• Omdat ik eigenlijk echt weinig tot geen conditie heb wil ik graag beginnen (hard) lopen. Maar ik weet totaal niet met welke afstand of tijd ik moet beginnen om op te bouwen. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Ook heb ik tijdens het lopen altijd erg veel last van men ademhaling.. Zou dit gewoon kunnen komen door het feit dat ik geen conditie heb?

    Alvast bedankt (:


    Years of love have been forgot. In the hatred of a minute. - Edgar Allan Poe

    Ik zou hier eens kijken.(:


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Ik zou hier eens kijken.(:


    Inderdaad, ik zou zoiets gebruiken om je te helpen. Je hebt ook heel veel apps voor je telefoon ervoor bijvoorbeeld, die mensen helpen die nog nooit hard gelopen hebben. Dat je snel buiten adem raakt komt ook omdat je geen conditie hebt, ja.


    Your make-up is terrible

    Ik deed ook Evy maar werd hier juist moedeloos van, ze ging na les 15 plots supersnel. Nu doe ik het op gevoel, maar ik weet niet of dat ook voor jou werkt. Anders kan je ook gewoon schema's opzoeken op google (:


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik heb ook altijd moeite gehad met mijn ademhaling onder controle houden. Wat bij mij helpt tijdens het hardlopen is helemaal uitademen en niet te diep inademen. Wat ook wel eens helpt in het begin is in een ritme ademhalen (niet te snel maar bijvoorbeeld per stap adem je in en uit). Na een paar keer hardlopen ga je vanzelf rustiger ademhalen omdat je conditie beter wordt. Begin heel rustig met hardlopen omdat je anders je spieren gelijk overbelast. Het is niet erg om in het begin het maar 5 minuten vol te houden. Je kan bijvoorbeeld iedere keer als je gaat rennen het een minuutje langer vol houden. Het is fijn om met muziek te lopen, omdat je dan ook minder op je ademhaling let. Kies geen saaie routes uit maar neem routes met veel bochten of leuke weggetjes. Als je uiteindelijk moe wordt kun je jezelf afleiden door aan iets moeilijks te denken; wiskundesommen of ga bomen tellen die langskomen ofzo :p

    Ik loop tegenwoordig heel vaak en ik vind het echt heerlijk (: Meestal loop ik rond de 20 of 30 minuten (dat heb ik heel langzaam op moeten bouwen XD)


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Wel je hebt vele apps maar daar heb ik slechte ervaringen mee.
    Na een tijd heb ik gewoon telkens op woensdag een liedje extra toegevoegd aan de afspeellijst en dan zaterdag ook lopen maar geen liedjes toevoegen.
    Dat was best haalbaar want geloof me mijn conditie was een ramp en nu kan ik op een uur en 50 minuten 16 km lopen dus bij mij heeft het gewerkt (;


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Debbaut schreef:
    Ik zou hier eens kijken.(:

    Ik kan hem niet installeren op mijn mobiel :c


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Heb je helemaal geen conditie?

    Als ik jou was zou ik eerst 5 tot 10 minuten op je eigen tempo beginnen te rennen (natuurlijk van te voren rek en strek oefeningen en stukje lopen zodat je warm bent). Doe ook geen muziek in want daar kun je te hard door gaan rennen. Zorg dat je 5 tot 10 minuten vol kan houden zonder te stoppen. Bouw het elke week een stukje op (stel als je 2x in de week wilt gaan hardlopen, dan doe je per week 1 of 2 minuten langer rennen. Ga je 1x in de week hardlopen doe dan per 2 weken 1 of 2 minuten langer) want anders wil je te snel en raak je geblesseerd of je hebt geen zin meer en stop je er mee. Dus, bouw het op en blijf het volhouden want als je 2 weken niks meer hebt gedaan is je conditie weer terug gezakt naar waarmee je was begonnen.
    Koop ook goeie verende hardloopschoenen, ga niet op simpele gymschoenen rennen want dat is slecht voor je knieën. En doe na het hardlopen weer wat oefeningen voor cooling-down.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt (:

    Oja, als je 10 km/uur rent doe je dus 30 minuten over 5 km wat redelijk snel is.
    Maar als je begint met hardlopen zit je rond de 8 km/uur.

    Wat misschien nog een idee is; kijk op de site van een atletiekvereniging of ze een startersgroep hebben. Daar heb ik vorig jaar aan mee gedaan en daar bouwen ze het langzaam op en de trainers hielpen je erg goed met de techniek van het lopen etc.
    Ik loop nu ongeveer 28 minuten over de 5 km (:
    En het gaat steeds beter haha, eerst had ik totaal geen conditie.

    [ bericht aangepast op 15 april 2015 - 0:09 ]


    Know yourself

    Ik vind hardlopen vreselijk tbh. Je kan ook een wandeling nemen, of inderdaad start to run. Heb ik ook gedaan x]


    No growth of the heart is ever a waste

    Hoi hardlopen is een leuke sport maar inderdaad moet je hier wel een goede conditie en ademhaling voor hebben
    Ik zou beginnen met ongeveer 500m te lopen en dan naar 1km over te schakelen of 800m
    Ik ben zelf niet echt heel goed in lopen maar op school doen we dit veel tijdens LO en we moeten ook meestal
    Op BLOSO dat is een soort kamp ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen:)

    Groetjes FEMKE


    Life is like the ocean. It can be calm or still, and rough or rigid, but in the end, it is always beautiful