• Lieve Quizletters,

    Wij, de bèta's, zijn het afgelopen jaar druk bezig geweest met het verbeteren en vernieuwen van de bèta-story (klik hier). Inmiddels hebben we alle oude hoofdstukken herschreven. Er worden nu al een hoop onderwerpen besproken, maar we zijn altijd op zoek naar meer ideeën, om de story zo compleet mogelijk te maken.

    Dat is waar we jullie hulp vragen. Dit is natuurlijk allemaal bedoeld om jullie te helpen, dus zouden wij graag van jullie willen horen wat jullie nog missen of wat nog niet helemaal duidelijk is. Over welk onderdeel van de Nederlandse grammatica en/of spelling zou jij graag nog een hoofdstuk zien verschijnen? Waar heb jij vaak moeite mee? Wat zie jij bij andere users op Quizlet nog vaak verkeerd gaan?

    Tevens zijn meer algemene opmerkingen of tips natuurlijk altijd welkom. Als je nog een ander idee hebt om de story beter te maken, dan horen we dat graag. ^^


    Hoofdstukken die al bestaan

          x Aanhalingstekens
          x Bezits-s
          x Enters
          x Getallen
          x Hoofdletters
          x Jou/Jouw
          x Komma's
          x Lidwoorden
          x Meervoud
          x Moeilijke woorden
          x Samentrekking van zinnen
          x Spaties
          x Tijden
          x Tussen-n
          x Tussen-s
          x Verkleinwoorden
          x Werkwoorden
          x Mijn, zijn en haar


    Ideeën tot nu toe
          x Hoofdstuk over spreektaal versus schrijftaal
          x Iets over enige/enigste
          x Hoofdstuk over hen/hun > NIEUW: Hen/Hun
          x Iets over zou/zal
          x Hoofdstuk over regels rond "er" los of aan elkaar schrijven in combinaties zoals ervan, erop, eruit
          x Hoofdstuk over als/dan
          x Lijstje met veelgemaakte fouten
          x Iets over "sinds" dat foutief op dezelfde manier wordt gebruikt als "since"
          x Verwarring over "irriteren" als wederkerend werkwoord
          x Hoofdstuk over Nederlands versus Vlaams
          x Iets over het mooist/het mooiste
          x Lijstje met lastige Engelse werkwoorden zoals "e-mailen" en "updaten" in het hoofdstuk over werkwoorden
          x Iets over beide/beiden
          x Hoofdstuk over betrekkelijk voornaamwoorden: die/dat/wie/wat, zoals in "een meisje dat/wat"

    [ bericht aangepast op 21 nov 2015 - 21:13 ]


    Wij helpen met het schrijven van stories!

    Aliyah schreef:
    Sorry voor de bump, maar ik kwam net op iets. Misschien iets over verwijswoorden? Die/dat/wie/wat, want daar zie ik toch wel af en toe fouten tegen. Een voorbeeld daarvan is "Ze is een meisje wat niet graag voetbalt" - ik zeg maar wat. Oftewel ligt het aan het verschil tussen Vlaams/Nederlands, maar naar mijn weten klopt dat niet en moet het dat zijn, dat wat enkel gebruikt wordt bij verwijzingen als 'het enige/iets'. Dus ik dacht: Ik zoek het even op, maar ik vind het antwoord niet erg éénduidig. Komt overigens van onzetaal.nl
    (...)
    Bon, volgens de laatste zin is het dus dat, maar volgens de eerste zin kan wat ook. Ik volg het zelf ook niet helemaal meer, dus misschien is het handig hier een hoofdstuk over aan te maken?


    Het kan inderdaad verwarrend zijn, maar het komt erop neer dat "dat" volgens schrijftaal juist is, maar dat "wat" in spreektaal ook heel vaak wordt gebruikt. Veranderingen in spreektaal leiden uiteindelijk, als je ze voldoende tijd geeft, bijna altijd tot veranderingen in schrijftaal. Het ligt er een beetje aan wie je het vraagt of "wat" al acceptabel is of niet, vergelijkbaar met dingen zoals "hun praten veel" of "groter als mij". Echte taalpuristen zullen waarschijnlijk zin hebben om iets naar je te gooien als je zoiets zegt, maar steeds meer mensen zien het niet meer als echt fout. Over een bepaalde tijd zal het worden geaccepteerd als correct Nederlands, of bittere mannen en vrouwen van middelbare leeftijd dat nou leuk vinden of niet. :'D
    Maar betrekkelijk voornaamwoorden zijn absoluut een goed onderwerp voor een hoofdstuk. Daar valt een hele hoop over te vertellen. :Y)



    Aliyah schreef:
    Sorry voor de bump - opnieuw, maar ik zag net nog iets over het -um -a "probleem". Is het misschien een idee ergens kort te vermelden dat het meervoud van -um (zoals datum) -a wordt (data), maar dat -a's dan weer niet kan (data's)?


    Dit is een regel die al in het hoofdstuk over meervoud vermeld staat! ^^
    Ik zal dat stukje zo wel even uitbreiden zodat er ook wat woorden bij staan die niet op -um eindigen, want jullie hebben gelijk dat crisis of politicus eigenlijk ook bij deze groep lastige meervouden hoort. Ook Margot en Felicia bedankt. :3 (Maar ik ga nu eerst even taart eten, ghehe.)
    Edit: Gedaan!

    [ bericht aangepast op 21 nov 2015 - 17:26 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Nieuw hoofdstuk: Hen/Hun. *O*


    Wij helpen met het schrijven van stories!