• Oke ik ben dus absoluut niet uit op ''oh wat goed van je'' berichtjes, hulp bieden tijdens nood beschouw ik niet als iets heldhaftig oid. Ik moet het gewoon kwijt. Ik ben nu alleen thuis en het is inmiddels 5 uur later, de klap komt nu binnen. Ik wil het even van mij afschrijven en wie weet heeft iemand van jullie nog tips wat ik kan doen.
    Slachtoffer hulp is nu niet meer bereikbaar helaas, anders had ik hen wel gebeld.

    Ik werk op een dagcentrum voor jong dementerenden, aan het einde van de dag breng ik mijn mensen weer thuis met een speciaalbusje die word bestuurd door een chauffeur. Ik ben dus bij rijder.

    Ik zag hoe een auto een scooter (25km scooter, dus geen helm) in zijn flank aanreed. De auto had moeten stoppen gezien er voor de auto haaientanden stonden en de man netjes op het fietspad reed. Ik zag het al fout gaan nog voor het gebeurde, de man had echt helemaal niets meer kunnen doen om uit te wijken.
    Ik zag hoe de man gelanceerd werd en headfirst na een paar meter op het asfalt landde. De tijd stond even stil terwijl ik in een paar seconden moest beslissen wat ik ging doen en mijzelf door de schok heen moest breken. Ik ben verpleegkundige geweest en heb (helaas) meerdere zware ongelukken meegemaakt waarin ik hulp moest bieden. Dus ik ben bekwaam. Ik zag dat niemand voor mij reageerde en dus ben ik uit de bus gevlogen met de woorden ''ik ga nu helpen'' tegen mijn chauffeur. Heb dus de beslissing moeten maken om mijn mensen achter te laten en naar het slachtoffer toe te gaan.
    Toen ik bij hem stond leek mijn hart serieus stil te staan. De man bloedde uit zijn oor, lag op zijn buik met zijn wang op het asfalt. Uit zijn mond kwam veel bloed. Zijn ogen bijna helemaal terug gedraaid in zijn oogkassen, ik dacht serieus dat hij dood was. Nou goed, ik herpakte mijzelf vrijwel meteen en hoorde een gorgelend geluid (ademhaling). Ik moest beslissen wat ik ging doen, dus heb ik het slachtoffer in stabiele zijligging gelegd met behulp van omstanders en zijn hoofd gefixeerd. Intussen een man gedelegeerd 112 te bellen en te vermelden dat het slachtoffer buiten bewustzijn was en ernstige bloedingen had uit zijn hoofd, oor en mond.
    De man reageerde (maar was niet bij kennis) hij riep dat hij op wilde staan en zijn kreunen gingen echt door merg en been. Ik heb de man moeten fixeren op de grond met behulp van 2 andere mannen. Als hij zou op staan kon hij mogelijk direct overlijden als hij nek of rug trauma had. Ik was extreem rustig, ik had geen contact met de man, maar bleef op hem in praten. Echter, ik legde mijn hand los op zijn hoofd om hem zo stil te laten liggen en ik voelde de breuken in zijn schedel. Dat schokkeerde mij het meeste, dat ik zo'n ongelofelijk bizar gevoel.
    Het leek wel alsof ik er al uren stond, maar de ambulance was met 7 minuten samen met 3 politie auto's ter plaatsen. Vanaf daar kon ik alles overdragen aan de ambulance verpleegkundige. Daarna kon ik door met een agent die mijn getuigenis opnam en mij desinfectant aanbood omdat ik dus toch het een en ander aan bloed aan mijn handen had.
    Als klap op de vuurpijl ging een van mijn cliënten (die nog redelijk goed was) uit zijn plaat tegen mij, over dat ik mij niet had moeten bemoeien (ik ben wettelijk verplicht hulp te bieden als ik een dergelijk trauma zie), wat ik ook deed ik kon het niet aan mijn cliënt zijn verstand krijgen dat dit ook impact had op mij en dat hij toch echt even geduld moest hebben omdat ik eerst mijn verklaring moest afleggen aan de agent.
    We hebben in totaal een half uur stil gestaan door dit gedoe.
    Toen ik op mijn werk kwam om mijn spullen in te leveren en te overdragen wat er is gebeurd was er geen ruimte om te praten. Een collega zei letterlijk ''ga naar binnen je spullen wegleggen ik wil naar huis''.

    Nou heb ik vele ongelukken meegemaakt, heftiger dan deze, normaal kan ik er goed mee omgaan. Maar nu sta ik strak van de adrenaline, emotie en stuiter ik door de kamer. Daarbij zie ik steeds dat gezicht van die man weer voor mij en voel ik zn hoofd op mn hand enzo. heel naar.

    Bedankt voor het lezen, als iemand ook iets dergelijks heeft meegemaakt, aarzel niet om te delen als je dat wilt.

    [ bericht aangepast op 22 april 2015 - 20:45 ]


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    O wat verschrikkelijk, ik kan zelf zo angstig worden van dat soort situaties, alleen als ik dit lees al. Daarom vind ik het super knap dat je zo professioneel en kalm te hulp bent geschoten. Daar zou je echt veel meer waardering voor moeten krijgen! Je cliënten kan je het misschien niet kwalijk nemen, maar god wat heb je tactloze collega's.


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    O wat verschrikkelijk, ik kan zelf zo angstig worden van dat soort situaties, alleen als ik dit lees al. Daarom vind ik het super knap dat je zo professioneel en kalm te hulp bent geschoten. Daar zou je echt veel meer waardering voor moeten krijgen! Je cliënten kan je het misschien niet kwalijk nemen, maar god wat heb je tactloze collega's.
    mn clienten idd neem ik niets kwalijk. maar ik morgen wel een pittig gesprek voeren met mn collega's.
    ik bedoel mn clienten gaan niet dood van in een bus wachten en die man wel als ik niets zou doen.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Oh jeetje, dat is inderdaad een erg heftig verhaal. D:
    Zoals andere mensen hier al zeggen vind ik het erg knap van je dat je zo kalm bent gebleven en die man meteen te hulp bent geschoten, ondanks dat het natuurlijk ook voor jou een enorme schok moet zijn geweest. Jouw snelle reactie kan letterlijk zijn leven gered hebben.
    Ik kan me aan de andere kant ook heel goed voorstellen dat je dit niet gemakkelijk van je af kunt schudden. Flauw, eigenlijk, dat je iets goeds doet en vervolgens zelf met de schok blijft zitten. Dat maakt het extra naar dat je collega's zo kortaf reageerden, want erover praten lijkt me in zo'n situatie juist heel prettig voor jou; ik hoop dat je nog iemand vindt, of dat dit topic in ieder geval al een beetje oplucht. Sterkte, en ik hoop dat als je nog iets hoort, het positief nieuws zal zijn.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Misschien kan je morgen best eens bellen dan.
    Ik hoop alleszins dat je er niet te lang mee blijft zitten en dat je positief nieuws krijgt van de man.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Bah wat een nare reacties van je collega's. Je zou op z'n minst verwachten dat ze enig respect hebben voor wat je gedaan hebt. Geloof dat er daarvan dan maar weinig zijn die je het je nagedaan zouden hebben - zo komt het althans een beetje over.
    Ik vind het iig erg knap van je dat je zo kalm hebt kunnen blijven, en er voor die man bent geweest tot de ambulance e.d arriveerde.
    Probeer morgen voor jezelf wel slachtofferhulp te bellen, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je er heel veel aan zult hebben en je je hoofd er wat rustiger mee kunt krijgen.
    Heel veel sterkte iig, en hopelijk krijg je snel positief nieuws van de man zelf.


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

    Oef, heftig.
    Goed dat je geholpen hebt, ik zou zoiets niet durven.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Respect. Het moet zeker heftig geweest zijn, en ik kan zeker geloven dat je er nog steeds niet goed van bent. Vervelend van je cliënten en collega's. Staan ze daar dan echt niet bij stil? Ach ja, ik zou niet te veel op hen letten. Sommige mensen zijn nu eenmaal een beetje egoïstischer en denken daardoor niet aan anderen. Maar dat gesprek met je collega's is inderdaad wel nodig. Ik wens je sterkte toe, en hoop dat tenminste je collega's gaan beseffen dat je juist het beste hebt gedaan.


    Ik wil een tuin vol egels

    Als ik zelf zoiets zo meemaken, zou ik niet eens weten wat ik zou doen. Ook al heb je gezegd in het topic dat je niet zit te wachten op een 'wat goed van je'-reactie wil ik gewoon even kwijt dat ik je erg sterk in je schoenen vindt staan. Niet ieder mens is in staat om zo snel actie te ondernemen en er kalm onder te blijven, dus ik vind het echt knap van je.
    Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd niet professioneel van je collega's dat ze zo reageerden. Hun zouden toch moeten snappen dat zoiets wel prioriteit heeft, als er zoiets gebeurd. Bij zulke dingen moet je snel actie ondernemen. Het is ergens begrijpelijk dat je bij de ouderen moest blijven, maar het is niet dat ze alleen achterbleven en ik denk persoonlijk dat die man even voorkwam. Het is wel een mensenleven.
    Zelf heb ik zoiets niet meegemaakt, dus ik kan mijn tips hiervoor niet geven. Het enigste wat ik hierover kan zeggen als tip is dat je erover moet blijven praten als je ermee zit. Zoiets kan je erg beschadigen om mee te maken, dus blijf erover praten als je dat oplucht.

    [ bericht aangepast op 23 april 2015 - 0:59 ]


    † Love? I want to sleep.

    Vervelend dat je client en collega zo reageerden. Praat er goed over, bel inderdaad slachtofferhulp, houdt het niet voor je! Sterkte ermee!


    Life is hard and then we die

    Ik vraag me af of je collega's wel weten wat er precies is gebeurd. Het kan zijn dat ze niet weten dat die man op sterven lag, oid. Het is natuurlijk geen excuus, maar ik kan me voorstellen dat ze alleen horen 'ze heeft geholpen bij een ongeluk' niet meteen het ergste denken. Ik vind het echt heel klote voor je, so here's a virtual hug

    [ bericht aangepast op 23 april 2015 - 11:32 ]

    Wauw, dat is wel echt heftig. Super goed dat je hulp hebt kunnen biedenen er zo rustig onder bleef. Jammer dat je collega's daarna zo stom reageren. De cliënt zou ik het niet kwalijk nemen, want die kan er waarschijnlijk ook niet veel aan doen, maar je collega's zouden toch moeten beseffen dat die man toen even op de eerste plaats kwam. Alleszins nog veel sterkte er mee! Hopelijk krijg je te horen hoe het met met hem gaat.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Het is beter dat je direct tot hulp bent geschoten dan dat je niets deed, om jezelf vervolgens af te vragen "Zou ik hem gered kunnen hebben?" En daardoor een schuldgevoel krijgen. Ik ben het met de andere users in dit topic eens, je collega's reageerden ongelooflijk onbeschoft. Heel veel sterkte!


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ik vind het heel onprofessioneel van je collega's en ik raad je ook aan om dit aan te kaarten. Het werk wat je doet je als niet niks, laat staan als je er zoiets bijkrijgt. Maar het klopt wat je zegt : over het algemeen zijn mensen in de zorg verplicht om hulp aan te bieden in dit soort gevallen. Die client had zich er eigenlijk niet mee moeten bemoeien maar laten er op houden dat de client niet bekwaamd genoeg was om dat te beseffen ;)

    Maar ik vind dat je goed heb gehandeld. Het is niet niks. Ik heb dat al een paar keer meegemaakt maar ik vind het jammer dat ik toen niet wist wat ik nu weet.

    Dit heb je wel verdient


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Ik vind juist dat jij héél goed hebt gehandeld. Er zouden genoeg mensen zijn geweest die niet zo snel hadden kunnen reageren, of mensen die het zelfs zouden negeren.

    Hoe gaat het nu met je, trouwens? Heb je al met je collega's erover gepraat?


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Wolfstar schreef:
    Oh wow dat is erg heftig, ik had je het niet nagedaan. Je hebt goed gehandeld, respect! Die mensen die het niet waarderen moeten echt hun mond houden.


    wat was dit ookalweer