• Hallo allemaal,
    Op het moment ben ik bezig met een verhaal waarbij de hoofdpersonage last heeft van geheugenverlies, ik weet er echter weinig van af en op google krijg ik dan ook niet altijd even goed antwoord. Ik ken nu wel alle sympthomen maar ik weet bijvoorbeeld niet hoe je omgaat met schoolwerk/leren als je geheugenverlies hebt.
    Ik zou dus graag willen weten of hier iemand ervaring heeft met geheugenveries. Hoeft niet jijzelf te zijn, kort of lang maakt ook niet uit, waar ik vooral interesse in heb is hoe het voelde en hoe alles 'opnieuw' geleerd is.

    Zelf heb ik maar een paar uur geheugenverlies gehad na een motorongeluk, het was opweg naar het ziekenhuis (in de ziekenwagen) dat ik echt alles kwijt ben geraakt. In het ziekenhuis zelf kwam ik weer bij en was het gewoon of er een gat in de dag zat. Ik kan me niet bazeren op mijn eigen ervaringen omdat ik niet echt bewust was op dat moment. Ik heb iemand nodig die me kan zeggen hoe het is om bewust te zijn terwijl je geheugenverlies hebt, niemand meer herkennen, dingen opnieuw leren etc..

    Edit:
    De hoofdpersonage heeft geheugenverlies gekregen door een zwaar auto-ongeluk. Haar ouders zijn hierdoor gestorven, zij overleeft het met littekens, gekneusde ribben en zoals je wel begrijpt, zware geheugenverlies.
    Door het verhaal heen komen er wel steeds weer dingen naar boven en op een bepaald moment zal ze haar hele geheugen terug krijgen (zo is dit ook in het echt) maar nu ben ik bij het moment dat ze op school komt. Ze herkent geen gezichten, ook niet die van vrienden, maar naar mijn idee moet ze bepaalde leerstoffen wel kennen (automatische handelingen. Bijvoorbeeld: nog kunnen schaken zonder dat de regels opnieuw gezegd hoeven worden). Maar omdat hier weinig van te vinden is wil ik het eigelijk nog graag horen van een ander die er ervaring mee heeft.

    Mocht iemand hier ervaring mee hebben dan luister ik graag. Wil je het niet bespreken op een forum kun je me nog altijd een PB sturen.

    [ bericht aangepast op 24 maart 2015 - 13:40 ]


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Oh haha, ik wou dus zeggen dat ik dat kan, maar nu ik het topic gelezen heb (jij bedoeld 't anders) kan ik je er niet mee helpen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik heb het wel van dichtbij meegemaakt in een revalidatiecentrum. Maar zelf niet gehad, gelukkig. Dus ik denk niet dat ik je hiermee goed kan helpen.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Ik verwacht eigelijk ook niet dat veel mensen er ervaaring mee hebben, maar als ik zo toevallig toch iemand tegenkom is het goed meegenomen.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Niet dat ik mij kan herinneren -sorry kon het niet laten.

    Ik heb alleen dementie van dichtbij meegemaakt, maar verder heb ik echt totaal geen ervaring met geheugenverlies.


    Happy Birthday my Potter!

    Zelf niet meegemaakt, maar mijn vader wel, al was dat ook niet op de manier die je beschrijft, sorry. :c Misschien overigens ook handig om te weten hoe je personage aan dat geheugenverlies is gekomen? Bij mijn vader was het voornamelijk zo dat hij dus een 'gat' in zijn dag had, maar de dag daarvoor toen hij mee ging met me naar het oudercontact, kon hij zich ook niet meer herinneren. Maar hij herinnerde zich ook dingen die niet gebeurd waren, omdat hij een week in lichte coma heeft gelegen en dus vaak heeft gedroomd. Niet echt geheugenverlies, maar misschien handig om te weten? Idunno, really. :')


    help

    De hoofdpersonage heeft geheugenverlies gekregen door een zwaar auto-ongeluk. Haar ouders zijn hierdoor gestorven, zij overleeft het met littekens, gekneusde ribben en zoals je wel begrijpt, zware geheugenverlies.
    Door het verhaal heen komen er wel steeds weer dingen naar boven en op een bepaald moment zal ze haar hele geheugen terug krijgen (zo is dit ook in het echt) maar nu ben ik bij het moment dat ze op school komt. Ze herkent geen gezichten, ook niet die van vrienden, maar naar mijn idee moet ze bepaalde leerstoffen wel kennen (automatische handelingen. Bijvoorbeeld: nog kunnen schaken zonder dat de regels opnieuw gezegd hoeven worden). Maar omdat hier weinig van te vinden is wil ik het eigelijk nog graag horen van een ander.

    @Lily_Evans
    Als je denk dat ik hier informatie van kan gebruiken, hoor ik het graag :')


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Geen persoonlijke ervaring mee, maar ik heb er wel al over moeten leren. Geheugenverlies tast vooral het episodisch geheugen aan, het geheugen voor gebeurtenissen, niet het semantische geheugen: feiten of begrippen blijven dus grotendeels onaangetast. Ook het procedureel geheugen, bv. weten hoe je moet fietsen, blijft meestal intact. (Ik schrijf meestal en zo, omdat ik aan neem dat er uitzonderingen zijn, maar dit is hoe het er in de meeste gevallen uitziet.)
    Ik dénk dus dat je veel taken nog wel zult kunnen doen, je weet bv. nog dat de Nijl door Egypte stroomt enz. Maar ik heb hier dus geen echte ervaring mee en dit is slechts een veronderstelling.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Ik niet, maar er is nu zo die film met Julianne Moore, over dementie? Still Alice, denk ik. Misschien als je die kijkt dat je er wat kan uithalen?


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Tuala schreef:
    Geen persoonlijke ervaring mee, maar ik heb er wel al over moeten leren. Geheugenverlies tast vooral het episodisch geheugen aan, het geheugen voor gebeurtenissen, niet het semantische geheugen: feiten of begrippen blijven dus grotendeels onaangetast. Ook het procedureel geheugen, bv. weten hoe je moet fietsen, blijft meestal intact. (Ik schrijf meestal en zo, omdat ik aan neem dat er uitzonderingen zijn, maar dit is hoe het er in de meeste gevallen uitziet.)
    Ik dénk dus dat je veel taken nog wel zult kunnen doen, je weet bv. nog dat de Nijl door Egypte stroomt enz. Maar ik heb hier dus geen echte ervaring mee en dit is slechts een veronderstelling.


    Ja, dit is dus ook wat ik denk/bedoel, maar omdat mijn zoektochten naar info het niet kan confirmeren zit ik op dit gedeelte vast. Ik wil het zo geloofwaardig mogelijk hebben dus ik mag me hier niet in vergissen.

    @Mendez

    Dank je, ik zal het eens opzoeken en bekijken.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Dit doet me een beetje denken aan The Vow, die film met Rachel McAdams.
    Ik zou je graag willen helpen, maar zoiets is vrij lastig om neer te schrijven. Het klinkt wel als iets dat ik zou lezen, though.


    [ heaven knows ]

    Balboa schreef:
    Dit doet me een beetje denken aan The Vow, die film met Rachel McAdams.
    Ik zou je graag willen helpen, maar zoiets is vrij lastig om neer te schrijven. Het klinkt wel als iets dat ik zou lezen, though.


    Die zal ik ook eens gaan kijken.
    Het verhaal komt echter niet op internet, ik wil het uit gaan geven. Het is al 'af' en ben het nu extreem aan het corrigeren met behulp van iemand anders. De slechte versie (van 4/5 jaar geleden) staat nog wel op mijn profiel (Oh dear Melody), maar het heeft nog maar weinig met de nieuwe versie te maken. Namen, gebeurtenissen, gevoelens en gedrag zijn allemaal aangepast en geloofwaardiger gemaakt. Alleen de grote lijnen zijn nog het zelfde.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Croyance schreef:
    De hoofdpersonage heeft geheugenverlies gekregen door een zwaar auto-ongeluk. Haar ouders zijn hierdoor gestorven, zij overleeft het met littekens, gekneusde ribben en zoals je wel begrijpt, zware geheugenverlies.
    Door het verhaal heen komen er wel steeds weer dingen naar boven en op een bepaald moment zal ze haar hele geheugen terug krijgen (zo is dit ook in het echt) maar nu ben ik bij het moment dat ze op school komt. Ze herkent geen gezichten, ook niet die van vrienden, maar naar mijn idee moet ze bepaalde leerstoffen wel kennen (automatische handelingen. Bijvoorbeeld: nog kunnen schaken zonder dat de regels opnieuw gezegd hoeven worden). Maar omdat hier weinig van te vinden is wil ik het eigelijk nog graag horen van een ander.

    @Lily_Evans
    Als je denk dat ik hier informatie van kan gebruiken, hoor ik het graag :')


    Hmm, ik zou je graag willen helpen, maar ik weet er jammer genoeg niet veel van, van lange termijn geheugenverlies (of zoiets). Sorry!


    help

    Ik heb alleen ervaring met dementie, maar dat werkt anders dan wat jij beschrijft denk ik. -ik werk dagelijks met dementerende ouderen-


    If a writer falls in love with you, you can never die