• Hoi allemaal.

    Ik zat vorig jaar met een meisje in mijn stamklas en dit jaar enkel met haar twee vakken in de klas. Vorig jaar zag ze er qua gewicht heel normaal en gezond uit. Dit jaar is het anders, heel anders. Ze is heel, heel dun. Het viel me voor het eerst op na de herfstvakantie toen de docent van een van de klassen die we samen hebben zei dat ze zo dun was geworden en nou ja, het was vrij genânt voor dat meisje. Kijk, niet iederee die dun is heeft een probleem, like, duh, ik ben vroeger zelf ook heel dun geweest dat het ongezond leek, terwijl ik een snelle stofwisseling heb. Enfin, ik ga niet met dit meisje om behalve soms een praatje, dus ik moet niet te snel conclusies trekken. Maar: volgens mij is ze weer meer afgevallen. Ik zie haar wel eens in pauzes, maar niet echt eten, maar wie ben ik? Ik vergeet elke dag eten mee te nemen naar school, wat denken mensen van mij? Daarbij, weet ik veel of ze begin pauze eet of whenever. Like, nee. Maar ik vind haar er niet gezond uitzien. Ze droeg vandaag een wijde rok met een legging en ze had enorm dunne spillebeentjes en haar blouse zat best wijd. Ik heb niet het idee dat ze haar lichaam verbergt, want ze draagt skinny jeans (die niet altijd skinny zitten op het moment) en strakke shirts, etc. Ik weet dat ik bij lange na niet genoeg informatie heb en ik vind het daarom voorbarig om er misschien een van haar vrienden naar te vragen of een docent in privé vertellen wat ik denk (zonder haar naam te noemen, wil eerst weten wat de docent vindt). Punt is: zie ik dingen die er niet zijn en is ze gewoon afgevallen om weet ik wat voor verklarende reden of is er echt iets? Ik zit er mee in mijn maag. Wat vinden jullie dat ik moet doen of juist niet?

    Dank je wel voor lezen.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ik zou er met een leraar over praten. Al denk ik niet dat dat meisje zit te wachten op hulp. Je kan het wel proberen.
    Is ze wel 16? Want scholen hebben vaak de regel dat als je geen 16 bent, je ouders worden gebeld bij persoonlijke problemen.

    Dan heeft ze volgens mij Anorexia, of Boulmia....Mijn vriendin heeft dat ook gehad, en dat is vrij ernstig. Ik zou maar even met haar gaan praten :\

    Hebben andere klasgenoten het haar verteld? Heeft ze een zus/ broer?
    Zo, nee dan zou ik het haar echt vertellen, misschien negeert ze het, maar dan heb je het haar in ieder geval verteld.
    Wat ook zo kan zijn is dat er andere klasgenoten zijn die het alleen maar goed vinden dat ze afvalt (niet dat ik het zelf heb meegemaakt, maar ik heb er wel eens over gehoord) dit versterkt het alleen maar.

    Heeft ze een zus of broer dan zou ik die het echt vertellen, want hij of zij zal daar dan (denk ik) beter op letten.
    En zal haar verder aanmoedigen om meer te eten.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Hmm. Nou op zich vinden vrouwen het niet erg als iemand een complimentje geeft dat ze zijn afgevallen, dus misschien kun je dat eens doen? En als ze daarop ingaat vragen hoe ze dat heeft gedaan? Alsof je tips wilt, desnoods omdat een vriendin van je ermee bezig is als het totaal ongeloofwaardig is als je zelf zou willen afvallen? Misschien vind je dan een opening?


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik voel me niet goed genoeg bevriend om haar er eens naar te vragen, maar om eerlijk te zijn vind ik dat ze er niet heel gezond meer uit ziet. Dus ik zal dit topic eens volgens voor tips.

    Nou ja, eerlijk gezegd vind ik dat niemand zich met elkaars gewicht moet bemoeien, daarnaast zal ze hopelijk ook vriendinnen/ouders/andere familie hebben die een beetje op haar letten. Dit is niet jouw verantwoordelijkheid. Het is wel lief van je dat je bezorgd bent.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Angmar schreef:
    Hmm. Nou op zich vinden vrouwen het niet erg als iemand een complimentje geeft dat ze zijn afgevallen, dus misschien kun je dat eens doen? En als ze daarop ingaat vragen hoe ze dat heeft gedaan? Alsof je tips wilt, desnoods omdat een vriendin van je ermee bezig is als het totaal ongeloofwaardig is als je zelf zou willen afvallen? Misschien vind je dan een opening?

    Ergens vind ik dit een goed idee om met haar aan de praat te geraken, maar tegelijk niet omdat dat complimentje juist een aanmoediging is voor het afvallen.

    Is er op school een verantwoordelijke voor leerlingenbegeleiding? Misschien aan die persoon melden, en dan zal hij/zij eens praten met haar. (Ga ook wel even na of dat echt wordt gedaan, en ze het bv. niet ernstig nemen en laten voor wat het is.)


    Ik wil een tuin vol egels

    WunWegWunDarWun schreef:
    Nou ja, eerlijk gezegd vind ik dat niemand zich met elkaars gewicht moet bemoeien, daarnaast zal ze hopelijk ook vriendinnen/ouders/andere familie hebben die een beetje op haar letten. Dit is niet jouw verantwoordelijkheid. Het is wel lief van je dat je bezorgd bent.


    Yup.


    26 - 02 - '16

    WunWegWunDarWun schreef:
    Nou ja, eerlijk gezegd vind ik dat niemand zich met elkaars gewicht moet bemoeien, daarnaast zal ze hopelijk ook vriendinnen/ouders/andere familie hebben die een beetje op haar letten. Dit is niet jouw verantwoordelijkheid. Het is wel lief van je dat je bezorgd bent.

    Bovendien is het, zoals je zelf al zei, dat je niet weet wat er aan de hand is. Er zullen vast personen zijn die van haar reden(en) afweten, dus ik vind niet dat anderen ermee horen te bemoeien. Misschien voelt ze zich daardoor enkel minder door. Het valt me wel op dat er direct afgegaan wordt op boulimia of anorexia. Mensen, dat iemand dun is hoeft dat niet per se te betekenen. Maar ik weet eveneens niet wat er aan de hand is, dus ik houd verder op.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Sacramental schreef:
    (...)
    Bovendien is het, zoals je zelf al zei, dat je niet weet wat er aan de hand is. Er zullen vast personen zijn die van haar reden(en) afweten, dus ik vind niet dat anderen ermee horen te bemoeien. Misschien voelt ze zich daardoor enkel minder door. Het valt me wel op dat er direct afgegaan wordt op boulimia of anorexia. Mensen, dat iemand dun is hoeft dat niet per se te betekenen. Maar ik weet eveneens niet wat er aan de hand is, dus ik houd verder op.

    Klopt, het kan ook gewoon zijn dat ze is afgevallen door stress. Ik zou zelf niet met haar erover beginnen, want dat komt inderdaad bemoeiend over. Daarom aan de leerlingenbegeleider melden of een familielid of zo.


    Ik wil een tuin vol egels

    Kaj schreef:
    Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik voel me niet goed genoeg bevriend om haar er eens naar te vragen, maar om eerlijk te zijn vind ik dat ze er niet heel gezond meer uit ziet. Dus ik zal dit topic eens volgens voor tips.


    Dat heb ik dus ook. Als ik haar erover vraag kom ik in een heel persoonlijke sfeer, die we niet hebben.

    Topic: ik ken haar vrienden wel en ze heeft volgens mij geen familie op school zitten. Ze woont ook buiten mijn stad, dus ik weet niets van haar leven buiten school af op een paar dingen na.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    FoxAngel schreef:
    (...)
    Ergens vind ik dit een goed idee om met haar aan de praat te geraken, maar tegelijk niet omdat dat complimentje juist een aanmoediging is voor het afvallen.

    Is er op school een verantwoordelijke voor leerlingenbegeleiding? Misschien aan die persoon melden, en dan zal hij/zij eens praten met haar. (Ga ook wel even na of dat echt wordt gedaan, en ze het bv. niet ernstig nemen en laten voor wat het is.)


    Daarbij: als ik advies ga vragen, zal dat raar overkomen omdat ik nog steeds vrij dun ben. Tevens weet ik niet hoe leuk het is om te horen dat mensen het knap vinden dat je bent afgevallen terwijl ze misschien een goede reden ervoor heeft die niet leuk is? Ugh, dit is echt zo'n tricky onderwerp.

    Op mijn school zijn ze buitengewoon consequent in leerlingenbegeleiding en behandelen van meldingen. Ik ga dat misschien wel doen, ja, maar ik ga eerst praten zonder haar naam te noemen.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Sacramental schreef:
    (...)
    Bovendien is het, zoals je zelf al zei, dat je niet weet wat er aan de hand is. Er zullen vast personen zijn die van haar reden(en) afweten, dus ik vind niet dat anderen ermee horen te bemoeien. Misschien voelt ze zich daardoor enkel minder door. Het valt me wel op dat er direct afgegaan wordt op boulimia of anorexia. Mensen, dat iemand dun is hoeft dat niet per se te betekenen. Maar ik weet eveneens niet wat er aan de hand is, dus ik houd verder op.


    Dat is het: je gaat als snel uit van het extreme, terwijl dat niet het geval hoeft te zijn. Het is heel dubbel en ik zit er gewoon mee, want straks heeft ze wel een probleem.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Powhatan schreef:
    (...)

    Daarbij: als ik advies ga vragen, zal dat raar overkomen omdat ik nog steeds vrij dun ben. Tevens weet ik niet hoe leuk het is om te horen dat mensen het knap vinden dat je bent afgevallen terwijl ze misschien een goede reden ervoor heeft die niet leuk is? Ugh, dit is echt zo'n tricky onderwerp.

    Op mijn school zijn ze buitengewoon consequent in leerlingenbegeleiding en behandelen van meldingen. Ik ga dat misschien wel doen, ja, maar ik ga eerst praten zonder haar naam te noemen.

    Oké, laat de optie zelf met haar gaan praten maar beter vallen want zoals je zei, je komt in een persoonlijke sfeer terecht. En dat kan bedreigend aankomen voor haar. Ik zou ook niet met haar vrienden erover praten, want dat komt over als geroddel.

    En dat lijkt me een goed idee. Maar wanneer wil je wel haar naam noemen? Wanneer je eruit bent of extra hulp nodig is? Want zolang je de situatie van de persoon niet kent, kan je dat nooit echt weten. Het lijkt me niet meteen fout als je haar naam wel noemt, zolang de begeleider jouw naam niet doorgeeft aan haar. Zo kan die begeleider bij haar een oogje in het zeil houden, of bij leerkrachten nagaan of zij ook hebben gemerkt dat er bij haar iets scheelt.

    [ bericht aangepast op 6 maart 2015 - 12:45 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Misschien eerst nog even afwachten en dan als het 'erger' wordt, er met iemand over praten?


    Don't walk. Run, you sheep, run.