• De stelling van deze week luidt:
    Er moeten naast cijfers andere manieren komen voor het beoordelen van leerlingen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    eens, want je gaat altijd mensen hebben (zoals mij) die eigenlijk niet veel en niet graag werken voor school, en maar net genoeg werken om een voldoende te hebben. En ze kijken inderdaad te veel naar die cijfers. Later als je-je diploma hebt, ben je met die cijfer niets meer, en dan is de werkhouding enzo veel belangrijker dus ik vind dat ze met zo'n dingen meer rekening moeten houden.


    - I solemnly swear that I am up to no good ° mischief managed

    Mee eens


    tiptoe through the tulips...

    Deels eens. Het lijkt me niet eenvoudig om een beter systeem te vinden, zonder enorm subjectief te zijn.

    [ bericht aangepast op 7 juni 2015 - 17:41 ]


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Eens. Ik vind dat er ook naar inzet van de leerling gekeken moet worden. En een cijfer is een moment opnamen. In sommige gevallen is het ook goed als er gekeken word naar thuissituatie, wanneer de inzet goed is maar de cijfers net iets onder de voldoende zit vind ik dat hier ook naar gekeken moet worden.


    Don't trust anyone . . .

    Square schreef:
    Ik ben voor. Een cijfer is een momentopname en hoe goed een leerling presteert, hangt van veel te veel willekeurige dingen af naast hoeveel ze echt weten over het vak (zoals hoe goed ze zijn in het maken van toetsen, de manier van toetsing, welke specifieke vragen worden gesteld, hoe ze zich die dag voelen, de omgeving tijdens de toets, enzovoort). Het lastige is dat cijfers gemakkelijk te geven zijn en "duidelijk" aangeven wat iemands niveau is, of in ieder geval de indruk wekken dat ze dat doen. Individuele, geschreven beoordelingen zouden natuurlijk duizend keer beter zijn, maar die kosten ook meer tijd en moeite (en daarmee ook geld) dan men bereid is daar in te stoppen. Ik zou zo snel niet weten wat voor andere, wel haalbare opties er nog overblijven.


    Dit.
    Misschien dat er gekeken kan worden naar hoe je erbij zit in de klas, hoe en òf je je huiswerk maakt en hoe groot je motivatie is. Want ik vind het echt onterrect als iemand heel erg zijn best heeft gedaan op het leren van bepaalde lesstof, maar geen goed cijfer haal vanwege de vragen op de toets, omstandigheden, etc. Als iemand zijn uiterste best doet, vind ik dat daar eerder naar gekeken moet worden.


    And then we'll see it.

    Ik vind het cijfersysteem wat momenteel gebruikt wordt inderdaad niet oké. Al denk ik niet dat je met een ander systeem ineens een ideale school krijgt - daarvoor is het hele schoolsysteem naar mijn mening te slecht voor, niet enkel het cijfer. Maar dan heb je natuurlijk ook weer wat anderen al zeggen: zo'n ander systeem is lastig en mensen staan er waarschijnlijk niet voor open.
    ( Grappig, hier heb ik nog geen maand geleden een heel betoog over gehouden op school. )

    Half akkoord, in mijn school is er een rotsysteem waarbij wij op sommige vakken plussen en minnen krijgen. Het zijn juist die vakken waar ik goed in ben en die plussen en minnen word niet naar gekeken en als onbelangrijk beschouwd door mijn ouders. Als er een systeem zou komen dat eerder op houding in de klas ofzo zou letten zou ik het wel oke vinden


    Alles heeft betekenis, ook niets

    Avandra schreef:
    Ik vind van niet. We zijn cijfers gewoon dus we kunnen daar een bepaalde waarde op kleven. Symbooltjes en al die tralala helpen niet. Bij mijn zusje werken ze met wolkjes tot zonnetjes om de prestaties aan te tonen en dat zegt me eigenlijk bitter weinig.


    --

    Oneens en te moe om uit te leggen waarom.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Overkill schreef:
    Ik ben het ermee eens dat het becijferingssysteem niet ideaal is, om dezelfde redenen als anderen hier al genoemd hebben. Het probleem is echter dat een eerlijk alternatief erg lastig wordt. Het voordeel van cijfers is dat deze heel objectief zijn. Als een docent voor iedere leerling een individuele beoordeling zou schrijven of het werkgedrag van de leerling mee zou nemen in de beoordeling o.i.d., is het onmogelijk om zo objectief te blijven. Docenten hebben, bewust of onbewust, toch voorkeuren voor bepaalde leerlingen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Eens, ik ben vaak zo zenuwwachtig voor een toets dat ik vragen fout beantwoord terwijl ik ze wel weet, ik ga vaak erg twijfelen en het zorgt dan vaak voor een blackout omdat mijn zenuwen als het ware bevestigd worden, terwijl ik de opdrachten wel goed maak en in de les goed kan meekomen


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Oneens. Ik vind het punten systeem prima zoals het bij mij op school ging.

    Sommige toetsen kunnen puur alleen beoordeelt worden op goed/fout. Geen tussenweg. Maar er zijn genoeg toetsen (vaak ook mondeling) waarop kan worden beoordeeld hoe iemand zich heeft voorbereid. Daar wordt ook een cijfer voor gegeven, maar dan wel met het oog op hoe iemand gepresteerd en voorbereid heeft. Als iemand zijn best niet doet valt hij uiteindelijk toch door de mand.

    Door examenstof in een les te behandelen zijn leerlingen er bij gebaat die wel komen opdagen en in een les opletten. Wij hadden in sommige lessen een regel, zoveel keer je huiswerk vergeten, heb je geen toegang tot de les.

    Uiteindelijk is het hun eigen verantwoordelijkheid. Heb je vwo-denkniveau en inzet, zul je het halen. Heb je havo-denkniveau maar doe je er alles aan om vwo te halen, zul je het hoogstwaarschijnlijk halen. Heb je vwo-denkniveau maar doe je er totaal geen moeite voor, kan het zo maar eens zijn dat je een (paar) niveau(s) lager niet haalt (wat ook kan komen door te weinig uitdaging).
    Inzet is belangrijk en kan je net een paar stapje verder brengen. Het is ook een kwestie van hoe intelligent je bent. Inzet is niet de garantie om een hoger niveau te halen. Ben dan ook realistisch dat deze mensen rondom hun eigen niveau moeten blijven, want je hele leven op je tenen lopen om nog net naar hbo of uni te kunnen wordt ook niemand beter van.

    Het enige wat je niet kunt zien achter die cijfers zijn persoonlijke omstandigheden. Bij mij op de middelbare konden ze bij persoonlijke omstandigheden extra herkansingen geven, zodat diegene nog een keer de kans kreeg om te laten zien wat hij in z'n mars heeft.

    [ bericht aangepast op 8 juni 2015 - 7:47 ]


    Brave like a cheetah ~ Dorothy & Manila

    Ik zie geen andere mogelijke manier om iemand te beoordelen. Toch niet één die zo optimaal is als de cijfers.
    Waar mij het grootste probleem lijkt te liggen, is de subjectiviteit. Tuurlijk, die cijfers zijn veelal ook subjectief, maar in bv. exacte wetenschappen, hoe zou je die anders kunnen beoordelen? 't Is juist, 't is fout, je hebt je punt of je hebt geen punt. Daar is er veelal niet veel subjectiviteit in. In mondelinge beoordelingen zijn dit er wel. Mij lijkt dat een ander beoordelingssysteem deze subjectiviteit zal vergroten.

    [ bericht aangepast op 8 juni 2015 - 9:10 ]


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Cijfers zijn maar cijfers, ik vind het oneerlijk dat die dingen eigenlijk zo'n beetje je hele leven bepalen

    mensen worden ook beoordeeld op lengte en gewicht en leeftijd, dat zijn net zo goed cijfers die net zo goed (wat mij betreft) niks over je zeggen


    Love is the closest thing we have to magic but music is the second best.

    Eens. Zeker na mijn examen tekstwetenschap dat ik vandaag maar weer eens verknoeit heb. Maar zoals velen al hebben gezegd is het niet bepaald om een ander, goed werkend systeem te vinden.


    Nothing is impossible in my own powerful mind.