• Klik weg nu het nog kan, Quizletariërs. Hier komt een zeurtopic eersteklas aan.

    Ik zit in mijn laatste jaar van de middelbare school, en daar hoort dus ook een eindwerk voor je hoofdvak(ken) bij. In mijn geval is dit dus wiskunde. Het weegt een lichte 10% door op mijn eindexamen, maar als je bedenkt hoe zwaar wiskunde doorweegt op mijn andere vakken, is dit meer dan mooi meegenomen.
    Echter, in het begin van dit jaar, liep er bij het verdelen van groepjes al wat fout, zodat ik me uiteindelijk bij een reeds gevormd groepje moest aansluiten. Het onderwerp was decodering en cryptografie - en, laten we eerlijk zijn, er zijn wel ergere dingen om extra info over te moeten opzoeken. Ik keek met andere woorden best uit om eraan te beginnen. Onze onderzoeksvragen waren onder andere "Cryptografie doorheen de geschiedenis" en "Cryptografie in oorlogen.'
    Zodra ik de bib geplunderd had, kon ik eraan beginnen. Ik pikte een paar interessante feitjes eruit en begon ze uit te schrijven en uit te leggen, zodat ik al gauw enkele pagina's aan tekst had. Ik had tegen mijn groepsleden gezegd dat ze me maar moesten waarschuwen wanneer het te veel werd, maar ze zeiden me dat het in orde was, ddat het niet erg was dat we veel tekst hadden. Aangezien we in Google Drive werkten, konden we ten slotte goed opvolgen wie wat typte.
    Toen ik door het document scrolde, zag ik dat geen van beiden nog iets over de Enigma-zaak hadden geschreven. Ik vroeg of het goed was of ik nog wat over "Turing" zou opzoeken, en weer zeiden ze dat het in orde was. Gisteren heb ik dus de hele dag zitten uitpluizen hoe de geallieerden de machine heeft gekraakt en daar dan over beginnen schrijven, zo beknopt mogelijk. Uiteindelijk had ik al meer dan een pagina over de inleiding alleen, dus ik besloot het nog even zo te laten, zodat de anderen desnoods commentaar konden geven.
    Deze ochtend had ik gevraagd wanneer we de voorlopige versie naar de leerkracht zouden doorsturen - de deadline is morgen - aangezien ik Enigma nog af wilde werken.
    "Eigenlijk," vertelde mijn groepspartner doodleuk, "Hadden we al enkele maanden geleden besloten niets rond Enigma te doen. Ik dacht dat jij dat al wel wist. Sorry. En je tekst is eigenlijk ook te lang. Mag ik schrappen?"
    Daar stond ik dan, met mijn mond vol tanden. Je kan je niet voorstellen hoe ongelofelijk fijn dat is zoiets op je boterham te krijgen.
    Ik voel me nu echt super rot, voornamelijk omdat ik denk dat ik volgens het logboek dat we moesten bijhouden net iets minder lang heb gewerkt dan de andere twee, en een groot deel van mijn onderwerpen daarin nu nergens meer in het eigenlijke document te bespeuren is, wegens te overbodig.

    Ik voel me echt kut hierover en ben al de hele dag helemaal van streek. Het enige wat erger is dan een groepspartner die geen poot uitsteekt, is er één die allemaal nutteloze dingen begint uit te werken, toch?


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Kan je niet alleen doen? Je mag in elk geval wel bij die personen aangeven dat je dit not done vindt, en aangeven dat ze allang hadden kunnen zien waar jij mee bezig was.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    oh wat ontzettend naar is dat zeg, maar het is echt niet jouw fout! Zij hebben het gewoon niet goed met jou besproken. Kan je het er niet met je docent over hebben?

    Jij moet je zeker niet kut voelen, jij hebt alleen maar je best gedaan! Je kan ze toch best zeggen dat jij hier heel hard aan gewerkt hebt en het graag zou willen laten staan, aangezien zij er genoeg visie op hadden en zelf hebben aangegeven dat veel tekst niet erg is?


    Spinning around, I'm weightless.

    Geef dit zeker door aan je docent! Het liefst in een persoonlijk gesprekje. Je hebt hier heel veel tijd in gestoken, en dat kun je laten zijn (want die documenten staan vast nog op je computer) en je klasgenoten zijn hier de fout in gegaan met de communicatie. Dat is waarschijnlijk niet expres zo gedaan, maar zij zitten wel fout hier. Daarom zou het niet eerlijk zijn als je cijfer hier onder lijdt.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    BoromirOfGondor schreef:
    Geef dit zeker door aan je docent! Het liefst in een persoonlijk gesprekje. Je hebt hier heel veel tijd in gestoken, en dat kun je laten zien (want die documenten staan vast nog op je computer) en je klasgenoten zijn hier de fout in gegaan met de communicatie. Dat is waarschijnlijk niet expres zo gedaan, maar zij zitten wel fout hier. Daarom zou het niet eerlijk zijn als je cijfer hier onder lijdt.


    ^ Hier ben ik het volledig mee eens.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    BoromirOfGondor schreef:
    Geef dit zeker door aan je docent! Het liefst in een persoonlijk gesprekje. Je hebt hier heel veel tijd in gestoken, en dat kun je laten zijn (want die documenten staan vast nog op je computer) en je klasgenoten zijn hier de fout in gegaan met de communicatie. Dat is waarschijnlijk niet expres zo gedaan, maar zij zitten wel fout hier. Daarom zou het niet eerlijk zijn als je cijfer hier onder lijdt.


    Ik ben het hier ook mee eens. Echt, bespreek het met de docent! Mensen kunnen vet lullig gaan doen, en het is belangrijk dat men jouw kant van het verhaal hoort. Bespreek het met je docent, geef aan hoe het is gegaan, dat je je rot voelt en dat je niet zo goed weet wat je hier mee aan moet. Misschien kan de docent samen met je naar een oplossing zoeken, of je tips geven. En inderdaad, bewaar je documenten, zet het in een word bestand ofzo, zodat -als zij in google drive jouw stuk schrappen- jij het zelf wel nog hebt. Zo kun je laten zien dat je er aan gewerkt hebt, je je best er voor gedaan hebt, en dat de andere besloten hadden om dat stuk te schrappen. Als je groepspartner iets online heeft staan over het feit dat ze dat stuk wilde schrappen, bewaar dat dan ook! Het klinkt nu misschien kinderachtig of stom, maar dek jezelf goed in! Het zou rot zijn als jij hier nu super veel tijd in hebt gestopt, en dat door zo'n streek je cijfers er onder gaan lijden.


    Inspiration can hit you any time