• Hoi iedereen, zoals velen onder jullie waarschijnlijk ben ik bezig met het (proberen) te behalen van mijn rijbewijs, maar nu heb ik een theorievraag waar ik nergens het antwoord op vindt. Daarom hoopte ik dat iemand hier op Q me zou kunnen helpen en zoals jullie in de titel al kunnen zien gaat mijn vraag over trams (echt ik haat die dingen in het verkeer), meer bepaald over kruispunten met een bijzonder overrijdbare bedding

    wordt aangegeven aan de hand van dit bord en op het kruispunt is er een dambordpatroon.



    btw.: dit is misschien niet onbelangrijk, ik woon in België (ik weet niet of de regeling in Nederland anders is)

    Stel je komt in onderstaande situatie terecht:
    -de blauwe lijnen geven de richting van de trams aan
    -de rode rechthoek is een auto
    -de zwarte rechthoek is een auto
    -er zijn verkeerslichten bij dit kruispunt

    Situatie 1: ik ben de rode auto en ik wil linksaf slaan dus ik moet wachten tot het groen gaat branden, maar nu is mijn vraag: heeft de tram tegelijk met mij groen licht en als dat zo is dan zou dus situatie 2 (zie hieronder ook moeten kloppen)

    Situatie 2: ik ben de zwarte auto en ik wil het kruispunt oversteken dus ik wacht tot het groen licht gaat branden => de tram heeft nu rood licht en daar moet ik geen rekening meer mee houden


    opm.: ik heb een bestaande straat in Deurne gebruikt om mijn probleem uit te leggen maar behalve het feit dat er daar een tram rijdt zoals ik heb getekend, heb ik er geen idee van of dit kruispunt voldoet aan het kruispunt van mijn beschrijving

    Dus samengevat is mijn vraag of het klopt dat de tram tegelijk groen en rood licht krijgt met de auto's die in dezelfde richting rijden (in dit geval dus de rode auto)? En als dit het geval is, is dit dan altijd zo als het gaat over een kruispunt met lichten of is er een verschil tussen een bijzonder overrijdbare bedding en een "gewoon kruispunt" waar er dus geen dambordpatroon zich op de weg bevindt?

    Wel ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel (: Hopelijk is er hier iemand die me meer duidelijkheid kan geven.
    Alvast enorm bedankt voor jullie hulp

    [ bericht aangepast op 9 april 2017 - 20:51 ]


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Ik woon in Nederland en ik weet dat de tram bijna altijd voorrang heeft. Daarnaast hangt het van je stoplicht af: is het alleen een rondje dan komt er ook ander verkeer, waarbij de gewone regels gelden (rechtdoor op dezelfde weg enzo), en bij een pijltje rijdt alleen jouw richting (dus dan zou de tram jou in principe niet kunnen kruisen).

    Heel veel succes en ik ben benieuwd of het in België heel anders is.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Voor zover ik weet wel. Alleszins, zo is het toch op alle kruispunten die ik tot nu toe ben tegengekomen (:

    Veel succes!


    I am not going to be a star, I am going to be a legend - Freddie Mercury

    Perffect schreef:
    Ik woon in Nederland en ik weet dat de tram bijna altijd voorrang heeft. Daarnaast hangt het van je stoplicht af: is het alleen een rondje dan komt er ook ander verkeer, waarbij de gewone regels gelden (rechtdoor op dezelfde weg enzo), en bij een pijltje rijdt alleen jouw richting (dus dan zou de tram jou in principe niet kunnen kruisen).

    Heel veel succes en ik ben benieuwd of het in België heel anders is.


    Dit. Veel succes! :)


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Bedankt allemaal, ja tot nu toe ben ik het ook nog nooit anders tegengekomen maar ik heb nu ook weer niet zo vaak op zulke kruispunten gereden.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind