo. Ik moet er wel ff over nadenken waarom ik precies niet zo durf.. En momenteel kan ik niet echt nadenken.

    [ bericht aangepast op 24 feb 2015 - 23:39 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    FoxAngel schreef:
    (...)
    Ja, klopt. Ik heb het net uitgelegd hierboven. (Toen zag ik jullie bericht nog niet.) Ik dacht inderdaad misschien dat Lien zich ook buitengesloten voelde.

    Zoals jullie zeggen, heb ik inderdaad ook gedacht om eens misschien met Lien alleen af te spreken. Ik weet alleen echt niet waarvoor, want vaak neemt ze meteen na school de bus. Ik weet niet waarom maar ergens durfde ik ook niet zo. Ik moet er wel ff over nadenken waarom ik precies niet zo durf.. En momenteel kan ik niet echt nadenken.

    Ik heb ook een schoolvriendin. Eigenlijk doen we alleen op school dingen met ellaar en gaan we soms nog even naar de stad. Een echte vriendin kan ik haar niet noemen. Eens in de zoveel tijd gaan we wel eens een drankje in een café doen. Gewoon even gezellig zitten. Misschien is dat een idee?


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Oké ik denk dat ik weet waarom ik het niet zo durfde. Er is namelijk niet echt 1 concrete reden ervoor. Zo voelde het alsof ze niet meer dan schoolvrienden wilde zijn de keren dat ik met haar sms'te, maar ze daarna niks meer stuurde als ik een "langer" bericht stuurde. Alsof ze terugtrok omdat het persoonlijk werd, zo voelde het voor mij. (Wat ook weer niet zo persoonlijk was, ik vertelde gewoon hoe ik baalde van mijn slechte punten en waardoor het kwam.) Daardoor liet ik altijd een bepaalde afstand tussen ons, ik praatte niet meer over mijn problemen met haar.
    En ik heb denk ik haar nog wel eens gevraagd iets te gaan doen heel vroeger, maar dat ze toen zei dat ze naar haar vriendje ging. Waardoor ik eigenlijk dacht dat ze er toch geen tijd meer zou hebben. En haar vriendje belangrijker is. (Maar zo mocht ik niet denken natuurlijk.)

    Fereale schreef:
    (...)
    Ik heb ook een schoolvriendin. Eigenlijk doen we alleen op school dingen met ellaar en gaan we soms nog even naar de stad. Een echte vriendin kan ik haar niet noemen. Eens in de zoveel tijd gaan we wel eens een drankje in een café doen. Gewoon even gezellig zitten. Misschien is dat een idee?

    Ik vond het eerst niet zo erg dat we gewoon schoolvriendinnen waren. Omdat ik dacht dat ze gewoon in het algemeen niet afsprak met mensen van school. Nu vind ik dit wel niet zo leuk omdat ze mij al langer kent dan Sasha. En omdat wij nog wel dingen samen doen met school en daar buiten niet. Het gaf mij het gevoel dat ik "niet leuk genoeg" ben om wat te gaan doen. Mijn zelfbeeld is niet lager hier door. : ) Ik weet dat ik zo niet moet denken.
    Ik ga er over nadenken om eens iets met haar te gaan drinken of dat ik haar toch loslaat. Ik wil het nog wel eens kans geven.

    In ieder geval bedankt. Allemaal trouwens. ^^

    [ bericht aangepast op 24 feb 2015 - 23:52 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Emison schreef:
    Awh, dat sucks! Echt heel erg. Ik herken het eerlijk gezegd ook. Misschien kan je proberen om Lien te benaderen? In plaats van wachten dat zij jou nadert?


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik had dit niet verwacht maar ik heb vannacht bijna niet kunnen geslapen terwijl ik wel moe was. Ik lag heel de tijd met dit in m'n hoofd, ik dacht niet dat het mij echt zo veel deed. ;S

    Jullie reacties heeft me wel doen nadenken dat ze inderdaad misschien mij niet durft te vragen. Hoewel ik er niet helemaal kan inkomen omdat zij wél altijd durft te vragen m'n notities te lenen en andere zaken voor school.. En ze weet dat ik dat niet altijd graag doe. (Ik vraag dit zowat nooit aan haar doordat ik altijd in de lessen ben.) En ook omdat zij weet dat ik een verlegen persoon ben, en zij is dat niet.

    Anyway, om het nog een kans te geven en te polsen of ze niet alleen nog met me omgaat met school was ik het volgende van plan.
    Ik heb straks les met haar, en ga dan vragen of ze na de les met mij iets wil gaan drinken bij een nieuwe bar. Als ze niet kan, vraag ik wanneer ze wel tijd heeft. Als ze dit wat wegwuift, dan is het wel een beetje duidelijk. Ik ben wel benieuwd hoe ze gaat reageren.
    Ik denk dat dit een goed idee is?


    Ik wil een tuin vol egels

    Weet je wat het is, sommige vrienden zijn inderdaad alleen voor op school, en weer anderen voor buiten school.

    Zo heb ik op mijn nieuwe school vriendinnen en vrienden waar ik tijdens de les altijd heel veel lol mee heb, en enkele keren mee heb gegeten na schooltijd. Maar ik heb ook vriendinnen in de klas waar ik meer mee doe na schooltijd. Bij dat hebben we ook een grote vrienden groep met daarin weer groepjes (om het zo even te zeggen)

    Als je graag met "Lien" wilt afspreken dan zou je het zelf moeten aangeven. En dit klinkt misschien beetje stom, maar met sommige mensen heb je een betere klik dan met anderen. Dit heb jij met Sasha en Lien blijkbaar ook. Maar jij en Lien blijkbaar niet echt. Dat betekend natuurlijk niet dat je geen vrienden kan zijn.


    Alleen maar tranen van geluk

    FoxAngel schreef:
    Ik had dit niet verwacht maar ik heb vannacht bijna niet kunnen geslapen terwijl ik wel moe was. Ik lag heel de tijd met dit in m'n hoofd, ik dacht niet dat het mij echt zo veel deed. ;S

    Jullie reacties heeft me wel doen nadenken dat ze inderdaad misschien mij niet durft te vragen. Hoewel ik er niet helemaal kan inkomen omdat zij wél altijd durft te vragen m'n notities te lenen en andere zaken voor school.. En ze weet dat ik dat niet altijd graag doe. (Ik vraag dit zowat nooit aan haar doordat ik altijd in de lessen ben.) En ook omdat zij weet dat ik een verlegen persoon ben, en zij is dat niet.

    Anyway, om het nog een kans te geven en te polsen of ze niet alleen nog met me omgaat met school was ik het volgende van plan.
    Ik heb straks les met haar, en ga dan vragen of ze na de les met mij iets wil gaan drinken bij een nieuwe bar. Als ze niet kan, vraag ik wanneer ze wel tijd heeft. Als ze dit wat wegwuift, dan is het wel een beetje duidelijk. Ik ben wel benieuwd hoe ze gaat reageren.
    Ik denk dat dit een goed idee is?


    Ik ben benieuwd naar haar antwoord want om heel eerlijk te zijn krijg ik geen hoogte van 'lien'.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Croyance schreef:
    (...)

    Ik ben benieuwd naar haar antwoord want om heel eerlijk te zijn krijg ik geen hoogte van 'lien'.

    Ja, ik ook. Houd ons op de hoogte!


    ars moriendi

    Rowling schreef:
    Weet je wat het is, sommige vrienden zijn inderdaad alleen voor op school, en weer anderen voor buiten school.

    Zo heb ik op mijn nieuwe school vriendinnen en vrienden waar ik tijdens de les altijd heel veel lol mee heb, en enkele keren mee heb gegeten na schooltijd. Maar ik heb ook vriendinnen in de klas waar ik meer mee doe na schooltijd. Bij dat hebben we ook een grote vrienden groep met daarin weer groepjes (om het zo even te zeggen)

    Als je graag met "Lien" wilt afspreken dan zou je het zelf moeten aangeven. En dit klinkt misschien beetje stom, maar met sommige mensen heb je een betere klik dan met anderen. Dit heb jij met Sasha en Lien blijkbaar ook. Maar jij en Lien blijkbaar niet echt. Dat betekend natuurlijk niet dat je geen vrienden kan zijn.

    Ik snap wat je bedoelt. Ik dacht eerst dat Lien al genoeg vrienden had buiten school waardoor ze geen behoefte had om echte vrienden te worden met mensen op school. Maar dat blijkt dus niet zo gezien ze wel nog wil afspreken met Sasha. En eigenlijk heb ik niet echt het gevoel dat de klik tussen Sasha en Lien veel groter is, dan de klik tussen Lien en mij. Ik denk dat ik en Sasha even veel weten over Lien, als Lien even veel weet over mij of Sasha. Als dit niet zou zijn, hebben ze het wel heel goed verborgen wat niet het geval is, denk ik. Want ze verbergen hun afspraken al niet goed.

    Update
    Ik en Lien zouden dus vandaag samen les hebben om 14u. Anderhalf uur ervoor begon ik haar te sms'en met de vraag om na de les iets te gaan drinken. Ik ga ff het gesprek letterlijk quoten, zo kunnen jullie beter oordelen. De tijden staan erbij.
    De onderstreepte tekst is
    Lien.
    [12.34] Er is en nieuwe Bubble Tea bar aan X. Gaan we na de les daar heen?
    [12.36] Ik heb al iets gepland na school, ander keertje! (Dit vond ik wel een positief antwoord, en met een uitroepteken doet ze ook niet vaak)
    [12.40] Oke, wanneer kan je? Want ik ben wel benieuwd naar die nieuwe Bubble Tea xd
    [12.44] Deze week niet meer xd Volgende week dindag misschien? xd
    [12.59] Dan heb je eerder gedaan dan mij denk ik ;o Volgende woensdag anders? Als je weer Engels bij mij komt volgen xd
    [13.41] Ben op school
    [14.00] Kom je nog? De leerkracht is er nog niet
    [14.02] Huh 't is toch om 16u?
    [14.06] Nee om 14u tot 16u
    [14.13] Omgggg
    [14.59] D:

    Dat was het. Ik merkte wel dat ze echt een uur niet meer antwoordde. Daarvoor antwoordde ze wel snel. Kon zijn dat ze het druk had natuurlijk, maar ze is ook niet meer teruggekomen op toen ik woensdag voorstelde. Ik heb liever dat mensen dan zeggen "Ik weet het nog niet, ik laat je het nog weten" of zo. :/
    Maar ze had zich dan ook nog eens van uur vergist. Ze komt al niet vaak naar de lessen, vergist ze zich ook nog van uur. Hm, typisch.


    Ik wil een tuin vol egels

    Gewoon zelf initiatief nemen en zien of het wedezijds werkt?
    En tja, sommige mensen zijn niet steeds in de stad of hebben andere dingen te doen, die ze misschien niet graag delen?

    [ bericht aangepast op 25 feb 2015 - 20:40 ]


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...