• Ik heb al lang last van buikpijn en nog meer vervelende dingen. Met lang bedoel ik dus al een aantal jaren. Soms kwam de buikpijn plotseling, wat heel irritant was. Zo stond ik soms in een winkel bijna te janken van de buikpijn of moest ik me ziek melden op school. Paracetamol werkte voor geen meter D:! Mensen om me heen vonden me altijd een aansteller. Ik kreeg regelmatig te horen 'zo erg is die pijn toch ook weer niet?'. Ja, die pijn was zo erg. Mensen vonden het raar dat ik heel vettig voedsel vermeed, want dan kreeg ik last van mijn buik. Niet alleen vettig voedsel, maar ook frisdrank, met of zonder prik. Op ten duur was ik ook gestopt met het drinken van melk, omdat ik na een glas melk helemaal misselijk werd en als gevolg ook buikpijn. Eerst dacht ik dat ik lactose intolerantie had, sinds mijn tweelingzus dat heeft.
    Door het examen stress werd het helemaal erg. Continue buikpijn, misselijk en regelmatig naar de wc. Ik begon zelf een paar kilo te verliezen en toen drong het tot me door dat er iets niet goed was. Darm en maag ziektes zitten in mijn familie, dus ben ik maar naar de huisarts gegaan. Hij was er een tijdje niet, dus kon ik er pas vandaag heen.
    En ja hoor, hij had een antwoord: PDS, afkorting voor Prikkelbaredarmsyndroom en in volksmond ook wel spastische darmen genoemd. Hij had natuurlijk wel eerst ziekte van Crohn uitgesloten, sinds het veel voorkomt in mijn familie en ZVC is wel schadelijk en PDS niet. Ik ben dus geen aansteller zoals andere mensen zeggen. Ik kan werkelijk niet tegen vettig eten. Nu heb ik darm verslappers gekregen en moet ik langzaam aan een soort 'dieet' beginnen. Ik moet zelf zoeken wat fijn is en wat niet. Ik ben heel blij dat ik eindelijk weet wat het is c:!
    Zijn er nog meer mensen hier die het hebben? Zo ja, wat doe jij er tegen om de pijn te verminderen?

    Heb je zelf ook PDS of een andere darm syndroom/ziekte?


    Seasons will change, but I shall remain

    Ah, dat heb ik ook. Ik vermijd vooral vet en chocola als het kan, al kan ik er soms natuurlijk soms niet vanaf blijven, hehe. Saridon en een warmtekruik helpen voor mij heel erg en als het echt niet meer gaat gebruik ik Ibuprofen.


    Because I love him, do I need another reason?

    Fijn dat er eindelijk een diagnose is en dat je nu ook het bewijs heb dat je geen aansteller bent. Altijd vreselijk als je daadwerkelijk iets mankeert, maar niemand gelooft het en het afdoet als aanstellerij. Zelf heb ik zo nu en dan last van een spastische dikke darm door teveel stress, maar gelukkig hoef ik in dat opzicht verder niet te letten op m'n dagelijkse voeding. Bezoekje aan de huisarts en een week pillen (en die week dan wel letten op m'n eten en drinken) en het is weer over. Een warmtekruik wilt inderdaad (in mijn geval toch) ook helpen tegen de pijn met die momenten.


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Mensen hebben de neiging om te snel te oordelen over dingen waar ze geen weet van hebben en veroordelen je daarom tot een aansteller. Zelfs als iemand die het ook heeft je een aansteller noemt ben je dat nog niet automatisch, iedereen ervaart pijn anders en iedereen heeft een andere grens.Ik vind het in ieder geval heel fijn voor jou dat je nu weet wat het is.(:


    You were born original, don't die as a copy.

    Badlands schreef:
    Ah, dat heb ik ook. Ik vermijd vooral vet en chocola als het kan, al kan ik er soms natuurlijk soms niet vanaf blijven, hehe. Saridon en een warmtekruik helpen voor mij heel erg en als het echt niet meer gaat gebruik ik Ibuprofen.

    Valkyries schreef:
    Fijn dat er eindelijk een diagnose is en dat je nu ook het bewijs heb dat je geen aansteller bent. Altijd vreselijk als je daadwerkelijk iets mankeert, maar niemand gelooft het en het afdoet als aanstellerij. Zelf heb ik zo nu en dan last van een spastische dikke darm door teveel stress, maar gelukkig hoef ik in dat opzicht verder niet te letten op m'n dagelijkse voeding. Bezoekje aan de huisarts en een week pillen (en die week dan wel letten op m'n eten en drinken) en het is weer over. Een warmtekruik wilt inderdaad (in mijn geval toch) ook helpen tegen de pijn met die momenten.



    Ik gebruik als pijnstiller naproxen, maar dat is eigenlijk meer voor menstruatie pijn (werkt dus ook bij andere buikpijn). Warmtekruik lijkt me een goed idee. Bedankt voor de tips c:


    Seasons will change, but I shall remain

    hmmmm je haalt me eigenlijk ook over om daarmee naar de doktor te gaan. Niet dat mijn klachten net zo erg zijn maar sinds dat ik een voedselvergiftiging heb gehad is het erg gevoelig.

    Mijn vader heeft ook een hoop problemen met zijn darmen, daar is hij al 10 jaar mee aant sukkelen. Ik ben blij voor je dat je precies weet wat er is nu


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    SamWinchester schreef:
    hmmmm je haalt me eigenlijk ook over om daarmee naar de doktor te gaan. Niet dat mijn klachten net zo erg zijn maar sinds dat ik een voedselvergiftiging heb gehad is het erg gevoelig.

    Mijn vader heeft ook een hoop problemen met zijn darmen, daar is hij al 10 jaar mee aant sukkelen. Ik ben blij voor je dat je precies weet wat er is nu

    Voedselvergiftiging is één van de oorzaken van PDS. Je kan het altijd proberen, misschien heb je het wel of niet.


    Seasons will change, but I shall remain

    Ik heb het ook. De dokter gaf het zelf de benaming 'spastische darmen'. Zo heb ik al eens een obstipatie gehad die gewoon bijna een week duurde. Martelgang. Daar komt bij dat mijn maag ook overgevoelig is. Super irritant, want daardoor durf ik niet bij andere mensen te eten. Ook ben ik vaak misselijk.

    Ik krijg 's nachts vaak last van pijn en ik zette dan altijd de elektrische deken aan. Nu het zo warm is kan dat niet, maar ja. Warmte is wel een goed middel tegen pijn.

    [ bericht aangepast op 8 juni 2015 - 17:39 ]


    26 - 02 - '16

    Serenata schreef:
    (...)
    Voedselvergiftiging is één van de oorzaken van PDS. Je kan het altijd proberen, misschien heb je het wel of niet.


    Ik hoop het toch van niet, ik vind teveel dingen lekker xD


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    SamWinchester schreef:
    (...)

    Ik hoop het toch van niet, ik vind teveel dingen lekker xD

    Dat is helaas wel het nadeel :'D

    [ bericht aangepast op 8 juni 2015 - 17:46 ]


    Seasons will change, but I shall remain

    Aatrox schreef:
    Ik heb het ook. De dokter gaf het zelf de benaming 'spastische darmen'. Zo heb ik al eens een obstipatie gehad die gewoon bijna een week duurde. Martelgang. Daar komt bij dat mijn maag ook overgevoelig is. Super irritant, want daardoor durf ik niet bij andere mensen te eten. Ook ben ik vaak misselijk.

    Ik krijg 's nachts vaak last van pijn en ik zette dan altijd de elektrische deken aan. Nu het zo warm is kan dat niet, maar ja. Warmte is wel een goed middel tegen pijn.

    Klinkt vervelend! Ik heb zelf daar wel eens last van, maar vaak niet voor lang.
    Ik heb een verjaardag zondag bij een vriendin met Chinees eten. Ik denk dat ik het Chinees eten maar ga skippen (cat)

    [ bericht aangepast op 8 juni 2015 - 17:49 ]


    Seasons will change, but I shall remain

    Serenata schreef:
    (...)
    Klinkt vervelend! Ik heb zelf daar wel eens last van, maar vaak niet voor lang.
    Ik heb een verjaardag zondag bij een vriendin met Chinees eten. Ik denk dat ik het Chinees eten maar ga skippen (cat)


    Ik krijg ook altijd last met onder andere Chinees eten. Kruiden veroorzaken ook vaak nare reacties. Ook ben ik overgevoelig voor stress. Al die dingen zorgen er al voor dat ik verstoppingen krijg of dat ik de rest van de dag op de wc kan blijven zitten :/


    26 - 02 - '16

    Aatrox schreef:
    (...)

    Ik krijg ook altijd last met onder andere Chinees eten. Kruiden veroorzaken ook vaak nare reacties. Ook ben ik overgevoelig voor stress. Al die dingen zorgen er al voor dat ik verstoppingen krijg of dat ik de rest van de dag op de wc kan blijven zitten :/

    Klinkt bekend in de oren :'). Ik heb al gepraat met haar broer. We zoeken een alternatief voor avondeten. Ik krijg al buikpijn van de rijst bij de Chinees. Wat stoppen ze daarin?


    Seasons will change, but I shall remain

    Wat fijn dat je eindelijk weet wat het is en dat je nu weet dat je je niet aanstelt! Dat moet een heerlijk gevoel voor je zijn, zeker als mensen in je omgeving je niet begrepen. Ik heb geen ervaring of tips of iets dergelijks, dus verder kan ik niet echt helpen. Sterkte ermee!


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Serenata schreef:
    (...)
    Dat is helaas wel het nadeel :'D


    gelukkig heb ik er niet zo last van met fastfood, chocola wel weer.

    Meh, ik hou te veel van eten....(no_chears)


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Serenata schreef:
    (...)
    Klinkt bekend in de oren :'). Ik heb al gepraat met haar broer. We zoeken een alternatief voor avondeten. Ik krijg al buikpijn van de rijst bij de Chinees. Wat stoppen ze daarin?


    Idk. Het kan ook dat ze het in een soort iets koken en dat je daar last van krijgt. Ze gooien wel vaak veel kruiden in alles. Dus het kan best zijn dat ze een soort bouillon spul met veel kruiden maken waar ze hun rijst in koken, idk.


    26 - 02 - '16