• Hallo!

    Bij ons op school worden dingen niet zo goed geregeld, dus de decaan kon me verder niet zo veel vertellen over het volgende probleem, en ik zit er best wel erg mee. Zou iemand die dit misschien ook heeft gehad en/of die weet wat er aan gedaan kan worden me even kunnen vertellen hoe ik dit aan moet pakken?

    Het probleem is als volgt.

    Nadat ik klaar ben met mijn middelbareschool opleiding wil ik naar een MHBO opleiding voor Journalistiek en Communicatie. Dat is allemaal leuk en aardig, maar voor die opleiding moet je ouder zijn dan 18. Als ik klaar ben met de middelbare school ben ik letterlijk pas net een maand 17, en tegen de tijd dat de zomervakantie dan eindigd ben ik nog altijd negen maanden lang 17, waardoor de kans dat ik word aangenomen bij de opleiding zeer klein is. Zoals het er nu uit ziet heb ik alles op orde (goede cijfers, juiste leerweg, enz) behalve de leeftijd, en aangezien je leerplichtig bent tot je 18e kan ik geen tussenjaar nemen.

    Wat moet ik hier aan doen?

    Ik woon in Nederland, als dat er iets mee te maken heeft.


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.

    Heb je al bij die school/opleiding geïnformeerd hoe ze het doen met mensen die jonger zijn dan 18? Misschien valt er iets te regelen.

    Waarschijnlijk kun je dan een jaar gaan werken, maar ik zou inderdaad als ik jou was even informeren naar de mogelijkheden ;)


    Life is hard and then we die

    Allemantheia schreef:
    Heb je al bij die school/opleiding geïnformeerd hoe ze het doen met mensen die jonger zijn dan 18? Misschien valt er iets te regelen.


    tx, dat zal ik doen.


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.

    Als je eenmaal een middelbareschool-diploma hebt ben je niet meer leerplichtig :]

    Edit; kom er net achter dat het alleen geldt voor havo/vwo/mbo niveau 2

    [ bericht aangepast op 22 maart 2015 - 18:56 ]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Ik ga nog geen zeventien als ik afstudeer (en bij het begin van het nieuwe schooljaar ook niet), maar ik woon in België en hier geeft dat (volgens mij) geen problemen om een opleiding aan het hoger/de univ/wat MHBO ook is te starten. Ik snap eigenlijk niet goed waarom dat niet mogelijk zou zijn?


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Spotgaai schreef:
    Als je eenmaal een middelbareschool-diploma hebt ben je niet meer leerplichtig :]


    Met een mbo diploma wel, volgens mij.
    Maar ik zou inderdaad de school zelf eens vragen of er iets geregeld kan worden!

    Ik had het probleem dat ik nog geen 16 zou zijn als de opleiding begon (opleiding begint op 1 augustus en ik word 23 september 16), maar zelfs dat ene maandje keurde de school niet goed dus mag ik de opleiding niet doen. Maar dat verschilt per opleiding en school volgensmij, dus zoals al eerder is gezegd zou ik het gewoon daar navragen en misschien heb je geluk en kan je het alsnog doen. ^^


    'I've got the scars from tomorrow, and I wish you could see, you're the antidote to everything except for me.'

    Retrouvailles schreef:
    Ik ga nog geen zeventien als ik afstudeer (en bij het begin van het nieuwe schooljaar ook niet), maar ik woon in België en hier geeft dat (volgens mij) geen problemen om een opleiding aan het hoger/de univ/wat MHBO ook is te starten. Ik snap eigenlijk niet goed waarom dat niet mogelijk zou zijn?


    De school heeft besloting dat je pas genoeg ervaring hebt als je achtien bent, en daarom mag je dan pas de opleiding doen (er stond op de website dat je pas vanaf je 18e aan de opleiding mee mag doen in verband met ervaring). Ik snap het ook niet helemaal, aangezien je toch meer ervaring opdoet door de opleiding te volgen dan door thuis te zitten wacht tot je oud genoeg bent om de opleiding te volgen, maar daar is de school het er blijkbaar niet mee eens.


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.

    The_End schreef:
    (...)

    De school heeft besloting dat je pas genoeg ervaring hebt als je achtien bent, en daarom mag je dan pas de opleiding doen (er stond op de website dat je pas vanaf je 18e aan de opleiding mee mag doen in verband met ervaring). Ik snap het ook niet helemaal, aangezien je toch meer ervaring opdoet door de opleiding te volgen dan door thuis te zitten wacht tot je oud genoeg bent om de opleiding te volgen, maar daar is de school het er blijkbaar niet mee eens.



    Maar dat staat dus op de site? Je hebt ze dus niet gebeld? Ik zou ze toch eens even gaan bellen. Misschien dat ze uitzonderingen maken. Jij kunt er ook niets aan doen dat je niet wat ouder bent.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Hm, ik moest eigenlijk zeventien zijn om op het vavo worden toegelaten, maar na een gesprek te hebben gehad, hebben ze toch een uitzondering voor mij gemaakt. Misschien kun jij dat ook eens proberen? (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."