• Ik heb een aantal vragen, waar ik mijn antwoorden maar niet op heb kunnen vinden. Daarom vraag ik er hier maar naar.

    Hoe bedenk je een goed plot?
    Hoe kan je het beste een verhaal beginnen?
    Hoe kan je het beste een verhaal eindigen?
    Hoe vul je het verhaal op?
    Hoe kan je het plezier in het schrijven behouden?
    Hoe houd je de lezer en jezelf bezig?
    Hoe haak je niet telkens af?
    Welk genre is een "makkelijk" genre om te kiezen?
    Wat voor stappenplan zou je kunnen gebruiken?
    Wat is nou eigenlijk het leuke van schrijven?


    Sorry voor de slordigheid van dit topic. Ik ben best moe, maar als ik nu geen topic begin, komt er nooit wat van.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Deze dingen wil ik ook wel weten (:

    Ik vind het leuk als een verhaal met iets spannends begint, zodat de lezer blijft lezen.
    Het eindigen doe ik het liefst met een gesloten einde, dus vertellen wat er met alle personages gebeurd.
    Plezier in het schrijven houdt je als je het verhaal ook leuk vindt.
    Ik denk dat een genre kiezen vanzelf komt als je aan het schrijven bent. Of je moet specifiek iets willen schrijven.
    Schrijven is leuk omdat je jezelf kan uiten op een heel andere manier en je je fantasie de vrije loop kan laten gaan.

    Voor plot heb ik onlangs dit ontdekt (zie link beneden) het gaat in principe over (film) scenario schrijven, maar aangezien dat ook om plot gaat, kan dit echt heel erg handig zijn voor een plot op poten te zetten! (en ook hoe de lezer aandachtig te houden. Er zijn veel verhalen hier waarvan je als lezer niet weet waarover het gaat, dan is het normaal dat niets de lezer voortrekt om verder te lezen. Zorg dat je je verhaal zo schrijft dat de lezer zich afvragen kan: wat zal er gebeuren, hoe loopt dit af. Of, al het om het verleden zit, prikkel dan hun vraag over - wat is er gebeurd? Op zoveel mogelijk manieren nieuwsgierigheid prikkelen.)
    Dit raad ik je echt aan!

    http://intra.iam.hva.nl/content/0708/verdieping2/interactief_scenarioschrijven/intro-en-materiaal/Scenarioschrijven-Reader.pdf

    Eénmaal je een leuk idee concept hebt ontwikkeld komt het leuke eraan vanzelf! (:

    [ bericht aangepast op 28 maart 2015 - 13:05 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik heb niet echt professioneel advies, maar ik kan je wel vertellen hoe het bij mij werkt en misschien heb jij daar ook iets aan.

    Hoe bedenk je een goed plot?

    Hier zal je waarschijnlijk niet veel aan hebben, maar goed: Bij mij komt het kinda vanzelf. Meestal vormt er zich een situatie in mijn hoofd waarvan ik denk: hé, dat is leuk om te schrijven. Daarna blijf ik eraan denken totdat ik een goed begin heb en ga ik verder: Hoe is het zo gekomen, wie zijn die mensen, wat gaat er gebeuren etc. Uiteindelijk werk ik het verder uit terwijl ik aan het schrijven ben. Dan krijg ik soms een ideetje en schrijf ik het snel neer in een klein notitieboekje.

    Hoe kan je het beste een verhaal beginnen?

    Ik werk meestal met een proloog. Een flashforward van in het verhaal of een soort van inleiding. Veel mensen zeggen dat eerste hoofdstukken altijd slecht zijn, maar dat is niet de bedoeling. Je moet je eerste hoofdstukken juist zo aantrekkelijk mogelijk maken. Dit doe je door het spannend te maken of er mysterie in te brengen. Na je eerste hoofdstukje moet je lezer iets hebben van: Hoe gaat het verder? Wat is er gebeurd? IK WIL MEER. (;

    Hoe kan je het beste een verhaal eindigen?

    Dat hangt ten eerste van je plot af. De meeste mensen houden van een happy end zonder al te veel onbeantwoorde vragen. Soms kan je gaan voor een droevig einde, maar dan gaan veel mensen waarschijnlijk om een vervolg vragen of teleurgesteld zijn. Open eindes zijn soms verschrikkelijk leuk om te schrijven, maar niet om te lezen. Het beste is dat je de allerbelangrijkste vragen van je verhaal hebt beantwoord, anders blijven de lezers vaak met een onverzadigd gevoel achter. Je kan dit ook oplossen door een vervolg te schrijven.

    Hoe vul je het verhaal op?

    Met je plot natuurlijk (: Je beantwoordt doorheen het verhaal de vragen en tegelijk kan je er ook nieuwe stellen. Onverwachte wendingen zijn leuk, en soms eens een humoristische scene (als je geen komedie schrijft) is ook leuk. Kijk wel uit dat je niet te veel drama in het verhaal steekt. Als je personage 4 auto-ongelukken na elkaar krijgt, gaat ook dat vervelen én is het ook niet zo geloofwaardig meer.

    Hoe kan je het plezier in het schrijven behouden?

    Door je plot niet helemaal vast te leggen. Laat wat ruimte over voor nieuwe ideeën die je tijdens het schrijven kan ontwikkelen. Ook is het leuk om in je hoofd verder na te denken dan enkel achter je computer: Kijk naar alledaagse situaties en stel je voor hoe jouw personages zich zouden gedragen, zoek naar leuke liedjes die bij je verhaal passen, teken en maak foto's die je inspireren...
    Soms helpt het ook om hulp te vragen aan een buitenstaander. Deze kan je nieuwe ideeën en zo weer inspiratie en motivatie geven.
    Soms kan een pauze ook wel eens helpen.

    Hoe houd je de lezer en jezelf bezig?

    Door niet alles ineens weg te geven, maar ook niet te traag te gaan. Houdt het spannend.
    Voor jezelf: laat ruimte over. Hang niet te veel vast aan 1 idee.
    Soms is het ook leuk om een spin-off te bedenken over bijvoorbeeld een nevenpersonage.

    Hoe haak je niet telkens af?

    Maak het niet te langdradig en leg toch wat grote lijnen vast. Zo weet je wel waar je ongeveer naartoe kan werken.
    Soms haak je af omdat je aan een stom stukje zit. Sla dat even over en ga verder met een leuker stukje.

    Welk genre is een "makkelijk" genre om te kiezen?

    Dat hangt van jezelf af, al is romantiek best wel gemakkelijk, terwijl je bij misdaad en detective al wat verder moet nadenken.

    Wat voor stappenplan zou je kunnen gebruiken?

    Ik heb een hekel aan schema's, dus hier kan ik je niet mee verder helpen.

    Wat is nou eigenlijk het leuke van schrijven?

    Als je deze vraag stelt, kan je hem niet voor jezelf beantwoorden. Je kan jezelf ook vragen: waarom vind ik blauw een mooie kleur?
    Dat is gewoon zo, omdat je dat leuk vindt.
    Persoonlijk vind ik het geweldig dat ik iets kan creëren dat helemaal van mezelf is. Het is een manier om te ontsnappen aan de realiteit en je eigen wereldje te maken. Jij beslist wat er gebeurt.


    Mhm?

    Ik heb een keer de tips doorgelezen bij NaNoWriMo, en eentje is me heel erg bijgebleven omdat het gewoon echt een goede tip is, namelijk: schrijf een samenvatting voor alle hoofdstukken vantevoren, zodat je weet wat je moet schrijven. Op die manier weet je waar je heen wil en heb je een goede structuur om je aan te houden.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."